Olika slags "maskar"

#1 - 1 maj 2010 12:23
På Aquabid finns åtminstone 4 olika slags "maskar" till salu:

walter worms
banana worms
micro worms
grindal worm

Skulle tacksamt ta emot kommentarer om de olika. De jag själv har hemma är väl grindal (antar jag).
#2 - 1 maj 2010 13:37
Walter & banana känner jag inte till, mikromask är ett par millimeter långa rundmaskar (nematoder) som används som yngelfoder, grindalmaskar är en typ av lättodlade små (nån centimeter) daggmaskar.
Finns också vinägermikromask ("vinegar eels"), en pytteliten rundmask som odlas i vinäger och används som vanlig mikromask, plus förstås mjölmask som är stora grova skalbaggslarver som odlas i havre och ges till större fiskar.
#3 - 1 maj 2010 14:44
Känner heller inte till banana worms. Om jag förstått det hela rätt är Walter worms ganska lika vår vanliga mikromask men håller sej simmande något längre tid än dessa. Vad gäller grindalsmask tror jag det finns oilka varianter. Iaf är beskrivningarna i mina böcker lite olika. Och Janne W på Södermalms akvarieaffär erbjöd tidigare iaf på lite olika stammar. Enligt en googling jag nyss gjorde tycks både banana och walter vara hälften så stora som mikromasken. Läs mer här:
http://www.worm-cultures.com/
#4 - 1 maj 2010 16:13
Här finns mycket levandefoder att köpa.

http://www.springhalen.dk/

Tobbe
#5 - 1 maj 2010 17:57
Walter & grindalsmask har vi odlingar på här hemma. Walter blir väldigt små, perfekt yngelfoder , luktar lite väl mycket jäst om deras burk.
#6 - 1 maj 2010 19:34
Eftersom vinägermikron är mindre än mikromasken men simmar var hamnar då walter (eller banana) i skalan av användbarhet? Någon som jämfört?
#7 - 1 maj 2010 20:07
Inte jämfört men läst på Springhalens.dk hemsida. Enligt dem blir mikro upp till 2 mm, vinägermikro 1-2 mm, Walter hälften av mikro = 1 mm och Bananvarianten mindre än Walter = mindre än 1 mm.
Personligen har jag bara använt vanlig mikro men jag har aldrig mätt några :)
Jag har ett annat recept på mikroföda dock, öl o macka.

Tobbe
#8 - 3 maj 2010 04:59
Det betyder att en uppsättning av olika "maskar" skulle täcka hela foderbehovet för smått och stort. :d

Grindalsmaskar som jag själv har är ju väldigt lättodlade i stora mängder men har nackdelen att snabbt sjunka till botten och de lever inte heller särskilt länge i vatten. I ett mycket tunt vattenlager (bara ca 1-2 mm) lever de däremot "hur länge som helst", vilket är ett väldigt praktiskt sätt att förvara den sats.

Detta kan vara ett sätt att bli av med blasket kring Artemia.
#9 - 3 maj 2010 05:44
legob skrev:
Det betyder att en uppsättning av olika "maskar" skulle täcka hela foderbehovet för smått och stort. :d

Förutom att fiskarna förmodligen skulle må ganska dåligt i längden av en så fet diet :p T.ex. Sphaerichthys osphromenoides och Parosphromenus som du har (eller hade åtminstone), mår inte så bra av en sån fettrik kost.
#10 - 3 maj 2010 05:55
legob skrev:

Detta kan vara ett sätt att bli av med blasket kring Artemia.

Kanske minska blasket med artemian som dock är att rekommendera i första hand. Ett alternativ där är dock Moinan där man kan frånsila babymoinan till de minsta och mata lite större fisk med vuxen moina.
#11 - 3 maj 2010 16:52
oaken skrev:
Förutom att fiskarna förmodligen skulle må ganska dåligt i längden av en så fet diet :p T.ex. Sphaerichthys osphromenoides och Parosphromenus som du har (eller hade åtminstone), mår inte så bra av en sån fettrik kost.

Jo de lever i lycklig (?) välmåga och får ömsom det ena, ömsom det andra. För de långsamätande Parosphromenus är Artemia ett problem. De vill ju i lugn och ro granska maten innan de eftertänksamt (?) suger in den i munnen.
#12 - 3 maj 2010 18:46
legob skrev:
Jo de lever i lycklig (?) välmåga och får ömsom det ena, ömsom det andra. För de långsamätande Parosphromenus är Artemia ett problem. De vill ju i lugn och ro granska maten innan de eftertänksamt (?) suger in den i munnen.

Hm, jag har faktiskt inte märkt av detta problem med att de skulle "granska" maten länge eller liknande. Men det kanske skiljer sig från art till art, men jag vill ändå tro att jag täcker ett ganska stort spann då jag håller ganska många olika arter.

De går ju inte att påstå att de är snabba ätare, men jag tycker inte de är SÅ sega.. utan att de snarare simmar runt och "pickar". Hur som helst så blir nog en diet på enbart mask alldeles för fet och näringsrik.
#13 - 6 maj 2010 06:31
Så finns det något som kallas Microfex och som beskrivs om det optimala fodret men upplysningar på nätet vimlar det inte om precis.

Här gäller det att prova sig fram.
#14 - 7 maj 2010 08:45
Här är lite grann om Microfex: http://www.fancyguppies.co.uk/page70.htm:

[COLOR="DarkOliveGreen"]"the Dero worm is a prayer answered for those wanting an idiot-proof, nutritionally-unsurpassed, renewable source of live fish food. While quite long, and sizeable enough to interest any adult guppy or Betta, the Dero worm is quite thin and readily taken by fry as well."[/COLOR]

Det vetenskapliga namnet verkar vara Dero digitata.
#15 - 7 maj 2010 11:04
Microfex är helt klart intressant. Jag antar att du sett att det säljs på springhalen. Att de faktiskt lever i vatten är ju en stor fördel. Frågan är ju om det kan finnas någon risk för att överblivna maskar äter ägg eller dylikt? Ska ta och beställa Microfex någon dag, hur som helst.
#16 - 7 maj 2010 11:37
Jag har redan beställt så får vi se...
#17 - 8 maj 2010 20:45
Dessa är på väg:
___ Bananorm
___ Microfex (Dero sp.)
___ Eddikeål (Turbatrix aceti)
___ Japanske dafnier (Moina macrocopa)
#18 - 9 maj 2010 10:05
Spännande. Eddikeål antar jag att du vet att det är det vi i Sverige kallar för Vinägermikro..
#19 - 10 maj 2010 17:12
Yes, men min första odling misslyckades direkt och nu tänkte jag göra ett nytt försök.

Det som är mest spännande tycker jag är Microfex. Kanske det är det jag redan har i mina flaskor/burkar med amöbor och annat smått för utfordring av yngel. I vart fall kryllar det där av småvarelser. En del är nematoder (eller vad det nu är).

Jag funderar lite på om det skulle gå att suga upp några såna småmaskar och försöka odla dem. Det verkar vara så man gjorde i USA med microfexen.
#20 - 11 maj 2010 09:19
Vinägermikro verkar bara ha två lägen, odödlig framgång eller totalt misslyckande.
Jag har en burk med vinägermikro som nu stått i snart tre år utan att jag gjort nånting, och det lever fortfarande mikro i den. Jag har försökt starta nya kolonier tre-fyra gånger, men det har aldrig tagit sig - gissningsvis är det väldigt kritiskt vilken vinäger man använder.
Gör nu ett nytt försök med en oerhört billig ekologisk äppelcidervinäger från Willy's, ser bra ut så här långt.
#21 - 11 maj 2010 11:04
Jag brukar klona mina vinägermikro-kulturer. Men då har jag alltid en annan på gång så två blir alltså tre. Och jag har förlorat ett par kulturer minst till någon vit hinna (bakterier?). Jag brukar skaka om kulturerna en gång i veckan. Äppelvinägern kommer från Willys men det har varit olika märken.
#22 - 11 maj 2010 11:14
Jag har funderat en del på det här med maskar. Ska köra igång med någon typ av enchyträ här i dagarna vilken jag fixar från Janne W, minns dock inte vilken det är mer än att de blir runt 5-6mm, kommer då även köra en kultur av grindal.

Det jag funderar på är dels om dessa kulturer behöver ljus eller om de funkar lika bra i mörker, vidare hur matar man med till exempel vinägermikro? suger upp med spruta och ner i karet som med artemia, eller på något annat vis?

Har just nu Ap. Baenschi yngel som lever på Aquatic Nature Energy excel minsta storleken samt nykläckt artemia, vill dock blanda detta med något lite fetare :)
Har även en Ap. Schwarzkinn som ligger på rom och där vill jag gärna få ut lite yngel då det inte är en särskilt vanlig apisto här i sverige.
#23 - 11 maj 2010 12:05
Längst ner på den här sidan finns en mycket bra metod beskriven om vinägermikroskördning:
http://www.ventralfins.com/livefood_vinegar_eels.html
:)
Grindalsmask bryr sej inte om ljus - men behöver det inte heller.
Bilagor:
#24 - 11 maj 2010 15:44
Min vinägermikrokultur har faktiskt aldrig kraschat, trots att jag inte sköter den över huvud taget, förutom att fylla på med nytt "odlingsmedium". Receptet jag kör på fick jag från Janne W och är som följer:

500 ml äppelcidervinäger KRAV-märkt (viktigt!), jag köper "Druvans" ekologiska.
650 ml vatten
2 tsk socker

Sen får man skala upp och ner beroende på hur mycket man behöver förstås, det verkar inte vara kritiskt att det är exakt rätt mängd. Och apropå skördning av vinägermikro så fick jag ett tips från Janne som underlättar skördning något oerhört. Man tar helt enkelt den minsta modellen av de vanliga vita håvarna (den är 5-6 cm eller något sånt) och rör runt lite med den i kulturen för att sedan doppa den i kranvatten, på så sätt följer tillräckligt med maskar med upp trots att de egentligen åker igenom håvens nät. Underlättar något enormt som sagt.
#25 - 11 maj 2010 16:18
Jag vet att Janne W rekommenderar den metoden men av dom metoder jag testat går långa flaskhalsen bäst - det är faktiskt en gammal metod att skörda toffeldjur som fanns beskriven i den gamla Norstetds akvariebok...
#26 - 11 maj 2010 16:20
Och den senaste vinägern jag använde var APTI appfel-essig köpt på Willys österängen...
#27 - 12 maj 2010 19:49
Marnat skrev:
Jag har funderat en del på det här med maskar. Ska köra igång med någon typ av enchyträ här i dagarna vilken jag fixar från Janne W, minns dock inte vilken det är mer än att de blir runt 5-6mm, kommer då även köra en kultur av grindal.

Det jag funderar på är dels om dessa kulturer behöver ljus eller om de funkar lika bra i mörker, vidare hur matar man med till exempel vinägermikro? suger upp med spruta och ner i karet som med artemia, eller på något annat vis?

Har just nu Ap. Baenschi yngel som lever på Aquatic Nature Energy excel minsta storleken samt nykläckt artemia, vill dock blanda detta med något lite fetare :)

Har även en Ap. Schwarzkinn som ligger på rom och där vill jag gärna få ut lite yngel då det inte är en särskilt vanlig apisto här i sverige.

Jannes är nog grindal. Oerhört lättodlade. Ljus är inte nödvändigt. Fiskarna [COLOR="Red"]älskar[/COLOR] den. Bara en nackdel hittills: den sjunker till botten rätt så snabbt. Det sägs att den är fettbildande och att man därför inte bara skall använda den.
#28 - 12 maj 2010 19:51
Azur skrev:
Vinägermikro verkar bara ha två lägen, odödlig framgång eller totalt misslyckande.

Jag har en burk med vinägermikro som nu stått i snart tre år utan att jag gjort nånting, och det lever fortfarande mikro i den. Jag har försökt starta nya kolonier tre-fyra gånger, men det har aldrig tagit sig - gissningsvis är det väldigt kritiskt vilken vinäger man använder.

Gör nu ett nytt försök med en oerhört billig ekologisk äppelcidervinäger från Willy's, ser bra ut så här långt.

Jo, min stupade nog på vinägern. Jag antar det är sulfiten i den som har ihjäl maskarna. Jag tänkte det borde finns någon ekologisk utan sulfit men...
#29 - 13 maj 2010 11:13
legob skrev:
Jannes är nog grindal. Oerhört lättodlade. Ljus är inte nödvändigt. Fiskarna [COLOR=Red]älskar[/COLOR] den. Bara en nackdel hittills: den sjunker till botten rätt så snabbt. Det sägs att den är fettbildande och att man därför inte bara skall använda den.

Vet inte, han sa ju att han även skulle köra grindalsmask utöver de andra. Janne har ju även den vanliga enkyträn, fast de blir ju iofs större än 5-6mm.
#30 - 13 maj 2010 12:21
erikthur skrev:
Och den senaste vinägern jag använde var APTI appfel-essig köpt på Willys österängen...

Tror det är samma som jag använt (tysk vinäger i plastflaska, ekologisk, väldigt billig), och jag kan nu berätta att det tagit sig. Jag har enorma mängder vinägermikro nu. Fast tyvärr inga yngel att mata.
#31 - 14 maj 2010 11:33
legob skrev:
Jannes är nog grindal. Oerhört lättodlade. Ljus är inte nödvändigt. Fiskarna [COLOR=red]älskar[/COLOR] den. Bara en nackdel hittills: den sjunker till botten rätt så snabbt. Det sägs att den är fettbildande och att man därför inte bara skall använda den.

Det är inte grindal, jag kommer iofs köra med Grindal också men denna variant är en smula mindre, kanske hälften så stor skulle jag tippa. Att grindalare sjunker till botten är dock inget problem för mig då det är apistos som ska käka den och de äter nästan all sin mat när den sjunkit.

oaken skrev:
Vet inte, han sa ju att han även skulle köra grindalsmask utöver de andra. Janne har ju även den vanliga enkyträn, fast de blir ju iofs större än 5-6mm.

de Janne visade sist var väl runt 5-6 mm men det är ju också möjligt att inte var fullvuxna.
#32 - 14 maj 2010 16:10
Nu har det andra fodret från Danmark kommit: [COLOR="Green"]moina[/COLOR], [COLOR="Green"]mikromask[/COLOR] (de är verkligen mycket små, inte som mina grindal (om det nu är grindal)), [COLOR="Green"]mikrofex[/COLOR] (de ännu mindre och ser väldigt mycket ut som de som uppstår spontant i mina odlingar) och [COLOR="Green"]ättiksål[/COLOR] (ungefär någon miljard eller så i det ättiks- och ölstinkande vattnet).

Det skall bli roligt att kunna förse firrarna med lite mer varierad kost. Det kommer de att gilla. [:-38]
#33 - 15 maj 2010 12:34
Bra tråd det här om olika foder. Här är en länk till en sida jag stötte på med bl.a. en pdf om olika sorters foder. http://www.debslivefishfoodshop.com/ Lite av en beskrivning för den som vill starta upp egen försäljning av olika foder :)

Microfex verkar "svår" jämfört med övriga, här fanns en beskrivning ifall du inte sett den: http://www.caudata.org/cc/articles/microfoods.shtml
#34 - 15 maj 2010 13:11
legob skrev:
Nu har det andra fodret från Danmark kommit: [COLOR=Green]moina[/COLOR], [COLOR=Green]mikromask[/COLOR] (de är verkligen mycket små, inte som mina grindal (om det nu är grindal)), [COLOR=Green]mikrofex[/COLOR] (de ännu mindre och ser väldigt mycket ut som de som uppstår spontant i mina odlingar) och [COLOR=Green]ättiksål[/COLOR] (ungefär någon miljard eller så i det ättiks- och ölstinkande vattnet).

Det skall bli roligt att kunna förse firrarna med lite mer varierad kost. Det kommer de att gilla. [:-38]

Intressant att Microfex var så pass små, mindre än mikromask menar du? Iofs sitter de väl i klumpar ändå så att lite större fiskar också kan ta dem.
#35 - 16 maj 2010 08:37
Det är det som får mig att undra om jag verkligen fått microfex, för enligt deras egna bilder skall de vara röda. Jag behöver tala med http://www.springhalen.dk/ om den saken.
Men å andra sidan har jag sett bilder på nätet som inte verkar vara röda. Ett mysterium!

Här finns bilder på microfex : http://www.micrographia.com/specbiol/helmint/annelhom/olig0100.htm
#36 - 16 maj 2010 09:27
Ja du.. Det är väl inte ens säkert att Microfex just är en Dero-art, som jag har förstått det åtminstone. På de få bilder jag hittat så är de röda, men de kanske mest ser röda ut när de ligger i en klump? Lite som Moina/Dafnier som kan se olika röda ut.

Blev själv sugen på att testa deras "Dvärgdafnier" ([FONT=Verdana][SIZE=2]Ceriodaphnia dubia), helt klart intressanta. Vore ett perfekt foder till exempelvis Parosphromenus-yngel.[/SIZE][/FONT]
#37 - 16 maj 2010 14:23
Här är en bra beskrivning av hur man odlar: http://www.ehow.com/how_5333964_harvest-aquatic-microfex-worms.html

Då gäller det bara att hitta microfex. I den danska sändningen tror jag inte det fanns några så jag har mailat Flemming och frågat.

De har den trevliga egenskapen att simma i vattnet, inte bara sjunka till botten.
#38 - 17 maj 2010 11:22
Hade de inte märkt upp fodret på något sätt då?
#39 - 18 maj 2010 20:46
legob skrev:
Här är en bra beskrivning av hur man odlar: http://www.ehow.com/how_5333964_harvest-aquatic-microfex-worms.html

Då gäller det bara att hitta microfex. I den danska sändningen tror jag inte det fanns några så jag har mailat Flemming och frågat.

De har den trevliga egenskapen att simma i vattnet, inte bara sjunka till botten.

Hmmm fick du inga microfex? Jag har just betalat in för 6 portioner microfex. Du kan väl berätta hur det går?
#40 - 19 maj 2010 17:45
Hade varit intressant att höra som sagt. Är väldigt sugen på att beställa. Tycker det borde synas om de verkligen inte är med dessutom :p
#41 - 19 maj 2010 19:02
Hallå,

Idag fick jag mina Microfex, beställde i torsdags så mycket snabb service. De verkar vara fulla av liv. Slängde i lite bitar av algtabletter och några minuter senare var den täckt av maskar.
Provade att mata mina Paraphromenus linkei, de blev mycket förtjusta. Det är verkligen fart på dem när de kommer ned i karet.

Jag ska förbi Janne W med ett gäng då vi gjorde en sambeställning, så snart (nåja) kanske han kan sälja. Du brukar väl svänga förbi honom ibland oaken?
#42 - 19 maj 2010 19:23
Jag har varit i kontakt med Danmark. Jag tror helt enkelt han glömde lägga i microfex för det finns förvisso inga där. Han har lovat skicka nytt i nästa vecka. Resten var ju bra och han svarar prompt på e-mail så jag litar på honom. Han t.o.m. skickade innan jag betalat. Alla kan göra fel. [:-76]
#43 - 19 maj 2010 19:32
Legob, hur har det förresten gåtmed dina Parosphromenus. Själv har jag ett gäng yngel av linkei, men de växer satan så långsamt.
#44 - 19 maj 2010 23:20
Japp, brukar ha vägarna förbi hans butik lite då och då som sagt. Får se om jag beställer själv eller fixar det därifrån.

Apropå Parosphromenus så har jag själv yngel av nagyi "Cherating" och sp. "Sungai Bertam". De största P. nagyi-ynglen är väl ungefär en centimeter nu, har lovat Janne några :p. Har även nyligen fått lek av P. deissneri "Bangka", men inte sett några yngel.. osäker på om hanen åt upp äggen/ynglen. Ska sätta ett par P. quindecim "Manis Mata" i ett nytt akvarium också, hoppas på lek där med sen. Sen har jag ett par P. parvulus och några ornaticauda som behövs sättas till lek också.. så mycket som måste göras. Blev lite OT nu.
#45 - 20 maj 2010 16:35
oaken skrev:
Japp, brukar ha vägarna förbi hans butik lite då och då som sagt. Får se om jag beställer själv eller fixar det därifrån.

Apropå Parosphromenus så har jag själv yngel av nagyi "Cherating" och sp. "Sungai Bertam". De största P. nagyi-ynglen är väl ungefär en centimeter nu, har lovat Janne några :p. Har även nyligen fått lek av P. deissneri "Bangka", men inte sett några yngel.. osäker på om hanen åt upp äggen/ynglen. Ska sätta ett par P. quindecim "Manis Mata" i ett nytt akvarium också, hoppas på lek där med sen. Sen har jag ett par P. parvulus och några ornaticauda som behövs sättas till lek också.. så mycket som måste göras. Blev lite OT nu.

Kan du inte lägga upp en tråd om det och berätta mer?
#46 - 20 maj 2010 17:47
legob skrev:
Kan du inte lägga upp en tråd om det och berätta mer?

Skapar en Parosphromenus-tråd senare ikväll.
#47 - 20 maj 2010 17:59
oaken skrev:

Hmmm, när blir det aktuellt att du ger honom ynglen? Nu blev man vansinnigt sugen!
#48 - 20 maj 2010 18:21
Hmmm, när blir det aktuellt att du ger honom ynglen? Nu blev man vansinnigt sugen!

Vet ej. Det blir möjligen i Juni Jag har inte så många yngel heller. Har sju stycken som är i ett eget akvarium, från parets första kull där jag hittade totalt nio varav två dog. Efter det har de lekt mest hela tiden och jag har sett yngel i föräldrarnas akvarium, men jag vet inte hur många det är där i, men ska snart rensa ut det och se vad jag hittar. Ser ut som att jag kommer ge honom ett eller två vuxna/halvvuxna par P. quindecim också, då det ser ut som att jag kommer lyckas skaffa fram ett par hanar till mina honor (har 1 hane och 4 honor), plus ytterligare 3 arter. Men som sagt, startar en ny tråd med en liten introduktion till Parosphromenus senare.
#49 - 20 maj 2010 19:47
oaken skrev:
Vet ej. Det blir möjligen i Juni Jag har inte så många yngel heller. Har sju stycken som är i ett eget akvarium, från parets första kull där jag hittade totalt nio varav två dog. Efter det har de lekt mest hela tiden och jag har sett yngel i föräldrarnas akvarium, men jag vet inte hur många det är där i, men ska snart rensa ut det och se vad jag hittar. Ser ut som att jag kommer ge honom ett eller två vuxna/halvvuxna par P. quindecim också, då det ser ut som att jag kommer lyckas skaffa fram ett par hanar till mina honor (har 1 hane och 4 honor), plus ytterligare 3 arter. Men som sagt, startar en ny tråd med en liten introduktion till Parosphromenus senare.

Skickade ett mail till dig angående quindecim om du inte lovat dem till Janne W.
#50 - 23 maj 2010 16:05
SenorBastardo: Har du någon kommentar angående storleken på Microfex? Vore intressant att höra hur stora de är.
#51 - 23 maj 2010 19:43
De kallas ju för "micro"fex så tänk tubifex men mycket tunnare. De största är väl runt 1 - 1,5 cm (ögonmått är dock inte min starka sida) och tunna som en grövre sytråd. Var förbi Janne W med microfexen så vi får väl se om han eller jag får igång någon ordentlig odling.

Mina lever och verkar må bra i vart fall. Tyvärr lite sugen att slänga ned lite till mina Nothobranchius foerschi yngel men ska försöka hejda mig.
#52 - 24 maj 2010 14:04
Okay! Bra storlek då med andra ord. Måste helt klart införskaffas, synd att man är en fattig student bara.
#53 - 24 maj 2010 18:25
oaken skrev:
Okay! Bra storlek då med andra ord. Måste helt klart införskaffas, synd att man är en fattig student bara.

Det kan nog lösas ändå. Om de är något att satsa på, dvs om mina överlever, kan du ju få/köpa en kultur.
#54 - 24 maj 2010 18:43
Faktiskt måste jag nog invända lite här. Så långa men så tunna maskar...

Faktum kvarstår nog att artemia och mikromask täcker det största behovet. Kan ynglen ta större så är babymoina bättre. Om mindre foder som måste simma - vinägermikro. Och om större rekommenderas grindalsmask. Dessa fem täcker egentligen nästan alla behov.
#55 - 24 maj 2010 19:54
erikthur skrev:

Faktum kvarstår nog att artemia och mikromask täcker det största behovet. Kan ynglen ta större så är babymoina bättre. Om mindre foder som måste simma - vinägermikro. Och om större rekommenderas grindalsmask. Dessa fem täcker egentligen nästan alla behov.

Tja.. variation förnöjer. Mikromask tycker jag är bökigt. Jag är av någon anledning också expert på att krascha grindalsmaskkulturer.

Tror nog Microfex spelar i samma klass som grindalsmasken. Personligen är jag mest ute efter ett alternativ till moina och artemia och som dessutom är lättodlat. Och eftersom jag är grindalsmaskinkompatibel så kan Microfex kanske vara något för mig ;). Hoppstjärtar är ju också lättodlade, men passar inte en del fiskar.
#56 - 24 maj 2010 20:26
erikthur skrev:

Det är ju som oaken säger, omväxling förnöjer. Om de dessutom är lika lättodlade som vad jag har hört så finns det väl all anledning till att försöka. Av utrymmes- och tidsskäl fixar jag inte moina och då är ju dessa helt klart ett bra alternativ.

Sedan skadar det ju inte att de är helakvatiska. Inget foder som ruttnar i burken.
#57 - 2 juni 2010 18:26
Nu har mina mikrofex kommit - i perfekt skick. Så här ser maskbollen ut för närvarande.
#58 - 2 juni 2010 20:18
Skoj. Kul att få se en bild också. Hur stor är "bollen"?
#59 - 2 juni 2010 20:25
Kort uppdatering av microfexstatusen. Antalet (eller snarare mängden) har ökat cirka tre gånger (minst) sedan jag fick dem. Var förbi Janne W och hans andel har ökat med cirka fem gånger så mycket (blev även en beställning på fyra Indostomus paradoxus).

Har börjat använda dem som utfodring lite smått till fiskarnas förtjusning. Mina Nothobranchius foerschi yngel verkade uppskatta dem även om de är enaning för små för masken. Masken verkar dock vara så mjuk att de kan ta bitar av den.
#60 - 3 juni 2010 09:26
oaken skrev:
Skoj. Kul att få se en bild också. Hur stor är "bollen"?

Som den är nu mäter den ungeför 6 - 8 mm.
#61 - 3 juni 2010 16:53
Här är en bättre närbild. Det man ser i ändan skall vara gälarna.

http://www.micrographia.com/specbiol/helmint/annelhom/olig0100.htm

Alltså "står de" på huvudet här och viftar men stjärten i vattnet för att fånga syre.
#62 - 3 juni 2010 17:09
Hm - hur matar ni microfexen?
Det gamla tricket för tubifex med en liten bit rå potatis vore det något?
#63 - 3 juni 2010 20:32
Algtabletter.
Bilagor:
#64 - 3 juni 2010 21:39
erikthur skrev:
Hm - hur matar ni microfexen?

Det gamla tricket för tubifex med en liten bit rå potatis vore det något?

Erik, var det inte du som tyckte att det var ett överflödigt foder;). Verkar var värt att satsa på enligt mig.
#65 - 4 juni 2010 05:50
Allt är ändock av intresse åtminstone rent akademiskt.
Och det låter som ett foder som man skulle kunna lämna 3-4 veckor och det skulle fortfarande vara vid liv, vilket jag behöver göra ung vartannat år. Varför jag tycker det inte låter så intressant är att maskarna är så långa och lär visst tillväxa långsamt. Men man skulle kanske kunna hacka dom för att ge till yngel som jag läst att en del gör med tubifex.
#66 - 4 juni 2010 19:23
Man behöver inte hacka dem, de är väldigt mjuka. Gav några till mina Nothobranchius foerschi yngel och det lät sig väl smakatrotsatt de bara är runt 0,5 cm.

Huruvida man kan lämna dem 3-4 veckor står i herrans hamn.
#67 - 5 juni 2010 09:46
Kort uppdatering av microfexstatusen. Antalet (eller snarare mängden) har ökat cirka tre gånger (minst) sedan jag fick dem. Var förbi Janne W och hans andel har ökat med cirka fem gånger så mycket (blev även en beställning på fyra Indostomus paradoxus).

Har börjat använda dem som utfodring lite smått till fiskarnas förtjusning. Mina Nothobranchius foerschi yngel verkade uppskatta dem även om de är enaning för små för masken. Masken verkar dock vara så mjuk att de kan ta bitar av den.

Helt okay dubbleringstid då, trodde de skulle vara segare faktiskt. Fast man får väl inte så mycket i en portion så det tar väl tid innan man kan utfodra med dem ändå.

Indostomus vill jag också ha, varit en drömfisk länge. Såg Jannes och var måttligt avundsjuk [:o]
#68 - 5 juni 2010 12:40
oaken skrev:
Helt okay dubbleringstid då, trodde de skulle vara segare faktiskt. Fast man får väl inte så mycket i en portion så det tar väl tid innan man kan utfodra med dem ändå.

Indostomus vill jag också ha, varit en drömfisk länge. Såg Jannes och var måttligt avundsjuk [:o]

Jo tack, jag fick också en släng av den sjukan och de hade den på Glaserlistan nu så det vara att slå till.
#69 - 5 juni 2010 17:35
Ser äckligt ut... Min fru skulle inte gilla en sådan odling hemma hos oss!
#70 - 5 juni 2010 18:11
Då ska hon vara glad att du inte odlar bananflugor, DET ser äckligt ut. Men fiskarna tycker det är gott!
#71 - 5 juni 2010 18:36
Äckligt eller så - påminner mej om vinägermikron vilket jag tyckte var en aning äckligt men var den enda foderkulturen min fru tyckte var helt ok. Så ska en mogen vinäger tydligen se ut i Filippinerna.
:D
#72 - 5 juni 2010 18:58
erikthur skrev:
Äckligt eller så - påminner mej om vinägermikron vilket jag tyckte var en aning äckligt men var den enda foderkulturen min fru tyckte var helt ok. Så ska en mogen vinäger tydligen se ut i Filippinerna.

:D

Hmmmm varför vill jag inte veta definitionen av "mogen". Det är väldigt roligt med kulturella skillnader i mat. Tydligen är det så att USA exporterar stora mängder kyckling till Kina. I USA säljer i stor sett bara kycklingbrösten medan det i Kina är de mer smakrika övriga bitarna som efterfrågas.

Kommer ihåg när min fru varit med en kamrat till Indonesiska ambassaden på middag. Kyckling var ganska genomgående i huvudrätterna och styckdelarna var i stort sett bara att man huggit kycklingen med ben och allt i lagom munsbitar. Men det hade varit mycket gott.
#73 - 5 juni 2010 19:27
När jag tittade lite noggrannare på micromaskarna hitta jag ngr få som var väldigt mycket större. De lyckades jag lyfta ur och få igång en egen odling av. I alla fall ser det ut att ha lyckats så långt.

De här är ungefär 4-6 mm långa och verkar fortplanta sig med en fantastisk hastighet. Från början var de bara 3-4 stycken. Här är två bilder.

Undrar vad det är.
#74 - 5 juni 2010 21:45
Ser ut som Grindal, men de dör ju efter ett litet tag i vatten.
Bilagor:
#75 - 6 juni 2010 06:23
Hmmmm varför vill jag inte veta definitionen av "mogen". Det är väldigt roligt med kulturella skillnader i mat. Tydligen är det så att USA exporterar stora mängder kyckling till Kina. I USA säljer i stor sett bara kycklingbrösten medan det i Kina är de mer smakrika övriga bitarna som efterfrågas.

Kommer ihåg när min fru varit med en kamrat till Indonesiska ambassaden på middag. Kyckling var ganska genomgående i huvudrätterna och styckdelarna var i stort sett bara att man huggit kycklingen med ben och allt i lagom munsbitar. Men det hade varit mycket gott.

Japp - kycklingvingarna är en stor favorit bland kineser - oftast i kryddstarka varianter. Men säljs även ibland på McDonalds även i Sverige. Det här med att bara ge sej på kycklingen och hugga upp den i bitar av lämplig storlek görs också i Filippinerna - Dom som säljer kycklingarna har inte anammat anatomiskt korrekt styckning precis.
[:o]

legob skrev:

De här är ungefär 4-6 mm långa och verkar fortplanta sig med en fantastisk hastighet. Från början var de bara 3-4 stycken. Här är två bilder.

Japp ser ut som grindalare...
#76 - 6 juni 2010 09:18
Ser ut som Grindal, men de dör ju efter ett litet tag i vatten.

Den tanken har förstås slagit mig men de grindal jag har verkar vara kortare och smalare.
#77 - 6 juni 2010 11:36
Det lär finnas olika varianter - gissningsvis olika arter som går under beteckningen gindalsmask. Från början tror jag att jag hade en blandkultur där en mindre art ingick men som nu helt eller delvis försvunnit när jag måste sätta om kulturerna oftare pga hoppstjärtarna. Jag har läst klart olika längdbeskrivningar på grindaslmask i olika böcker.
#78 - 8 juni 2010 15:37
erikthur skrev:
Det lär finnas olika varianter - gissningsvis olika arter som går under beteckningen gindalsmask. Från början tror jag att jag hade en blandkultur där en mindre art ingick men som nu helt eller delvis försvunnit när jag måste sätta om kulturerna oftare pga hoppstjärtarna. Jag har läst klart olika längdbeskrivningar på grindaslmask i olika böcker.

Svarar precis mot vad jag tänkte mig. Den typen av djur har väl en komplicerad klassifikation förmodar jag.
#79 - 8 juni 2010 17:59
Nu har jag försökt plåta gälarna på microfex-arna. Det har inte varit lätt. De svajar omkring precis hela tiden och små är de dessutom. Här är i alla fall de bästa bilderna.
#80 - 19 juni 2010 13:57
Microfex-maskarna växer hyggligt fort och som Flemming på springhalen.dk påpekar så trivs Daphnia tillsammans med Dero-maskarna. Man kan rent av säga att de stortrivs. Det blir nog framtidens Daphniaodling. Här är en bild på det.
#81 - 19 juni 2010 19:10
Vad kul att det funkar! Jag har också fått full sprutt på min odling. I dagsläget är det minst 10 gånger så mycket som jag köpte.
#82 - 21 juni 2010 15:15
legob skrev:
Microfex-maskarna växer hyggligt fort och som Flemming på springhalen.dk påpekar så trivs Daphnia tillsammans med Dero-maskarna. Man kan rent av säga att de stortrivs. Det blir nog framtidens Daphniaodling. Här är en bild på det.

Intressant, kraschar dina Daphnia-kulturer mindre med maskarna än utan?
#83 - 22 juni 2010 12:30
Ja, det verkar verkligen vara så. Av allt att döma stortrivs de. Maskarna vill inte ha det ljust så burkarna står i halvdunkel och det bekommer inte Daphniorna alls. Det hel verkar mycket lovande kan jag säga. Se´n får man se när maskarna har vuxit till sig så att det går att skörda.
#84 - 25 juni 2010 19:19
Här är en kort filmsnutt som visar hur ett knippe Microfex ser ut:
" target="_blank">
#85 - 13 augusti 2010 16:18
I veckan upptäckte jag något trevligt. I en av burkarna med microfex vimlar det av Daphnia men inte i den andra. I stället finns där en zillion toffeldjur och det passar ju bra som foder till allt smått som går i mina burkar.

Annars stämmer det som springhalen säger: det tar lång tid för microfex att etablerar sig ordentligt. Jag har inte sådana mängder ännu att jag kan mata med dem. För tillfället tar jag mest vattenloppor ur den ena burken och toffeldjur ur den andra.
Bilagor:
#86 - 1 september 2010 15:27
Hm, antar att du inte hade speciellt många från början då? SenorBastardo rapporterade ju att de blivit 3-5 gånger så många på en månad, så jag tycker inte att de kan föröka sig SÅ sakta. Nu har jag hur som helst också dessa maskar (tack Krister), så jag lär väl upptäcka själv hur snabbt de förökar sig.
#87 - 1 september 2010 17:48
Det går lite stötvis. Ibland kan de stå (tycker man) stilla i ett par-tre veckor sedan har man helt plötsligt mångdubbelt så många. Men det är ju som det står på springhalen de fördubblar sig någon eller ett par gånger i månaden.
Nu använder jag mina att mata med ett par gånger i veckan så någon mångdubbling lär ju inte vara aktuell på ett tag.
#88 - 29 oktober 2010 21:32
Jag har kanske undermatat mina.

Jag har två odlingar i pyttesmå burkar, på sin höjd 4 dl och en i en förvaringsbox på kanske 6-7 liter. Hur som helst växer de inte särskilt fort men flottaste är nog ändå att Daphnia och horder av annat småfoder (som jag inte vet vad det är) verkligen stortrivs i sällskapet. Jag har aldrig tidigare lyckats med Daphnia inomhus men med de här maskarna är det inget problem.
#89 - 11 mars 2012 10:56
Bumpar denna. Springhalen har lagt ner, nu när jag bestämt mig för att köpa Microfex!!!!
Jag har banan, Grindal, enchyträer och vinäger att byta med.
Någon???
#90 - 11 mars 2012 14:28
C113 skrev:
Bumpar denna. Springhalen har lagt ner, nu när jag bestämt mig för att köpa Microfex!!!!

Jag har banan, Grindal, enchyträer och vinäger att byta med.

Någon???

Jag tolkar det som att dom har öppet månaden ut?
#91 - 12 mars 2012 05:23
stefanr72 skrev:
Jag tolkar det som att dom har öppet månaden ut?

Ja men allt utom flugor är slut!

Annons