Olika starka färger på smycketetra

#1 - 21 mars 2007 08:21
Jag har skaffat ett lite stim smycketetror (Nannostomus marginatus). Först 6 st, men sen tyckte jag att de var lite för få och skaffade 2 till från en annan akvarieaffär.

Men de 2 nya (som har bott hos mig i 4 dagar nu) har nästan inget rött på fenorna. Hur lång tid tar det egentligen innan de färgar ut? Eller kan det vara så att de helt enkelt har mindre pigment än sina andra artfränder?
#2 - 21 mars 2007 10:48
Kan kanske bero på något av följande
De kan vara yngre och ännu inte helt utfärgade.
Honor har inte lika röda fenor som hanarna.
Är det marginatus? Det förekommer ibland andra snarlika arter.
#3 - 21 mars 2007 14:02
Tack så mycket för ditt svar! Det stod smycketetra i affären som fö ska vara en mycket bra sådan. Kanske är de yngre, men de är inte mindre än de andra. Trodde faktiskt att det var en hona och en hane, men kanske inte.
#4 - 21 mars 2007 14:16
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]De vi såg var ju alla mycket vackra och röda, jag var själv sugen på sådana men hade bara inget akvarium över just nu. På akvariet stod det N. marginatus och det kan man nog vara rätt säker på att det var.

Är de olika stora så det kan ha med åldern att göra? Eller kan det bero på att de inte känner sig trygga i akvariet än?[/COLOR][/FONT]
#5 - 21 mars 2007 14:19
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]De vi såg var ju alla mycket vackra och röda, jag var själv sugen på sådana men hade bara inget akvarium över just nu. På akvariet stod det N. marginatus och det kan man nog vara rätt säker på att det var.

Är de olika stora så det kan ha med åldern att göra? Eller kan det bero på att de inte känner sig trygga i akvariet än?[/COLOR][/FONT]

Det var väl dem på entrevåningen du såg va? Mina tog han från källaren men han sa att det var samma art. Akvarierna i källaren var inte inredda. Kan det bero på det?
#6 - 21 mars 2007 14:24
batski skrev:
Det var väl dem på entrevåningen du såg va? Mina tog han från källaren men han sa att det var samma art. Akvarierna i källaren var inte inredda. Kan det bero på det?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ja, det var de på entreplan jag såg. Där vart ju inget lyse på heller så det spelar säkert roll. Nu har de bott hos dig sedan i lördags kväll va? Det kan ju bero på att de är yngre och på att de håller på att installera sig. De kanske inte är vana vid inredning och timerstyrt ljus :rolleyes:?[/COLOR][/FONT]
#7 - 21 mars 2007 14:26
Kanske det. De stimmar ihop med de andra iaf :)
#8 - 21 mars 2007 14:29
batski skrev:
Kanske det. De stimmar ihop med de andra iaf :)
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Å just nu grämer jag mig för att jag inte köpte dem...[:o][/COLOR][/FONT]
#9 - 21 mars 2007 14:30
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Å just nu grämer jag mig för att jag inte köpte dem...[:o][/COLOR][/FONT]

I know the feeling...
#10 - 22 mars 2007 09:27
batski skrev:
Jag har skaffat ett lite stim smycketetror (Nannostomus marginatus). Först 6 st, men sen tyckte jag att de var lite för få och skaffade 2 till från en annan akvarieaffär.

Men de 2 nya (som har bott hos mig i 4 dagar nu) har nästan inget rött på fenorna. Hur lång tid tar det egentligen innan de färgar ut? Eller kan det vara så att de helt enkelt har mindre pigment än sina andra artfränder?

Hej
Du sa smycketetra. Det finns små smycketetror ( Nannostomus marginatus ) och stor smycketetra ( Nannostomus trifaciatus ). Tror att ibland så blandar affärerna ihop dessa. Och att alla går under smycketetra.
Har sett exempel i en affär där det stod att dom hade stor smycketetra när det var Nannostomus bechfordi och då är man ute och cycklar.

Så sök på dessa och titta på skillnaden i teckning och färg så kanske du kommer närmare ett svar. Dessutom om dom är odlade så kan dom komma från olika odlare med olika stammar. En annan sak är om dom är vilfångade, så fråga detta också i affärerna och var dom kommer ifrån. Svenska grossisten och från vilket land dessa tar dom ifrån ( asien, tjecken osv ).

/ Robban
#11 - 22 mars 2007 09:51
Tack för ditt svar! De är Nannostomus marginatus. Jag vet hur de ser ut. Hade läst på om dem innan jag skaffade mig dem. De första 6 vet jag är VF. De 2 nya vet jag inte, men de ser likadana ut, fast med mindre färg.
#12 - 28 mars 2007 07:32
Det är inte så att de helt enkelt är mobbade av de andra dominanta hanarna? Eller så har du fått 2 honor....
#13 - 28 mars 2007 09:51
Jag har inte märkt nån mobbning alls.

Annons