Oljud i karet!!!

#1 - 10 juni 2005 21:59
Jag har percis startat mitt nya yngel kar (25liter) o hittade en "syresten" med motor som det står ELITE 799. Den väsnas nåt så fruktansvärt o upptäckde (av en ren slump ;D ) att om man tar en påsförslutare o klämmer om slangen så blir det mycket tystare.
Så frågan är kan "motorn" bli överhettad på nåt vis??

MVH Ann
#2 - 10 juni 2005 22:22
märker samma grej på min rena 301 gällande ljudet.

på min rena minskar ljudet pga att den delen som rör sej i sidled inte kan röra sej lika mycket utan dämpas av det ökade lufttrycket i gummiblåsan.

om den är byggd likadant som min rena så är svaret nej
#3 - 11 juni 2005 10:06
när membramet får arbeta utan mottryck bildas det lite "luftsmällar" dett skapar oljudet en strypare är att föredra för att det inte skall bubbla hur mycket som helst och om membramet får arbeta i mottryck så håller det längre.
#4 - 11 juni 2005 10:58
ok tackar ödmjukast!!!

MVH Ann
#5 - 11 juni 2005 12:56
[QUOTE=peterhaack]när membramet får arbeta utan mottryck bildas det lite "luftsmällar" dett skapar oljudet en strypare är att föredra för att det inte skall bubbla hur mycket som helst och om membramet får arbeta i mottryck så håller det längre.[/QUOTE]

Betyder det att det är bra att sätta på en påsförslutare?
Med påsförslutare menar ni väl såna där färgglada man köper i mataffären...
#6 - 11 juni 2005 13:28
själv använder jag en blå minitving jag köpte i zooaffären för att bromsa luftflödet.
kostar en tia eller nåt.

påsförslutare funkar men kan ju inte ställa in dom direkt.
#7 - 12 juni 2005 15:16
Ställa in kan du med påsförslutare oxå, men antagligen inte lika precis o ANINGENS besvärligare. :p Jag flyttar slangen på olika ställen i förslutaren o till slut hittade jag ett lagomt flöde.MVH Ann:D

Annons