Olika malars rivir?

#1 - 8 november 2007 07:58
Om man har olika malar (olika L malar). Kan man då ha flera hanar, så länge de inte är av samma art? Utan att de skulle börja slåss?
#2 - 8 november 2007 09:23
Hanar kan vara ganska revirhävdande. Hypancistrus zebra sägs vara bland de värre - även om de inte är lika elaka som Pseudacanthicus/Acanthicus.
Mycket beror förstås på akvariet - storlek, antal grottor osv.
#3 - 8 november 2007 10:57
Du bör vara försiktig om du inte har väldigt stort akvarium. Tänker inte gå in på massa arter, men vissa malar accepterar inga andra på sitt revir oavsett om det är en guppy eller annan mal, andra skiter i vad andra arter gör och har sina revir bara mor artfränder. Så läs på om de arter du är intresserad av och se till att ha gott om gömställen så att var och en har lite att välja på så att säga. Och vet du med dig att du ska ha rätt revirhävdande malar så försök vara lite förutseende och placera ut växter, stenar och grenar på så sätt att detssa kan fungera som revirgränser, då är chansen större att det blir lugnt och trevlig stämning.

Ett litet tips som jag fick för många år sedan och som fungerar är att om du redan har firrar som är revirhävdande och du ska introducera nya av samma art blir det ibland bråk för att alla bra revir är redan tagna och nykomlingarna har svårt att känna sig trygga. I såna fall kan man möblera om i akvariet, flytta runt på grenar och växter så det ser helt annorlunda ut och sen släppa i nykomlingarna. Då har gamla firrar och nya firrar inga revir utan måste leta upp och göra nya och då är chansen väldigt stor att alla får sig en liten revirplätt för sig själv och det blir relativt lugnt i karet.
#4 - 8 november 2007 23:08
Okey.
Jag har 600 Liter, räknas det som rätt stort eller?
Ska väl inte gå in på jätte många olika.
Men tack för svaren :)
#5 - 8 november 2007 23:57
VioXiD skrev:
Okey.

Jag har 600 Liter, räknas det som rätt stort eller?

Ska väl inte gå in på jätte många olika.

Men tack för svaren :)

600 liter är stort för Hypancistrus men inte för Pseudacanthicus (och för litet för Acanthicus).

Annons