Om lysrören sitter för nära varandra...

#1 - 25 mars 2010 21:17
Vad händer då? Satt nämligen dit mina nya lysörshållare samt 4x 54w T5 aquarelle rör i mitt akvarium och dom ger av en rätt stor mängd värme vilket har gjort mig fundersam över vad det kan ha för effekt ifall dom sitter för nära varandra. T5 ska ju kunna sättas tätare pga att dom ger mindre värme etc har jag läst. Hur långt ifrån ska dom vara isåfall?

Mvh
#2 - 25 mars 2010 21:25
mina sitter i princip ihop min ramp.äre nog inte mer en cm mellan typ.
#3 - 26 mars 2010 07:01
Ja du förlorar en hel del effekt samt att dom ger upp snabbare..
T5 har en rätt låg drifttemp för att få ut max livslängd och effekt, därav så är dom bättre ramperna utrustade med kylfläktar.

//NiXoN
#4 - 26 mars 2010 12:04
NiXoN skrev:
Ja du förlorar en hel del effekt samt att dom ger upp snabbare..

T5 har en rätt låg drifttemp för att få ut max livslängd och effekt, därav så är dom bättre ramperna utrustade med kylfläktar.

//NiXoN

Jasså? Det har jag aldrig hört, dvs att dom bättre ramperna är utrustade med kylfläktar. Det har jag bara hört om diverse MH ramper men aldrig om T5.

Ja, det är ju logiskt att dom ger upp tidigare pga att dom blir varmare för att dom är närmare varandra. Får kanske ta och sära lite på dom 2 rören då.

Mer åsikter och tack till NiXoN och hannesc.
#5 - 26 mars 2010 12:13
NiXoN skrev:

T5 har en betydligt högre temperatur för optimal drift än T8. Därmed inte sagt att det är bra att grilla dem hur mycket som helst.
#6 - 26 mars 2010 19:46
Ja det stämmer helt klart, t8 kring 25c och t5 kring 35c...
Tex aquastyles ramper är rätt värdelösa då dom blir på tok för varma, dom PAR mätningar som gjorts verkar tyda på att man får vad man betalar för.
Mina egna erfarenheter om dom stöder helt klart detta, snålheten bedrara så lätt;)
Skulle jag bygga nåt själv så skulle de bli någon pc-fläkt eller nog med utrymme runtom, man skall inte heller glömma bra reflektorer.

Annars så finns det massor med info på nätet att hämta om lysrör.
Lite detaljer som att man skall ha tillverkarens text åt samma håll när man sätter rören bredvid varann i rampen.
Minns inte exakt alla fördelar med detta men det handlade om rörens "kalla" punkt bland annat och att man bättrade på prestanda/livslängd.

//NiXoN

Annons