Olika sorters guppy?

#1 - 6 september 2008 18:16
Finns det olika sorters guppy eller är det bara olika färger?

I den lokala butiken såg jag en tank med underbart vackra fiskar häromdagen, dom hade just kommit in.
Det var enbart guppyhanar, i metallicfärger.

Personalen hade ifrågasatt om det var smart att ha en massa hanar tillsammans men leverantören hade sagt åt dem att det är minst lika stressande för en hane att gå med honor ...

Jag kom ju hem med 3 vackra hanar.
Dagen efter visade det sig att den största (och absolut vackraste - i blå metallic och underbara blå skimrande fenor) hade utvecklats till kvarterets buse.

Så nu har jag särat på hanarna, en i varje akvarie.
Det var meningen att dom skulle gå i sällskapskaret men nu blev jag ju tvungen att stoppa in dom i räkkaren.

Fråga 1.
Är guppy stimfiskar, borde jag skaffa en hona till varje, i synnerhet i räkkaren för dom 2 hanarna är de enda fiskarna i karen med räkor o posthorn som "sällskap".
Och kan hanen som är kvar i sällskapskaret gå utan guppysällskap? De enda andra fiskarna är neontetror, plus räkor o posthorn.

Fråga 2.
Är dessa metallicfärgade guppies, "bara guppies" eller är det nån särskild sort?

Fråga 3.
Min kamera duger inte till akvariefoton, vet ni några foton på webben av just metallicfärgade guppies?

/Sussi
#2 - 6 september 2008 18:27
Fråga 1.
Min erfarenhet av Guppy är att de trivs bäst om de är några stycken. Har själv haft en hona gående ensam en längre tid (nån månad) och när jag sedan släppte ihop henne med andra var hon megaagressiv. Bet sönder varenda hane. Jag är ganska säker på att detta är för hon gick ensam för länge.

Dock ska det inte spela någon roll om det är honor eller hanar som går ihop. Det man bör tänka på är att honor kan bli väldigt stressade av att gå ensam med många hanar.
Här hemma har jag haft separata kar med honor och hanar utan problem.

Fråga 2.
Det finns tusentals olika färgvarianter på Guppy och de du sett är säkerligen bara en snygg färgvariant.

Hade verkligen varit kul att se ett fotto på snyggingarna :D
Bilagor:
#3 - 6 september 2008 19:49
1. Enda stressiga situationerna jag varit med om av mina endlers vilket borde vara ungefär samma princip som gäller är yngelkasse och att min första kull blev 4 hanar 2 honor, och det är ofta 2-4 hanar som jagar min största hona så hon simmar runt som en galning, fast det ordnar sig nog snart då jag har en hel hög honor som växer till sig fint nu :) (snart blir det endlers i grodakvariet!) ;)

2. Är ju någon diskussion ifall det finns Poecilia Reticulata (vanliga guppy) och Poecilia Wingei och att de är olika arter eller om det är samma...fast det du beskriver är vanliga guppy med någon tillsnofsad färgvariant.
#4 - 9 september 2008 14:51
Kroppen kan ha olika grundfärger, den vanligaste är grå, men det kan också vara rosa, metallic, mm. Sedan kan fenorna ha både olika färgkombinationer samt olika fentyper.
På Svenskaguppysällskapets sida kan du läsa mer om ilika guppyvarianter.....

http://hem.passagen.se/mikeno/
#5 - 14 september 2008 14:06
starcastle skrev:
Fråga 1.

Är guppy stimfiskar, borde jag skaffa en hona till varje, i synnerhet i räkkaren för dom 2 hanarna är de enda fiskarna i karen med räkor o posthorn som "sällskap".

Och kan hanen som är kvar i sällskapskaret gå utan guppysällskap? De enda andra fiskarna är neontetror, plus räkor o posthorn.

Fråga 3.

Min kamera duger inte till akvariefoton, vet ni några foton på webben av just metallicfärgade guppies?

/Sussi

Jag tycker du ska låta dem ha guppysällskap, men skaffa två honor till en hane, det är enormt ihärdiga, och stressa gärna honorna. Fram tills helt nyligen har jag haft mina honor och hanar i två separata akvarier, då har det rört sig om minst femton av varje, och det har inte varit någora problem. Nu har jag skapat två separata stim, och försökt se till att det är just färre hanar än honor, så att de får ett "break" ibland.

Vad gäller fråga tre finns det enormt vackara guppyfoton på denna site, på alla möjliga typer:

http://www.tropicalfishhintl.com/guppy.htm
#6 - 14 september 2008 14:22
AllaFiskar skrev:

Vad gäller fråga tre finns det enormt vackara guppyfoton på denna site, på alla möjliga typer:

http://www.tropicalfishhintl.com/guppy.htm

Din länk funkade tyvärr inte [:o]
#7 - 14 september 2008 16:26
tummen skrev:
Kroppen kan ha olika grundfärger, den vanligaste är grå, men det kan också vara rosa, metallic, mm. Sedan kan fenorna ha både olika färgkombinationer samt olika fentyper.

På Svenskaguppysällskapets sida kan du läsa mer om ilika guppyvarianter.....

http://hem.passagen.se/mikeno/

Tjena tummen
du verkar vara en "fena" ;) på guppys. jag har fått tag i en grupp som ska heta guld endlers,vad finns att veta om dom ? har förstått att dom inte skall vara så vanliga ? gillar vergligen guldranden dom har i kroppen,sen är dom gula och hanarna har grymt fina röda fält.
#8 - 16 september 2008 10:17
Nina82 skrev:
Din länk funkade tyvärr inte [:o]

Jag har fått med ett "h" för mycket i fish[:o] Det ska vara http://www.tropicalfishintel.com/guppy.htm

Nej, det funkade inte heller.... Då vet jag inte..
#9 - 16 september 2008 14:45
Freakmange skrev:
Tjena tummen

du verkar vara en "fena" ;) på guppys. jag har fått tag i en grupp som ska heta guld endlers,vad finns att veta om dom ? har förstått att dom inte skall vara så vanliga ? gillar vergligen guldranden dom har i kroppen,sen är dom gula och hanarna har grymt fina röda fält.

Det SÄGS att guldendlers inte skall kunna förekomma naturligt, dvs att det är en hybrid....men vem vet?:p de sköts som andra guppy. I en "tillräckligt inavlad" akvariestam kanske det dyker upp guldfärgade "äkta" endler också.....Den gula färgen beror på att de saknar en del av det svarta färgämnet -en typ av albinism alltså......Har de svarta ögon eller röda?

Observera att "inavlade fiskar" inte innebär att de är sämre än andra, tvärtom krävs det en viss grad av avel/återkorsning och inavel för att utveckla nya (och stabila) färg och fenvarianter bland akvariefiskar. De BEHÖVER inte bli känsligare, mindre friska, och kortlivade för det.;)
Njut av din endlervariant, oavsett hur den ser ut.....:D

Annons