Öltips är nödvändigt!

#1 - 14 maj 2014 16:58
Nu envisas jag ju med att vilja prata om öl i detta forum. Öl är gott och intressant, så jag tycker det platsar här. Men off topic är väl bara förnamnet ;)
Tänkte bara fråga efter lite tips och berätta om egna i denna tråd.
Trots att det är mitt i veckan har jag avnjutit min första Nebuchadnezzar. En Imperial India Pale Ale på 8,5 biffiga procent.

Ett lite krävande öl som var ruskigt gott. Men bara för dig som gillar ett IPA som har en beska som gör att tungan nästan fastnar i gomseglet. Smakar citrus, grape, pilsner med en vild beska och så plötsligt en mjuk söt eftersmak som från ett belgiskt öl.
Så efter en stund igen så blir det syrligt citrus igen. Yummi!
Min fru ville provsmaka. Gör det på egen risk sa jag. Hon tog en sipp och ryser fortfarande efter 10 minuter okontrollerbart så det nästan kan kännas i golvet.
Som sagt ett öl för vuxna med vuxna smaklökar så att säga.
Det var väl allt från Blåvingens ölhörna så länge.
Någon annan därute som klämmer på ett tips kanske?
#2 - 15 maj 2014 08:58
Nebuchadnezzar är ett skitöl :-). Jag ser framförallt ett stort problem. Den är alldeles för god! Efter att ha testat den har jag haft svårt att dricka mina tidigare favoriter, de blir helt enkelt för milda i smaken. Nebuchadnezzar är också tyvärr lite för alkohol stark, jag kan inte dricka så många jag skulle smakmässigt skulle vilja :-(. Skämt o sidor, ett tips är Leon från samma bryggeri, har bara hunnit med en flaska (75cl) men den gav mersmak men har tyvärr inte funnits hemma den senaste tiden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#3 - 15 maj 2014 13:11
Det låter ju lovande, och jag har banne mig stått och fingrat på den men tänkt att den nog inte kan vara bättre än Oppigårds Thurbo...
#4 - 15 maj 2014 14:24
Nu är ju detta med smak lite olika. Neb´ är mer komplex än Dubbel Thurbo men DT mer lättdrucken och inte lika bitter. Så här hemma är det dessa två som stadigt står på kylning.
#5 - 15 maj 2014 14:32
Då skall jag testa DT, den verkar finnas här i norr

Sent from my iPad using Tapatalk
#6 - 16 maj 2014 14:10
DT var en riktig höjdare, tack för det tipset. Jag har tidigare druckit någon av deras andra sorter och den föll mig inte alls i smaken så utan ert tips så hade jag aldrig testat DT bara pga tillverkaren. Nu blir det nog som för Bluewing, både Neb' o DT i kylen.

Trevlig Helg på er!

#7 - 16 maj 2014 16:44
Om man kommer över danska Amagers ölserie "de sju dödssynderna" så är det en fantastisk provkarta.
Jag tror att herrarna, baserat på ovanstående, skulle uppskatta gluttony (frosseri). Även om jag inte provat Neb (är inte så förtjust i så starka öl) så vore det ett spännande test dem emellan.

Om man inte kommer över hela serien så är ju American IPA från Amager riktigt trevlig.

Trevlig helg
#8 - 29 maj 2014 17:01
Spännande tips, Fisheye. Dessa ska förstås testas.

Om någon av er konstigt nog inte gillar humlebomberna, IPA och APA etc. utan gillar en riktigt god lager, kan jag tipsa om Landsort Lager som är riktigt, riktigt god utan att vara överdriven på något sätt.
Brödig öl kanske inte låter så gott i text, men detta öl är brödigt med ett inslag av apelsin. Kanske denna citrushint gör att jag som är en IPA-nörd älskar detta öl.
[ATTACH=CONFIG]69156[/ATTACH]
#9 - 29 maj 2014 19:39
Förra helgen var jag på ölprovning och testade en hel del (10 st.) spännande och mycket goda öl, bl.a. 50/50 Amarillo Chinnok från o/o bryggeri/Gbg. Från USA testade vi Big eye/Ballast point och Old Rasputin/North coast. De som arrangerade provningen (Ölrepubliken(rekommenderas)) pratade mycket varmt om de spontanjästa ölen, det var det som var "inne". Vi provade Lindemans Cuve'e Rene ett spontanjäst öl från Belgien, detta var mycket gott men annorlunda.
Ovan nämnda Landsorts lager får tummen upp.
//Johan
#10 - 30 maj 2014 08:09
Kul tråd! Skrev nyss en liten recension på coopers pale ale som "försvann"(inte inloggad först)
Får sammanfatta den som en jäkligt god sommar och grill öl (smakar gott till skillnad från bud och corona och dyl) (vatten är ju oxå svingott om man är tillräckligt törstig). Serveras bäst kyld på is de varamaste dagarna.
Kanske just därför den är beställningsvara (finns 1box ?) i sthlm, via min sökning). Coppers finns ju i stout och ale men inte såå goda enligt mitt tycke. Kan dock funka som fest öl vid speciella tillfällen (kan dock ta 2 v innan dyker upp). Fö blir jag så sugen nu att jag beställt den och så får man be till gudarna om några helst 30plus
Dagar i sommar.
#11 - 30 maj 2014 08:55
Kul med folk som delar med sig av ölinsikter. @Marten88: Det enda jag testat från dina tips är Chinnok. Resten skriver jag ned så att pennan glöder. Låter spännande.
Håller själv att beta av entusiasterna Omnipollos exotiska sortiment. Någon som testat Omnipollos Leon?

@laasesku: Tycker allt i ölväg är spännande och intressant. Så tanken från min sida är att lista det som tas upp och sedan smutta mig igenom det allt eftersom (behöver ju inte ske samma helg ;)). Har faktiskt inte testat Coopers Pale Ale. Australien är lite okänd kontinent för mig ölmässigt.
#12 - 2 juni 2014 13:08
@laasesku: Tycker allt i ölväg är spännande och intressant. Så tanken från min sida är att lista det som tas upp och sedan smutta mig igenom det allt eftersom (behöver ju inte ske samma helg ;)). Har faktiskt inte testat Coopers Pale Ale. Australien är lite okänd kontinent för mig ölmässigt.

Blir lite dyrt o "testa", gick på 619kr för 24 st. Men finns ju andra coopers stout & ale (inte lika goda enl mitt tycke). Australien kör en del egna märken tex Victoria bitter. Fosters är stort med (brittisk öl?). Blir väl mest lättdruckna öl där pga extrema hettan:-).
#13 - 3 juni 2014 08:35
Det blir 25 spänn stycket det. Överkomligt ändå faktiskt. Men då gäller det ju att första flaskan är god, så det inte blir en utdragen pina.
Ska man lida genom att ölet inte är så gott så är det bättre med ett öl som har högre YPK-värde.
Men för egen del så hamnar jag ofta med öl som har lågt YPK som för mig oftast är de godaste, tyvärr.
#14 - 10 juni 2014 17:41
Hej,

Testar just nu, en sommarvarm, härlig junikväll efter en god middag: Blood Orange IPA av Beavertown brewery, 7.2 %. En helt underbar grapefrukt orienterad öl med härlig fällning. Smaken påminner närmast om skalen på grapefrukt. Samtidigt som den är härligt besk så har den en fräschör som har en extremt lång eftersmak. Den som testat Jaipur IPA skulle känna igen första smaksensationen men eftersmaken är närmast oändlig.

Founders är ett engelsk företag som oftast står för tämligen traditionella bitters. Bra men jämnmodiga. Nu har de slagit till med en ny öl som jag åtminstone inte sett förut. Centennial IPA (7.2%). Även här slår de in på en jämnmodig IPA. Den sticker inte ut bland alla ipa:or just nu men är helt ok. Citrus, fruktig. ganska söt och maltsmaken är ganska lång. OM jag inte missminner mig är centennial en humlesort.

Båda lite för starka för min smak egentligen men Blood Orange kommer jag köpa igen.
#15 - 10 juni 2014 18:24
Öltips är nödvändigt!

Blood Orange står nu nästan som tatuerad på pannbenet: - Vill ha! Så denna skall fixas omedelbums! Och det är ditt fel, herr fisköga. Gör man en sådan smakbeskrivning som du precis gjort, så måste man ju bara prova den!
#16 - 10 juni 2014 21:03
Störtebeker veteöl 50cm 20spänn ekologiskt, klockren bira. prova :)
#17 - 11 juni 2014 04:02
Lite off-topic men inte så mycket ändå så kan jag tipsa om Crabbie´s gingerbeer - fantastiskt uppfriskande ingefärsdryck med rejält bett dock inte jätte alkoholstark, perfekt med is och en skiva lime när man sitter och jäser i solen. Finns på bolagets beställningssortiment, själv så beställde jag min fjärde låda sedan förra sommaren i förra veckan så jag ska hinna få den innan midsommar.
Sen kan man alltid balansera upp alkoläsken med valfri öl ur Brewdogs sortiment (förutom International armsrace, som är enda Brewdog ölen jag inte alls gillat - finns några som varit sådär men bara den som inte alls var god)
/öl tips från en som är på jobb utomlands där det inte serveras någon alkohol alls
#18 - 11 juni 2014 04:34
Hela tråden är ju off-topic så det skriker om det med tanke på vad forumet egentligen handlar om, så gingerbeer känns lite udda men spännande. Nu börjar listan bli lång med att som skall avsmakas.
Har själv köpt en flaska Green Flash Barleywine gjord i alestil som är svindyr men ska öppnas och avnjutas i helgen. 10,9% och 650 ml för 110 runda kronor.
Men tycker allt öl eller ölliknande är spännande. Tom äckligt öl kan vara smått intressant som smakupplevelse betraktat. Men återkommer med återkoppling på denna San Diego-produkt när den är avsmakad.

@Ryskbompa: Vet att många verkligen gillar veteöl men där har jag tyvärr ett litet stopp i smaklökarna ;) Störtebeker har jag bara testat som alkoholfritt öl.
#19 - 11 juni 2014 18:02
Hej igen,

@Blåvinge: fick du igång ett mikrobryggeri?

Jag har länge tokat in på olika IPA men tycker iofs att många blir rätt lika. Svårt att sticka ut där.

Just nu står jag med spänd förväntan och väntar som ett barn vid granen på julafton och nästan ser på vad framtiden har i sitt sköte i termer av mina egna öl.

1. En överjäst(ale jäst) lager (lagermalt) med habanero-chilli + cascadehumle (vanlig IPA-humle). Denna brukar jag lyckas med men vet aldrig. På midsommar blir det premiär. Om allt går vägen och inte svägerskan norpar åt sig allt så blir det sommarlov.
2. En tämligen klassisk bitter med vanilj. Jag har gjort en dubbeljäsning eftersom solen och sommaren tog ihjäl första jästen efter 6 dagar och jag fick starta om (och tackar gudarna för en 17 gradig källare). Inga framsteg utan misstag. Lite som akvarier. Jag har smaksatt med en vanlijstång efter inspiration av en fantastisk whisky som hade klar vaniljton - minns just nu inte namnet. Nu får vi se om även en bitter kan få en smakfull vaniljton för de murrigare sensommardagarna. Först om en månad kan jag ge svaret. Typ.
#20 - 11 juni 2014 18:05
Rambo skrev:
Lite off-topic men inte så mycket ändå så kan jag tipsa om Crabbie´s gingerbeer - fantastiskt uppfriskande ingefärsdryck med rejält bett dock inte jätte alkoholstark.

Just detta har jag vid flera tillfällen gjort kring julen. Antingen gjort en stout jäst med ingefära eller en ljusare variant med ingefära. Inte dumt. Men man blir snabbt mätt på det. I min humliga åsikt.
#21 - 13 juni 2014 08:56
Öltips är nödvändigt!

fisheye skrev:
Hej igen,

@Blåvinge: fick du igång ett mikrobryggeri?

Jag har länge tokat in på olika IPA men tycker iofs att många blir rätt lika. Svårt att sticka ut där.

Just nu står jag med spänd förväntan och väntar som ett barn vid granen på julafton och nästan ser på vad framtiden har i sitt sköte i termer av mina egna öl.

1. En överjäst(ale jäst) lager (lagermalt) med habanero-chilli + cascadehumle (vanlig IPA-humle). Denna brukar jag lyckas med men vet aldrig. På midsommar blir det premiär. Om allt går vägen och inte svägerskan norpar åt sig allt så blir det sommarlov.

2. En tämligen klassisk bitter med vanilj. Jag har gjort en dubbeljäsning eftersom solen och sommaren tog ihjäl första jästen efter 6 dagar och jag fick starta om (och tackar gudarna för en 17 gradig källare). Inga framsteg utan misstag. Lite som akvarier. Jag har smaksatt med en vanlijstång efter inspiration av en fantastisk whisky som hade klar vaniljton - minns just nu inte namnet. Nu får vi se om även en bitter kan få en smakfull vaniljton för de murrigare sensommardagarna. Först om en månad kan jag ge svaret. Typ.

Hej igen du, ölkompis :D

Svar nej på frågan om att ha fått igång ett mikrobryggeri. Jag insåg att jag inte får plats med det innan reformen om 48 timmarsdygn går igenom. Så jag läser o förkovrar mig i ämnet. Snappar upp alla små tips och hintar från dig bl.a. Det får ligga och gro lite i skallen som det här med att skaffa Diskus. Så jag har börjat drömma om det och planera. Vilket är nog så kul.
Jag har lite mycket i livet som är kul, tyvärr. Älskar mitt jobb och försöker gå ner till heltid egentligen. Så jag hittade ingen litet utrymme för mikrobryggerisysslan än så länge.
Istället för att bli stressad av detta så låter jag drömmen få blomma fritt så länge.

Så dina beskrivningar av vad du har på gång är mycket intressanta. Det låter riktigt gott!
#22 - 13 juni 2014 15:59
Snabba svar nu! ;)
Ge mig ett kul tips på någonting utsökt! Jag tänkte hinna förbi bolaget på vägen hem...
#23 - 13 juni 2014 16:42
Åh du stressar mig! Jag vet inte :) tveklöst Neb. Drack en vanlig Oppigårds Indian Tribute igår och återupptäckte den. Ibland tar jag bara öl med snygga etiketter för att bli överraskad. Var lite vild och galen Woods är kvällens tips. Lämna IPA stigen ;)
#24 - 13 juni 2014 16:43
Ett annat sorts tips ;) möe gott det med...:D

En fotbollsöl medan maten är på grillen :p
#25 - 13 juni 2014 17:13
Fotbollsöl är gott :D Alla mina öl är fotbollsöl :D
#26 - 13 juni 2014 18:03
Liiite "vild och galen" vågade jag vara och fick med ett par flaskor Poppels Belgisk Wit! En kryddig veteöl med koriander och pomeransskal, skall bli kul att testa!

Sedan blev det som vanligt några flaskor Thurbo, och Chimay åt frugan...

Neb är nog faktiskt nästan nya favoriten men den finns inte i Mölnlycke och jag hann inte längre. Landsort Lager kommer jag också lägga på lager! En riktigt bra ljus sommarlager! :)
#27 - 13 juni 2014 18:51
Även jag gjorde en något "vild och galen" inhandling och slog till med Sirens Limoncello IPA. En Italiensk aperitif och ett engelskt experimentellt bryggeri sätter smaklökarna på prov, först sötma som övergår i syrlighet därefter tar humlen över. Överraskande gott men smak och styrka (över 9 %) begränsar mängden. Passar utmärkt framför akvariet eller i lätt sommarbris till skymningens fågelsång.

//Johan
#28 - 15 juni 2014 04:08
Mr Woods skrev:
Liiite "vild och galen" vågade jag vara och fick med ett par flaskor Poppels Belgisk Wit! En kryddig veteöl med koriander och pomeransskal, skall bli kul att testa!

Sedan blev det som vanligt några flaskor Thurbo, och Chimay åt frugan...

Neb är nog faktiskt nästan nya favoriten men den finns inte i Mölnlycke och jag hann inte längre. Landsort Lager kommer jag också lägga på lager! En riktigt bra ljus sommarlager! :)

Låter som du fick med dig en del gott då :)

Marten88 skrev:
Även jag gjorde en något "vild och galen" inhandling och slog till med Sirens Limoncello IPA. En Italiensk aperitif och ett engelskt experimentellt bryggeri sätter smaklökarna på prov, först sötma som övergår i syrlighet därefter tar humlen över. Överraskande gott men smak och styrka (över 9 %) begränsar mängden. Passar utmärkt framför akvariet eller i lätt sommarbris till skymningens fågelsång.

//Johan

Framför akvariet säger du? Limoncello och IPA? Dessutom gott? Måste testa!
#29 - 17 juni 2014 18:22
Ikväll provar vi Lagunitas New DogTown Pale Ale.
[ATTACH=CONFIG]69573[/ATTACH]
Här blir intrycket maltigare än de blomsterbomber vi brukar sörpla i oss. Ovanpå den varmt knäckiga lite brända brödsmaken känner vi behagliga apelsin- och honungstoner som landar bekvämt i en frisk beska.

Ett gott öl!
#30 - 17 juni 2014 18:28
Har testat det tidigare och delar din åsikt :) Dessutom inser jag hur öl skall fotas i detta forum. Hädanefter kommer alla ölfoton att vara med akvaristisk touch. Du är bra smart du!
#31 - 17 juni 2014 18:32
Mr Woods skrev:
Ikväll provar vi Lagunitas New DogTown Pale Ale.

[ATTACH=CONFIG]69573[/ATTACH]

Här blir intrycket maltigare än de blomsterbomber vi brukar sörpla i oss. Ovanpå den varmt knäckiga lite brända brödsmaken känner vi behagliga apelsin- och honungstoner som landar bekvämt i en frisk beska.

Ett gott öl!

Det låter ju riktigt gott, skriver upp det på inköpslistan.

//Johan
#32 - 17 juni 2014 18:34
Bluewing skrev:
...Hädanefter kommer alla ölfoton att vara med akvaristisk touch. Du är bra smart du!

Kunde ju inte låta bli! :p

Trevlig ale som omväxling till käftsmällarna vi brukar dricka, lite mer åt porterhållet på något vis kan jag tycka...
#33 - 17 juni 2014 18:57
Sedan får vi se vad detta Green Flash Barleywine smakar i helgen
[ATTACH]69578[/ATTACH]
#34 - 18 juni 2014 16:25
Kan inte låta bli... igår blev det premiär för min hembryggda imperial stout, på midsommarafton blir det premiär för min DIPA och min portabla öl-tapp :) (som jag handlade en partycooler till idag)
Är man lite händig, öl och matlagnings intresserad kan jag verkligen rekommendera hembryggning, efter bara tre bryggningar börjar jag fundera på om man inte skulle starta ett bryggeri...

På köpe-öls fronten blev det en Slottskällarens Saison igår men jag vet inte om jag ska påstå att jag skulle rekomendera den... recensera den kan jag däremot - ljust frisk med gott om smak estrar som drar lite åt kryddnejlikor, ungefär som ett veteöl med mer kropp och utan skummbanans smaker.
#35 - 19 juni 2014 04:55
Vad tyckte du om din egen imperial stout då?
#36 - 19 juni 2014 11:33
Stouten var alldeles utmärkt, kraftfull med lagom toner av rök och ek
#37 - 19 juni 2014 17:03
Underbart!
#38 - 26 juni 2014 17:32
Bluewing skrev:
Sedan får vi se vad detta Green Flash Barleywine smakar i helgen

[ATTACH]69578[/ATTACH]

Nu när midsommarhelgen är över förväntar jag mig och ser fram mot en recension av denna dyrgrip till ale, är det något du rekommenderar?

// Johan
#39 - 26 juni 2014 17:53
Öltips är nödvändigt!

En fullt rimlig begäran. En mycket mustig ale. Söt, lite som en knäckig sirapstouch. Rejält brödig. Lite belgiskt i smaken. Nästan som ett klassiskt Jul eller Påsköl. Men samtidigt en lite syrlig vinliknande smak som jag inte blev klok på. Lite gräddkola efter en stund. Intressant men det räcker med en gång. Gott att dricka som kuriosa. Men det räcker med en flaska. Pga alkoholhalten bet det snabbt ändå. Funkar enbart till rejält mustiga maträtter. Vi var tre som smakade det. Två rös. Bara jag gillade det. ;)
#40 - 26 juni 2014 20:42
Tack för detta, det låter som om Green Flash Barleywine passar bättre under den mörka årstiden, jag ligger nog lite lågt men kanske ett lämpligt tillfälle dyker upp.

//Johan
#41 - 27 juni 2014 06:17
Inget märkvärdigt men ack så gott... Det rann ner flera av dessa i strupen igår på AfterWorken :)
#42 - 27 juni 2014 06:37
Det låter rejält gott :D Denna tråd är inte tänkt att enbart gälla "finöl" eller udda smaker utan tanken är ju att dela tips om öl man tycker är gott helt enkelt. Och jag förstod det som att Melleruds Utmärkta Pilsner var gott (flera gånger dessutom) ;)
Så märkvärdigt är inte samma sak som bättre.:D
#43 - 27 juni 2014 11:53
Här är Tastelines test av bästa sommaröl till grillat :D Stämmer det med dina godbitar kanske?
#44 - 28 juni 2014 13:55
För de i forumet som inte tål gluten så finns det skralt med öl på systemet. Är man intolerant så är gluten direkt farligt men öl som Corona, Miller har nästan omätbara halter gluten. Mustiga IPA är rena glutenbomberna t.ex. Har idag testat den som jag ändå tycker är bäst av de glutenfria, nämligen Zatec:
[ATTACH=CONFIG]69729[/ATTACH]
Den smakar lite grand som en mildare Staropramen. En lättdrucken lager. Brödig, men en touch av citrus.
Övriga som kallas glutenfria: Estrella Damm Daura är också den lättdrucken men ganska smaklös.
Det ska finnas två glutenfria ale också: Green´s Blond och Green´s Dark. Aldrig druckit men hört att den ska vara ok.

Nu kanske du tänker att du inte är glutenintolerant, så varför bry sig?
Jo, många av oss som tolererar gluten, reagerar ändå på gluten. För egen del haft värk i 20 år som la av när min älskade fick Celiaki (nu menar jag förstås min fru, inte Diskus eller hund) och vi började äta glutenfritt. Så en ölkväll för mig är faktiskt några dagars värk. Inte värstingvarianten, men ändå trist. Då tycker även jag att det är skönt att kunna ta en bira och ha en värkfri morgondag. Har du själv länge haft skum värk i flera år som flyttar sig i kroppen. Testa att kör glutenfritt en månad så vet du om du är som jag dvs. mår bättre utan gluten. Då menar jag inte öl utan rubbet.
#45 - 28 juni 2014 14:46
ÖL, på tal om öl. Jag har inte vågat dricka alkohol sedan min mage totalkraschade för 2 år sen med många läkarbesök etc som följd.

Jag älskade TT på flaska, eller gör fortfarande, den är väl lite "halvblaskig" enligt många, men finns det någon alkoholfri öl som liknar den tro?

Heineken gillade jag också. På tal om.. ja, öl.

EDIT: Såg att systemet hade Staropramen och Carlsberg alkoholfri. Får kanske köpa hem några och smaka skiten helt enkelt. :-) Det verkar ju inte finnas så jättemånga så bara pröva. :-)

EDIT igen: På tal om systemet. Måste vara ett intressant jobb att vara VD där. Enda företagen i världen där du gör ett bra jobb om du sänker försäljningssiffrorna.
#46 - 28 juni 2014 15:02
Öltips är nödvändigt!

Du Einarsson. Det finns flera alkoholfria ölsorter på systemet. Skulle själv rekommendera en iskall Carlsberg alkoholfri. Den tar jag ibland när jag behöver en knivskarp hjärna. Eller då byxorna krympt just i midjan.
Tittar man på tester så landar ofta Störtebeker bra. Nanny State är också god.
För mig är intresset för öl gällande all öl. Så din fråga är intressant.
Är det alkoholen du reagerat på?
#47 - 28 juni 2014 15:06
Nä det är inte alkohol som varit grundproblemet, jag har aldrig varit någon stor drickare men samtidigt är alkohol det värsta du kan hälla i dig i princip om man redan har en känslig mage. :- )

Men jag dricker ju öl för det är gott, inte för att bli full, så vadfan ska jag med alkoholen till om jag kan hitta en god öl utan den smörjan i. :D

Jag får testa dina tips! Tack. :)
#48 - 29 juni 2014 15:17
Utbudet med alkoholfri öl har blivit ganska bra på de senaste åren, jag har i stort sett slutat köpa lätt och folköl till förmån för alkohol fritt. Mitt tips är att våga prova lite, både från bolagets sortiment och ICA:s (eller annan matbutik) - jag gillar Nanny State men jag kan tänka mig att den är lite vass för de som inte vill ha förmycket humle.
Själv så hade jag oxå massiva problem med magen för en massa år sedan och då var det just öl som retade magen riktigt mycket medans cider eller grogg funkade helt ok (ren sprit var inte att tänka på dock) - som tur är har man blivit av med den krämpan.

Gällande gluten läste jag en artikel om att brygga glutenfritt öl för inte så länge sedan. Tydligen var det väldigt svårt att brygga ett öl som får klassas som "gluten fritt" men ganska lätt att med hjälp av enzymer få ner gluten halten till nästan inget alls. Men eftersom det bara fanns den officella klassningen "gluten fri" och ingen klassning som hette "låg gluten" eller dyl så var det väldigt få som använde enzymerna och de som gjorde det hade svårt att få använda det som marknadsföring. (amerikansk artikel tror jag, ska se om jag hittar den igen)
#49 - 6 juli 2014 14:19
Jaaaaaaaaag har nu testat staropramen alkoholfri men tycker eftersmaken på den är lite väl besk och bitig, svårt att förklara. Har en Carlsberg också men det får bli en annan dag. :D

Årets längsta och mest genomgående öl-review. Tur jag inte livnär mig på det. Kanske har nedsatt kognitiv funktion nu när jag druckit typ 1 ml alkohol.
#50 - 6 juli 2014 14:34
Min favorit är just Staropramen fast med alkhol då, den med 5,0. Och flaska ska det vara. Är inte så glad för pale-ale och vete-öl osv. Men whisky däremot, det e fina grejer!! =)
#51 - 6 juli 2014 15:47
Ska dock sägas att även om Staropramen inte är min favorit så är den en av de bästa.
#52 - 11 juli 2014 17:31
Staropramen alkfri är mkt bättre än carlsbergs alkfri iaf, märker jag nu. ;)
#53 - 17 juli 2014 07:59
Einarsson skrev:

Faktiskt inte testat just den. Låter intressant att se hur mkt smak det blir kvar.
#54 - 17 juli 2014 08:20
Einarsson skrev:

Håller med, skall jag köpa öl på mataffären så är det denna jag helst väljer :)
#55 - 18 juli 2014 20:03
Ursäkta men jag har inte hängt med i tråden, men är tvungen att fråga om du å resten har testat Sleepy Bulldog från Gotlands Bryggeri?!
Jag tycker att den är jäkligt god, sen har jag testat några fler av deras ale också, kanongoda.. :p

Skål! ;)
#56 - 19 juli 2014 05:12
Men du, Inte behöver en sådan här tråd följas? Man kan bara kolla in och skriva ner nåt om ölgodis, som du gör nu :)
För egen del tycker jag hela Bulldogserien från Gotlandsbryggeriet är suverän. Sleepy är god och lättdrucken. Min favorit annars nu därifrån är Shogun Bulldog. En JIPA (Japanese India Pale Ale). Den är lätt och ljus i smaken med miljoooner citrustoner. Grapetoner mest. Ger en härlig fräsch eftersmak. Kul att de satsat även på JIPA.
#57 - 19 juli 2014 09:19
Ja, den har jag bara provsmakat, och den är ju skitgod.. :)
#58 - 19 juli 2014 16:26
Här kommer sommarens bästa öl, enligt min åsikt.
Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon tipsat om den redan.
Limoncello, en IPA med citron i :) Makalöst bra!

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=limoncello&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&varugrupp=%C3%96l&groupfiltersheader=Default&artikelId=812480&varuNr=11826&filters=searchquery%2cvarugrupp%2c
#59 - 19 juli 2014 21:56
Vi har i dagarna hittat denna öl i vår icabutik, iron-age celt. En riktigt god ale...
http://celtexperience.com/project_item/ironage/
#60 - 20 juli 2014 05:22
På en whiskyprovning med en oerhört kunnig skotte så sa han: det finns egentligen ingen dålig whisky. Utan billig whisky är väldigt enkel i smaken och dyrare mer komplex och ovanlig. Och alla smaker är intressanta.
Tycker det är helskönt att få sådan bredd bland tipsen. IPA med citronjuice och en ale från ICA... :D Kul!
Själv gillar jag att överraska smaklökarna. Den där Limoncellon får man nog sno sig på om man vill testa. Där är lagret tydligen på väg att ta slut.
#61 - 20 juli 2014 18:28
Den här duger med :p :) enkelt och gott!
#62 - 22 juli 2014 15:41
Jag dricker mest tuborg och carlsberg, men har hittat en ny favorit, en lager från New York:d
[ATTACH=CONFIG]70050[/ATTACH]
#63 - 25 juli 2014 11:11
Jahapp, då har man druckit öl igen... :D eller rättare sagt smakat på denna, smakade bra trots att jag inte är mycket för mörka öl..
#64 - 30 augusti 2014 13:12
Nu blir det testa av ikväll
[ATTACH]70654[/ATTACH]
Idiot IPA från mitt favoritbryggeri Coronado Brewing Company och The Knights IPA, The Queens IPA från det nystartade Coppersmiths Brewery i Västerås. Lokalpatriotiska känslor i överflöd. Återkommer med rapport.
#65 - 30 augusti 2014 13:28
Idiot IPA som just nu avnjutes tillsammans med Diskusarna (de kör en vit månad så de får liksom bara titta på och tar vatten med Antispot) visade sig vara en lite elegant Imperial IPA. Starkare än vad det känns i smaken med sina 8,5% men med en riktigt rejäl beska, nästan lite bitter som liksom drar ihop tungan så kommer det fräscha Grape-toner. Jämfört med Double Thurbo från Oppigårds som är som en hel godispåse så är detta öl nästan torrt i smaken, lite syrligt. Ett vuxet och stramt öl. Gott och intressant.
#66 - 30 augusti 2014 15:31
The knights IPA är nu också testad. Eftersom den är bryggd här hemma så skulle jag vilja säga att den var fantastisk. Men icke, En enkel, lite söt IPA med ett stänk av citrus. En lättglömd IPA tyvärr.
#67 - 30 augusti 2014 16:09
Härligt när någon kan beskriva en öl på detta sättet, känns som jag smakat redan ;) :D
#68 - 30 augusti 2014 16:19
Det blir ju billigast och mest hälsosammast då ;)
#69 - 30 augusti 2014 16:19
bluewing skrev:
det blir ju billigast och mest hälsosammast då ;)

:d
#70 - 31 augusti 2014 05:56
Avsluta gårdagens kväll med att testa The Queen's Pale Ale. Den däremot var en goding i min smak. Den kändes som lite barsk i smaken med lätta citrustoner bara en viss bitterhet. Lite åt lakritshållet med ett stänk av klassisk pilsner. Sedan med en skön och god alesmak efteråt. När ett öl känns intressant även i sista klunken så är det gott. Drottningen är välkommen på fler besök hemma hos mig.
#71 - 19 september 2014 12:04
Fyndade (förhoppningsvis) idag.

Vi är tyvärr inte så bortskämda med nyheter eller tillfälliga partier, i vilket fall inte när det gäller mer smakrika sorter men idag hittade jag två tillfälliga som verkar intressanta. Dessutom i riktiga flaskor, 71 resp 75 cl.
Ser fram emot kvällen då det blir dax att provsmaka.[ATTACH]71284[/ATTACH]

#72 - 19 september 2014 16:26
Spännande att få veta vad du tycker :) Lycka till med smaklökarna!
#73 - 19 september 2014 16:32
Som sagt spännande, ser fram emot en recension.
//Johan
#74 - 19 september 2014 16:42
Öltips är nödvändigt!

Har nu provat Sierra Nevadas Harvest och även om jag inte har Bluewings smaklökar eller kanske framförallt samma verbala förmåga att beskriva så kan jag klart rekommendera den för er som gillar IPA. Skulle säga att det är en ganska typisk IPA med tydlig smak av humle, lite intressant var att jag tyckte mig känna en grön/färsk/otorkad smak av humle. Om detta var en äkta eller inbillad smak ( det skall ju vara årets skörd av humle) kan jag inte helt klart säga men den var i vilket fall inte oangenäm.

Edit 1:
Kan ju kanske komplettera med att även om den var helt klart god så tycker jag inte att den når upp till Smaken av Nebuchadnazzar eller Oppigård Double Turbo. Dessa två är fortfarande mina favoriter, men så gillar jag att det skall vara extremt mycket beska.
#75 - 23 september 2014 04:56
Jonas, nu ska ju öl drickas, inte pratas om i första hand. Vi delar ju med oss av goda ölsmaker i tråden. Intressant tips Jonas :)
#76 - 26 september 2014 18:34
Åter på svensk mark efter lite drygt 5månader i Afghanistan firas med en Brew Dog Tokyo. En massiv imperial stout som ger mig gåshud av välbehag, smakmässigt ganska lik ett ett portvin med smak av oxiderad frukt, kaffe, choklad men med en del syra som balanserar upp sötman. Mun känslan är mycket speciell, nästan oljig utan att vara obehaglig - ölet är nästan lite trögflytande.
Gillar man imperial stout är det en väl värd upplevelse trotts den ganska häftiga prislappen.
#77 - 26 september 2014 19:45
Det där lät som att det helt enkelt måste testas !!!!!!
#78 - 26 september 2014 20:04
Har inte läst hela tråden men jag sitter och avnjuter en Celt Iron Age 3,5.
Blev tipsad på lokala ICA att den var god och det stämmer till fullo.
Mörk och mustig, med lite inslag av brända mandlar, fruktig med lite citrustoner.
En komplett öl om ni frågor mig :)
#79 - 27 september 2014 21:57
Testade Omnipollos Leon, en mycket trevlig bekantskap. Denna Belgiska Ale med tydlig beska och smak av citrus, som även har inslag av honung och örter enligt Systembolaget. 75 cl. utmärkt storlek för två kompisar som vill njuta av en rikligt skummande Ale.
#80 - 28 september 2014 07:00
Den ölen är riktigt god om man gillar belgiskt öl. Förstår att du gillar den.

Då gillar du nog minst 2 av dessa som har Belgiska rötter:
[ATTACH]71482[/ATTACH]

Den första från vänster I Wish IPA är en mycket glad nyhet för alla glutenintoleranta en riktigt god IPA som räknas som glutenfri (dvs under 20 ppm gluten). Den är bryggt av ett belgiskt bryggeri med belgisk toouch på den mycket goda grapetonen. Lättdrucken IPA från MIkkeler. Lite torrare än en del IPA men står numera alltid i kylen.

Den andra Electric Nurse DIPA är en lightversion smakmässigt om man jämför med Oppigårds Double Thurbo. Men mindre smak är inte sämre smak. Så karamell, citrus och god humlesmak räcker långt.

Den sista från Nils Oscar är en Belgo Pale Ale. Mer belgisk än Pale Ale kan jag tycka. Lite egen personlig smak från Belgien. Inte lika mycket citrus men är god. Riktigt god. Smakar mycket smaskig humle.
#81 - 5 oktober 2014 20:24
Detta färskölet från ett lokalt bryggeri i Duisburg är vansinnigt gott! Drack 2 liter av det i fredags :p
#82 - 6 oktober 2014 03:13
Ser gott ut på bilden. Tänk vad mycket B-vitaminer du fått i dig :)
#83 - 6 oktober 2014 03:35
[ATTACH=CONFIG]71670[/ATTACH]
Detta har testats i helgen. Den första från vänster är en sanslöst god japansk Whisky Nikka from the Barrel (nr 551), sedan i mitten är det Mikkeller K:rlek Höst/Vinter 2014 (nr 11667) för att avsluta med Innis & Gunn Barrelmaster’s Reserve (nr 11441).
Whiskyn Nikka är rejält alkoholstark, 50,1% Den är som alla japanska whiskys mjuk i smaken. Bara en touch rökighet. Om man ser till systemboagets beskrivning så står det komplex, maltig doft med fatkaraktär, inslag av torkade aprikoser, apelsinblommor, honung, marsipan och ton av rök.Tycker beskrivningen är på pricken men missar lite djupet i smaken och att den är mer "maskulin" än många japanska blommiga whiskys. Flaskan är bara på 50 cl vilket håller nere prislappen som sniffar på 400:-

Mikkelers öl är en lite udda ipa med supergrapesmak först, sedan biter det till och så en stund så smakar det inget mer än lite tallbarr. Sedan kommer en kanonbeska som sitter i en halvtimme. Det är lite udda men den fräschaste öl jag druckit på länge. Så här är det tummen upp.

Till höger hittar du Innis nya som har legat och lagrats i whiskyfat som innehållit 18-årig whisky och det känns verkligen. Ogillar du whisky kommer du att avsky denna. Men gillar du är den en fröjd. Men du behöver tåla sötma då den smakar ljunghonung, russin, fat, vanilj och en nötig smak. En typiskt härlig öl som avslutning efter maten eller separat innan. Denna räcker nästan med en flaska. Hade ändå smaken i munnen en timme ;)
#84 - 29 oktober 2014 22:50
Kan inte rekommendera, julmust och kapten morgan !=/
#85 - 29 oktober 2014 23:31
Vet inte riktigt om det passar sig i tråden, men imorgon när jag har laddat min lur, så skall jag presentera världens bästa medicin för att förebygga/motverka baksmälla! :)
#86 - 30 oktober 2014 11:59
Ibland undrar jag om det är fel på världen eller om det är fel mig.

Denna fråga har jag så sent som för 1 minut sedan funderat allvarligt på och som alltid kommer jag fram till att världen och en stor del av dess medborgare är helt enkelt galna !!

Öl är ett missfoster där alla öltunnor borde beläggas med diverse lås och liknande så att det kan jäsa färdigt.

När det har jäst färdigt så bränner man det i stora kopparbyttor och ut kommer en intressant liten vätska.

Den är klar och smakar rent ut sagt FAAAAAN.

Men, genom gudomlig påverkan (eller om det är ren kemi...) så kan det bli bra.

Man tager denna vätska, lägger på ett lämpligt ekfat, som gärna har lagrat sherry 1-3 år innan.

Sätter i en bra plugg i hålet.

Sedan tar man semester i 12-18 år.

Därefter så rycker man ut pluggen.

Tippar lite på fatet, och se på den.

Ur rinner en pissgul vätska som heter Whiskey (om det är gjort i Skottland).

Om man nu mot förmodan inte gillar whiskey, så kan man gott plöja upp åkern där malten växer, och sätta ner några lämpliga fruktbuskar, gärna då vinstockar.

Det är en liten annan process än whiskeytillverkningen, men resultatet är synnerligen gott.

Öl går nämligen inte att dricka om man har sina sinnes fulla bruk kvar.

Så är det bara.

I övrigt hänvisar jag till texten i min signatur.
#87 - 30 oktober 2014 12:20
Nu tar du väl i lite? Öl är ju faktiskt gott, även om den stora majoriteten av alla flaskor och burkar som säljs är tämligen ointressanta för smaksinnet!
Det är ju därför vi har den här tråden igång. För att sålla ut godbitarna helt enkelt! :d
#88 - 30 oktober 2014 12:25
Mr Woods skrev:
Nu tar du väl i lite? Öl är ju faktiskt gott, även om den stora majoriteten av alla flaskor och burkar som säljs är tämligen ointressanta för smaksinnet!

Det är ju därför vi har den här tråden igång. För att sålla ut godbitarna helt enkelt! :d

Jag citerar min signatur..... :)

[FONT=Arial][SIZE=2][SIZE=2]Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå[/SIZE][/SIZE][/FONT]
#89 - 30 oktober 2014 12:25
Mr Woods skrev:
Vet inte riktigt om det passar sig i tråden, men imorgon när jag har laddat min lur, så skall jag presentera världens bästa medicin för att förebygga/motverka baksmälla! :)

Jag har en mirakelkur mot baksmälla. Den är (trumvirvel)... att inte dricka! [:-36] [:-100]

Jag som avskyr stora, snofsiga tillställningar där man måste ha kostym... Men jag får väl offra mig, och gå på Nobelbanketten för att ta emot priset. Och så får jag påminna dem om att jag ska alkoholfritt.

Det finns krämpor som är självförvållade, och så finns det baksmälla.
#90 - 30 oktober 2014 12:29
Shepard skrev:
Jag har en mirakelkur mot baksmälla. Den är (trumvirvel)... att inte dricka! [:-36] [:-100]

Utöver denna mirakelkur så finns det en annan kur som "garanterat" hindrar all form av baksmälla från alkohol.

Hur gör man ?

Jo, man fortsätter att dricka, bara tankar på, hela tiden se till att man har minst 1,5 promille i blodet.

Liket man blir efter ett tag behöver iaf inte balsameras, det är så spritindränkt att det aldrig förmultnar,,,,,,
#91 - 30 oktober 2014 12:31
Haha! Själv är jag inte överförtjust i själva berusningen. Det är opraktiskt när man som jag gillar ölsorter som vanligen håller mellan 6 och 10 volymprocent...:p
#92 - 30 oktober 2014 12:36
Så här ser i alla fall mirakelmedicinen ut. God är den också! :)

[ATTACH=CONFIG]72191[/ATTACH]
#93 - 30 oktober 2014 12:38
Kan ju för övrigt tipsa (med tanke på trådens tema) om Jonas Darnells "Bitter & Kränkt - Herman Hednings stora seriebok om öl" som innehåller mer eller mindre sanna fakta om öl, hur man brygger det, och fakta och tips om en del ölbryggerier i Sverige.
#94 - 9 december 2014 09:38
Nån som har ett bra öltips inför jul? skall ge bort lite goa öl tänkte jag som en julklapp :)
#95 - 9 december 2014 12:05
För att få lite hjäp att ge rätt typ av öl, vad är hans absoluta favoriter för öl?
#96 - 9 december 2014 12:14
Bluewing skrev:
För att få lite hjäp att ge rätt typ av öl, vad är hans absoluta favoriter för öl?

hur visste du att det var en han.. ;)

Han gillar ganska "lätta" öl som Gambrinus ( enda jag kommer på nu..) men skulle vilja överraska med lite olika sorter som är lite "finare" som inte behöver beställas på bolaget eller så..
tänkte en 6-8 flaskor av lite varierande sort.
#97 - 9 december 2014 12:29
Landsort Lager kanske?
En ljus, snäll finlager!
#98 - 9 december 2014 12:39
Bra, den skriver jag upp :)
#99 - 9 december 2014 12:50
Ljummen Kung?
#100 - 9 december 2014 12:52
Einarsson skrev:
Ljummen Kung?

inte så gott varken ljummen eller iskall ;)
#101 - 9 december 2014 13:04
PiaJo skrev:
inte så gott varken ljummen eller iskall ;)

Dig kan man inte lura. :D
#102 - 9 december 2014 13:58
Einarsson skrev:
Dig kan man inte lura. :D

jodå någon gång ibland så ... ;) :)
#103 - 9 december 2014 17:21
PiaJo skrev:
hur visste du att det var en han.. ;)

Han gillar ganska "lätta" öl som Gambrinus ( enda jag kommer på nu..) men skulle vilja överraska med lite olika sorter som är lite "finare" som inte behöver beställas på bolaget eller så..

tänkte en 6-8 flaskor av lite varierande sort.

Landsort Lager (nr 1466) är den första jag tänkte på som Woods redan sagt.
Sedan är Mikkeller American Dream (nr 1246) riktigt god,
Nils Oscar God Lager (nr 1305) en höjdare,
Wisby Pils (nr 1570) likaså,
Melleruds Utmärkta Pilsner (nr 1253) måsta smakas!
Wisby Weisse (nr 1459) om du nu ska vara lite modig ;)

Nu finns det lite spännande grejer. Räcker det?
#104 - 9 december 2014 17:22
Melleruds har jag druckit, mycket gott! Wisby's har vi nog druckit nån sort av dem iallafall

tack för tipsen, skall nog kunna plocka ihop en påse gottochblandat :D
#105 - 9 december 2014 17:27
Lycka till!
#106 - 9 december 2014 17:29
Tack!
#107 - 20 december 2014 17:20
Öltips är nödvändigt!

Nu finns ju denna tråd alltjämnt. Det är väl bara att lägga in även julölsidéer här.
Idag så testar jag efter Wood tips denna:
[ATTACH]73251[/ATTACH]
God även om den inte knockar mig smakmässigt. Däremot får jag imma i ögongloberna av possenten, men det är smällar man får ta.
Smakar knäck, knäck och lite brödig.
Len som honung och med beska som var rejält mindre än jag förväntat mig. En snäll, nästan gullig Imperial Stout.
Släng in dina länkar här Kjell! Allt är förlåtet ;)
#108 - 20 december 2014 18:23
11% !! Då behövs inte så många... :)
#109 - 20 december 2014 18:27
Efter att nu inmundigat Oppigårds Winter Ale direkt efter detta så är svaret ett klart Ja, Bobby. Men den immiga känslan som drabbar ens hjärna är inte helt obehaglig :)
#110 - 20 december 2014 18:43
Bluewing skrev:
Nu finns ju denna tråd alltjämnt. Det är väl bara att lägga in även julölsidéer här.

Idag så testar jag efter Wood tips denna:

[ATTACH]73251[/ATTACH]

God även om den inte knockar mig smakmässigt. Däremot får jag imma i ögongloberna av possenten, men det är smällar man får ta.

Smakar knäck, knäck och lite brödig.

Len som honung och med beska som var rejält mindre än jag förväntat mig. En snäll, nästan gullig Imperial Stout.

Släng in dina länkar här Kjell! Allt är förlåtet ;)

Du glömde att den smakar kaffe!
Du såg kanske att jag skrev att den var i bittraste laget till och med för mig, men vi har ju olika tungor, 60 IBU i beska...

Denna var däremot helt i min smak! En frisk julstout! :)
[ATTACH=CONFIG]73252[/ATTACH]
#111 - 20 december 2014 19:20
Oh my - jag har lite att testa till jul ser jag :)
#112 - 20 december 2014 20:11
Trevligt för dig! :)
"Oppigårds Winter Ale" och "Mohawk Blizzard" är två favoriter här!
#113 - 23 december 2014 20:23
Testade julmaten ikväll dan före dan med en Grebbestads julöl vilket var en mycket positiv överaskning, ölen alltså.
#114 - 24 december 2014 10:55
Jag dricker öl en gång om året, och det är till julmaten - då det blir den här :D
God jul på er [:-121]

//Inger
#116 - 2 januari 2015 14:43
Här är en radda goa vinteröl från Tastelines test:
http://www.tasteline.com/Dryck/Ol/Ol-i-juletid/

Är nyfiken på de flesta, särskilt: Evil Twin Christmas Eve at a NYC Hotel Room, men där finns det risk at jag går igång på namnet ;)
#117 - 2 januari 2015 15:39
Bluewing skrev:

Är nyfiken på de flesta, särskilt: Evil Twin Christmas Eve at a NYC Hotel Room, men där finns det risk at jag går igång på namnet ;)

låter som nåt heelt annat än öl.... :p:p :D
#118 - 2 januari 2015 15:42
Precis :D Jag är ju så osunt välartad annars...... så det kan ju alltid bli en början på något nytt ;)
#119 - 2 januari 2015 15:44
Bluewing skrev:
Precis :D Jag är ju så osunt välartad annars...... så det kan ju alltid bli en början på något nytt ;)

:D skriv om den smakade som du trodde att den gjorde ;)
#120 - 2 januari 2015 15:50
Ok, Pia. Det är ett löfte. Denna öl ska beställas och prövas och utlåtandet kommer sedan att noteras i denna tråd. Klart! :D
#121 - 12 februari 2015 16:05
Dagens inköp för provsmakning i helgen är dessa:
Mikkelers The American Dream,
Sigtuna Organic Ale,
Sierra Nevada Torpedo Extra Ipa.
[ATTACH]74149[/ATTACH]
Det ska bli spännande :) Någon som testat dem?
#122 - 12 februari 2015 22:14
Bluewing skrev:

Sigtuna Organic Ale,

[ATTACH]74149[/ATTACH]

Sierra Nevada Torpedo Extra IPA är fin, det ÄR extra IPA.
/Johan
#123 - 21 februari 2015 16:12
Detta ljusa ölet kommer från ett lokalt microbryggeri i Esklistuna, mycket gott och lätt, det fanns flera olika sorter från dem :)
#124 - 21 februari 2015 21:50
Har helt snöat in mig på IPA men köpte av misstag en Camden pale ale som var oväntat God!

För övrigt undrar jag om några säkra kort på IPA fronten?
Favorit är nog lite tråkigt nog brooklyn IPA.
#125 - 6 mars 2015 17:11
laasesku skrev:
Har helt snöat in mig på IPA men köpte av misstag en Camden pale ale som var oväntat God!

För övrigt undrar jag om några säkra kort på IPA fronten?

Favorit är nog lite tråkigt nog brooklyn IPA.

Lite sent svar på inlägget, men Double Turbo från Oppigård är en veritabel smakbomb från Oppigård. Säkert kort hos mig i varje fall. Men det är rejält med alkohol så en viss tålighet mot temporär vindögdhet är önskvärd.
#126 - 6 mars 2015 17:12
PiaJo skrev:
Detta ljusa ölet kommer från ett lokalt microbryggeri i Esklistuna, mycket gott och lätt, det fanns flera olika sorter från dem :)

Intressant. Gott hur då?
#127 - 6 mars 2015 17:19
Funderar på att öppna dagens tredje... Fast kanske jag borde vänta en timme till.
Lite den typen av dilemman man ställs inför med den ölen! :D
#128 - 6 mars 2015 17:20
Bluewing skrev:

Sigtuna Organic Ale,

[ATTACH]74149[/ATTACH]

Dessa är genomtestade och just American dream måste rekommenderas oerhört varmt. Systembolaget beskriver den så här: Humlearomatisk doft med inslag av passionsfrukt, mango, apelsinkaramell och örter.
Detta stämmer väldigt bra och fungerar förvånande bra. Det är gott helt enkelt. Ett givet husöl här hemma.
När det gäller Sigtuna så tycker jag den är en god standard-ale, men inte mer. Inget extra men helt klart godkänd.
Sierra Nevada Torpedo Extra IPA faller jämfört med min favorit Double Thurbo. Men jämförelsen är lite orättvis då detta är en riktigt god IPA. Klar smak av citrus åt söt apelsinhållet med en tydlig knäckig touch. Den smakar mer.
#129 - 6 mars 2015 17:21
Mr Woods skrev:
Funderar på att öppna dagens tredje... Fast kanske jag borde vänta en timme till.

Lite den typen av dilemman man ställs inför med den ölen! :D

Ja ibland ställs man för de riktigt stora frågorna i livet. Du har min fulla medkänsla.
#130 - 6 mars 2015 17:23
Bluewing skrev:
Sierra Nevada Torpedo Extra IPA faller jämfört med min favorit Double Thurbo. Men jämförelsen är lite orättvis då detta är en riktigt god IPA. Klar smak av citrus åt söt apelsinhållet med en tydlig knäckig touch. Den smakar mer.

Precis, det blir för mycket, i mitt tycke...
#131 - 6 mars 2015 17:27
Öltips är nödvändigt!

Beställde en låda av denna St Peter's G-Free Ale Glutenfri (nr 1577). Den är bryggd på ett litet bryggeri i Suffolk. En glutenfri ale. Var tvungen att testa. Den känns rejält knäckig med en lätt dragning åt citrus. Smakar belgiskt på nåt sätt. God men svindyr.
[ATTACH]74758[/ATTACH]
#132 - 6 mars 2015 17:31
Mr Woods skrev:

Som sagt. Du har det tufft just nu. Dumma ölen :D
#133 - 6 mars 2015 17:34
Bluewing skrev:
Som sagt. Du har det tufft just nu. Dumma ölen :D

Jag menade ju visserligen att det rent smakmässigt kan bli lite i överkant med Sierra Nevada...

Bluewing skrev:

Mr Woods skrev:
#134 - 6 mars 2015 17:34
Eftersom jag reagerar lite dåligt på gluten ska förresten denna nykomling Mikkeller Peter, Pale and Mary Gluten Free (nr 1206) testas snarast:
[ATTACH=CONFIG]74759[/ATTACH]
#135 - 6 mars 2015 17:35
Mr Woods skrev:
Jag menade ju visserligen att det rent smakmässigt kan bli lite i överkant med Sierra Nevada...

Ok då är det mer dumma Johnny som gäller. Sorry Woods. Ska aldrig fatta fel igen!
#136 - 6 mars 2015 17:39
Du är säkert lika god som ölen! :D Bara du lovar att inte massuppfitta något igen! ;)
#137 - 6 mars 2015 17:42
Jepp. Jag lovar :p
#138 - 6 mars 2015 17:44
Du Woods. Vad har du själv för favorit-whisky?
#139 - 6 mars 2015 17:51
Jag är inte så duktig på whisky, men vanlig tioårig Laphroaig tycker jag är god. Gillar vaniljtonerna...

Annars om man inte gillar rökig whisky så brukar jag rekommendera den 18-åriga Glenlivet de har i järnaffärens standardsortiment.
#140 - 6 mars 2015 17:57
Jag var mer nyfiken på vad du gillade. Kan rekommendera årets nykomling. Teeling. Irländsk whiskey från dem är Small Rum Batch eller Single Grain Wine Cask. Om du vill vila från rökigheten... ;)
#141 - 6 mars 2015 18:04
Oftast vill jag inte det, men är det tillräckligt bra så! :) Vi får prova!

Kan räkna upp många, många sorter på Systemets hyllor som jag inte gillar, även då jag anser mig vara whiskydrickare...
#142 - 6 mars 2015 18:14
Bluewing skrev:
...Teeling. Irländsk whiskey från dem är Small Rum Batch eller Single Grain Wine Cask...

Den skall vi prova, men vilken som är godast kräver jag att få veta!
Det finns ingen beskrivning på någon av dem på järnaffärens hemsida vad jag kan se...
#143 - 6 mars 2015 18:59
Nu gillar du Laphroaig och Glenlivet. En elegant och en tjärpastill. Hmm. Tror du verkligen skulle gilla Highland Park egentligen. Nästan mer än Glenlivet..... Känner du dig temporärt tät är den 18-åriga galet god.
Nåja. Teeling var det då. Den har ett helt annat smakregister än det du kört med. Nästan så man skulle kunna säga att den är något barnsligare. Liksom smakglad. Den blev årets bästa nykomling i Allt om Whisky under hela 2014 t.ex. Den som har legat i romfat (som jag smuttar på just nu) har en god grundsmak av en smakrik whisky, med stråk av ljunghonung och aprikos med en touch av apelsin och en svag ton av rom. Det låter ju som Karlssons blandning kan man tycka. Men god och verkligen udda. Inget för en whiskypuritan kan man tro. Extremt olik de whisky du valt. Den som legat i vinfat har samma grundton men glider över i en mjuk rund eftersmak. Lättare att ta till sig.
Annars kan jag ge skriftlig garanti om du valde Nikka, From the barrel som bara säljs i en oerhört vacker flaska som kommer att passa dig perfekt. Den smaken med ett stänk vatten....:D
#144 - 6 mars 2015 19:10
Nu drog jag ju till med ytterligheterna av vad jag dricker, bara för att verka frän! :D
Men ärligt talat är nog tioårig Laphroaig vad jag köper oftast (Quarter Cask är för mesig...)

Highland Park har jag druckit och gillat, men som du säger så är väl prislappen lite högre vad jag minns.
Romfat låter kul, och jag blir inte alls avskräckt av beskrivningar som ljunghonung. Aprikos ställer jag mig däremot tveksam till, har till och med svårt för kantareller, apelsin och rom däremot känns bra!
Den andra kallas "Single Grain". Som "Single Malt" då, fast häftigare? Får nog prova båda, så dyra var de ju inte. Någon rökighet över huvud taget?
#145 - 6 mars 2015 19:13
Hittar själv inget rökigt men då ska du veta att jag upplever Lagavulin som bara lätt rökig ;)
#146 - 6 mars 2015 19:16
Men Lagavulin är väl smårökig ändå?
#147 - 6 mars 2015 19:21
Jo den räknas som rejält rökig egentligen. Skojade mera gällande detta med rökighet. Har druckit whisky som räknas som rökiga men knappt noterat rökigheten. Så mina smaklökar kanske inte är pålitliga där. Men upplever inte Teeling som en rökig whisky.
#148 - 30 mars 2015 08:14
Ett litet öltips från mig, drack detta öl i helgen. Mycket gott! :)
det ät ljust och ofiltrerat så det är lite simmigt.

näää.. Det var ingen "lutning" på mig när jag drack det eller fotade ;):D
#149 - 30 mars 2015 10:02
När det gäller whiskey så vill jag tipsa om Mollipect hostmedicin. Smaken är den samma men det blir mycket billigare.

Öl, det är mycket intressantare. En klar favorit för min del är Erdinger Weissbier. Ett ljust veteöl som de som tycker om mörkare sorter kanske uppfattar som nåt i stil med diskvatten men jag tycker den är riktigt bra.

Ett mer udda förslag också, Stones Ginger Joe. Kan diskuteras om den ingefärsimpregnerade drycken ska ses som öl men nåt däråt i alla fall. Jag brukar inte gilla ingefära i fel sammanhang, pepparkasglass och sånt kan klart kvitta, men det här var faktiskt inte så tokigt. Mest smakade jag för att konstatera att det var odrickbart men det hamnade snarare i klassen intressant experiment.
#150 - 1 april 2015 19:52
Kan inte förstå att bolaget valde Ginger Joe till sitt fasta utbud, vill du ha en ingefärsdryck med betydligt fräschare och vassare ingefärssmak så ska du beställa Crabbies Ginger Beer - underbar med en skiva lime en varm sommardag. Finns bara som helkolli i beställningssortimentet men gillar man ingefärsdrycker som inte är alltför söta så är det värt att beställa.
#151 - 24 april 2015 15:43
Testat ett öl som är bryggt i Yorkshire, Wold Top. Det heter Against The Grain. Det är helt fritt från Vete och är naturligt Glutenfritt. Det är bryggt på majs som en Ale :) smakmässigt som en Corona med en rejäl mustig botten. Gott. Intressant smak. Bara i beställningssortimentet och ohemult dyr.
[ATTACH]75488[/ATTACH]
#152 - 24 april 2015 15:58
Japp, nu är det snart dags för kvällen och nattens begivenheter! Tar en liten pigg Bomble Bee 17 som start-me-up!
Ha en fortsatt ljuvlig fredagskväll!
:)
#153 - 24 april 2015 15:59
Skål, Mats!
#154 - 24 april 2015 16:05
Bluewing skrev:
Skål, Mats!

Skål på dig, Johnny! :)
#155 - 24 april 2015 18:19
Bluewing skrev:
Testat ett öl som är bryggt i Yorkshire, Wold Top. Det heter Against The Grain. Det är helt fritt från Vete och är naturligt Glutenfritt. Det är bryggt på majs som en Ale :) smakmässigt som en Corona med en rejäl mustig botten. Gott. Intressant smak. Bara i beställningssortimentet och ohemult dyr.

[ATTACH]75488[/ATTACH]

Bra tips för mig som är glutenintolerant.

EK
#156 - 24 april 2015 18:22
Vill du ha en smaskig Ale som är urgod och glutenfri så beställ S't Peters G-Free eller en glutenfri IPA Mikkelers Peter, Pale and Mary i det ordinarie sortimentet. Testa Erik [emoji481]
#157 - 24 april 2015 18:32
St. Peters har jag testat, inte dem andra, tack för tipsen.

Annars är ale, de som inte är designerat GF oftast ok, då överjäsningen gör ngt med glutenproteinet, ett flertal har under 200 ppm och vissa t.o.m under 20 ppm glutenhalt. Livsmedelsverket har varit så vänliga att testat glutenhalt i en himla massa öl...

OT; mycket av det torrfoder vi matar våra fiskar innehåller gluten (vete) så det gäller att inte slicka sig på fingrarna efter jag matat...)

EK
#158 - 6 maj 2015 18:59
[:-86] Så göra vi när vi
byta vårat vatten,
byta vårat vatten,
byta vårat vatten.
Så göra vi när vi
byta vårat vatten
tiiidigt en onsdaagsaaaaftoooon! [:-86]

Jo, vi dricker öl naturligtvis! Och om man som jag stammar från Övre Masthugget, vad passar då bättre än en "mikro" från Götebaaaarg!
Om man som jag dessutom helst håller sig inom Majornas gränser när man vistas i stan, vad kan då passa bättre än en "Bitter" från Stigbergets bryggeri!

[ATTACH=CONFIG]75854[/ATTACH]

Den var inte alls vad jag väntat mig, men kommer hädanefter definitivt att ersätta julmusten för de lite äldre "barnen" nästa Jul!
Den minner nämligen en hel del om just julmust, fast utan det klibbiga sockret och färgämnena. Smakar friskt och bra!
#159 - 6 maj 2015 19:19
Efter bittern är det naturliga steget alltid att öppna en IPA, och nu blev det en från samma bryggeri!
Den var lite av en fullträff faktiskt! Mild och rejält blomstrig, men ändå mycket välnyanserad och med en behaglig bitterbeska i bakgrunden! Jag får en eftersmak av, aprikos skulle jag säga!

[ATTACH=CONFIG]75855[/ATTACH]
#160 - 21 oktober 2015 18:52
Ojoj.. Det var länge sen det var ett öltips i denna tråden. Får väl ändra på detta ;)

detta öl fick vi idag av en arbetskamrat till gubben, han hade varit på Åland och köpte en gottepåse till oss, just detta ölet var som ett färsköl, lite kolsyrat och grumligt och mycket gott!
#161 - 8 maj 2016 15:21
Lite öltips igen?

För dig som inte kan eller vill dricka öl med gluten så finns det numera riktigt gott öl på systemet.
Alla dessa är glutenfria!
Beställningssortimentet:
* Wold Top - Against The Grain, Ale
* Brewdog - Vagabond Pale Ale
* Brygghus 19 - Innovation, DIPA
* St Peter's - G-Free Ale
Ordinarie på de flesta bolag:
* Zatec
* Daura Damm
* Mikkeller - Peter, Pale and Mary IPA
#162 - 27 maj 2016 19:53
Var på en restaurang i onsdags där de hade lite sorter som hade varit kul att testa :)
#163 - 11 juni 2016 19:07

Prövat en ny IPA från Mikkeler. Det visade sig vara en riktigt sommar lPA. En citrusdoftande goding. Inget nytt men gott och glutenfri dessutom

Överraskningen är från ett lokalt bryggeri från Västerås, Coppersmiths.
Deras Pawn visade sig vara en härlig läskande sommarlager. Serveras välkyld. Glutenfri men passar alla. En hit tror jag.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#164 - 13 december 2016 21:40
Jag vill tipsa alla ölentusiaster om att skaffa ett enkelt kit och prova på hembryggning!
Själv håller jag på med en första liten sats, en engelsk bitter, och efter smakprov idag inser jag att resultatet verkar blir över förväntan! Om det efter några satser från maltkoncentrat och spraymalt visar sig gå riktigt bra kommer jag överväga att införskaffa ett litet bryggverk och sätta igång på riktigt med helmalt. Det finns bra utrustning för bara några tusingar! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#165 - 13 december 2016 22:54
I dagens Aftonbladet så hade de testat en jäkla massa olika sorters julöl[:-36]
#166 - 14 april 2017 20:42

Denna västkust IPA kan rekommenderas, något bitter men frisk lemon/aprikos.

/Johan
#167 - 15 april 2017 17:12
[QUOTE=Mr Woods;n2363954]Jag vill tipsa alla ölentusiaster om att skaffa ett enkelt kit och prova på hembryggning!
Själv håller jag på med en första liten sats, en engelsk bitter, och efter smakprov idag inser jag att resultatet verkar blir över förväntan! Om det efter några satser från maltkoncentrat och spraymalt visar sig gå riktigt bra kommer jag överväga att införskaffa ett litet bryggverk och sätta igång på riktigt med helmalt. Det finns bra utrustning för bara några tusingar! :)[/QUOTE]

Hur gick det med den första satsen? Gav det mersmak?

/Johan
#168 - 10 maj 2017 16:29
[QUOTE=Marten64;n2369774]

Hur gick det med den första satsen? Gav det mersmak?

/Johan[/QUOTE]

Oj, vad sällan jag är inloggad!
Jodå! Håller som bäst på och torrhumlar en IPA som åker i flaska till helgen! Kanske hinner jag med en till innan det blir för varmt inomhus för jäsningen, och för varmt utomhus för kallkraschen.
Det har puttrat oavbrutet hemma hos mig sedan jag började. Håller fortfarande på och experimenterar med olika sorters jäst och humle, men kommer inom kort att börja mäska och laka själv också! [:)]
#169 - 10 maj 2017 19:22
Vad roligt! Kanske något som man skulle prova på men jag förstår att det finns utrymme för en heldel tester och varianter.
/Johan
#170 - 11 maj 2017 16:03
[QUOTE=Marten64;n2370470]Vad roligt! Kanske något som man skulle prova på men jag förstår att det finns utrymme för en heldel tester och varianter.
/Johan[/QUOTE]

Redan nu har jag hunnit göra några riktigt lyckade halvfabrikat! :)

Köp dig ett enkelt kit, Bulldog Brewing's "Evil Dog" IPA, en ordentlig amerikansk ale-jäst (om ett par veckor kan jag avslöja om jag gillar US05 eller M44 bäst) och ett hekto av valfri C-humle (i det här sammanhanget stavas även Simcoe och Amarillo med C).
Sedan är det bara att skriva i tråden när du är tänker sätta igång, så skall jag berätta hur du på bästa sätt låter bli att följa instruktionerna! :)
#171 - 11 maj 2017 19:33
Tack för dessa introduktions tips. Då är det upp till mig.
#172 - 13 maj 2017 07:06
Hej,
Jag har bryggt sedan 92 - med viss uppehåll - och håller med Mr Woods - extra bra jäst och torrhumling gör susen. Jag har testat och experimenterat med det mesta. Lakning och mäskning i all ära - men det är ganska mycket jobb för liten output enligt mig. Har man inte stora (20 liters) rostfriakastruller så blir extra jobbigt eftersom man kokningen får göras i omgångar och riskerar att koka över. Det finns förstås, som i nästan alla sådana här hobbies, mängder av tekniska hjälpmedel så till den milda grad att man mer eller mindre bara kan trycka på en knapp. Nåväl. Var och en blir salig på sitt. Även om jag förstår tjusningen med att koka från grunden så anser jag att idag så är halvfabrikaten så pass bra att de kan konkurrera med att man kokar från grunden - och inte minst minimerar man många moment som kan ställa till det. Så börja med halvfabrikat - själv tycker jag att St Peters och Muntons extrakt är extra bra - och använd inget vanligt socker. Med egen humleblandning, eller med smaksättningar (om man nu gillar det) såsom med chili (vilket jag gjorde redan 2001), vaniljstång(ljusa till halvljusa ales där man vill ha en annan doft), pomerans (särskilt till stouts eller mörkare bitters) så slår man många med som gör det från grunden enligt ett recept.

Sedan om man vill gå vidare ett steg, men kanske inte köpa en stor kastrull och annan utrustning och samtidigt vill ha fler öl än en normal grillkväll med grannarna kräver så kan man göra delmäska dvs man gör en del från grunden och blandar med ett extrakt. Då kan man dels hålla en rimlig mängd och ändå skapa sin egen ton.

Lite är det som med akvarier, det är klokt att inte försöka sig an på det svåraste/största/minsta/mest teknik etc från första start för då riskerar man att lägga ut massor med pengar tid och frustration. Tålamod är honnörsordet. Sedan som inom akvaristiken så finns det mängder av åsikter som ofta baseras på erfarenheter och ibland dogmer. Kom alltid ihåg att var och en bli salig på sitt - hi-tech/lowtech, stora små kavarier/ölbryggningar, från grunden/ta hjälp av teknik/kemikalier etc. De flesta tips får tas med en nypa salt och filtreras genom ett filter....

Kolla in denna eminenta sida: https://www.shbf.se/wiki/index.php/Nybryggare

Sedan ett annat tips är att samla på sig många mörka petflaskor. Jag hade ett glaskras för länge sedan och det är ganska jobbigt. Sedan dess använder jag antingen öltunna eller petflaskor. OK inte lika elegant, men hellre det än glassplitter i foten. :-) Petflaskan och skruvkorken har en annan fördel - om man känner att man för för mycket kolsyra kan man lätt pysa ut lite - även om man förstås inte avser göra fel så kommer felen att komma. Om man envisas med glas och kapsylering så ställ flarrorna i en sopsäck. Men kom ihåg att jag är salig på att slippa torka geggigöl på ett trägolv samt få småsplitter i foten....Som sagt var och en blir salig på sitt.

Fisheye
#173 - 11 maj 2018 15:26
Just nu...
AttachmentAttachment
#174 - 3 april 2020 19:53
Attachment
En ny god bekantskap.

Annons