omplacering av pleco

#1 - 15 november 2009 16:27
Hej
Jag har ett 85 l akvarium (har inte plats för större) där det bor en pleco som är ca 18 cm. Den behöver alltså placeras om. Den är högt älskad av min sonson som vill att den ska få bo så nära oss som möjligt. Därför undrar jag om det finns någon i Saltsjöbaden med ett tillräckligt stort akvarium som skulle kunna ta över den, helst så att vi kan avlägga besök någon gång så att vi kan få träffa den. Denne välvilliga person kan i så fall skriva ett meddelande till mig privat . Hoppas det går att fixa!
önskar Alex farmor.
#2 - 15 november 2009 16:31
Hoppas nån i krokarna svarar snabbt innan admin tar bort inlägget då annonsering här inte är tillåtet om man inte är goldmedlem ;)
#3 - 15 november 2009 16:53
jag menade det inte som en annons, jag vill inte sälja den , utan som en vädjan så jag hoppas också att någon nappar innan den ev blir borttagen
#4 - 15 november 2009 17:13
Förstår det oxå ;)
Är det ingen zooaffär i närheten som kan ta emot den ?
#5 - 15 november 2009 19:13
nej tyvärr är det långt till närmaste zooaffär, o som sagt vill min sonson som äger den få en möjlighet att se att den mår bra.....
Det går väl ingen nöd på den nu men den skulle må mycket bättre i ett stort akvarium förstås, så vi hoppas att det ska gå att lösa. Han har haft den sen den var liten (de sa aldrig i akvarieaffären där föräldrarna köpte den att den skulle bli så stor) o den är som en kompis. Den är tre år nu .
I somras insåg vi att sonsonens 45 l akvarium var på tok för litet så pleco fick flytta till mitt 85 l, men det räcker ju inte för att han ska må riktigt bra....
#6 - 15 november 2009 19:39
Förslag 1: Skaffa ett akvarium själv, det bör räcka med 1000 L, längd 2m.
Förslag 2: Försök skänka den till nåt offentligt akvarium i din närhet så kan ni gå och titta på den när vill, fast inträde kostar ju.

Vissa av dom arterna kan bli över en halv meter långa vilket en del butiker tyvärr ej upplyser om.
#7 - 16 november 2009 11:12
tyvärr har jag inte plats och det är alltför långt till närmaste offentliga akvarium.
För 40 år sen hade vi ett 1000 l o ett 300 l. I båda hade vi ciklider , i det minsta nyassa-ciklider o i det stora påfåglar. Om malar visste jag inget förrän jag blev tvungen att ta över sonsonens lilla akvarium i somras. Då förstod jag förstås att jag behövde mera kunskap o läste först i stora akvarieboken o sedan på nätet o så småningom hittade jag zoopet. Nu har jag bytt 45 l mot 85 l (i alla fall bättre ) o jag har lärt mig lite mer om utfdring bl a. Tillsammans med plecon bodde från början två rödmunstetror, tre neontetror o ett gäng om ca 10 guppies.
Med det nya akvariet följde 2 scalarer, 6 neontetror ,2 platy , 3 eurutropiellus 1 kampfisk o (upptäckte vi efter drygt en månad) 1 otoclincus, som förmodligen hade gömt sig bland medföljande växter.Alla fiskarna samsas för det mesta, även om plecon får små utbrott ibland o jagar de andra. Från zoo-butiken hade min sonson fått instruktioner att ge fiskarna pyttelite mat 1-2 ggr / dygn o 1 plecotablett ett par ggr i veckan (så att den skulle växa långsamt). På nätet läste jag rådet att utfodra fiskarna med så mkt mat som de kunde äta upp inom 2 min 3ggr/dag o förstod att plecon åtminstone behövde i tablett/dag samt dessutom t ex broccoli, ärtor eller zuccini samt att alla fiskarna behövde, om inte levande , så åtminstone djupfrysta proteiner , ett par ggr i veckan. När vi hade ciklider köpte vi levande föda i en närliggande zoo-butik (missbildade yngel t ex) o fångade mygglarver o vattenloppor när det gick.
Jag märker att grönsakerna går åt bland frfr allt malarna.
Jag undrar emellertid om jag utfodrar fiskarna rätt o är tacksam för alla råd. Vad händer om plecon får bo kvar i det här akvariet o behöver han mer än en pellet om dagen? Jag har märkt att han tycker om att sola sig, han lägger sig alltid i en solstrimma om han kan. Han vet ganska väl när hans tablett är på gång, då väntar han vid rutan o han tar den ibland direkt ur handen. Det finns väl en tendens att lite större fiskar känns mer personliga, så jag tycker också att det känns trist att behöva skiljas från plecon. Påfåglarna frf allt var mycket tillgivna o det var tragiskt när de efter några år drabbades av en sorts ögonparasit o måste avlivas. Det var i umgänget med cikliderna som jag insåg hur bra fiskar ser ut ur akvariet.
De kunde alla skilja mellan familjemedlemmar o främlingar o mellan våra hundar o andra. Varken främmande människor eller hundar fick se dem framme.

Annons