Olika ljus i lysrör

#1 - 2 maj 2007 19:55
Har ett i stort set nytt Juwel Vision och har märkt att mina växter som är placerade i främre delen verkar trivas bättre än dom som är i bakre delen. Jag kör på orginallysrören och det är ett blåare ljus i bakre delen och ett något rödare ljus i främre delen.

Kan det vara så att mina växter gillar det röda bättre? Det verkar oxå vara så att växterna i det röda ljuset är i stort sett algfria.

Vad jag har förstått så är inte lysrören som följer med några höjdare, så vad ska man byta till?
#2 - 2 maj 2007 20:01
hej!!

ja du, bra fråga

det är samma för mig, har ett Sylvania Grolux i bakkanten av rampen, och ett annat med gult sken där framme

men jag vet inte
tror att Sylvania Grolux är juste(blått ljus), och mina växter som är under det verkar trivas ganska så bra!!

men hör med zooaffäerna vet jag

ha re
Kristoffer
#3 - 2 maj 2007 20:11
Vilken lyx med två olika! Har inte kollat vad jag har för rör i min ramp ännu, men de är likadana och inte alltför roliga. Så jag ska byta jag med. Och algerna trivs utmärkt :( Men mina Hongi som går där nu betar friskt av de få som lyckats sätta sig, kanske blir mindre när vattnet stabiliserar sig om någon månad. Philips Aquarelle rekommenderade någon i annan tråd, men det finns ju en uppsjö av olika rör, så jag vet inte vilka som är bäst.
#4 - 2 maj 2007 20:13
aquarelle är ett säkert kort iallafall!
#5 - 2 maj 2007 20:14
Mitt nya MP/Eheim möbelakvarium levererades med två Sylvania Standard.
Dessa har ett ganska neautralt kallt ljus, möjligen lite blåaktigt.
Byte ut det bakre mot ett Sylvania Grolux, som har ett varmare rött ljus.

Har inte bestämt mig vilket som ska sitta fram eller bak ännu. Några tips ?
#6 - 3 maj 2007 19:17
Jag har just nu det rödare i bak, men är det optimalt? Vilket av dem är bäst för växterna?
#7 - 3 maj 2007 19:35
Det lär vara så att ett rödare ljus får växterna att växa mer på höjden medan ett blåare ljus får dem att växa mer på bredden.

Erik
#8 - 3 maj 2007 19:41
är det så?

ok, då borde mina växter ju växa bättre tycker jag

har blått ljus i bakkant(Sylvania grolux) och något annat med gult sken i framkant

är det ok att köra olika färger som jag gör?

jag menar det är kanske inte optimalt direkt
får väl köpa ett till Sylvania Grolux och byta ut det andra med kanske?!!

Kristoffer
#9 - 3 maj 2007 20:41
Är igentligen inte om ljuset är rött eller blått som påverkar hur växterna växer, utan fluktuationerna i det subröda (vilket vi inte kan se). Sen är det iofs oftast så att röda lysrör har stora fluktuationer o blåa inte, men det finns undantag.
#10 - 4 maj 2007 08:49
Jaha, så om man har Cabomba så ska man ha röda rör?
#11 - 4 maj 2007 10:23
Om du vill ha smala spretiga växter så ska du ha lysrör som gör att de växer enbart på höjden... med ljus som trycker ner dem växer de o blir breda o fina, o självklart växer de uppåt också.
Om växterna inte får fluktuationer i det subröda är det som om de i naturen inte har andra växter som skuggar, o då växer de ut o tar så mycke platts som möjligt när de växer. Är det stora fluktuationer tyder det i naturen på att det är högre växter som täcker o bara då och då reflekterar ner ljuset, vilket innebär att växten enbart växer mot ljuset utan att breda ut sig över huvud taget.
#12 - 4 maj 2007 19:48
Tack för alla svar... jag tror jag är lite klokare nu :)
#13 - 4 maj 2007 20:08
Tackar också för en intressant genomgång! Mycket man inte vet, nu ska man bara ta reda på vilket märke som gör vad...
#14 - 4 maj 2007 20:38
http://saurama.aqua-web.org/
Där kan du ta en titt hu lysrören får karet att se ut, själv föredrar jag som så många andra Aquarelle även pga den långa livslägden.

Annons