Oljig vattenyta

#1 - 15 juni 2011 13:20
Problemet med "oljig" vattenyta började när mitt täckglas gick sönder , visste inte om det berodde på att min ramp är vitmålad och att det kommit fukt som löst upp färgen så jag bestämde mig för att lacka rampen där all färg var, lät det torka i ett dygn.

Men fortfarande så är ytan oljig fast jag gjort vattenbyte ett par gånger genom att försöka skopa upp "det oljiga", ser lite ut som det blir när det kommer bensin i vatten fast ändå inte riktigt.

Så mitt problem kvarstår med oljig yta, kan det vara damm (skit från luften)? eller är det rampen? hur får jag bort det iom att det inte går att skyffla bort..:confused:
#2 - 15 juni 2011 13:22
det är nog bara en proteinhinna. ingen fara för fiskarna.

du kan ta ett tidningspapper o lägga på ytan så det suger upp det o slänga..

testa mata lite mindre ett tag.
#3 - 15 juni 2011 13:24
Åh tack hannes, nu kan jag vara lugn puuhh :D för jag började nyligen med nytt foder till kakadua ynglena något färsk foder kan det möjligtvis vara det:)?
#4 - 15 juni 2011 13:27
eller färsk å färsk jag har det i kylskåpet så..:p
#5 - 15 juni 2011 13:28
aa det kan det nog vara. yngelfoder brukar innehålla rätt mycket protein :)
#6 - 15 juni 2011 13:33
ahh va skönt :D då har jag lackat rampen i ,letat täckglas i grovsoprummet och skurit upp fingret helt i onödan :p
#7 - 15 juni 2011 13:50
Och nu skall jag säga nått som får hannesc att se rött

bubblor......

bubblor.......

luftpump....syresten....

problem borta på 10 min.....

nu kanske det låter lite som overkill att köpa en liten sketen luftpump för 69 pesos....

men...om man nu har ett fiskbestånd som kräver viss mat....så kanske problemet återkommer ofta....

och då är det bra investering....

.
#8 - 15 juni 2011 13:56
ja kan tänkas får väl kika runt lite efter en billig luftpump, men tror jag har en sån där luftpump som sprutar upp bubblor,ser ut som en platt diskus kan den fungera?:P fick med den när jag köpte mitt 112 l förstår ni vad jag menar :)
#9 - 15 juni 2011 14:04
ja kan tänkas får väl kika runt lite efter en billig luftpump, men tror jag har en sån där luftpump som sprutar upp bubblor,ser ut som en platt diskus kan den fungera?:P fick med den när jag köpte mitt 112 l förstår ni vad jag menar :)

inte en susning om vad du menar med platt discus.....(är inte alla discus platta..?....)

men om du har en luftpump, så behöver du ju bara en slang på 1-2 meter, och en liten syresten,

summa 20-25 kr......

.
#10 - 15 juni 2011 14:37
[:(!]bubblor..... men okej.. i detta fallet kan det vara okej. bara för att lösa ett problem. men så fort proteinhinnan är bort ur med pumpfan! tål inte bubblor........
#11 - 15 juni 2011 14:56
Kan fota när jag kommer hem:) vet inte riktigt vad det är:) aldrig använd utav mig tycker inte om bubblor heller
#12 - 15 juni 2011 14:59
Haha jag vet:) bubblelhataren hannes:D
#13 - 16 juni 2011 06:38
håller med hannesc om principen, vill man inte ha bubblor, så stäng av efter 10 min.

är man lite avancerad, så kan man göra som jag gjorde när jag matade med ett visst foder
till mina malawis, hade återkommande problem med oljan, så, pump för 69 pesos, minsta
hornbach hade, ner i karet, gömd bakom ett par bra stenbumlingar, nära blåset på pumpen,
timer på, körde 15 min varje morgon, olja borta.

att jag sedan tykte bubblorna var snygga, och efter några veckor satte igång den konstant is another story....
#14 - 16 juni 2011 06:44
Kensa skrev:
håller med hannesc om principen, vill man inte ha bubblor, så stäng av efter 10 min.

är man lite avancerad, så kan man göra som jag gjorde när jag matade med ett visst foder

till mina malawis, hade återkommande problem med oljan, så, pump för 69 pesos, minsta

hornbach hade, ner i karet, gömd bakom ett par bra stenbumlingar, nära blåset på pumpen,

timer på, körde 15 min varje morgon, olja borta.

att jag sedan tykte bubblorna var snygga, och efter några veckor satte igång den konstant is another story....

haha ja man får väl hoppas att jag inte blir en bubbelälskare.. ^^ men "diskusen" som jag hade hemma var en luftpump av det större laget men fick den inte att fungera...så jag satte luftslangen man får med på innerfiltret så det bubbla hjälper det något eller behöver bubblorna komma underifrån?
#15 - 16 juni 2011 07:02
haha ja man får väl hoppas att jag inte blir en bubbelälskare.. ^^ men "diskusen" som jag hade hemma var en luftpump av det större laget men fick den inte att fungera...så jag satte luftslangen man får med på innerfiltret så det bubbla hjälper det något eller behöver bubblorna komma underifrån?

förmodligen inte, räcker med att dom kommer på ytan och spricker.

.
#16 - 16 juni 2011 07:15
ahh då bör det fungera :D

Tack för hjälpen kensa :)
#17 - 5 november 2011 20:38
Drar kanske igång en "gammal" tråd men skulle man i teorin kunna ta ett sugrör och stå och blåsa i 10 min istället?

Det jag även undrar är att, är det bubblorna som löser upp proteinhinnan eller?
#18 - 5 november 2011 20:41
zoomi skrev:
Drar kanske igång en "gammal" tråd men skulle man i teorin kunna ta ett sugrör och stå och blåsa i 10 min istället?

Det jag även undrar är att, är det bubblorna som löser upp proteinhinnan eller?

Yep, sen på köpet får du ju lite koldioxid i vattnet som gör så att växterna kommer att växa som attan!!!!!
#19 - 5 november 2011 23:27
Jo fast, hur mkt koldioxid får man i om man kör 10 min om dagen? eller menar du att man ska köra dygnet runt?

Samt, ska man inte sätta på en sockerbit eller det räcker med en sån "syresten" som man får till när man köper en luftpump eller?
Har även hört att en sockerbit inte ska vara bra för vissa växter?
#20 - 6 november 2011 08:16
lycka till med att stå och blåsa i ner i karet.

tror inte det funkar.

Annons