Oljehinna...

#1 - 1 mars 2004 17:35
Jag har fått någon sorts oljeliknande hinna på ytvattnet.

Jag har några frågor.

Finns det något sätt att få bort det ?
Varifrån kommer det ?
Är det skadligt för fiskarna ?

Jag har nyss bytt vattnet men det hjälpte inte någon lång stund.

Mycket tacksam för tips att få bort detta !
#2 - 1 mars 2004 17:37
Har du testat att rita utblåset från pumpen mot ytan så ytan rör sig kraftigt?

Oaftast uppkommer det vid tillastående vatten.

Mvh Ola
#3 - 1 mars 2004 17:43
det är en bbakteriebeläggning som bildas vid för sålig ytcirkulation. det är så vitt jag vet inte direkt skadligt för fiskarna, men det försvårar syresättning av vattnet och estetiskt sett rent fult och lite äckligt.

som sagt, rikta om pumphuvudet mot ytan, installera en luftpump elles skaffa en ytskummare, så är dfet borta i ett kick, lösningarna får ju variera med tanke på invånarna, men det är sällan problem att få bukt med tycker jag...

//steffo
#4 - 1 mars 2004 17:49
Tackar för tipsen !

Jag har jättebra snurr på ytvattnet ( 2st 1000 L/H innepumpar + 1st 1500 L/H ytterfilter )

Men har däremot inte så kraftig syresättning av vattnet.

Jag ska testa att dra på lite mer luft så får vi se om det hjälper.
#5 - 1 mars 2004 18:45
det avr inte så jag menade. ökat luftbubbel kan hjälpa till att sätta ytan i rörelse om man inte kan ha för kraftig cirkulation på vattnet.

med de starka pumpar du har tycker jag nog inte att problemet borde vara mer än tillfälligt. har du nyligen gjort en omfattande rengöring av grus mm? då brukar jag kunna få denna hinna, innan burken åter är i balans...

//steffo
#6 - 2 mars 2004 18:50
Eftersom jag nyss gjorde en helrenovering av akvariet med sandtvätt och allt så är det nog det som skapat oljehinnan på ytan.
Jag drog på mer luft på ena filtret igår och idag så är det mycket mindre hinna på vattnet.

Så tack för tipset med syresättningen.
#7 - 2 mars 2004 18:57
http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=679

Annons