Hej!
Det här med att informera är inte lätt. Ibland blir det konstiga ord som inte alla förstår både i forumet och på hemsidan, ibland har man lite bråttom och texten blir så kortfattad att den blir obegriplig. Alltför kortfattade texter ger ofta även ett bryskt intryck. I forumet förekommer dessutom en del inlägg som varken leder till något och som är taskiga mot övriga, se exempelvis tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95271&page=2 Vilket bra sätt att få slut på en diskussion och att göda sitt eget ego genom att antyda att andra är dumma i huvudet! I en annan tråd har jag sett att man på liknande sätt diskuterar om den som ställt frågorna som om hon inte skulle se vad som skrivs, alltså över huvudet på frågeställaren. Oförskämt, tycker jag!
När vi lämna svar på frågor måste vi ha klart för oss vem eller vilka som är vår målgrupp. Sannolikt är de för det första den som ställt frågan, men även alla andra som läser i forumet. Vad har då målgruppen för förkunskaper? Vet de vad substrat är, eller odontoder (i artikeln om Panaque sp. "L204"). Kanske fungerar det lika bra med ord som bottengrus och hårliknande utväxter?
Zoopet är en mycket bra hemsida som tillsammans med all information i forumet är en fantastisk källa till kunskap, jag har lärt mig massor! Jag vill inte med detta inlägg trampa på någons tår, utan försöka bidra till att Zoopet blir ännu bättre.
(finns längst ner i vänsterspalten av varje inlägg) och tala om vilken regel du anser inlägget bryter mot.