Omstart 50L (nya inredningar, mm.)

#1 - 9 mars 2009 19:45
Jag har nu bestämt mig för att påbörja ett litet projekt, inledningsvis är det mitt lilla 50L-kar som berörs. Idag används det som växt- & yngelkar... Även om jag just igår näst intill tömde det på växter för att jag tröttnat på en hel del av dem som växte som ogräs rent ut sagt... Här är iaf en bild på det och ni inser säkert varför jag vill hitta på något med det :p

Bild 1 - Befintligt akvarium, 50L

Jag har under ett par dagar funderat på detta projekt och har följt diskussionerna som gått här på forumet ang. cellplastprojekten. Jag har tidigare gjort en bakgrund till mitt 375L som jag tröttnat lite på... Hur som helst så är tanken med detta projekt att jag skall göra moduler av cellplast som jag skall montera mot en svart (svart solskyddsfilm tänkte jag) bakgrund.

En av mina moduler (kallad typ I), den första skar jag ut ganska grovt och målade sedan... Detta visade sig ganska snart inte vara helt optimalt! Håller även på att gjuta av stenar och gör formar som jag sedan skall testa att pensla husfix i, hade varit fint att slippa lyftkraften i cellplasten!

Den första testmodulen

Bild 2 - Modul I

Min nästa modul (typ II) gjorde jag betydligt mer detaljerad i det första skedet (urskärningen) och det genererade ett betydligt bättre resultat. Jag använde stenar som jag plockat på mig som modell. När jag sedan applicerade husfixet (Casco) så blandade jag i lite sand i detta för att få en schysstare struktur på stenen och det blev riktigt bra tycker jag.

Bild 3 - Modellsten och grov utskärning

Bild 4 - Modellen samt den mer detaljerade utskärningen

Bild 5 - Husfix utblandat med sand applicerat

När detta var gjort gick jag in på lillans rum och lånade hennes vattenfärg också påbörjades det lite småluriga jobbet med att hitta sköna nyanser och försöka efterlikna en trovärdig sten!? Vattenfärg kan jag använda mig utav när jag tänker lacka bakgrunden.

Bild 6 - Färdigmålad modul och modellstenen

Just nu håller jag på med ytterligare 2 moduler, en är utskuren och klar för husfix och den andra skall skäras ut så fort jag skrivit klart här! Förhoppningsvis skall jag få på husfix på dem båda imorgon så att lackning kan påbörjas av alla modulerna under veckan.

Tanken som jag har med akvariet är som sagt svart bakgrund, bakre rutan och den vänstra sidorutan, en lite mindre modul skall sättas på sidorutan och en ganska tunn men lång skall sättas i det bakre vänstra hörnet (liggande) ovanför denna skall en lite djupare modul monteras och förhoppningsvis skall detta ge lite djupkänsla till karet?!

Feedback, tankar och ideér mottages tacksamt när jag funderar på att gå vidare till 375:an när detta är klart :D
#2 - 9 mars 2009 21:56
Nu låter det ju i stort sett som att tråden bara kommer att handla om bakgrunder, men så var inte tanken...

Bakgrunder och inredning som sådan har jag väl egentligen hyfsat klart för mig hur jag har tänkt iaf... Sen om det kommer några bra förslag och ideér så är ju det naturligtvis aldrig fel :-)

Men vad jag har funderat på ett tag till detta akvariet är vad jag bör ha för filter till det, just nu sitter det ett litet innerfilter som bedömt har alldeles för liten filtervolym... Kanske skulle göra om det med ett perforerad plaströr och ordentligt med svart filtermatta runt detta för att öka volymen?!

Som detta, ciklid.se längst ner på sidan

Några andra bra förslag?
#3 - 10 mars 2009 18:21
Modulerna färdigmålade!?

Gick upp tidigt idag innan jag åkte till jobbet och la på ett lager med husfix/sand på de två sista modulerna *hehe* Har fastnat lite i det här projektet nu! Vill få det klart med en gång, nån annan som känner så när ni väl dratt igång eller :d

Nu när jag kom hem från jobbet så gav jag mig på att måla dem, använde mkt rött, gult och grönt i olika blandningar, naturligtvis inslag av vitt och svart oxå för att spänna över "alla" nyanser... Jag blev riktigt nöjd med färgsättningen av dem så det slutade med att jag la några extra lager på den redan färdiga modulen oxå...

Bild 1 - Den första färdiga modulen som nu målades om lite (till sidorutan)

Bild 2 - Den lite större, liggande modulen som skall användas i nedre hörnet

Bild 3 - Den lite djupare modulen som skall ligga över modulen i bild 2

För att få en uppfattning om storleksrelationerna mellan de olika modulerna så tog jag en bild på dem alla tre uppifrån och för att få en känsla av djupet ("3D") så bifogar jag en vy oxå...

Bild 4 - Storleksrelationen mellan modulerna

Bild 5 - 3D-vy

Hoppas på att kunna få några kommentarer innan jag påbörjar lackningen utifall att det är ngt som ni tycker är helt uppåt väggarna!

----------

Just det, någon som har något förslag på vad jag skall använda på botten, grus, sand... Antar att jag borde köra något som går i mörkt rött, vad kan man ha för möjligheter då? Tacksam för hjälp!

----------

Senaste dagarna när jag har kollat runt på olika forum så har jag blivit grymt sugen på en nattbelysning?! Funderar på om jag skall testa detta i mitt lilla kar för att se om det kan vara något att satsa på till det stora sen när det skall göras i ordning, hrmmm....

Tips och trix på väl fungerande lösningar?!
#4 - 11 mars 2009 17:11
Lackning av modulerna!

Gick upp riktigt tidigt imorse för att lägga på mitt första lager med lack på modulerna [:o] Nu när jag kom hem från jobbet hade det torkat såpass så att jag kunde lägga på det andra lagret... Det tredje och sista lagret får läggas på imorgon e.m., denna strykning skall få torka riktigt ordentligt!

Imorrn skall jag även kolla runt på lite butiker efter någon ljusslinga, för att testa det där med stjärnhimmel i akvariet... Funderade på om man kanske kunde fästa en slinga i underkant aluminiumramen?! Någon som har testat det? Resultat?! Som sagt tacksam för hjälp, trist att behöva göra bort sig med onödiga investeringar på ideér som ändå inte fungerar... Skall nog kolla upp det där med bottensand/grus i någon rödaktig ton oxå.

Montering av modulerna blir det nog först om en vecka lite drygt när min lilla tjej har åkt hem till mor sin igen... Lite bökigt med massa projekt igång när man har en liten springande runt bena hela tiden :)

Tänkte att jag skickar upp några bilder lite senare under kvällen på de lackade modulerna, ändrar sig ju en del när lacket kommer på... Men de får ta och torka lite först, just nu är det mest en vit smet över alltihopa...
#5 - 11 mars 2009 17:47
Ska följa detta! :dRoligt med bakgrunder! ;)
#6 - 11 mars 2009 18:32
Bifogar en bild på modulerna när de är lackade! Får ursäkta den dåliga skärpan...

Bild 1 - Moduler på tork!

När jag fotade modulerna liggandes på bordet så kom jag på en idé som verkade hur cool som helst... Ett foto på akvariet och ett på varje modul... Lite klipp och klistra i Photoshop så kan man ju se hur jag har tänkt att det skall se ut... Visst låter det som en tokbra idé :d

Jag gjorde ett försök, men efter en liten stund kunde jag knappt hålla mig för skratt... Inte ett enda perspektiv som var ens i närheten av korrekt och återgivningen blev ju därefter :) Men kanske kan man dela med sig av den så att ni andra kan få se hur värdelöst lite editerande och funderande kan bli.... Ett skratt förlänger livet säger dom ju!

Bild 2 - Ja du??

Slutklämmen på editerandet blev inte så seriöst kan man väl säga.
#7 - 11 mars 2009 18:35
Hehe. Ja, det såg ju riktigt ut!;)
#8 - 11 mars 2009 18:48
osis skrev:
Hehe. Ja, det såg ju riktigt ut!;)

Men det var en både rolig och bra tanke, sen att det blev pannkaka av alltsammans :-) Det bjuder jag på...
#9 - 11 mars 2009 19:05
Jo, det var allt bra tänkt! Men det blev ju bättre så här!:d
#10 - 11 mars 2009 20:53
Nu får ni allt ta och hjälpa honom! :d(Jag vet ju inget! ;))
#11 - 12 mars 2009 20:03
Varde ljus!

Skall alldeles snart lägga på mitt sista lager med lack på modulerna... Sen får de stå och torka i en vecka.

Var för övrigt hemma hos morsan förut och hittade en blå plastslang med dioder inne i... Funderar på om jag kanske skall våga mig till att testa och fästa upp den i akvariet, tänkte sätta den under aluminiumramen i bakkant... Men det känns minst sagt lite vanskligt att sätta dit den så nära vattnet... Tänk om något går fel, disaster waiting to happen?!

Får se om jag vågar idag, kanske kan komma upp nån bild på det i så fall :confused:
#12 - 12 mars 2009 20:14
Kan inte (som vanligt!) inte svara på din fråga:( Men ska bli kul att se hur det blir med allt i!:d
#13 - 13 mars 2009 20:31
Åter till gruset/sanden!?

Har igår och idag varit runt och letat efter något mörkt grus/sand, inte svart utan gärna i röd ton som jag nämnt tidigare...

På ena butiken rekommenderade de Rådasand... Har aldrig kört det, någon som har någon åsikt om det till de moduler som jag gjort, stämmer färg o så?! Finns det i finare fraktioner? Hade gärna velat ha lite finare...

I en annan butik rekommenderade de Deko grus Koffee red 4-6 mm som ser rätt röd ut på de bilder jag sett, t.ex. här, men hon i butiken sa att de haft det i ett av sina kar och att det var betydligt mörkare... Någon annan som har erfarenhet av det... Känns inte alltid tryggt att lita på personalen på såna ställen :p
#14 - 14 mars 2009 12:53
Jag har rådasand i mitt kar och tror det ska funka i ditt! Men det är väl också en smaksak! :d
#15 - 14 mars 2009 14:48
osis skrev:
Jag har rådasand i mitt kar och tror det ska funka i ditt! Men det är väl också en smaksak! :d

Vad jag funderar på är färgsättningen, är ju ute efter ett som går i en mörkare ton och gärna i rött.... Vill få det att stämma överens i färgen med bakgrundsmodulerna?! Har ju modulerna färgade i e rätt mörk rödaktig ton och är alltså ute efter en sand i samma kulör...

Har aldrig sett någon av de ovanstående i blött tillstånd?! Rådasanden, tycker du att den verkar gå i rätt ton?
#16 - 14 mars 2009 14:52
Efter lite tankeverksamhet... Tror inte att det går riktigt i samma ton.
#17 - 14 mars 2009 15:29
osis skrev:
Efter lite tankeverksamhet... Tror inte att det går riktigt i samma ton.

Det var la synd då... Då får jag hoppas nån har tesat Deko's, annars får jag väl nästan chansa på svart skulle jag tro.... Hrmmm....
#18 - 16 mars 2009 11:27
Har fortfarande problem med grusfrågan...

Men idag blir det nog faktiskt tömning och tvättning av karet för att sedan applicera modulerna =) Kan ju faktiskt lika väl utnyttja veckan till torktiden som jag ändå behöver så att säga... Behöver ju dessutom ha karet fyllt med vatten några dagar innan jag kör tillbaka fiskarna.... Men som sagt, vi får se hur långt jag hinner ikväll!!

-----------------------

Gött nu är karet tömt och urtorkat, skall ta tillfället i akt och silikona om den övre delen av karet när jag ändå har det uppe nu =) Silikon och moduler kanske kan hinnas med under morgondagen... Har även införskaffat toningsfilm som jag skall sätta på ena kortsidan och baksidan... Men det får oxå vänta tills imorrn eller onsdag!?
#19 - 18 mars 2009 19:44
Drog som vanligt ut lite på tiden!

Ja, som vanligt så drog det ut lite på tiden det där med modulerna [:o] Men igår fick jag silikonat fast de två modulerna till bakrutan och de har legat under press i nästan ett dygn. Alldeles precis silikonade jag fast den tredje och sista modulen som numera sitter på ena sidorutan (ligger under press nu, så tyvärr inga bilder förrän tidigast imorrn... Tänkte ta bort pressen under morgondagen och sedan låta det stå och härda fram tills helgen då jag tänkte vattenfylla det, låta det stå någon dag och sedan köra igång det på allvar...

Tror helt klart att det kommer att bli riktigt läckert, särskilt när jag får på toningsfilmen på de rutor där jag nu har monterat modulerna...

Skall försöka få upp några bilder på projektet under morgondagen när alla böcker är borttagna (de används som "pressar" för tillfället :)

På lördag tänkte jag dessutom påbörja projekt heltäckande ljusramp (3st LED-spotlights och "nattbelysning"), gäller att göra allt på en gång vet ni *hehe* Någon som har erfarenhet av LED-belysning till akvarier?!

Men som sagt, under morgondagen skall jag försöka få upp lite bilder!
#20 - 19 mars 2009 14:53
Orkar tyvärr inte läsa allt igen så, vad ska du ha i akvariet?
Ska bli kul att se bilderna! :D
#21 - 19 mars 2009 19:36
Bilder!

OK, nu har jag tagit bort alla böcker :D och rest akvariet på rätt köl igen...

Bild 1 - Moduler monterade

Bild 2 - Moduler igen!

Jag har ju fortfarande inte fått på toningsfilmen på rutorna bakom modulerna så de ser ju inte så himla bra ut ännu =) Men jag har fortfarande en positiv känsla till det hela...

Tror dock att jag släpper grusfrågan till en annan gång, startar upp det med mitt gamla grus denna gång, engelsk sjösten samt lite finare sand...

Vad jag skall ha i det, jag använder det egentligen mest till att odla växter i *hehe* Men för tillfället (innan detta projekt) har/hade jag yngel, några albinopansar och några algätare i det... Blir nog ungefär samma konstellation denna gången... Skall som sagt främst fungera som "växtodlingskar"...
#22 - 19 mars 2009 20:13
Pansarmalar och växter blir väl bra! :D
#23 - 19 mars 2009 20:15
osis skrev:
Pansarmalar och växter blir väl bra! :D

Pansarmalarna är ju grymt läckra måste jag säga... Har inget emot att bara ha malar i mina kar =)
#24 - 19 mars 2009 20:16
Det skulle inte jag heller ha! :d
#25 - 20 mars 2009 12:53
Fan va duktig du är JothaR! :)

Riktigt snygga moduler och bra känsla med färg och formgivning!

Nu läste jag bara igenom lite snabbt och kollade mest på bilderna, följer tråden hädanefter! :)
#26 - 20 mars 2009 13:29
Vad är det för lack kör du med? Riktigt snygga stenar du gjort
#27 - 20 mars 2009 15:30
Markus1984 skrev:

Nu läste jag bara igenom lite snabbt och kollade mest på bilderna, följer tråden hädanefter! :)

*hehe* Tackar du!
#28 - 20 mars 2009 18:29
Markus1984 skrev:

*hehe* Tackar du! har gjort rätt många försök innan jag har hittat min metod för det här, men jag börjar tycka att de är tillräckligt bra för att hamna i akvariet nu... Alltid bra att börja i ett litet kar innan man drar igång med det större, ser väl egentligen detta lite som ett läroprojekt inför 375 litaren som står och väntar ;)

eriahl skrev:
Vad är det för lack kör du med? Riktigt snygga stenar du gjort

Tackar, jag kör med Nordsjös Epoxilack, EPOLAN V... Ett tvåkomponentslack som jag kört med tidigare, har inte haft några som helst problem med det, så jag tror att det är OK om man bara låter det härda ordentligt :)

Kul att få lite kommentarer på arbetet ;)

Nä nu skall jag ge mig på att sätta svart toning på rutorna i akvariet, wish me luck!

-------------------------------------------
Några timmar senare!

Nu har jag äntligen fått på toningen och nu börjar jag bli riktigt sugen på att få igång karet igen *hehe* Tror att det kan bli rätt fräckt faktiskt, men vi får vänta med spänning på slutresultatet...

Bild 1 - Modulerna mot "svart" bakgrund

Bild 2 - Annan vinkel!

Tyvärr är frontrutan lite kass, repig och nån liten ytskada i... Bilderna är lite svåra att få ordentlig skärpa på, men det är bara till att gilla det som bjuds på *hehe*

Jag tror att jag skall våga mig på och fylla upp det under söndagen, sen får det bli några vattenbyten och ett "längre stillestånd" med vatten i för att därefter köra igång det på riktigt...

Men innan dess skall jag göra en "testramp", troligen påbörjas den imorgon... Försöker ju hitta någon skön lösning med ljuset samt "nattljus". Har dock fortfarande inte riktigt klart för mig hur jag skall göra?! Man har ju som sagt läst lite om några som testat med LED-spottar, men resultatet av dessa försök är i nuläget lite oklart för mig?! Nån som har koll på om det verkar funka?! "Nattljuset" blir nog iaf en blå LED-list som finns på Clas Ohlssons :-)
#29 - 22 mars 2009 20:18
Inredningen klar(?)

Då var det äntligen uppfyllt och planterat :D

Bild 1 - Delvis vattenfyllt och "flåsar" upp temperaturen...

Bild 2 - Planterat och "klart"

Bild 3 - Närbild moduler

Bild 4 - Filtersidan

Bild 5 - Närbild på filterlösningen

Tyckte nog faktiskt att det blev rätt bra :)

Som ni ser så moddade jag filtret lite, klippte botten på det och kopplade på ett perforerat rör som jag klädde med rikligt med filtermatta... Ökad filtervolym är aldrig fel har jag hört sägas... Kanske inte århundradets snyggaste lösning, men jag tror att den skall duga :p

Snart kommer den ju ändå att döljas av Vallisnérian och den "andra växten"! Är det någon som kan svara på vad det är för växt som jag har framför filtret?!

Gjorde förresten "klart" ljusrampen igår oxå, just nu ligger den med spackel som håller på att torka... Gjorde den som ett grovt test egentligen för att ta reda på om jag skulle klara av att göra en som var snygg nog att använda... Tyckte inte att det var särskilt svårt, men än är det inga ljus inbyggda och jag vet inte heller om jag skall använda den som jag gjort eller om jag skall göra en ny, nu när jag lärt mig av mina misstag *hehe*

Kommentarer!?
#30 - 22 mars 2009 20:22
Snyggt!:d Det är min kommentar!:D
#31 - 22 mars 2009 20:29
snyggt det blev :). den växten som är framför filtret heter svärdsplanta :).
#32 - 22 mars 2009 20:36
osis skrev:
Snyggt!:d Det är min kommentar!:D

macke_fisk skrev:
snyggt det blev :). den växten som är framför filtret heter svärdsplanta :).

Tackar :)

Misstänkte att det var en svärdsplanta ja... Tack för det snabba svaret!
#33 - 24 mars 2009 19:24
Fy vad trött jag blir på mig själv... Byggde ihop en ljusramp hemma hos mostern i helgen... Fick lite rätt grovt material som jag byggde av, spacklade upp slutresultatet och blev rätt nöjd med det :)

Idag var jag iväg och köpte mig en lysrörsarmatur som jag plockade isär och skulle sätta i mitt hemmabygge, då visade det sig att det saknas ca 3-5mm på varje sida i rampen för att få in lysröret!!!

Man kan bli trött för mindre... Nu blir det nog till att köpa en riktig byggplyfa (aningens finare mtrl än det jag byggt i nu) och bygga en ny *hehe* Denna gången skall jag faktiskt ha en plan bakom mitt byggande och inte bara köra på frihand...
#34 - 25 mars 2009 15:00
Tycker också det vart skit bra! Och återigen kul att du pysslat ihop egna grejer!

Lite tråkig bild på hur inredningen vart (mörk osv)..
#35 - 25 mars 2009 17:18
Jo, den blev ju det... Men utan min tänkta ljusramp så har jag rätt dålig belysning där... Skall se om jag kan ordna upp lite bättre bilder!
#36 - 25 mars 2009 19:01
Du fixar det lätt! :D
#37 - 5 april 2009 18:54
Lite nya bilder enligt förfrågan :) Nu har det varit igång ett tag och fungerar alldeles utmärkt... Blev lite trött på hela projektet när det gick åt skogen med lysrampen.

Men efter påsken tror jag nog att jag skall ge mig på ett nytt försök...

Nu till bilderna... Får ursäkta att det är en del blixtreflexer och rätt smutsig frontruta...

Bild 1 - Akvarium, före!

Bild 2 - Akvarium, efter!

Bild 3 - Akvarium, efter!

Bild 4 - Akvarium, efter!
#38 - 5 april 2009 19:05
Det blev snyggt!:D

Annons