På Aquabid finns åtminstone 4 olika slags "maskar" till salu:
walter worms
banana worms
micro worms
grindal worm
Skulle tacksamt ta emot kommentarer om de olika. De jag själv har hemma är väl grindal (antar jag).
legob skrev:Det betyder att en uppsättning av olika "maskar" skulle täcka hela foderbehovet för smått och stort. :d
legob skrev:
Detta kan vara ett sätt att bli av med blasket kring Artemia.
oaken skrev:Förutom att fiskarna förmodligen skulle må ganska dåligt i längden av en så fet diet :p T.ex. Sphaerichthys osphromenoides och Parosphromenus som du har (eller hade åtminstone), mår inte så bra av en sån fettrik kost.
legob skrev:Jo de lever i lycklig (?) välmåga och får ömsom det ena, ömsom det andra. För de långsamätande Parosphromenus är Artemia ett problem. De vill ju i lugn och ro granska maten innan de eftertänksamt (?) suger in den i munnen.
Marnat skrev:Jag har funderat en del på det här med maskar. Ska köra igång med någon typ av enchyträ här i dagarna vilken jag fixar från Janne W, minns dock inte vilken det är mer än att de blir runt 5-6mm, kommer då även köra en kultur av grindal.
Det jag funderar på är dels om dessa kulturer behöver ljus eller om de funkar lika bra i mörker, vidare hur matar man med till exempel vinägermikro? suger upp med spruta och ner i karet som med artemia, eller på något annat vis?
Har just nu Ap. Baenschi yngel som lever på Aquatic Nature Energy excel minsta storleken samt nykläckt artemia, vill dock blanda detta med något lite fetare :)
Har även en Ap. Schwarzkinn som ligger på rom och där vill jag gärna få ut lite yngel då det inte är en särskilt vanlig apisto här i sverige.
Azur skrev:Vinägermikro verkar bara ha två lägen, odödlig framgång eller totalt misslyckande.
Jag har en burk med vinägermikro som nu stått i snart tre år utan att jag gjort nånting, och det lever fortfarande mikro i den. Jag har försökt starta nya kolonier tre-fyra gånger, men det har aldrig tagit sig - gissningsvis är det väldigt kritiskt vilken vinäger man använder.
Gör nu ett nytt försök med en oerhört billig ekologisk äppelcidervinäger från Willy's, ser bra ut så här långt.
legob skrev:Jannes är nog grindal. Oerhört lättodlade. Ljus är inte nödvändigt. Fiskarna [COLOR=Red]älskar[/COLOR] den. Bara en nackdel hittills: den sjunker till botten rätt så snabbt. Det sägs att den är fettbildande och att man därför inte bara skall använda den.
erikthur skrev:Och den senaste vinägern jag använde var APTI appfel-essig köpt på Willys österängen...
legob skrev:Jannes är nog grindal. Oerhört lättodlade. Ljus är inte nödvändigt. Fiskarna [COLOR=red]älskar[/COLOR] den. Bara en nackdel hittills: den sjunker till botten rätt så snabbt. Det sägs att den är fettbildande och att man därför inte bara skall använda den.
oaken skrev:Vet inte, han sa ju att han även skulle köra grindalsmask utöver de andra. Janne har ju även den vanliga enkyträn, fast de blir ju iofs större än 5-6mm.
legob skrev:Nu har det andra fodret från Danmark kommit: [COLOR=Green]moina[/COLOR], [COLOR=Green]mikromask[/COLOR] (de är verkligen mycket små, inte som mina grindal (om det nu är grindal)), [COLOR=Green]mikrofex[/COLOR] (de ännu mindre och ser väldigt mycket ut som de som uppstår spontant i mina odlingar) och [COLOR=Green]ättiksål[/COLOR] (ungefär någon miljard eller så i det ättiks- och ölstinkande vattnet).
Det skall bli roligt att kunna förse firrarna med lite mer varierad kost. Det kommer de att gilla. [:-38]
legob skrev:Här är en bra beskrivning av hur man odlar: http://www.ehow.com/how_5333964_harvest-aquatic-microfex-worms.html
Då gäller det bara att hitta microfex. I den danska sändningen tror jag inte det fanns några så jag har mailat Flemming och frågat.
De har den trevliga egenskapen att simma i vattnet, inte bara sjunka till botten.
oaken skrev:Japp, brukar ha vägarna förbi hans butik lite då och då som sagt. Får se om jag beställer själv eller fixar det därifrån.
Apropå Parosphromenus så har jag själv yngel av nagyi "Cherating" och sp. "Sungai Bertam". De största P. nagyi-ynglen är väl ungefär en centimeter nu, har lovat Janne några :p. Har även nyligen fått lek av P. deissneri "Bangka", men inte sett några yngel.. osäker på om hanen åt upp äggen/ynglen. Ska sätta ett par P. quindecim "Manis Mata" i ett nytt akvarium också, hoppas på lek där med sen. Sen har jag ett par P. parvulus och några ornaticauda som behövs sättas till lek också.. så mycket som måste göras. Blev lite OT nu.
oaken skrev:Japp, brukar ha vägarna förbi hans butik lite då och då som sagt. Får se om jag beställer själv eller fixar det därifrån.
Apropå Parosphromenus så har jag själv yngel av nagyi "Cherating" och sp. "Sungai Bertam". De största P. nagyi-ynglen är väl ungefär en centimeter nu, har lovat Janne några :p. Har även nyligen fått lek av P. deissneri "Bangka", men inte sett några yngel.. osäker på om hanen åt upp äggen/ynglen. Ska sätta ett par P. quindecim "Manis Mata" i ett nytt akvarium också, hoppas på lek där med sen. Sen har jag ett par P. parvulus och några ornaticauda som behövs sättas till lek också.. så mycket som måste göras. Blev lite OT nu.
SenorBastardo skrev:Hmmm, när blir det aktuellt att du ger honom ynglen? Nu blev man vansinnigt sugen!
oaken skrev:Vet ej. Det blir möjligen i Juni Jag har inte så många yngel heller. Har sju stycken som är i ett eget akvarium, från parets första kull där jag hittade totalt nio varav två dog. Efter det har de lekt mest hela tiden och jag har sett yngel i föräldrarnas akvarium, men jag vet inte hur många det är där i, men ska snart rensa ut det och se vad jag hittar. Ser ut som att jag kommer ge honom ett eller två vuxna/halvvuxna par P. quindecim också, då det ser ut som att jag kommer lyckas skaffa fram ett par hanar till mina honor (har 1 hane och 4 honor), plus ytterligare 3 arter. Men som sagt, startar en ny tråd med en liten introduktion till Parosphromenus senare.
oaken skrev:Okay! Bra storlek då med andra ord. Måste helt klart införskaffas, synd att man är en fattig student bara.
erikthur skrev:Faktiskt måste jag nog invända lite här. Så långa men så tunna maskar...
Faktum kvarstår nog att artemia och mikromask täcker det största behovet. Kan ynglen ta större så är babymoina bättre. Om mindre foder som måste simma - vinägermikro. Och om större rekommenderas grindalsmask. Dessa fem täcker egentligen nästan alla behov.
erikthur skrev:Faktiskt måste jag nog invända lite här. Så långa men så tunna maskar...
Faktum kvarstår nog att artemia och mikromask täcker det största behovet. Kan ynglen ta större så är babymoina bättre. Om mindre foder som måste simma - vinägermikro. Och om större rekommenderas grindalsmask. Dessa fem täcker egentligen nästan alla behov.
erikthur skrev:Hm - hur matar ni microfexen?
Det gamla tricket för tubifex med en liten bit rå potatis vore det något?
SenorBastardo skrev:Kort uppdatering av microfexstatusen. Antalet (eller snarare mängden) har ökat cirka tre gånger (minst) sedan jag fick dem. Var förbi Janne W och hans andel har ökat med cirka fem gånger så mycket (blev även en beställning på fyra Indostomus paradoxus).
Har börjat använda dem som utfodring lite smått till fiskarnas förtjusning. Mina Nothobranchius foerschi yngel verkade uppskatta dem även om de är enaning för små för masken. Masken verkar dock vara så mjuk att de kan ta bitar av den.
oaken skrev:Helt okay dubbleringstid då, trodde de skulle vara segare faktiskt. Fast man får väl inte så mycket i en portion så det tar väl tid innan man kan utfodra med dem ändå.
Indostomus vill jag också ha, varit en drömfisk länge. Såg Jannes och var måttligt avundsjuk [:o]
erikthur skrev:Äckligt eller så - påminner mej om vinägermikron vilket jag tyckte var en aning äckligt men var den enda foderkulturen min fru tyckte var helt ok. Så ska en mogen vinäger tydligen se ut i Filippinerna.
:D
SenorBastardo skrev:Hmmmm varför vill jag inte veta definitionen av "mogen". Det är väldigt roligt med kulturella skillnader i mat. Tydligen är det så att USA exporterar stora mängder kyckling till Kina. I USA säljer i stor sett bara kycklingbrösten medan det i Kina är de mer smakrika övriga bitarna som efterfrågas.
Kommer ihåg när min fru varit med en kamrat till Indonesiska ambassaden på middag. Kyckling var ganska genomgående i huvudrätterna och styckdelarna var i stort sett bara att man huggit kycklingen med ben och allt i lagom munsbitar. Men det hade varit mycket gott.
legob skrev:
De här är ungefär 4-6 mm långa och verkar fortplanta sig med en fantastisk hastighet. Från början var de bara 3-4 stycken. Här är två bilder.
SenorBastardo skrev:Ser ut som Grindal, men de dör ju efter ett litet tag i vatten.
erikthur skrev:Det lär finnas olika varianter - gissningsvis olika arter som går under beteckningen gindalsmask. Från början tror jag att jag hade en blandkultur där en mindre art ingick men som nu helt eller delvis försvunnit när jag måste sätta om kulturerna oftare pga hoppstjärtarna. Jag har läst klart olika längdbeskrivningar på grindaslmask i olika böcker.
legob skrev:Microfex-maskarna växer hyggligt fort och som Flemming på springhalen.dk påpekar så trivs Daphnia tillsammans med Dero-maskarna. Man kan rent av säga att de stortrivs. Det blir nog framtidens Daphniaodling. Här är en bild på det.