Omöjliga akvariedrömmar...

#1 - 25 september 2003 13:16
Hej!

Jag är en person som tycker om att ligga på rygg med händerna bakom huvudet och drömma. Ofta drömmer jag om olika projekt jag vill dra igång. Dessa projekt rör sig ofta om akvarier av någon anledning. :)

Men ibland är det ju så att ens drömmar inte är så verklighetsförankrade, det kan till och med vara så att det är direkt olämpligt att genomföra. Men, som Tom Waits sjunger, "you're innocent when you dream..."

Tänkte det kunde vara kul att höra vad ni andra kan ha för möjliga/omöjliga akvariedrömmar? Det kan vara vad som helst, fantasin sätter gränserna! Jag tycker själv det är ganska befriande att ibland få drömma om saker utan att behöva fundera på om det är genomförbart eller ej, och nu syftar jag på akvarier och inget annat, hehe..

Själv har jag en återkommande dröm. Jag är väldigt intresserad av olika landskapsbilder, såväl på makro- som mikronivå. Naturen själv skapar de vackraste landskapsbilderna tycker jag, men ibland kan det vara väldigt effektfullt med kontrasten konstgjort-naturligt. Mer effektfullt är det, tycker jag, när man kan se vår förgänglighet i relation till naturens oöverträffade livskraft och obändighet, jag tänker då på t.ex. gamla övervuxna ruiner, eller nedlagda fabriker med murgröna växandes genom fönstrena. Det finns många exempel.

Så, min dröm är helt enkelt följande: I ett akvarium, som antagligen får vara på ca 20 kubik, ha ett gammalt bilvrak efter t.ex. en Volvo PV. Tänk er ett stim på tusentals tetror eller liknande glida genom den krossade vindrutan, eller varför inte ett par ciklider som har sin lekplats i handskfacket. Bilderna blir många...

Denna dröm lär väl förbli en dröm som så många andra. Men man sover sött på den i alla fall...

Någon annan som vill dela med sig av sina akvariedrömmar?

MVH
Kalle
#2 - 25 september 2003 13:20
Det skulle vara häftigt!!! Kan dock tänkas att vattnet inte skulle må så bra...

För min del skulle det räcka med en liten innedamm på ett par kubik. Lite lättare att realisera rent praktiskt förstås men det skulle skapa protester. Hon tycker redan att jag har för många akvarier...
#3 - 25 september 2003 13:27
ett akvarium på 5 meter med ett djup på 3 meter och en höjd på en meter. Där hade jag hat en komplett biotop från ikola i tanga nyika sjön med Tropheus ikola, tr. annectens, Enatiopus melanogenys, xenotilapia flavipinnis/papilio, cyprichromis leptosoma och diverse snäcklekar och altolamprologusar samt o. nasuta eller ventralis. Alla firrar skall komma från ikola, jag skulle ha byggt upp det exakt som det såg ut där och på så sätt fått en riktigt fin biotop. de enda jag skulle vilja utesluta är stora rovfiskar samt petrochromisar.

Akvariumet hade blivit en helt perfekt "övergångszon" mellan klippor och sand........wunderbart!
#4 - 25 september 2003 13:35
<font color="red">Annars kan det vara ett kul jobb att upptäcka nya arter i Sydamerika?!
Tycker jag låter som det absolut roligaste!</font id="red">
#5 - 25 september 2003 13:49
Har haft 2 "större" akvariedrömmar.

1: Att bygga om mitt vardagsrum så att man vattentätade hela rummet upp till ca 50cm, å därpå lade en tjock glasskiva som golv. Mellan golvet och glasgolvet skulle då bli ett stort "golvakvarium" där man ställde alla möbler mm. Som sagt inte direkt realistiskt, men fatta va tufft att ha ett helt vardagsrum där det hela tiden rörde sig fiskar under en där man satt å kollade TV eller hade fest eller liknande =)

2: Att bygga ett stort "U" format akvarium som "omslöt" sängen. Dvs utmed huvudändan och sedan utmed båda långsidorna. Skulle väl bli på en ca 1300literoch man skulle ha avstressande fiskar som simmade runt omkring när man vaknade, eller skulle sova...

Jaja, drömma kan man alltid...
#6 - 25 september 2003 14:00
Mmmm.. låter häftigt Erik...

:)
/Kalle
#7 - 25 september 2003 14:01
I min lägenhet har jag en stor alkov på 2,1x2,4m m ett snetak som börjar 1,6m upp fr. golvet. vad sägs om att glasa in det o ha som akvarium? låt oss säga att akvariet är upp till snetaket det blir ca 7700 L :)
runt om på väggarna skulle jag ha väter o ngr trädstammar...suck...
#8 - 25 september 2003 14:36
jag skulle vilja ha en pool kombinerat med akvarium... så man kan dyka runt där och simma o se fiskar o sånt..... skulle va rätt häftigt.. "ja måste rengöra glasrutan, kommer om en kvart" så dyker man ner.. hehe
#9 - 25 september 2003 15:07
Ursprungligen skickat av bboyjohn

jag skulle vilja ha en pool kombinerat med akvarium... så man kan dyka runt där och simma o se fiskar o sånt..... skulle va rätt häftigt.. "ja måste rengöra glasrutan, kommer om en kvart" så dyker man ner.. hehe

Lite ditåt ligger min dröm också. Jag tränar fridykning och spenderar en del tid i basänger. Kloret har deffinitivt ingen god inverkan på min psoriasis. Så jag drömmer nog om en helt biologiskt filtrerad bassäng med lite fisk att titta på när man tränar.
MVH
Magnus
#10 - 25 september 2003 15:22
Min dröm har alltid varit ett 10-20 kubikmeters djuphavsakvarium som täcker en hel vägg...

Nästan lika svåruppnåeligt vore ett lika stort akvarium med djur från Bajkal-sjön. Det finns helt otroliga saker i den sjön, som är lika gammal men större än Tanganyika, fast nästan inga är kända utanför Ryssland.

Möjligt, men fortfarande för dyrt för mig, vore ett stort kallvattensakvarium med djur från Skagerack. Ett sånt skall jag ha en dag. Jag har redan haft ett litet, men jag vill ha ett på minst 1000 liter.
#11 - 25 september 2003 15:41
Oj!!
Jag är fullt nöjd när min garderob hamnar på övervåningen, elektrikern har fixat en bunta jordade kontakter och jag kan köpa ett akvarium på 200-300 l [:-94]
#12 - 25 september 2003 15:44
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Lite ditåt ligger min dröm också. Jag tränar fridykning och spenderar en del tid i basänger. Kloret har deffinitivt ingen god inverkan på min psoriasis. Så jag drömmer nog om en helt biologiskt filtrerad bassäng med lite fisk att titta på när man tränar.

Förstår vad du menar Magnus. Tränar faktiskt själv lite fridykning! :)
I somras besökte jag en vän till min fru, som hade byggt en utomhus pool/damm. Alltså en swimmingpool som renas biologiskt av en lång sumpdel med mycket kvävefixerande växter o sådant. Helt makalöst faktiskt.
/Kalle
#13 - 25 september 2003 15:56
Tottofagrin.. Haha, lustigt, för jag låg själv och fantiserade lite igår om just samma sak. Låg o tänkte på hur grymt det vore om man hade atlantis eller nån ruin under vattnet, där fiskarna kunde simma in igenom fönstren osv. Eller insidan av titanic. Mitt i baalsalen eller nåt, med kristallkrona i toppen, och bord och stolar, samt en hel del växter tagit över skeppets insida.

Det är knappast få gånger man önskar att man vore riktigt rik, så man kunde fyllfölja alla sina fantasier. :)
#14 - 25 september 2003 16:16
Oj!!
Jag är fullt nöjd när min garderob hamnar på övervåningen, elektrikern har fixat en bunta jordade kontakter och jag kan köpa ett akvarium på 200-300 l [:-94]
#15 - 25 september 2003 17:38
<font color="red">Någon som hänger med mig till Amazonas och trakterna runt omkring, i hopp att finna nya fiskar? [:D]</font id="red">
#16 - 25 september 2003 18:35
Jag vill ha ett par Apistogramma borellii :)
#17 - 25 september 2003 18:42
En jättebassäng med mantor.... [:)]
#18 - 25 september 2003 18:59
Jag följer gärna med till amazonas om jag får plocka med mig lite stingrockor hem!
#19 - 25 september 2003 20:36
Mantor... Drömmer mig bort till Fiji där jag dök på "the Manta Road" och såg nog 8 st mantor glida förbi på en gång... Synd bara att stänga in dem i ett akvarie, fast å andra sidan sa jag att fantasin sätter gränserna..:)

Dröm vidare Muppins!

/Kalle
#20 - 25 september 2003 20:40
Jag fortsätter drömma....
#21 - 25 september 2003 21:09
Tja, inte för att det når upp till era fantasier, men jag håller på att bygga om min gamla dator till akvarie! Behåller plastfronten med knappar samt bakstycket av höljet som täcker ena långsidan. Ska göra bakrutan till en spegel så att fiskarna ser dubbelt så många ut, ha blåtonade täckglas så det skimrar havsblott ner i akvariet, som jag sedan fyller med kardinaltetror och neontetror samt en hel skog med växter. Det läckra är att man kommer att kunna se in i akvariet från alla sidor (utom baksidan förstås) genom de "naturliga" hål/tomma platser för komponenter som finns i plåten. Det färdiga akvariet kommer att bli 20-25L, fast med spegeln blir det nog ett avsevärt djup... Tyckes?
#22 - 26 september 2003 08:12
Amazonas here I come! Det skulle verkligen vara jättehäftigt att se hur de små firrarna levde i sin naturliga miljö...
#23 - 26 september 2003 08:16
<font color="red">Jo jag vet, Amazonas regnskog är den plats jag absoulut skulle vilja besöka helst av alla plater på jorden. Tänk att få se ett stimm med Corydoras simma på en meters djup [:D]</font id="red">
#24 - 26 september 2003 09:27
Jag har ett projekt som jag har funderat på länge och som inte vore helt omöjligt.

Mitt kommande? vardagsumsbord.
Jag bygger en ram av fyrkantiga aluminium rör 10x10cm. Hörn rören är långa så att de bildar ett stativ.

Sedan lägger jag glas fästa i ytterkanten på rören, på detta sätt kan jag dölja belysning samt apperatur i rören.
På botten fin sand och någon form av "gräsmatta" samt lite röda fina växter.
Fiskarna som skall leva i detta kar skall vara stingrockor.

Bordskivan skall vara en avtagbar glasskiva så att jag kan göra rent i karet samt imbehandlat(så att fisken syns)

Svårigheten med detta kar är glastjockleken samt att jag måste lära mig svetsa för om jag inte gör det själv så blir det ekonomiskt omöjligt för mig.
Sedan tycker min fru att 1200 litarn i väggen ovanför soffan räcker
#25 - 26 september 2003 10:41
Ursprungligen skickat av Diskusfreak

Jag har ett projekt som jag har funderat på länge och som inte vore helt omöjligt.

På botten fin sand och någon form av "gräsmatta" samt lite röda fina växter.

Fiskarna som skall leva i detta kar skall vara stingrockor.

Gräsmatta och röda växter i ett kar med begränsad belysning och stingrockor??? Och så säger du att det inte är helt omöjligt?? Jag tycker nog att ditt förslag är bra mycket mer omöjligt än några av dom andra förslagen som vi sett i denna tråden. Det är bara att inse faktum: Du är också en drömmare så: välkommen i gänget.
MVH
magnus
#26 - 26 september 2003 10:42
En av mina små drömmar är inte så klurig. Bygga sig en friggebod på tomten som har ungefär 3x3 kvadratmeter golvyta.
Sen bygga ett akvarium i vinkel så att man får en meters djup en meters höjd och tre plus två meters längd (om ni förstår(vinkel)). Blir 5000 liter totalt och alltså fyra kvadratmeter golvyta kvar. Om man låter glaset börja en halv meter upp, så borde man få en ganska fin vy från en bekväm snurrstol. Inte så socialt kanske, men man hade ju kunna anpassa utrymmet till 100% för vattenslabb och sin hobby (med allt vad det innebär i tekniska lösningar *dräggel*). Inga fönster och helst ganska ljudisolerat.
Och bara små fiskar så världen blir STOR!
Fin ljusterapi en sur novemberdag.
Min lilla dröm.
#27 - 26 september 2003 10:54
Tropfrog:Inte skulle väl jag vara en drömmare inte *ler*

Citat "Gräsmatta och röda växter i ett kar med begränsad belysning och stingrockor??? Och så säger du att det inte är helt omöjligt??"

Inga problem vet du, tänk dig bara detta framför dig, man sitter i soffan, ett glas rött i handen och njuter av de fina fiskarna i den diskreta belysningen från 1500 watt metallhalogen som hänger över bordet. Mysigt värre och dessutom kan du få varma mackor genom att bara he dem på bordet.

Jag har nog ändrat mig ang benen med, de skall vara runda så att det får plats en tub Co2 i varje ;-)

#28 - 26 september 2003 12:12
Varför inte bygga om en gammal TV till akvarie? Skulle vara finast om man hittade någon sån där gammal möbel-TV med träpanel och grejer. Plocka ut rör och alla kretskort och sen bygga en glaslåda därinne med fronten där skärmen satt. Mmmmm..Aquarium...

I många fall är det mycket trevligare att titta på också.. :)

/Kalle
#29 - 26 september 2003 13:41
Jag skulle nöja mig med att min kära sambo skulle tycka att mina akvarium är lika roliga och fina som jag!
Skulle förrästen gärna ha ett stort akvarium på ca 1000L! Maffigt!
#30 - 28 september 2003 10:27
Ursprungligen skickat av izac

Tottofagrin.. Haha, lustigt, för jag låg själv och fantiserade lite igår om just samma sak. Låg o tänkte på hur grymt det vore om man hade atlantis eller nån ruin under vattnet, där fiskarna kunde simma in igenom fönstren osv. Eller insidan av titanic. Mitt i baalsalen eller nåt, med kristallkrona i toppen, och bord och stolar, samt en hel del växter tagit över skeppets insida.

Det är knappast få gånger man önskar att man vore riktigt rik, så man kunde fyllfölja alla sina fantasier. :)

såg ett program häromdan hur några hade lagt några hundra miljoner dollar på att bygga ett atlantis hotell.. hela hotellet är typ en undervattenstad med atlantis som förebild.. får universeum att likna en guldfiskskål...hehe..
de största rummen va 500 KVM och kostade 25000$ PER NATT..hahahaha
men det fanns små rum för 500$ per natt & kanske mindre ändå... faaaan va jag blev sugen...en dröm som faktist finns där att besöka även om det va fan så dyrt...
men då snackar vi FULL SERVICE på det stället!!!!!
#31 - 28 september 2003 20:36
Låter som ett hotell att besöka någon gång...:) Får kanske åka på en andra smekmånad..

/Kalle
#32 - 28 september 2003 21:08
Läste om någon som byggt om en gammal TV till akvarium och dessutom byggt in belysningen i en video som var placerad uppepå TV:n...
Min dröm är att innan jag når pensionsåldern ha skaffat ett hus med källarvåning. Där ska jag kunna ha massor med akvarier och dessutom kunna handla med fisk och tillbehör lagom för att täcka hobbyn bara... men det är ju hudra år tills jag går i pension... nästan... hmmm...också en dröm :-)
#33 - 28 september 2003 22:32
JAg har ett projekt på gång där jag kommer att bygge om mitt soffbord ett ganska stort sådant på själva bords plattan kommer jag lägga tjockt glas ca nån cm kvar ut till kanterna sedan limma på kanter ca 30 cm höga och sist lägga en glas platta ovanpå och sätta fast med nån form av gångjärn alternativt bara limma på kanter på täckplattan så att den ligger i kloss med akvarie kanterna och fylla upp med vatten ,lägga i Ruskigt mycket växter i bästa Takashi Amano anda bara lite sand på botten och stoppa ner 20-30 Kardinal/Neon tetror hela akvariet skulle bli på ca 120-140 liter beroende på vatten mängd och skulle kosta ca 3000-4000 spänn...och sen faktiskt använda bordet som soffbord problemet är väl kanske att katterna mina kommer BARA att sitta där och glo och fiskarna skulle väl inte helt tycka om smällandet från kaffekoppar...Så användandet är nog en dröm men akvariet håller på att bli verklighet !

¨Vad tros om Kardinal eller neoner i denna miljön Kom gärna med synpunkter och eller om ni tycker att jag bör/kan ha en annan typ av stimfisk.

(såg förövrigt ett (Enligt Mig ) skräck exempel på ett kar på tre liter inrett med T Amano stuk och ett litet stim neoner...ca 5 st

Men det är inget för mig vill som sagt ha det lite större än så...
#34 - 29 september 2003 06:42
min dröm är att ha alla geophagus arter i min lokal. plus att jag vill ha 10st 1000 liters akvarier.
#35 - 29 september 2003 09:19
Det var några i denna tråden som vlle fridyka i akvariet. Det finns en dansk som heter Birger Kim Rylander som gör det. Han byggde ett cementakvarium som tillbyggnad ute i trädgården. Sen gjorde han ett hål i väggen bara. På denna bilden står han på marken utanför huset:

http://fp.worldonline.dk/fpeisl47716/billeder/birger/6.jpg

mvh,
#36 - 29 september 2003 09:42
På "botten" menar du väl? [;)]
Jag har en oljetank (3000 l) i min källare, när uppvärmningen skall bytas kanske man skulle skära bort en del av plåten och sätta i glas. Tanken skulle behöva "plastas" invändigt, men det kanske kan vara en idé. 3000 liter med "Haplisar" vore mumma, frågan är bara vad glaset skulle kosta, tanken är 150 cm hög.
#37 - 29 september 2003 11:55
<font color="red">Jag har inga sånna dära "galna" projekt, utan jag skall helt enkelt fixa en hylla och ställa upp några 37L kar och börja odla Corydoras.</font id="red">
#38 - 30 september 2003 14:49
Bara måste tillägga till mitt förra inlägg att jag ringde och hörde med en annan glasfirma idag och dom skulle bara ha 1500 kr enligt hans beräkningar så det är definitivt på gång mitt 3:e akvarie
#39 - 30 september 2003 15:11
Drömmen är väl att ha ett kar på mellan 1000-1500 liter, inbyggt i väggen... massor med växter, sandbotten.. tänk att kunna ha flera revirhävdande arter i samma akvarium! Bara det är ju en stor dröm..
Nu får jag nöja mig med min nuvarande sysselsättning, nämligen att starta upp ett 105-liters kar med Prinsessan av Burundi...men det kan jag leva på ett tag [:D]
#40 - 30 september 2003 15:31
Ursprungligen skickat av Fredrik H.

Det var några i denna tråden som vlle fridyka i akvariet. Det finns en dansk som heter Birger Kim Rylander som gör det. Han byggde ett cementakvarium som tillbyggnad ute i trädgården. Sen gjorde han ett hål i väggen bara. På denna bilden står han på marken utanför huset:

http://fp.worldonline.dk/fpeisl47716/billeder/birger/6.jpg

mvh,

Då vet du nog inte vad fridykning är.
MVH
magnus
#41 - 30 september 2003 17:46
Tänk er en gillestuga i källaren på säg 4x5m som man inreder med ett långt akvarium ut efter väggen hela vägen runt med ett hål för dörren in i rummet. Bygger man det 1m högt, och 1m djupt så kan blir det 13 kubikmeter. Byggt i tegel med rutor som är kanske 85cm breda ut mot rummets mitt där man har några sköna fåtöljer att sitta och läsa i.

Tänk att kunna inreda varje sektion som man vill, variera med olika belysning, växter, rötter, stenar etc, och låta fiskarna själva välja i vilken del de vill vara och vart de trivs bäst.

Man kan ha mycket fisk i ett sådant akvarium, men jag skulle nog ändå mest välja mindre fiskar, men många. Det går ju att ha stim med 1000 neontetra däri, plus 500 endlers, plus 10 lekpar ancistrus, plus 30 stora praktbotior, plus hundratals andra fiskar som man finner nöje i att hålla.

Jag tror inte att mitt drömakvarium är så svårt eller dyrt att bygga heller. Visst, 50-75.000:- kostar det säkert, men det är ändå inte mer än vad ett mer normalt möblemang till en gillestuga med klass kostar.

Swetrot
#42 - 1 oktober 2003 09:44
Finns dom som inte drömmer utan gör nått åt sina drömmar....

Crazy americans [:-54] ---&gt; http://www.fishmadness.com/forum/index.php?showtopic=171
#43 - 1 oktober 2003 10:25
Vill helt enkelt ha ett hus med en källare som man kan gå lös på ordentligt! massor med akvarier(sött och salt) kraftiga doningar med åtminstonde 4 st 1000 liters med en snurrstol i mitten och läslampa :) till allt detta vill man ju ha givare och plocka in mätvräden till en dator som styr hela kalaset! med allt från CO2 til vattenbyten osv osv! är man galen i att bygga tekniska saker så är man :)
Fast o andra sidan är det inte alls omöjligt... det är bara en tidsfråga!
#44 - 1 oktober 2003 21:59
http://www.cichlidae.ca/news/ACA2003/Convention.html

kolla nedre delen av den länken

en gallon är 3,83 liter btw

:D
#45 - 2 oktober 2003 05:02
drömmer om att ha 1 000 000 liter/akvarie och hajar iden
#46 - 2 oktober 2003 21:16
Top Frog: Fridykning = att viktlös glida fram och kunna röra dig i tre dimensioner i en värld helt olika den ovan vattenytan?

Jag vet ju inget om dykning men menar du att han inte ska stå på marken? Här är en bild på fritt svävande hemakvarie-dykare.

http://fp.worldonline.dk/fpeisl47716/billeder/birger/9.jpg

mvh,
#47 - 3 oktober 2003 05:36
Fridykning är att på ett andetag utforska undervattensvärlden. Om du vill läsa mer så kolla på: www.freedivingspots.com eller www.freedive.nu
MVH
Magnus
#48 - 16 oktober 2003 13:08
Tänkte bara komplittera med nästa "omöjliga akvariedröm" som jag har. Om ett par månader kommer jag att bygga ett badrum i min villa.
Eftersom det idag inte finns några väggar så har jag fria händer.

Jag har tänkt mig att bygga in ett kar som är 20 cm högt och 1,5 meter långt. Detta är tänkt att ersätta en rad med kakel på väggen.
Tjockleken blir som väggen + 20 cm så att man kan sköta allt från angränsande rum.
Då det skall vara svart kakel målar jag bakre glaset svart. Karet är tänkt som en tavla så jag har tänkt mig svart sand samt äggstruts skal och endlersguppy samt någon fin mal.

Rätt bisarrt, men det har sin charm med
#49 - 2 juni 2005 19:33
Otroligt kul tråd att läsa, så jag bumpar den lite!
Några fler otroliga och omöjliga akvariedrömmar på g?

Min dröm är egentligen att ha en egen lokal i källaren, ett stort rum helt dedikerat åt akvarier. Där kan jag ha odlingsakvarier, enorma akvarier, fina akvarier, praktiska akvarier.. =) Ett hörnakvarium på 4000-5000 liter byggt på plats..
A man can dream though.. A man can dream.

Annons