Olika Malawiciklider tillsammans?

#1 - 8 januari 2008 13:22
Hur tar jag reda på vilka olika malawiciklider som går att ha tillsammans?:):confused:
#2 - 8 januari 2008 14:41
En kombo som brukar funka helfint är väl en tre olika sorters mbuma(felstavning?) med ca 5 av varje art.

Ex: 5st rödzebra
5st golden
5st hongi
#3 - 8 januari 2008 15:09
e-k skrev:
Hur tar jag reda på vilka olika malawiciklider som går att ha tillsammans?:):confused:

Om du kikar i artbeskrivningen här så brukar det lite kortfattat stå vad som är lämpliga sammanboende till just den arten.
Annars kan man alltid fråga här. Finns ju så många duktiga på Malawis här inne! :)
#4 - 8 januari 2008 16:22
Det hänger också lite på hur stor burk man har och hur mycket gömställen det finns i den.

Malawis är minst lite småagressiva, allihop, men vissa är mera gramse än andra.
Och att ha två sådana arter i samma akvarium kan bli problematiskt....ex Maingano och auratus ihop. Även sådant kan säkert funka med lite tur, men risken att man får krig ökar.

Men fråga gärna härinne, som sagt. :)
#5 - 8 januari 2008 16:52
e-k skrev:

Du har ju fått ett antal tips här ovan, kom gärna med egna förslag/önskemål så kan man begränsa sig lite. Många går att ha ihop, men det beror som sagt på faktorer som akvariestorlek, inredning osv...

Har man några hårdföra ciklider så brukar det kunna vara problem att få vissa "snälla" arter att fungera bra i sällskapet. Det brukar vara enklast att hålla sig till fiskar med liknande beteende och inte blanda lugna med frenetiskt revirhävdande små rackare...

Annons