Omglasning akvarie.

#1 - 28 juli 2007 15:12
Hej.
Efter 40 års ej sysslat med akvriefiskar har jag efter att ha passat min svärsons fiskar en månads tid åter fått intresse.
Jag tog därför fram mina två akvarie.
Mitt gamla 50 åriga rostiga höll tätt. Medan rutorna föll ur mitt något nyare rostfria.
Jag har med brännare bränt loss det gamla kittet.

Min fråga är nu vad sätter jag nu rutorna bäst i.

Det rostiga får jag inte ta in.

MVH
Ulf:)
#2 - 28 juli 2007 15:25
Med tanke på arbetstid, krångel, risk för läckage, etc., så skulle jag köpa ett "nytt" begangnat kar då extra kostnaden kommer att vara minimal i förhållande till de förnämda. Samt så kan du få pumpar belysning och annat tillbehör med på köpet.

Vill du vekligen använda rutorna så plocka ut dom rengör dom med t-sprit och silicona ihop dom, instruktioner finns att hitta på nätet.
Nån form av ram behöver du inte det är mer kosmetiskt siliconet håller ihop de hela, såvida de inte går villt till hemma och du behöver stöt skydd i hörnen.
#3 - 28 juli 2007 18:00
Det är inte ofta man hör talas om kittade akvarium nuförtiden :)
, men du ska nog använda silicon istället som sagt var, men se bara till att ta en sort som är avsedd för akvarium och inte innehåller mögelmedel, det finns bla på Claes Ohlsson till bra pris.

Men jag håller nog med NiXon att det vore enklare och säkrare att köpa ett nytt eller begagnat, det kan även visa sig bli billigare om det skulle dummas med det gamla.

Men gillar du den rostfria ramen så visst är dt fullt möjligt att använda den.
#4 - 29 juli 2007 07:28
Det får bli ett besök på Claes Olsson, som t.o.m. i sin katalog nämner att
de har silicon lämpligt för akvarie.
Tack för informationenmom silicon och Claes Olsson. Jag misstänkte att kittning av akvarie gått ur tiden men inte vad jag i stället kan använda.
Ulf
#5 - 29 juli 2007 07:56
Det är ju bara kul att väcka liv i gamla prylar. Vore kul om du hade en tidsenlig gammal Eheimpump eller liknande också som fungerade :)

Jag ser inga större hinder att det inte skulle gå att byta kittet mot vanlig akvariesilikon. Värt ett försök iaf då två tuber silikon inte kostar många kronor hos clasohlson. Finns även svart silikon hos akvarieaffärer och kanske glasmästare.
Hur stort akvarium har du? Det gick åt 1½ tub (2x310ml) till mitt 450 liters med aluminiumram. Köp lite acceton utan olja att tvätta rent rutorna med.

Annons