Om discus

#1 - 7 juli 2008 06:57
Hej !
Jag har ett Juwel Rio 240 L med några (ett antal) fredliga fiskar i , det är 43 cm högt. Kan jag skaffa 3 discus, inte alltför stora och has där också ?
undrar Torbjörn
#2 - 7 juli 2008 06:58
Det tycker jag allt att du kan.

//C
#3 - 7 juli 2008 12:53
Discus är en stimfisk så om du ska ha färre än ca 6st så skaffa ett vuxet lekpar.
#4 - 7 juli 2008 19:51
Jag skulle iställer rekommendera att skaffa mindre diskus, ca 7-9 cm gärna en grupp på 5-7 st. Bra val du gjort förresten när du nu bestämt dej för diskus :)
#5 - 13 juli 2008 07:02
Jag är lite sugen på discus. Tycker dom är jättefina! Är det en svår fisk för mig som är nybörjare? Jag har ett Juwel Rio 400 l som jag håller på att starta upp.
#6 - 13 juli 2008 08:22
Med lite bra råd och mycket läsnyttig information klarar du säkert det med. Jag själv tycker inte det är svårare att ta hand om diskus än tex scalarer, det är bara andra priser på fiskarna.
#7 - 13 juli 2008 09:45
surinam skrev:
Med lite bra råd och mycket läsnyttig information klarar du säkert det med. Jag själv tycker inte det är svårare att ta hand om diskus än tex scalarer, det är bara andra priser på fiskarna.

Ja, att priserna är en aning dyrare kunde jag tänka mig[:o]
Vad kostar de ungefär?
#8 - 13 juli 2008 09:54
Det beror mycket på storlek, sort, uppfödare och var i Sverige du bor. Du hittar diskus från runt hundringen till flera tusen, det är bara att välja;).
#9 - 13 juli 2008 12:02
det är som med stingrockor :) antagligen har grossisterna tänkt att hmm en diskus är ju dyr och en stingrocka liknar ju en diskus som fått slagsida så då måste vi ha höga priser på dem med..

(herre jisses.. va va detta för innfall ja fick nu :D)
#10 - 13 juli 2008 12:06
Tveksamt att det är därför;):D.
#11 - 13 juli 2008 12:15
ansjo skrev:
Tveksamt att det är därför;):D.

hehe.. bara en tes :D
#12 - 13 juli 2008 12:18
Jo det förstod jag nog:p!
#13 - 13 juli 2008 12:23
va har du för diskar nu då?? ansjo.. är med sugen på dessa.. frågan är bara var ja skall ha dem :)
#14 - 15 juli 2008 13:57
Discus i en djuraffär i kristianstad gick för 125kr, inte helt "rena" utan lite svartprickiga, annars gula med rött i kanten:P lite mindre än snusdosor.

lagom pris?
#15 - 15 juli 2008 14:30
Ja, lite lagom pris.:) Köper man en för en tusing och den dör så dör jag[B)]
#16 - 16 juli 2008 10:27
heeh.. har hänt mig.. fast me rovfisk.. rent bottenapp och psykologhjälp tillkallas..
#17 - 3 augusti 2008 21:35
Diskus är absolut ingen svår fisk,,,det är ett rykte !!! det finns några grundläggande regler och det har de andra redan nämnt i tråden.Diskus är en stimfisk.Dett gäller speciellt när du köper mindre fisk i storlekar runt 5-6 cm.Köp då aldrig mindre än 6 st. Dessa kan du sedan ha i ett 100 liters kar.När de har växt till sig släpper du ner dem i det större karet.
#18 - 4 augusti 2008 12:03
kolla på diskusforum.se där hittar man massa fin diskusfisk :-)
#19 - 4 augusti 2008 17:52
#20 - 5 augusti 2008 17:37
Jag vet inte om denna boken finns kvar i handeln men jag tycker att du skall kolla efter en bok som heter Back to Nature av Dick Au.Den är jätte bra för nybörjare men även för de som kan lite om diskus.
#21 - 5 augusti 2008 17:43
Jag vet inte om denna boken finns kvar i handeln men jag tycker att du skall kolla efter en bok som heter Back to Nature av Dick Au.Den är jätte bra för nybörjare men även för de som kan lite om diskus.

Den boken trycks tyvärr inte längre.
Men han har gjort en ny bok tillsammans med en italiensk marinbiolog och en väldigt kunnig diskus kille från singapore.

http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=123&t=2126
#22 - 5 augusti 2008 18:07
Kan varmt rekomendera denna bok, bra pris va det oxå genom diskusforum.se
#23 - 5 augusti 2008 18:11
Kan bara instämma om den nya boken, helt klart värd att ställa upp i bokhyllan... sen e det bara att beklaga när gamla klassiker slutas trycka, men tyvärr så är det ju på det lilla sura viset.
#24 - 5 augusti 2008 20:53
gep skrev:
Kan varmt rekomendera denna bok, bra pris va det oxå genom diskusforum.se

Ni som bor i stockholm har ju chans att köpa denna bok på Akvarie lagret till ett mycket bra pris utan att behöva vänta på någon beställning!! Köper man dessutom grejer för 800 kr efter 20% rabbat samt har medlemsskap i nodds får man denna bok helt gratis!!!!
#25 - 6 augusti 2008 06:43
Ni som bor i stockholm har ju chans att köpa denna bok på Akvarie lagret till ett mycket bra pris utan att behöva vänta på någon beställning!! Köper man dessutom grejer för 800 kr efter 20% rabbat samt har medlemsskap i nodds får man denna bok helt gratis!!!!

Vist skulle man kuunna göra det men priset är lägre genom bestälningen och boken så får man boken signerad.

http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=123&t=2126
#26 - 6 augusti 2008 06:55
Matte_g skrev:
Vist skulle man kuunna göra det men priset är lägre genom bestälningen och boken så får man boken signerad.

http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=121

Vad tar du för boken med frakt och allt?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 6 augusti 2008 07:05
Lägg av nu va[:(!]
Svara på de frågor som den som startade tråden har istället för att sälja böcker etc.
Boken ifråga kan man för övrigt få för 0 kr inkl. frakt om man vinner en Zoopettävling som är gratis att delta i.

Men som sagt tillbaka till diskusfrågorna nu istället för att marknadsföra krängandet av böcker
Bilagor:
#28 - 12 augusti 2008 21:37
Hoppas ingen blir sur om jag också slänger in en fråga...

Hur är det med diskus och vattenbyten, om man inte tänker försöka odla alltså... Ofta läser man att de måste ha stora frekventa vattenbyten, innebär det att jag kan sluta drömma om att ha en liten grupp i mitt kommande lowtech-kar? [:o]
#29 - 13 augusti 2008 12:10
Någon? :)
#30 - 13 augusti 2008 17:08
Någon? :)
#31 - 13 augusti 2008 17:30
Tveksamt att ha diskus i lowtech med få vattenbyten, men det är bara en gissning från min sida.
#32 - 13 augusti 2008 17:33
Okej, känns lite dyrt att "testa" om det går bra, om det inte funkar...

Det jag tänkte på var att jag läst att det viktiga är att ha bra vattenkvalité till diskus. Och som jag förstått har flera bra fungerande lowtech-kar med bra vattenkvalité utan att byta vatten, som dessutom fått lek på flera arter utan att göra något. det var därför jag ens började fundera på om det skulle gå i alla fall.
#33 - 13 augusti 2008 18:43
Solid skrev:
Okej, känns lite dyrt att "testa" om det går bra, om det inte funkar...

Det jag tänkte på var att jag läst att det viktiga är att ha bra vattenkvalité till diskus. Och som jag förstått har flera bra fungerande lowtech-kar med bra vattenkvalité utan att byta vatten, som dessutom fått lek på flera arter utan att göra något. det var därför jag ens började fundera på om det skulle gå i alla fall.

Hmm det är ju ingen nackdel o ha bra vattenkvalitet till någon fisk.;)
#34 - 13 augusti 2008 18:51
kaj.p skrev:
Hmm det är ju ingen nackdel o ha bra vattenkvalitet till någon fisk.;)

Nä, det håller jag med om ;)

Om jag ska formulera om mig lite; Jag har läst att man byter vatten mycket och ofta för att hålla bra vattenkvalité åt dom (och ja, andra fiskar vill också ha bra vattenkvalité ;):D), jag tänkte att om vattenkvalitén håller sig bra utan dessa vattenbyten kanske det hade varit möjligt att hålla dom i alla fall.

Fast jag vänder gärna på saker så de passar mig... :p
#35 - 13 augusti 2008 18:57
Finns inget unversal svar mer än ju mindre du köper storleksmässigt desto mer omvårdnad behöver de. :)
#36 - 13 augusti 2008 19:24
kaj.p skrev:
Finns inget unversal svar mer än ju mindre du köper storleksmässigt desto mer omvårdnad behöver de. :)

Och ju större desto dyrare är de... [:o]
(har en budget på max 4000 till grus, rötter, växter & fiskar till 400L lowtech - jag måste betala allt själv [B)] och vill ju helst inte vara helt pank efter det heller)

Jag får se längre fram, hur det går med karet sen, och funkar det bra så kanske...

Annons