olika phvärden...

#1 - 18 december 2003 07:31
<center>Hej!

Jag har funderat lite på detta med olika phvärden i karen och akvariumet? Påverkar detta akvarievattnet mycket? Om man har 7,5 i akvariumet och 8,0 i karen? Är inte det stressande för fiskarna?

Om jag nu vill ha runt 7 i akvariumen hur gör jag då? Låter jag torv bara ligga akvariumet lr räcker det med att ha en i vatten som man ska byta med?</center>
#2 - 18 december 2003 07:40
Har aldrig testat att sänka med torv, men co2 sänker ju pH. Hur myckert beror på ditt KH, samt hur mycket co2 du sprutar in i karet. Har nämligen aldrig behövt sänka pH=)

Mvh Malawi´n
#3 - 18 december 2003 07:43
Malawi´nJag har ett högt kh med på 7.. Spelar det ngn roll...??

Men det sa ju inget om akvariet regaera på olika ph värden i från karen o akvariet? Någon som vet?
#4 - 18 december 2003 12:14
Med ditt KH blir det svårt att få ner pH. Du kan ju testa med torv.
#5 - 18 december 2003 13:43
hmm okej..Men det var inte grundfrågan ju:( JAg ville veta hur det påverkar med olika phvärden i karen och akvarie när man byter vatten??
#6 - 18 december 2003 13:52
Jag förstår inte vad du menar. "karen och akvarie". Det är väl samma sak!!!
Förändras pH snabbt under en kort period el. om det sjunker/höjs för mycket, kan fiskarna dö av det.
Alltså, när man byter vattnet gäller det att efter man har hällt i vattnet snabbt höja med bikarbonat el. sänka med torv/co2. Ju högre KH man har, desto mindre chans är det att pH förändras. pH förändras speciellt udner natten i ett kar med mycket växter, eftersom de avger co2 under natten, vilket sänker pH.

Mvh Malawi´n
#7 - 18 december 2003 14:00
vattenkranen.. Jag ber om ursäkt..:) Har lite problem med stavningen..:D
#8 - 18 december 2003 14:08
Ursprungligen skickat av malawi´n

Jag förstår inte vad du menar. "karen och akvarie". Det är väl samma sak!!!

Förändras pH snabbt under en kort period el. om det sjunker/höjs för mycket, kan fiskarna dö av det.

Alltså, när man byter vattnet gäller det att efter man har hällt i vattnet snabbt höja med bikarbonat el. sänka med torv/co2. Ju högre KH man har, desto mindre chans är det att pH förändras. pH förändras speciellt udner natten i ett kar med mycket växter, eftersom de avger co2 under natten, vilket sänker pH.

Mvh Malawi´n

Okej men då är det inte bra att jag har såndan skillad i mellan de olika då? Vad ska man göra åt det?
#9 - 18 december 2003 15:45
HM...
Tappa upp vattnet i hinkar först, mät pH ev. KH och tillsätt torv el. bikarbonat i hinken. Men då måste man nog ta mera torv/bikarbonat eftersom man då inte förändrar allt vatten. Tänk på att aldrig förändra pH utan att göra ett vattenbyte!!!
Har du mätt pH i kranen, el. har du frågat vattenverket? Värdena kan ju förändras ganska mycket under den tid de är i rören.

Mvh Malawi´n
#10 - 18 december 2003 16:14
Okej. Men med torv tar det ju en tag i alla fall en dag lr två... Blir inte vatten blir "dåligt " då?

Mätt ifrån rören...
#11 - 18 december 2003 18:27
Ursprungligen skickat av snobben0326

Okej. Men med torv tar det ju en tag i alla fall en dag lr två... Blir inte vatten blir "dåligt " då?

Mätt ifrån rören...

#12 - 18 december 2003 18:28
??
#13 - 18 december 2003 18:31
Ursprungligen skickat av snobben0326

(Skit, tappade bort mitt bidrag)
Nej, det blir inte sämre. Jag har alltid mitt vatten lagrat minst ett dygn innan jag häller i det i akvariumet. Jag inbillar mig att temperaturen blir bättre, och Cl luftas ur vattnet. Där jag bodde förr (lågt kH och egen brunn) var jag tvungen att lufta vattnet, annars dog fiskarna som flugor. Antar att där jag bor nu (Gävle, högt kH och komunalt vatten) så är det inte nödvändigt, men törs inte prova (ännu).

(Dessutom, stavas inte eller som "eller" och inte "lr"? Jag är trött på alla medvetna felstavningar. Omedvetna sådanna kan jag dock stå ut med...)
#14 - 18 december 2003 18:50
Okej! Det är ju bra att veta. Men då ska jag nog börja med det ett tag!

Hmm för den diskreta tillsägningen så vet jag att eller inte stavas lr.. Men när man sitter vid data borde går det snabbare att skriva så. Men det är snarare av vana som jag skriver så när det gäller såna här saker som man ändå inte borde lägga så stor betydelse vid stavningen utan innehållet.. Det är väl viktigare att man är trevligare mot varandra än att stavning ska vara så perfekt som möjligt.

Sen om jag stavar fel i farten och någon inte fattar det så är det bara att fråga. Jag ser inte alltid själv att jag har stavat fel..

/Mvh Linda

Annons