olika kroppsform på Ap.

#1 - 28 augusti 2009 18:42
Jag köpte mig super fin Borelli hane och en hona. Fick med mig en kakadua flicka som har länge simmat ensam. hon ska snart få en pojkkkompis att simma tillsammans med.

Fick tips att om man ska ha apistogrammor tillsammans ska man helst inte kroppsformen på en ap vara lik den andre. Runda med avlånga kroppar. Opal och en kakadua ser mkt annorlunda och då leker inte de tillsammans.

Någon som håller med om att detta stämmer?
#2 - 28 augusti 2009 19:29
Nubi skrev:
Jag köpte mig super fin Borelli hane och en hona. Fick med mig en kakadua flicka som har länge simmat ensam. hon ska snart få en pojkkkompis att simma tillsammans med.

Fick tips att om man ska ha apistogrammor tillsammans ska man helst inte kroppsformen på en ap vara lik den andre. Runda med avlånga kroppar. Opal och en kakadua ser mkt annorlunda och då leker inte de tillsammans.

Någon som håller med om att detta stämmer?

Helt rätt!
#3 - 28 augusti 2009 20:04
Behöver man oroa sig för att de kanske korsar sig med varandra??
#4 - 28 augusti 2009 20:11
Nubi skrev:
Behöver man oroa sig för att de kanske korsar sig med varandra??

Nej.

Läs Ap tråden så får du svar, är för trött för att skriva om detta nu:p

Krama kudde[:-89]
#5 - 29 augusti 2009 09:11
Good så slipper jag oroa mig för blandrasfiskar ;)
Vart finns denna ap. tråd?
#6 - 29 augusti 2009 09:23
De tillhör olika komplex och det finns många.
#7 - 29 augusti 2009 09:32
Komplex?
#8 - 29 augusti 2009 09:38
Typ familjegrenar Det finns bl.a regani komplexet, macmasteri komplexet, commbrae komplexet, borelli komplexet, agassizikomplexet, gibbiceps komplexet, pertensis komplexet Det var de jag kom på nu.
#9 - 29 augusti 2009 09:38
Nubi skrev:
Vart finns denna ap. tråd?

Ursäkta mitt dåliga svar igår, fredags släggan slog till efter en lång arbetsvecka[xx(]

Jag tänkte på denna tråd Mina Apistogramma
Bilagor:
#10 - 29 augusti 2009 09:57
Aaa familjegrenar förstår jag! *skratt*
Trodde fiskar hade som vi människor kroppskomplex ;-)

kaj.p skrev:
Typ familjegrenar Det finns bl.a regani komplexet, macmasteri komplexet, commbrae komplexet, borelli komplexet, agassizikomplexet, gibbiceps komplexet, pertensis komplexet Det var de jag kom på nu.
Bilagor:
#11 - 29 augusti 2009 09:57
c90368 skrev:
Ursäkta mitt dåliga svar igår, fredags släggan slog till efter en lång arbetsvecka[xx(]

Jag tänkte på denna tråd Mina Apistogramma

Ingen fara, jag var själv inte på topp igår. Dunder förskyld. Försöker fördriva tiden med att terra andra på zoopet ;-)
#12 - 29 augusti 2009 09:59
C90368
Hur många olika Ap. har du i ett och samma kar?
Jag såg [COLOR=black]Apistogramma Nijsseni på Lustgårdens zoo i Etuna och vart dökär!
Konstigt nog kostade Borellisarna bara 30kr st och [/COLOR][COLOR=black]Apistogramma Nijsseni: kostade 80 eller 90kr st
Kakaduan fick jag för 50kr

[/COLOR]
#13 - 29 augusti 2009 11:17
Nubi skrev:
C90368

Hur många olika Ap. har du i ett och samma kar?

Jag såg [COLOR=black]Apistogramma Nijsseni på Lustgårdens zoo i Etuna och vart dökär![/COLOR]

[COLOR=black]Konstigt nog kostade Borellisarna bara 30kr st och [/COLOR][COLOR=black]Apistogramma Nijsseni: kostade 80 eller 90kr st[/COLOR]

[COLOR=black]Kakaduan fick jag för 50kr[/COLOR]

Låter som en billig butik. Apistos brukar i regel vara dyrare än så. Borellin var skumt billig. De måste nog har fått dem, alternativt köpt dem till ett extremt lågt pris av en privatperson.

/Jocke
#14 - 29 augusti 2009 11:44
Han som sålde de till mig var själv super förvånad och fick titta i pappret 2 ggr.
De kommer från tjeckien tror jag, lyssnade med ett öra måste jag erkänna var så till mig när jag fick höra att de kostade 30kr!
Helt sjukt!!
#15 - 29 augusti 2009 13:28
Senast jag köpte ett par Ap. nijesseni betalade jag 250:- och det med 20% rabatt.

Hur många Ap i ett kar?

Hur lång är ett snöre?

Det finns inget svar!

Lättast är att säga att vill du att dina Ap ska trivas så begränsa dig till en art i varje akvarium. Fråga MaxB, han hade en Ap. agassizii hane som terrade hela hans 960 kar!

Men ibland fungerar det utmärkt med flera Ap, det beror mycket på individerna och hur karet är inrett.

Du bör dock veta att Ap.borellii är en av de vekaste Ap som finns, medan Ap. nijesseni är en av de tuffaste.
#16 - 29 augusti 2009 15:24
Hehe, Då ska Nijesseni vara i mitt 225l kar där jag har två st C.cutteri som tror de äger akvariet.
Jag har märkt att Mina Opal är annorlunda jämfört med min kakadua som konstant är nyfiken.

Vad säger du om kombinationen Fjärilciklid Kakadua och Opal i samma kar ??

p.s. snöret är 30cm lång
Den jag använder att överföra bilder med från kamera till datorn :P
#17 - 29 augusti 2009 15:43
Nubi skrev:
Hehe, Då ska Nijesseni vara i mitt 225l kar där jag har två st C.cutteri som tror de äger akvariet.

Att det är en tuff Ap innebär inte att den är tuff i andra fiskars sällskap.

Nubi skrev:

Vad säger du om kombinationen Fjärilciklid Kakadua och Opal i samma kar ??

Fjärilen vill ha varmare vatten än de övriga och kommer få det svårt att freda ett revir på botten.

Kakadua och Opal kan fungera bra, beror mycket på individen pappa Kakadua.
#18 - 29 augusti 2009 15:48
tackar tackar =)
kanske så att man ska ha en Calvus till 225l ;-)

Annons