Olika lekbetéenden.

#1 - 21 maj 2007 21:39
Jag har nu haft olika fiskar och man har börjat lära sig olika betéenden och utséenden när fiskar skall läga ägg eller föda. Men nu undrar jag lite om det är någon som kan beskriva leken hos zebrafisken.
#2 - 23 maj 2007 22:18
Hanen och honan "vrider" sig om varandra under leken och rommen som är tyngre än vattnet faller nedåt. Fiskarna försöker äta upp de romkorn de ser. De äter även upp nykläckta yngel. Om man låter fiskarna leka på grunt vatten över en botten som består av grovt grus så klarar sig en hel del rom. Fiskarna plockar man bort från akvariet efter leken.
#3 - 24 maj 2007 16:59
Hanen och honan "vrider" sig om varandra under leken och rommen som är tyngre än vattnet faller nedåt. Fiskarna försöker äta upp de romkorn de ser. De äter även upp nykläckta yngel. Om man låter fiskarna leka på grunt vatten över en botten som består av grovt grus så klarar sig en hel del rom. Fiskarna plockar man bort från akvariet efter leken.

Tack för svaret. funderar på att göra ett litet kar med klackar i sidan så att man kan lägga i en ram med grovmaskig duk. Öggen skulle då åka rakt igenom och fiskarna skule inte få tag i dem.

Måste man mata ynglena med något sedan, och i så fall vad? Jag vill att det skall vara ganska enkelt ändå...
#4 - 26 maj 2007 15:30
Om man nöjer sig med några få yngel av hög kvalitet så kan man köra en "quick and dirty": Hårdkoka ägg, smula gula och torka i ugn tills du får ett pulver. Det matar du med första dagarna. Sedan övergår du succesivt till torrfoder. Borde fungera.

Det finns färdiga yngelfoder att köpa också, men dem har jag ingen egen erfarenhet av.

Annons