Olika varianter av jaguarciklid (Paracromis Managuensis)

#1 - 10 augusti 2012 09:16
De finns varianter av jaguarciklid (Paracromis Managuensis). Och då syftar jag inte på de framavlade röda/albino utan att de kan komma från olika ställen/sjöar i mellanamerika. Har själv lagt märke till att fiskar med rött eller gult öga har olik teckning på kroppen. Någon som vet hur det hela hänger ihop?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 augusti 2012 09:27
Jag är inte alls insatt, men arten finns ju på många ställen och är ju dessutom utplanterad på olika ställen och är olika populationer av en art separared en tid så kommer det att bli vissa mindre skillnader.

Så som sagt - jag vet gissar bara och någon kanske vet, men jag tror inte på något sätt att det är "fel" på fiskarna för att de diffar lite
#3 - 10 augusti 2012 09:57
Precis, men jag har för mig att jag hört att det finns två "huvudarter naturligt". En ska ha en mer tydlig prickig teckning och den andra mer spräcklig. Jag själv har lagt märke till att det finns röda och gula ögon. Vill ha tag i prickiga djur. Har ett par unga med röda ögon och undrar vilken variant de är? Hade otur med mina förra som var sjuka.

Annons