Om att informera och om att skriva taskiga inlägg

#1 - 10 november 2006 10:42
Hej!
Det här med att informera är inte lätt. Ibland blir det konstiga ord som inte alla förstår både i forumet och på hemsidan, ibland har man lite bråttom och texten blir så kortfattad att den blir obegriplig. Alltför kortfattade texter ger ofta även ett bryskt intryck. I forumet förekommer dessutom en del inlägg som varken leder till något och som är taskiga mot övriga, se exempelvis tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95271&page=2 Vilket bra sätt att få slut på en diskussion och att göda sitt eget ego genom att antyda att andra är dumma i huvudet! I en annan tråd har jag sett att man på liknande sätt diskuterar om den som ställt frågorna som om hon inte skulle se vad som skrivs, alltså över huvudet på frågeställaren. Oförskämt, tycker jag!

När vi lämna svar på frågor måste vi ha klart för oss vem eller vilka som är vår målgrupp. Sannolikt är de för det första den som ställt frågan, men även alla andra som läser i forumet. Vad har då målgruppen för förkunskaper? Vet de vad substrat är, eller odontoder (i artikeln om Panaque sp. "L204"). Kanske fungerar det lika bra med ord som bottengrus och hårliknande utväxter?

Zoopet är en mycket bra hemsida som tillsammans med all information i forumet är en fantastisk källa till kunskap, jag har lärt mig massor! Jag vill inte med detta inlägg trampa på någons tår, utan försöka bidra till att Zoopet blir ännu bättre.
#2 - 10 november 2006 10:48
Piscator skrev:
Hej!

att göda sitt eget ego genom att antyda att andra är dumma i huvudet!

Jag vill inte med detta inlägg trampa på någons tår.

men nu förmår du att säga att du ÄR bättre månniska än oss andra, eller?

Ett forum ska vara en disk plats, och sedan i mellanåt ska man brusa upp, det ska vara intensivt kanske på gränsen till passionerat.

Sedan vet jag inte om exemplet ovan är så hårt, dock förstår jag vad du menar.
Dock så blir det intressant och även lite lärorikt att läsa.
#3 - 10 november 2006 10:58
Nja, det var bara så att jag visste var just det exemplet fanns eftersom jag själv deltog i tråden.

Att i en diskussion antyda eller t.o.m. påstå att andra är dumma i huvudet tillför väl knappast diskussionen något?

Men jag var egentligen mer ute efter hur man formulerar svar på frågor. Ingen mening med att svara om inte någon fattar vad man säger?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 november 2006 11:13
Internet är ju lite speciellt eftersom man där ofta tyvärr säger saker som man aldrig skulle ha sagt öga mot öga eller i ett brev. En annan baksida är också att man ofta har ett rätt slarvigt skrivspråk.
Sedan finns det ju också väldigt många fördelar som t.ex. att det är ett snabbt medie.

Att kalla någon för idiot eller något liknande är naturligtvis inte så smart om man säger så[:o] eftersom diskussionen då kommer att handla om något helt annat (språket) än det man ville diskutera. Den som man ville kritisera får ju då också över sympatierena på sin sida.
Så är man smart och vill nå ut med ett budskap och dessutom inte vill skaffa sig ovänner så använder man självklart inte den typen av ord. Samtidigt måste man inse att internet är ett nytt slags medium där man ofta diskuterar på ett lite annorlunda sätt än i verkliga livet.

Sedan vad gäller svåra ord som används på Zoopet så har vi ju alla olika nivå och oavsett hur mycket man kan så kan det alltid finnas ord eller hela meningar som man inte förstår. Man kan inte gärna begära att alla skall skriva på ett sådant sätt att allt alltid skall kunna förstås av alla - eftersom internet ju är ett "snabbt" medium kan man ju alltid fråga i forumet om det är något man inte förstår.
Bilagor:
#5 - 10 november 2006 11:27
från ett annat forum jag är inne på:

"This is a relatively "anything goes" board as far as subject matter and acceptable conversation. However, the TOS (terms of service) still applies, so feel free to argue and debate anything, but please try and keep it civil. The conversation in here can get quite heated from time to time. If it's not enjoyable any more, just take a break for a little while and go for a walk. Some fresh air will do you good. Look at the sky, hopefully you will see a bird or a bomber. Let's hope it's bird shit that hits us, not munitions."
#6 - 10 november 2006 11:54
He gå int å förklar för dem som int begrip, sa en av våra nationalhjältar (och jag är så gammal att jag såg när han sa det).

Nej, jag är medveten om att man inte kan begära det av alla. Men man bör alltid tänka på vilka förkunskaper som finns hos målgruppen både i tal och i skrift. Ville lyfta fram detta i medvetandet hos så många som möjligt.

johannesnk skriver här ovan: "men nu förmår du att säga att du ÄR bättre månniska än oss andra, eller?".

Mitt svar är: Nej, tvärtom! Jag ångrar t.ex. redan att jag la in länken till foruminläggen. Jag inser själv att det inte bara var för att belysa vad jag menade i min text, det hade jag kunnat gjort på annat sätt. Istället har jag själv hängt ut två personer bara för att jag känner mig lite stött. Det var dumt gjort!
#7 - 10 november 2006 12:11
Jag börjar med att poängtera två saker
1. jag använde ett bryskt uttryck i en tidigare tråd. Mina åsikter där står jag för och det hör till det förflutna.
2. Forumet är en enormt bra källa för information, men skulle kunna bli bättre med små justeringar.

Här har jag en teori hur man kan förbättra forumet genom att ta bort en av irritationsmomenten (som kan ligga bakom vissa nedsättande otrevligheter)

Andra forum som jag är med i så finns det klara och tydliga regler att man skall använda sig av sökfunktionerna i forumet om man vill få svar på en fråga innan man postar ett inlägg. Detta tycker jag är det viktigaste ett forum kan ha.

Jag vet inte hur många moderatorer som finns, men det bästa är att låsa ett inlägg och länka/hänvisa till tidigare tråd med svar (eller en FAQ sida)

man slipper läsa igenom en trave med inlägg på småfrågor som flera gånger om besvarats i forumet (t.ex. "vad är nitrat?"). min erfarenhet är att vana användare börjar bli irriterade när man läser samma frågor om och om och om igen och till slut börjar elakheter slinka ur.

man skall försöka vänja användarna att använda sökfunktionen direkt. Folk är oftast inte riktigt kunniga i att en sådan funktion finns, eller hur man använder den, men mest troligt är att folk är bekväma (läs lata) av sig.

En annan funktion som hade hjälpt här är en FAQ med de vanligaste frågorna ("vad är nitrat?", "hur botar man vita prick" etc)

Nu vet jag att många tror att detta betyder att livligheten på forumet minskar och att färre trådar startas och det blir färre diskussioner. Min erfarenhet är tvärtom. Forumet blir lättare att använda, och frågorna och diskussionerna som förs blir lättare att följa (och intressanta diskussioner dör inte ut lika snabbt eftersom det inte kommer en massa nya trådar hela tiden)

En annan sak man skulle kunna kräva är att rubrikerna som folk skriver skall vara så specifika som man möjligt kan få in på en rad. Detta skulle reda upp mkt av irritationen också.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 10 november 2006 13:02
Andra forum som jag är med i så finns det klara och tydliga regler att man skall använda sig av sökfunktionerna i forumet om man vill få svar på en fråga innan man postar ett inlägg. Detta tycker jag är det viktigaste ett forum kan ha.

Det finns tydliga regler http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=271&Itemid=139 som är angivna i stor stil - läser man inte dom så beror det på att man inte vill läsa dom

Jag vet inte hur många moderatorer som finns, men det bästa är att låsa ett inlägg och länka/hänvisa till tidigare tråd med svar (eller en FAQ sida)

Det finns ca 60.000 trådar på Zoopet - många av dessa behandlar självklart samma sak men att begära att man varje gång en ny fråga ställs avgöra om den skall låsas eller inte (dvs leka polis) och sedan leta reda på gamla trådar vore ett hästarbete - trots allt skrivs det ju 500-600 inlägg perd dag i zoopets forum.

En annan funktion som hade hjälpt här är en FAQ med de vanligaste frågorna ("vad är nitrat?", "hur botar man vita prick" etc)

Tror jag också vore bra - dock är det ett hästarbete att göra en sådan och ingen verkar riktigt känna för detta.

En annan sak man skulle kunna kräva är att rubrikerna som folk skriver skall vara så specifika som man möjligt kan få in på en rad. Detta skulle reda upp mkt av irritationen också.

Instämmer i att en bra rubrik är viktig iom man vill ha bra svar, skriver man rubriker som den du själv gjorde i den ovan relaterade tråden så leder det till irritation;)
Dock kan man inte här heller leka polis och deleta nystartade trådar bara för att rubriken är dålig
#9 - 10 november 2006 13:09
Jag förstår att det är ett hästjobb. Bästa vore ju om man hade frivilliga moderatorer som hade ansvar för var sitt ämnesområde (typ amerikanska ciklider, akvarievatten etc) och endast rättigheter inom detta område.

FAQ borde vi faktiskt kunna styra upp själva (typ starta en FAQ-tråd och sen uppdatera det första inlägget med bra information som kommer in i tråden) jag kan ta på mig ansvaret att starta ett sådant nu i helgen.

edit: sen tycker jag faktiskt att "polisen" behövs ibland för att statuera exempel. En låst tråd med hänvisning eller kommentar varför tråden är låst kommer läsas av folk som förhoppningsvis lär sig)
#10 - 10 november 2006 13:21
Om jag läser eller deltar i en tråd och det finns ett ord eller uttryck som jag inte begriper, så brukar jag bara skriva "Vad betyder xxx?", och så får man ett svar på det. Aldrig att någon har sagt att jag skulle vara dum i huvudet för det.

Sen tycker jag att många är snarstuckna och blir orevliga och sura om de får kritik eller inte det svaret de ville ha. Skriver man in om ett problem man har så får man ju också förvänta sig att folk berättar vad för fel man gjort. Och det är väl därför man skriver, eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 10 november 2006 13:30
kanotisten skrev:
FAQ borde vi faktiskt kunna styra upp själva (typ starta en FAQ-tråd och sen uppdatera det första inlägget med bra information som kommer in i tråden) jag kan ta på mig ansvaret att starta ett sådant nu i helgen.

Inom varje kategori så finns det massvis av FAQ och det är inte acceptabelt att vi låser de 10 första trådarna för FAQ-frågor.
Därför så skall det vara 1 FAQ i varje kategori. Denna tråd skall då inte ge svar på de 10 vanligaste frågorna utan istället hänvisa till svar på dessa frågor.
På t.ex. frågan - "Hur bygger man en frigolitbakgrund" så skall man lägga in länkar till 1/ bra trådar i Zoopets forum som handlar om detta 2/ Artiklar på Zoopet som behadlar detta 3/artiklar eller trådar i andra forum som behandlar detta ämne
Så skall man sedan göra för varje fråga. Självklart blir inte varje FAQ komplett från starten utan måste kompletteras alltefterhand när fler svar på gamla frågor dyker upp samt när nya "vanliga" frågor behöver tas med - dock bör det redan från starten vara någorlunda komplett. Om det inte är det och FAQ inte ger bra svar från starten så tröttnar folk snart på att kolla där och då fyller det ingen funktion (ingen positiv funktion i alla fall)
#12 - 10 november 2006 13:41

Därför så skall det vara 1 FAQ i varje kategori. Denna tråd skall då inte ge svar på de 10 vanligaste frågorna utan istället hänvisa till svar på dessa frågor.

På t.ex. frågan - "Hur bygger man en frigolitbakgrund" så skall man lägga in länkar till 1/ bra trådar i Zoopets forum som handlar om detta 2/ Artiklar på Zoopet som behadlar detta 3/artiklar eller trådar i andra forum som behandlar detta ämne

)

Agree! Men man kan starta ju starta en tråd som heter typ "bygge av FAQ för sektionen Akvarievatten" där man kan få in information från medlemmarna till ett slutligt FAQ som låses längst upp i sektionen Akvarievatten.
#13 - 10 november 2006 13:41
Visst borde man tänka mer än en gång när man skriver ett inlägg, tyvärr gör man ibland inte det. Själv blir jag upprörd om djur far illa, fiskar tillhör ju djur eller hur? Sedan tycker jag det är ok att ha en hetsig debatt om olika saker, bara det inte går till personangrepp.
Det är debatten som gör zoopet så bra (tycker jag). Ett annat forum jag är med i tillåter inget sådannt. Inga utsvävningar från ämnet. Inga t.ex. politiska diskutioner. Det forumet har många moderatorer, visst får man bra svar där men ack så tråkigt det är....
#14 - 10 november 2006 14:25
mohlin skrev:

Sen tycker jag att många är snarstuckna och blir orevliga och sura om de får kritik eller inte det svaret de ville ha. Skriver man in om ett problem man har så får man ju också förvänta sig att folk berättar vad för fel man gjort. Och det är väl därför man skriver, eller?

Känner med dig och jag vet att många andra medlemmar som vart med ett tag känner så med. Detta år känns nästan som om det strömmade in massor av personer som verkar tyckt det är helt ok att smutskasta andra zoopetare och att det har vart rena rama lekstugan. Vissa av uppstickarna har fått sig en riktig näsbränna och tom aldrig mer synts till på zoopet. Villket kanske är både bra och dåligt. Dåligt att zoopet förlorar en medlem... men på sikt kan det förorsakat flera gamla goa medlemmars avhopp pga lekstugan. Själv gav jag nästan upp zoopet under sommaren då jag tyckte att det hade ballat ur totalt! Men nu verkar det återhämta sig... som tur är!! Tycker att zoopet är en bra mötesplats för oss akvarieskadade personer! ;) Man skall kunna ställa "dumma" frågor och få ett vettigt svar. Tycker även att om man nu behagar svara på en fråga försöka ge ett förståeligt svar! Gärna formulera svaret lite mer så att alla förstår.

//Camilla
#15 - 10 november 2006 14:37
Jag har hört att flera av de "gamla" zoopetarna slutat p.g.a. trakasserier och elakheter!!! :(

Fruktansvärt tråkigt i så fall! Hoppas de kommer tillbaka!!!
#16 - 10 november 2006 14:45
Kanske ska trådar låsas/raderas lite oftare? Eller ska det bli allmän skärpning?
Sedan tycker jag att man kan låta bli att läsa en del trådar om man blir upprörd.... Sedan vet jag inte om det är någon/några som skriver bara för att skapa otrevlig stämning, det tror jag inte.
En del kanske hoppar av zoopet ett tag, det har jag gjort och kommer tillbaka sedan. Det är ju upp till var och en. Om jag skulle känna mig trakasserad så skulle Kjell fått reda på det, lite får man väll tåla :). Alla har vi ju olika åsikter! Inget är den absolut rätta.
#17 - 10 november 2006 14:48
C.Ciklid skrev:
Känner med dig och jag vet att många andra medlemmar som vart med ett tag känner så med. Detta år känns nästan som om det strömmade in massor av personer som verkar tyckt det är helt ok att smutskasta andra zoopetare och att det har vart rena rama lekstugan. Vissa av uppstickarna har fått sig en riktig näsbränna och tom aldrig mer synts till på zoopet. Villket kanske är både bra och dåligt. Dåligt att zoopet förlorar en medlem... men på sikt kan det förorsakat flera gamla goa medlemmars avhopp pga lekstugan. Själv gav jag nästan upp zoopet under sommaren då jag tyckte att det hade ballat ur totalt! Men nu verkar det återhämta sig... som tur är!! Tycker att zoopet är en bra mötesplats för oss akvarieskadade personer! ;) Man skall kunna ställa "dumma" frågor och få ett vettigt svar. Tycker även att om man nu behagar svara på en fråga försöka ge ett förståeligt svar! Gärna formulera svaret lite mer så att alla förstår.

//Camilla

Det var lite diskus krig när jag fick mina diskus (med ett akvarie) och ville ha svar...en del känger fick man och om jag inte minns fel fick du också några Camilla :):) Då tänkte jag hjälp vad har jag gett mig in på (Diskus alltså)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 10 november 2006 15:06
Jag får in extremt få "anmälningar" om att folk har uppträtt ohövligt så jag vill nog påstå att det är ett marginellt problem.

Sedan får man nog leva med
a/ att vissa människor inte är så socialt kompetenta utan bara "måste" svara ohövligt (väldigt ovanligt)
b/ att inlägg i ett forum ofta missförstås. Ofta är det nog som så att även om ett svar ibland kan låta snorkigt och ohövligt så är detta inte avsikten från den som svarar.

Så om du tycker att du fått ett snorkigt/ohövligt svar så kan du göra på dessa sätt
1/ Låtsas som det regnar och bry dig inte om snorkigheten utan fortsätt diskussionen som om inget hänt och du kommer garanterat att få bra svar så småningom
2/ ge tillbaka - fast det har man absolut inget för utan det är ju först då som diskussionen börjar urarta riktigt rejält. Det finns ju heller egentligen ingen anledning att ge tillbaka för antingen a) är ju den snorkige svararen socialt inkompetent och då är det ju mest synd om denne och ett problem som definitivt inte kan lösas i ett forum b) är inte avsikten med svaret att vara snorkigt (detta tror jag är vanligast)
#19 - 10 november 2006 15:25
Eller kan man ju ge ett snällt svar tillbaka :) Pesonen som ger ett snorkigt/ohövligt svar kan ju ha missuppfattat den fråga jag ställde...
#20 - 10 november 2006 23:16
Nu är jag en sådan person som oftast kan ta att någon är odräglig emot mig. Jag kan tyvärr nämna några namn rakt av, men tänker självklart inte nämna dem. En av dem har inte synts till på flera månader efter att ha angripit flera personer som tillslut fick tillbaka, kunde inte ta det och försvann. Personligen tycker jag att det var skönt att denne inte kom tillbaka. Tycker att det är onödigt att kalla folk "idioter", "dum i huvudet" m.m. Om man gör en tabbe, erkänner sitt misstag för att inte andra skall göra detsamma osv. Få det ältat om och om igen är inte heller kul. Själv råkat ut för det och tillslut vart jag så förbannad så jag hade god lust att ta kontakt med denna person och ifråga sätta om personen inte var frisk!! Har hört talas om att det även försigår pm-mobbning i ibland, har dock inget jag kan styrka med. Men det är väl så här på alla forum? I vissa fall kanske man inte vågar tala om för huvudmannen för ett forum om mobbningen med risk att själv få sin mailbox nerbombad med en massa hot osv. Dock tycker jag att kan man inte hantera situationen att bli mobbad, SKA man ta hjälp av tex Kjell i detta forum.

//Camilla
#21 - 11 november 2006 13:06
Igår ringde en kund till en av mina kollegor, hon hade problemet att inte se en uppdatering som var gjord på deras hemsida. Min kollegas svar var "Du måste flusha cachen i Explorer på din lokala klient".

Helt rätt svar, men annars mycket kloka mottagarens förkunskap räckte inte till för att tolka vad han menade.

Alla ämnen har sina fackuttryck och naturligtvis kan och ibland t.o.m. bör man använda dessa. Men förklara gärna samtidigt vad de betyder, så får ju läsaren lära sig två saker på en gång. Våra politiker fick förr alltid skäll för sina konstiga ord, men numera hör man sällan sådan kritik för de har alla blivit mediatränade. Ja, jag begriper inte vad de menar ändå - men jag förstår vad orden betyder. :)

Inser att jag inte kan göra informatörer av alla som skriver i forumet, men jag kan ju i alla fall försöka att påverka.

Vad det gäller den lilla rapportera inlägget-knappen, hur många har sett den och i alla fall jag skulle aldrig använda den för att jag känner mig taskigt bemött. Har inlägget länkar till virusfiler eller barnporr, först då klickar jag där. Det är bra att den finns!

De som skriver elaka och dumma saker i forumet kommer vi inte åt hur vi än diskuterar detta här. Deras problem började sannolikt med att de fick för få kramar som barn och nya okramade barn föds tråkigt nog hela tiden..
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 11 november 2006 16:07
C.Ciklid skrev:
I vissa fall kanske man inte vågar tala om för huvudmannen för ett forum om mobbningen med risk att själv få sin mailbox nerbombad med en massa hot osv. //Camilla

Kan väl säga att anmälaren får förbli anonym. Skickas det ut kritik eller om någon varnas eller t.o.m. stängs av så är det jag som framför det och med andra ord får ta skiten.
Vill dock påstå att det under det senaste åren varit mycket lugnt - förr kunde man t.o.m. råka ut för mordhot - nu är det t.o.m. väldigt länge sedan som jag ens blev kallad för idiot:p

Visst kommer det in en del anmälningar (kanske i snitt 3 i veckan) men till 90% så handlar det 1/ om inlägg som lagts i fel kategori eller lagts in dubbelt 2/ annonser i forumet.
Inget av dessa 2 är ju speciellt allvarliga saker

Vad det gäller den lilla rapportera inlägget-knappen, hur många har sett den

Vi har ju skrivit med stor text "Viktiga regler samt info om Zoopets forum" och där kan man läsa

14/ Stötande/kränkande inlägg - Annonser i forum etc.
Om du upptäcker att någon har brutit mot någon av ovanstående regler så kontakta oss genom att klicka på symbolen (finns längst ner i vänsterspalten av varje inlägg) och tala om vilken regel du anser inlägget bryter mot
.

Vad mer kan vi göra - att t.ex. varje gång någon skriver ett inlägg se till att man måste klicka upp reglerna eller nåt sånt vore helt ohanterligt - vill man inte läsa reglerna så är det svårt att tvinga folk.
#23 - 11 november 2006 17:39
Det finns tydliga regler http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=271&Itemid=139 som är angivna i stor stil - läser man inte dom så beror det på att man inte vill läsa dom

Det finns ca 60.000 trådar på Zoopet - många av dessa behandlar självklart samma sak men att begära att man varje gång en ny fråga ställs avgöra om den skall låsas eller inte (dvs leka polis) och sedan leta reda på gamla trådar vore ett hästarbete - trots allt skrivs det ju 500-600 inlägg perd dag i zoopets forum.

Tror jag också vore bra - dock är det ett hästarbete att göra en sådan och ingen verkar riktigt känna för detta.

Instämmer i att en bra rubrik är viktig iom man vill ha bra svar, skriver man rubriker som den du själv gjorde i den ovan relaterade tråden så leder det till irritation;)

Dock kan man inte här heller leka polis och deleta nystartade trådar bara för att rubriken är dålig
Jag tittade på reglerna här på Zoopet ..Böter på annons-skänkes mm som står i fel forums ficka om man kan utrycka sig så , det händer rätt så ofta har dem personerna fått böter då?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 11 november 2006 20:34
stene skrev:
Jag tittade på reglerna här på Zoopet ..Böter på annons-skänkes mm som står i fel forums ficka om man kan utrycka sig så , det händer rätt så ofta har dem personerna fått böter då?

Inte om det är ett enstaka/lindrigt övertramp
#25 - 11 november 2006 21:29
Jag tycker när jag läser denna tråd att alla ska vara glada, att ni är på zoopet.På zoopet tycker inte jag att man blir särskilt hårt åtgången.Men på ciklid.se är det några besserwisers som förstör hela deras forum.Zoopet är den bästa platsen för att få info utan att bli sågad av någon världsmästare.
#26 - 11 november 2006 21:56
På zoopet tycker inte jag att man blir särskilt hårt åtgången.Men på ciklid.se är det några besserwisers som förstör hela deras forum.

Känner jag inte till, visst finns det såna men inte så att de förstör hela forumet.

Mvh Jari
#27 - 11 november 2006 22:07
Jag kanske tog i,men de är bra mycket tuffare på det forumet.
#28 - 11 november 2006 23:09
Bra att detta diskuteras, jag har vid en del tillfällen tagit illa upp då jag läser en del kommentarer. Speciellt då man läser hur en del kommenterar yngre akvaristers trådar på ett sätt så de nästan dumförklaras. Vi har alla varit nybörjare och vi har alla varit barn som varit överlyckliga över våra första yngel. Detta är framtidens akvarister som vi måste stötta, uppmuntra och ge tid.. inte skriva hånfulla inlägg om de kanske inte har all kunskap och de kanske inte har så rätt i sak med de som de skriver om. Man kan istället uppmuntra samtidigt som man ger dem tid och information.
Jag blir ibland rent ledsen då jag ser hur barns entusiasm bara försvinner över en kommentar hur fel de har i sak... detta måste vi sköta snyggt... Många gör det på underbart vis, men så finns det en del som är riktigt plumpa och hade jag varit 11 år och är ny akvarist så hade jag rent tappat sugen.
#29 - 12 november 2006 00:58
Bra sagt! Jag måste ta reda på vem jag talar till. Aha, den är personen är 11 bast och då kanska jag inte bör säga "Fattaru inte att att det blir fullt med ammonium i substratet när så j-a mycket fisk skiter..".

Man måste rikta sin information till förkunskapen hos den person man talar till och det gäller även om denne är vuxen!
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 12 november 2006 09:10
Bra att detta diskuteras, jag har vid en del tillfällen tagit illa upp då jag läser en del kommentarer. Speciellt då man läser hur en del kommenterar yngre akvaristers trådar på ett sätt så de nästan dumförklaras

Som sagt tipsa gärna mig om ni ser något sådant. Då kan jag skicka ett mail direkt till den som gjort kommentaren - detta fungerar oftast (för att inte säga alltid) bättre än att ta upp det direkt i forumet.
#31 - 12 november 2006 13:02
Ja ibland läser man kommentarer, som säkert kan såra väldigt mycket. Alla är vi barn i början. Det är nåt vi alla bör tänka på.
#32 - 12 november 2006 19:28
Skönt att det finns de som håller med och det visste jag det skulle finnas så hjälps vi åt att kika lite och rapportera om ngt går för långt. Så får vi alla komma ihåg att det är stor skillnad på informera och tillrättavisa då det gäller våra yngsta akvarister... med lite empati och hejarop så blir det jättebra.
#33 - 13 november 2006 06:51
Jag vill bara säga att det är bra att man tagit upp detta ämnet. Alla kan ju ha en dålig dag och vara hårdare än man egentligen tänkt, men i de flesta fallen där jag sett att tonen blir hetsig beror det på att man missförstår och pratar förbi varann.
Samtidigt vill jag passa på att tacka för ett fantastikt bra forum.

Kjell: En illusion har krossats. Har du verkligen inte memorerat de 65000 artiklarna ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 13 november 2006 08:38
Kjell: En illusion har krossats. Har du verkligen inte memorerat de 65000 artiklarna

Livet är hårt ibland;)

Annons