Omhändertagande

#1 - 19 januari 2010 23:54
fick idag hem en Frontosa på ca 30 cm, fick dne pga okänd sjukdom av tidigare ägare.
Ser att det är någon typ av fenproblem dock inte vad för sjukdom, bildne är ingen höjdare men titta på bakfenan så ser ni.
Har saltat lite extra i karet idag och bytt en del vatten mer än 50%

http://pici.se/pictures/AVpQOHPmx.jpg

Fenan är som en pensel i bak som torkat fenan ser ut som dne gör på bilden och alltså inte nån rörelseförändring hoppas ni förstår hur jag menar :)

mvh
Ponta
#2 - 20 januari 2010 08:50
Har den alltid sett ut så här hos förra ägaren? Missbildning eller klämd? Eller kan det vara så att den blivit angripen av svamp/fenröta tro? Jag skulle köra köra upp temperaturen och salta upp med 1½-2dl salt/100l vatten och se om fenan blir bättre. Om inte så kanske tillsätta tex eSHa 2000 eller någon annan medicin emot svamp och bakterie angrep. Den ser lite tunn ut så lite extra gott vore nog inte fel.
//Camilla
#3 - 20 januari 2010 09:32
C.Ciklid skrev:
Har den alltid sett ut så här hos förra ägaren? Missbildning eller klämd? Eller kan det vara så att den blivit angripen av svamp/fenröta tro? Jag skulle köra köra upp temperaturen och salta upp med 1½-2dl salt/100l vatten och se om fenan blir bättre. Om inte så kanske tillsätta tex eSHa 2000 eller någon annan medicin emot svamp och bakterie angrep. Den ser lite tunn ut så lite extra gott vore nog inte fel.

//Camilla

Jo han är lite små slö å små klen e nog inne mer på fenröta än missbildning så d får bli till å salta å köra jämna vattenbyten.
Tackar för snabbt svar iaf :)

Mvh
Ponta

Annons