Olika sorters platy?

#1 - 25 juni 2003 15:23
Hejsan! Var inne i en mindre djuraffär idag och såg något som hette mussepigg platy, tuxedo platy och en till sorts platy. Är detta något man vågar köpa, eller finns det risk att dessa är extra känsliga? Någon som har erfarenhet av dessa? Tack på förhand!
#2 - 26 juni 2003 00:10
hej
ja har inte märkt att dom e exttra känsliga..
#3 - 30 juni 2003 15:10
Min kompis hade tuxedo och mussepigg platy och dom dog efter 3dagar.
Men han sa att Bleeding Heart platy var bra. Jag vet inte om det stämmer men jag tror på honom.
#4 - 30 juni 2003 15:23
jag har alla möjliga sorters platys.. o ingen har dött än, har haft dom ca 5 månader.

Dom förökar sig bara
#5 - 30 juni 2003 16:00
Jag har också haft alla tänkbara sorters platy, ingen har varit känsligare än den andra. Jag antar att vildformen är lite tåligare och riktigt framavlade varianter med långa fenor och annat är väl känsligare. Men vanliga musse pigg platys och andra färgvarianter har jag inte märkt är känsliga. Men jag kom just ihåg att exemplaren jag köpte i djuraffärer ofta blev sjuka och dog, men ynglen har alltid varit väldigt tåliga och långlivade. Det har väl sina orsaker också, dom kan ju ha varit odlade i asien eller bara varit gamla. Eller nån annan orsak. Det finns nog många. Jag har fortfarande kvar ättlingar efter platys jag köpte för många år sen. För övrigt tycker jag att platys är trevliga och härdiga fiskar, fick mina första när jag var 6, och dom har en särskild plats i mitt hjärta. (men jag måste säga att jag ibland har varit trött på dom små kräken) i mina ögon är dom ju så vaaaanliga. Men icke desto mindre trevliga.

Annons