Olika orsaker till flåsande fiskar

#1 - 2 december 2010 10:57
Detta är ett problem som jag aldrig kan hitta någon lösning till och vill gärna veta så många orsaker som möjligt till varför fiskar flåsar, har kollat runt på zoopet men inte hittat någon orsak som stämmer på mitt kar.

Detta gäller mitt 310 literskar
Nitrit 0
ph 6,4
amonia 0
Jag har 3 pumpar i karet ett 600 l/h och ett 750 l/h (innerfilter)som rör runt ytan och ett 1200 l/h bottenfilter som har en slang snett nedåt och rör runt i karet.
Där är ytrörelse
inga döda fiskar
Jag såg i söndags att fiskarna flåsar ovanligt mycket så jag bytte 3 spannar vatten, på måndagen flåsade dom fortfarande men lite mindre så jag sög ur bottenfiltret och bytte 3 spannar vatten,i ondsdags(igår )så tyckte jag fortfarande att dom flåsade så jag bytte 5 spannar vatten och tänkte att kanske där är för mycket skit under bottenfiltret så jag kopplade på en slang till pumpen som är till bottenfiltret och rörde runt i botten samtidigt som jag sprutade ut vattnet i 2 spannar.
Idag så flåsar dom fortfarande inte lika mycket som dom gjort innan men ändå ganska mycket.

Så nu undrar jag vad kan ni komma på för anledningar till flåsandet som jag inte tänkt på.
#2 - 2 december 2010 14:25
Just nu ser det ut som om dom flåsar mindre
#3 - 2 december 2010 14:52
Förutom nitrit och dålig cirkulation (som du redan tänkt på), kanske för hög värme? Ju varmare vatten, desto mindre löst mängd syre. Någon annan form av förgiftning, som koppar, klor i vattnet...Stress i annan form, som brist på gömställen...och så har man ju sjukdomar, också.
#4 - 2 december 2010 15:24
Tack för svaret behöver så mycket att gå igenom och så många orsaker som möjligt för att lära mig mer, min temp som jag glömde skriva in är 24,5 grader men vi har koppar rör men jag använder bara kallt vatten.
Klor har vi inte i vattnet för vi har skogsvatten, gömställen är där för gott om jag ser sällan mina pansarmalar i det karet för allt buskage.
Får kanske skaffa mig en test mot koppar nägon som vet vad testen heter?
#5 - 2 december 2010 15:51
Glömde skriva att flåsandet är bara i ett kar av 5.
#6 - 3 december 2010 10:56
Skogsvatten i Laholm...hmm. Det bör vara mycket jordbruksmark omkring, eller?

Men om de de bara flåsar i ett kar lär ju det vara relaterat till karet, mera än vattnet?
#7 - 3 december 2010 18:32
Detta vatten kommer uppe från skogen i en bäck ner till brunnen.sen går slangen under marken under täppan där kossorna går på sommaren ner till huset så vattnet i sig är inte i kontakt med åkern.
Kollade kopparn i karet och det gav inte ens utslag till 0, sen kollade jag kallvattnet och den visade mindre än noll med, sen kollade jag varmvattnet och det gav bara lite utslag.
#8 - 3 december 2010 23:08
Jag har tittat in i tråden ett par gånger och det verkar inte hända så mycket.

Jag har inget facit, men utgå ifrån att du har för lite syre i vattnet.

Till det finns det två orsaker:

1. För dålig tillförsel av syre från luften, vanligen beroende av tättslutande täckglas. Om man har det så spelar det ingen roll hur mycket fart det är på vattenytan eller hur många pumpar man har.

2. Något slukar syret i akvariet. Nedbrytning av växter kräver syre, har man inte en väldigt bra balans i karet och det finns multnande växter så kan syrebrist uppstå. Om jag har läst rätt så har du ett bottenfilter, vilket kan vara anledningen till dina problem. Inte bottenfiltret i sig själv naturligtvis, men du kan ha för mycket "mult" som ligger där ner och suger syre.

Så stämmer inte punkt ett ovan, så är det nog bara att göra en total omstart och få bort all skit i botten.

Men som jag alltid brukar säga, detta är mina funderingar och ingen sanning, för det finns ingen som tvärsäkert kan säga vad som är rätt eller fel.
#9 - 4 december 2010 08:47
Tack för svaret och dina funderingar
jag har ungefär 3-4 cm till vattenytan och ganska stora mathål i glaset 4 stycken,
men jag har också varit i tankarna på det här med under bottenfiltret för där är brunt av gegg, ser inget försvinna direkt när jag försöker röra om på botten ovanför bottenfiltret med pumpen kopplad för att suga ut men vattnet blev skitigt i spannarna.
Vi spånar på hur man ska kunna suga ut skiten bäst från botten eller under bottenfiltret rättare sagt. är det någon som vet något trix eller det är dömt att göra omstart?
Tycker det låter mest logiskt som du skriver om bottenfiltret.
#10 - 4 december 2010 08:53
Även jag är inne på c90:s funderingar och tankar på alternativ 2.
Jag är tveksam att det är så mycket skit under bottenfiltret för där brukar det inte hamna något, däremot sanden är säkerligen ganska tät av mulm.
Personligen skulle jag röjt ur all inredning i karet, rört om i gruset och sedan slamsugit ordentligt med en vattenpåfyllnad mellan. På så sätt gör du rent i gruset samtidigt som du gör ett ordentligt vattenbyte, men att karet inte blir omstartat med allt vad det innebär:).
#11 - 4 december 2010 08:57
Jag skulle inte försöka suga ut något från bottenfiltret. Det är hur mycket otrevligheter som helst som kommer ut i akvariet om du börjar rota runt och du kan förvärra situationen för fiskarna.

Flytta fisk och så mycket vatten du kan och gör en rejäl städning och börja om från början. Då tar du tag i problemet och blir av med det, att försöka "fixa" problemet kommer förmodligen bara innebära att du drar ut på det.
#12 - 4 december 2010 09:03
Nja, så mycket otrevligheter har jag inte upptäckt under alla år jag haft och fortfarande har bottenfilter, däremot att sanden blir tät så du tappar flödet på pumpen med resultatet mindre syre i vattnet samt syreförbrukande skit i botten.
Men det är klart, har man riktig otur kan det uppstå sumpgas, men det är som tur inget som jag drabbats av i mina kar.
Ska man ha bottenfilter är detta tyvärr en av nackdelarna om man har hög fiskbelastning och inte slamsuger sanden ovan bottenfiltret vid vattenbyte, inte var gång kanske men lite då och då. Ska man verkligen bli av med "problemet" är det inget annat att göra än att till slut ta ut bottenfiltret...
#13 - 4 december 2010 09:07
Har några gånger sett att det kan bli syrebrist i större kar trots att det finns bra med pumpar.
Vad som händer är att vattnet skicktar sig i temperaturlager det kan då hända att man enbart får cirkulation i det övre lagret iofs borde bottenfiltret vända på detta o skapa cirkulation uppifrån o ner.
Men som ni skriver tätnar detta så upphör /minskar denna cirkulationen. Så testa o ställ en pump så att du inte bara får vågrätt cirkulation utan också med lodrätt. Du kan också testa att sätta ett utblås ovanför vattenytan o rikta det neråt mot ytan istället för längs med.
#14 - 4 december 2010 09:11
Jag utgår från det värsta tänkbara eftersom det är råd på distans. Om det är riktigt illa i botten och man börjar röra om kan det bli total katastrof.

Men i sak har du helt rätt, det brukar inte vara nödvändigt. Nu kommer det där med att lukta och känna in i bilden igen...
#15 - 4 december 2010 09:16
Nu bollar jag bara med er för att komma på en lösning, bottenfiltret suger jag vid varje städning med slamsugare och i sanden är där fullt med malaysiska sandsnäckor som städar.
Det jag menade med att jag rörde runt i botten var när jag hade en slang kopplad till bottenfilter pumpen så att allt skit åkte ut i spannarna när jag rörde om i botten för att få ut så mycket smuts som möjligt från bottenfiltret och karet, flåset från bottenfilterkaret är så starkt att när en äppelsnäcka var i flåset så skakade hela äppelsnäckan och borneosuckern gled och skakade från flåset.
På bottenfiltret är där grus och inte sand men det har säkert kommit i en del sand man ser rötter från några växter under bottenfiltret med.
Går i funderingarna på att starta om men där är MASSVIS med räkor och räklingar så jag får nog fiska i en vecka om jag ska få bort dom flesta individer i karet.
#16 - 4 december 2010 09:17
:DJepp....
#17 - 4 december 2010 09:17
c90368 skrev:

Men i sak har du helt rätt, det brukar inte vara nödvändigt. Nu kommer det där med att lukta och känna in i bilden igen...

:DJepp....
#18 - 4 december 2010 09:19
solis skrev:
Nu bollar jag bara med er för att komma på en lösning, bottenfiltret suger jag vid varje städning med slamsugare och i sanden är där fullt med malaysiska sandsnäckor som städar.

Det jag menade med att jag rörde runt i botten var när jag hade en slang kopplad till bottenfilter pumpen så att allt skit åkte ut i spannarna när jag rörde om i botten för att få ut så mycket smuts som möjligt från bottenfiltret och karet, flåset från bottenfilterkaret är så starkt att när en äppelsnäcka var i flåset så skakade hela äppelsnäckan och borneosuckern gled och skakade från flåset.

På bottenfiltret är där grus och inte sand men det har säkert kommit i en del sand man ser rötter från några växter under bottenfiltret med.

Går i funderingarna på att starta om men där är MASSVIS med räkor och räklingar så jag får nog fiska i en vecka om jag ska få bort dom flesta individer i karet.

Det låter lite som du redan bestämt dig, och känner du så är det bara att börja håva:D:p....
#19 - 4 december 2010 09:30
Har inte bestämt mig ännu, man måste ju förvara fiskarna någonstanns med en del av dom skulle flyttats för länge sen men jag har inte fått tag i dom så då hade det varit ett ypperligt tillfälle att fiska upp alla och få lite ordning på allt men att fiska upp ett 1000 tal räkor är jag inte alls lockande:(
Här är lite bilder på pumflåset och lufthål i glas tyvärr så är det lite växter ivägen.[ATTACH]39900[/ATTACH]
[ATTACH]39901[/ATTACH]
[ATTACH]39902[/ATTACH]
[ATTACH]39903[/ATTACH]
[ATTACH]39904[/ATTACH]
#20 - 4 december 2010 16:28
Vi provade en liten konstig åtgärd för att se om vi kunnde städa under bottenfiltret, där sitter en massa sand som åkt ner villket jag misstänkte från början när jag satte in det att det skulle göra tids nog. Vi har fått bort en del sand och smuts men jag ville inte tömma för mycket så det blir en chock för fiskarna vi bytte ungefär en 3 dje del vatten på detta vis vi hade ett rör som fick dra in luft medans det andra sög ner det i tunnan(vattenfyllda damsugare blev det med:dmen dom klarade sig)
Nu så andas dom lugnare än dom gjort på länge men jag vet ju inte om det är vattenbytet i sig eller rengörningen eller både och som hjälpte.Har även satt slangen ovanför ytann så den sprutar på ytan och nedåt.
Vet inte om det blivit mer fräs i flåset på pumpen men det är bra flås ändå.
Ska börja försöka få upp fiskarna och räkorna som inte ska vara där längre, tror jag ska städa botten genom att plocka väck alla växter och suga rent botten och funkar inte det så får jag väll göra om karet.
[ATTACH]39925[/ATTACH]
[ATTACH]39926[/ATTACH]Bottenfiltret
[ATTACH]39927[/ATTACH]
[ATTACH]39928[/ATTACH]
#21 - 4 december 2010 17:34
Nu kommer jag inte ihåg, men hade du fin sand i det karet? Isf är det detta som är orsaken till problemet då sanden/gruset inte bör understiga 2mm grovlek...
#22 - 4 december 2010 18:49
Jo där är fin sand, är det sanden i sig som är problemet eller är det till bottenfiltret du menar så jag förstår vad problemet är.
#23 - 4 december 2010 20:16
Hmm skrev jag så otydligt?
#24 - 4 december 2010 21:28
kaj.p skrev:
Hmm skrev jag så otydligt?

Vet inte om det var mitt sista svar som du undrar var otydligt för jag har riktat slangen ovanför vattenytan och ner som du skrev innan(det blåste ner så att sanden flyttade sig innan med men slangen är ovanför ytan nu)
Det jag svarade på och undrade var det ansjo skrev om det var något speciellt i fin sand som händer även fast man inte har bottenfilter eller att han tänkte på att sanden kom under bottenfiltret, det jag har på bottenfiltret är grus men det har kommit sand i ändå för jag hade ingen skiljevägg för bottenfiltret innan så att sanden skulle hålla sig borta därifrån, jag satte i bottenfiltret då jag hade dimproblem så man såg inte så mycket av vad man gjorde då, men det är länge sen.
Bilagor:
#25 - 5 december 2010 06:05
Vad jag menar är om du har fin sand täpper den till springorna på bottenfiltret så du på det sättet tappar flödet genom gruset, och med resultat att bakterierna får för lite syre och kan dö, samt du tappar flödet på pumpen.
Då är risken att du där som c90 befarade, att det kan bildas svavelväte i gruset...
Bilagor:
#26 - 5 december 2010 08:19
Det var vad jag trodde du menade men man kan aldrig vara så säker.
Hur är det där det bara är fin sand när man har en massa malayser är det risk att det fastnar en massa skit i det så att man behöver rengöra?
#27 - 5 december 2010 08:45
Det beror på om du har bottenfilter, för bottenfilter och fin sand under 2 mm kornstorlek är en kombination som man inte bör ha över huvud taget. Malayer annars med fin sand är bara positivt:).
#28 - 5 december 2010 14:07
Har nu gjort en mur runt bottenfiltret så att sanden ska hålla sig borta från bottenfiltret, vi har sugit ur ungefär hälften av sanden under bottenfiltret men ville inte fortsätta för det blir för mycket vattenbyte på en gång annars, vi gjorde ju samma sak igår och kom först i slutet på hur som var effektivast, vi ska försöka tömma bottenfiltret om några dagar igen där emellan ska jag suga upp så mycket sand uppifrån som möjligt med mindre vattenbyten istället så att det inte ramlar ner någon mer sand i. kanske fylla på med mer grus med där för nu har jag lite extra grus.

Behöver man egentligen suga genom sanden när man bara har sand och malayser eller håller malayserna rent i sanden?
#29 - 5 december 2010 14:22
Har du bottenfilter bör du suga sanden, utan bottenfilter behöver du inte göra det lika ofta:). Det malayerna gör är att de luckrar upp sanden, men skiten kommer dit ändå:p...
#30 - 5 december 2010 15:36
Tack bra att veta.
Jag har ju haft grus över bottenfiltret men självklart kommer ju sanden dit, får hoppas att murarna råder bukt på detta, har ju samma sak i det andra karet fast där är hälften sand och hälften grus och där är det stenar mellan.
Malayserna är duktiga men när vi fått bort allt i bottenfiltret så får nästa projekt bli att ta bort växter och städa sanden. detta blir ett litet långtids projekt jag vill ju inte stressa fiskarna med vattenbyten varje dag och helst inte så stora som vi haft idag och igår.
#31 - 5 december 2010 15:55
Trevligt, då vet du vad du kan göra inne så du slipper skotta snö:D...
#32 - 5 december 2010 16:06
Nu har du fått många goda råd och startat upp åtgärder, vilket är jätte bra!

När jag tittade på bilderna av ditt kar så kan jag konstatera att det är lika välvuxet som mitt 400 kar.

I detta kar råkade jag ut för att ett antal Kuhlii ålar dog helt omotiverat.

Efter att ha luktat och kännt på hur karet mådde så kom jag till samma slutsats som Kaj skrev om tidigare i tråden. det fanns stillastående fickor i karet.

Motmedlet var en cirkulationspump (500 l/h) med en bit grov filtermatta vid insuget nere i vänstra bakre hörnet.

Detta bidrog till bättre cirkulation i hela karet, utan att det blev "storm", jag vill ha ett lungt kar.
#33 - 5 december 2010 16:22
ansjo skrev:
Trevligt, då vet du vad du kan göra inne så du slipper skotta snö:D...

Men här är det kul att skotta vi har en fyrhjuling med snöblad:d
#34 - 5 december 2010 16:28
c90368 skrev:
Nu har du fått många goda råd och startat upp åtgärder, vilket är jätte bra!

När jag tittade på bilderna av ditt kar så kan jag konstatera att det är lika välvuxet som mitt 400 kar.

I detta kar råkade jag ut för att ett antal Kuhlii ålar dog helt omotiverat.

Efter att ha luktat och kännt på hur karet mådde så kom jag till samma slutsats som Kaj skrev om tidigare i tråden. det fanns stillastående fickor i karet.

Motmedlet var en cirkulationspump (500 l/h) med en bit grov filtermatta vid insuget nere i vänstra bakre hörnet.

Detta bidrog till bättre cirkulation i hela karet, utan att det blev "storm", jag vill ha ett lungt kar.

Jag vill ha storm i mitt kar för att sewelliorna ska trivas, och visst är där välvuxet,saknar lite att ha lite mer öppen yta bara villket jag ska försöka göra sen.
Detta är ju säkert orsaken till att mina sewellior dog 5 st på samma gång och en l-046a men sen dess har ingen dött.
Jag är jättetacksam för alla tips och råd jag har fått och jag är glad för dom som kommer med man vill ju det bästa för sitt kar.

Motmedlet var en cirkulationspump (500 l/h) med en bit grov filtermatta vid insuget nere i vänstra bakre hörnet
med detta menar du nere vid bottenfiltret eller är jag ute och reser.
#35 - 5 december 2010 16:52
solis skrev:

Motmedlet var en cirkulationspump (500 l/h) med en bit grov filtermatta vid insuget nere i vänstra bakre hörnet

med detta menar du nere vid bottenfiltret eller är jag ute och reser.

Det vet inte jag, det jag skrev är refererat till mitt kar, du får översätta det till ditt kar.

Här en film på mitt 400 kar, cirkulationspumpen sitter som sagt i bakre vänstra hörnet och utblåset från eheim filtret är uppe till vänster.

#36 - 5 december 2010 17:35
Tack för filmen men kommer inte flåset från höger sida eller har du pump i båda ändarna. det var lite svårt att se.
Vackert kar annars.
#37 - 5 december 2010 17:46
solis skrev:
Tack för filmen men kommer inte flåset från höger sida eller har du pump i båda ändarna. det var lite svårt att se.

Vackert kar annars.

Poängen är att man inte ser pumpen i bakre vänstra hörnet och i mitt fall att vattnet i centrum av karet är lungt och fint.

Annons