olika teror

#1 - 27 augusti 2006 14:57
Jag tänkte ha ett stim tetror i mitt nya kar men jag står och väger mellan rödmunstetror eller kilfläcksrasbora,nån som har för eller nackdelar om arterna? kanske jag kan ha ett stim av bägge sorterna.
#2 - 27 augusti 2006 15:03
Hur stort är karet? Är det stort nog så kan du ha bägge sorterna, då de är väldigt olika.
#3 - 27 augusti 2006 15:04
Om du ska ha tetror så är valet lätt, eftersom kilfläcksrasbora inte är en tetra :-)

Du kan ha ett stim av bägge (även om jag brukar sätta gränsen för ett eller två stim vid 300 liter), men tänk på att rödmunnarna är väldigt känsliga, så karet ska vara VÄLDIGT inkört innan du sätter i dem, det bör nog ha gått några månader i alla fall...
#4 - 27 augusti 2006 15:05
Rödmunstetran är min favoritstimfisk, otroligt snygg och livlig. Stimmar fint också. Fast det blir lite dyrt att köpa ett gäng.
Om kilfläcksrasboran vet jag just ingenting.
#5 - 27 augusti 2006 15:16
[quote=Tant Nancy]Om du ska ha tetror så är valet lätt, eftersom kilfläcksrasbora inte är en tetra :-)

Du kan ha ett stim av bägge (även om jag brukar sätta gränsen för ett eller två stim vid 300 liter), men tänk på att rödmunnarna är väldigt känsliga, så karet ska vara VÄLDIGT inkört innan du sätter i dem, det bör nog ha gått några månader i alla fall...[/quote] :D ja jag såg misstaget,men en stimmfisk är det,tja 240l är det.
#6 - 27 augusti 2006 15:50
En som liknar kilfläcksrasboran är Drottningrasboran, som lyser mer runt det svarta, och är riktigt snygg! Rödmunstetran är också väldigt snygg, men testa och köp en sort först och kolla hur det blir.
#7 - 27 augusti 2006 16:07
[quote=ansjo]En som liknar kilfläcksrasboran är Drottningrasboran, som lyser mer runt det svarta, och är riktigt snygg! Rödmunstetran är också väldigt snygg, men testa och köp en sort först och kolla hur det blir.[/quote] ok tack för tipset!
#8 - 28 augusti 2006 05:28
Vill du läsa mer om fördelarna med Rödmunstetror (mina favisar av tetror) så kolla i tråden "Push för Rödmunstetra"! :)

MVH: Ullis
#9 - 28 augusti 2006 18:54
[quote=ansjo]En som liknar kilfläcksrasboran är Drottningrasboran, som lyser mer runt det svarta, och är riktigt snygg! Rödmunstetran är också väldigt snygg, men testa och köp en sort först och kolla hur det blir.[/quote]

Mmm, drottningrasboran är JÄTTEVACKER! Dessutom stimmar de väldigt fint. Våra såg skittrista ut i butiken men när de vuxit till sig och blivit ordentligt röda. Dessutom tycker jag att det är en fördel att de är ganska små för stimmet blir så snyggt när man kan ha många fiskar. Själv drömmer jag om att ha nästan bara drottningrasboror i ett betydligt större akvarium än i det på 100 liter som vi har dem i nu. Av de stimfiskar vi har så vill jag absolut inte vara utan drottningrasboran och diamanttetran.
#10 - 29 augusti 2006 06:04
[quote=Inka]Mmm, drottningrasboran är JÄTTEVACKER! Dessutom stimmar de väldigt fint. Våra såg skittrista ut i butiken men när de vuxit till sig och blivit ordentligt röda. Dessutom tycker jag att det är en fördel att de är ganska små för stimmet blir så snyggt när man kan ha många fiskar. Själv drömmer jag om att ha nästan bara drottningrasboror i ett betydligt större akvarium än i det på 100 liter som vi har dem i nu. Av de stimfiskar vi har så vill jag absolut inte vara utan drottningrasboran och diamanttetran.[/quote] hmm..kan dom vara tillsamans med scalare? måste kolla hur en diamanttetra sr ut,tack för tipset:)
#11 - 11 september 2006 14:54
Kilfläcksrasboror kan ju bvara lättare att få tag på, om du inte bor så nära en stor affär kan ju det var bra att tänka på.

Jag har kilfläcksarsboror, otroligt fina tycker jag iaf :)

ps. de är inte riktigt så röda som dom är på bilden i zoopets arkiv;)
http://www.akvarieguiden.nu/artarkiv.php?go=info&id=708&site=1
Bilagor:
#12 - 13 september 2006 16:24
idag blev jag frälst över rosentetran:p åhh,den var jättesnygg tyckte jag! Är den snäll mot guramis? tänkte mest om den vill bita på fenorna,jag tyckte jag har läst det inån tråd?
#13 - 13 september 2006 17:35
Jag har både kilfläcken och rödmunnen i samma kar (400l). Funkar kanon bra. Båda är mycket fina och stimmar bra, dock är ju rödmunnen helt överlägsen när det gäller att stimma tätt!
#14 - 13 september 2006 17:36
Hella2 skrev:
idag blev jag frälst över rosentetran:p åhh,den var jättesnygg tyckte jag! Är den snäll mot guramis? tänkte mest om den vill bita på fenorna,jag tyckte jag har läst det inån tråd?

Det är ingen fara, har själv ett gäng och de går med bla mosaikgurami.
#15 - 13 september 2006 18:02
ansjo skrev:
Det är ingen fara, har själv ett gäng och de går med bla mosaikgurami.

ok! stimmar dom bra?
#16 - 13 september 2006 22:37
Hella2, 240 liter är tyvärr för litet för scalarer.

Rosentetror är mycket fina och trevliga fiskar. Personligen tycker jag att kilfläcks-eller drottningrasboror passar bättre ihop med guramis, men det är bara för att jag vet att de kommer från samma världsdel [:o]
#17 - 14 september 2006 05:46
japp,scalarer tänker jag inte ha,men rosentetran ligger illa till:p
#18 - 14 september 2006 13:39
Hella2 skrev:
ok! stimmar dom bra?

Nej, de stimmar inte så mycket, ungefär som Kardinaltetran, men annars är de roliga att titta på då hanarna gärna showar för varandra och ska imponera på honorna, ungefär som när man är på krogen en lördagskväll;) .
#19 - 14 september 2006 16:13
ansjo skrev:
Nej, de stimmar inte så mycket, ungefär som Kardinaltetran, men annars är de roliga att titta på då hanarna gärna showar för varandra och ska imponera på honorna, ungefär som när man är på krogen en lördagskväll;) .

Haha! ja då blir det väll showa av då:p Jag fastnade för dom direkt när jag såg dom,men jag kanske hinner ändra mig innan karet är färdigcyklat:)
#20 - 14 september 2006 16:18
Det är lite det som är tjusningen med akvaristik, ofta ändrar man sig under tiden man funderar. Jag har ett liknande delikat problem i min nya 960 litare, vilka tetror ska få gå med ett stort gäng kardinaler:D ? Lutar åt rödmunstetran för min del, då jag inte haft den på länge.
#21 - 14 september 2006 16:30
ansjo skrev:
vilka tetror ska få gå med ett stort gäng kardinaler:D ? Lutar åt rödmunstetran för min del, då jag inte haft den på länge.

Passar fint! Jag har läst att kardinaler och rödmunnar delar livsmiljö i naturen och att de tom kan simma ihop ibland.
#22 - 14 september 2006 17:59
ansjo skrev:
Det är lite det som är tjusningen med akvaristik, ofta ändrar man sig under tiden man funderar. Jag har ett liknande delikat problem i min nya 960 litare, vilka tetror ska få gå med ett stort gäng kardinaler:D ? Lutar åt rödmunstetran för min del, då jag inte haft den på länge.
960l:) va häftigt! vilken dröm! Tänk och sätta i en massa fisk och bara gå runt och kolla vad man ska ha:p ja rödmunstetran har jag åxå funderat på.
#23 - 14 september 2006 19:10
Hella2 skrev:
960l:) va häftigt! vilken dröm!

Ja verkligen :p Jag inser att jag måste flytta så jag får plats med ett sånt :D
#24 - 14 september 2006 20:09
Det är bara att flytta på frugan, så får man plats med det;) . Tur att hon är snäll och accepterar ens påhitt!
#25 - 14 september 2006 20:23
ansjo skrev:
Det är bara att flytta på frugan, så får man plats med det;) . Tur att hon är snäll och accepterar ens påhitt!
:D undrar just vad som ska till för att jag ska få tillåtelse för ett sådant[:o]
#26 - 14 september 2006 20:31
Hella2 skrev:
:D undrar just vad som ska till för att jag ska få tillåtelse för ett sådant[:o]

Sånt kan man inte skriva här:p !
#27 - 14 september 2006 20:52
haha..så sant så sant..:p
#28 - 19 september 2006 16:21
jaha,så har jag kommit fram till att jag vill ha rödmunnar och rosentetror..hur länge det nu håller i sig:) Tror ni att dom trivs ihop?
#29 - 19 september 2006 16:28
Jag har vitfenade rosentetror. Gillar dem jättemycket. Väldigt fina.

Mvh Cecilia
#30 - 19 september 2006 16:41
miluhe skrev:
Jag har vitfenade rosentetror. Gillar dem jättemycket. Väldigt fina.

Mvh Cecilia

Vitfenade låter väldigt tjusigt:)
#31 - 19 september 2006 16:45
Så här ser den ut
#32 - 19 september 2006 17:32
miluhe skrev:
Så här ser den ut
oj va snygg den är! Liknande som jag såg i affären.Är det vanligt med vitfenade?
#33 - 24 september 2006 01:26
Känner att jag måste slå ett slag för guldtetran! Stimmar bra och blänker mycket vackert när den byter simriktning. Är inte så färgglad - men o så blänkande!

Har hört rykten om att den skall vara lite känslig, men det är inget jag har märkt av...
#34 - 24 september 2006 08:47
jag köpte fyra rosentetror igår och idag leker dom:p Är det helt omöjligt att det finns nått yngel som klarar sig? jag har ju inte nått mera kar:(
#35 - 24 september 2006 12:38
Tror inte det. Äggen brukar bli uppätna. Men kul att de har lekt :p

Annons