omstart 540 liter

#1 - 18 juli 2007 12:47
Efter att ha lagt mitt dryga 30 åriga intresse av ciklider i malpåse under hela 4 år;), så har lusten kommit att starta om mitt 540 liters akvarium igen. Tanken var först saltvatten men eftersom jag redan har två sådana burkar så vaknade intresset för ciklider igen.

Jag letade upp mina gamla BTN moduler och borrade ett hål i botten av akvariet för att sätta en tankgenomförning i hålet.

Kommentarer och frågor vore kul.

Resultatet blev följande: Bild 2 är själva överriningen ner till sumpen, röret går genom en filtermodul.
#2 - 18 juli 2007 14:16
karet kommer nog bli riktigt snyggt iaf;)
#3 - 18 juli 2007 14:23
Vad är det för ciklider du ska skaffa då?
Kommer följa projektet!:)
#4 - 18 juli 2007 15:02
Wow, det här verkar häftigt! Ja, vad skall du ha för fiskar i?
#5 - 18 juli 2007 15:36
fredd skrev:
karet kommer nog bli riktigt snyggt iaf;)

Tackar

Vic skrev:
Vad är det för ciklider du ska skaffa då?

Kommer följa projektet!:)

MaxB skrev:
Wow, det här verkar häftigt! Ja, vad skall du ha för fiskar i?

Jag har inte bestämt mig än. Men det står mellan Victoria, Tanganyika eller malawiciklider.
#6 - 18 juli 2007 15:51
Ålrajt, vad det än blir skall det intressant att följa tråden. Jag tycker redan det ser fint ut... fastän jag förstår att det är långt kvar!:)
#7 - 18 juli 2007 16:16
Har fixat sumparna idag.
#8 - 18 juli 2007 16:21
Det här ser verkligen toppintressant ut. Hur, så att säga, "driver" du vattnet genom sumparna? Modulerna ser också vansinnigt bra ut - på sidorna och i vattenytan. Det här kommer att bli makalöst snyggt!
#9 - 18 juli 2007 16:48
MaxB skrev:
Det här ser verkligen toppintressant ut. Hur, så att säga, "driver" du vattnet genom sumparna? Modulerna ser också vansinnigt bra ut - på sidorna och i vattenytan. Det här kommer att bli makalöst snyggt!

Vattnet kommer ner till den vänstra sumpen genom överriningen (bild 2 i första inlägget) och går genom "ihopkopplingen" till den högra sumpen och pumpas tillbaka med en pump till akvariet.
#10 - 18 juli 2007 17:13
Aaahh, det ante mig! Jag undrade just var pumpskallen befann sig! då har jag en klar bild! Skall bli mycket kul att följa detta!:)
#11 - 18 juli 2007 17:51
Kommer nog att bli j..ligt snyggt.Kör med ett tanganyika kar :)
Malawi har ju en förmåga och "bygga" om karet och växter går ju knappt.
#12 - 18 juli 2007 18:37
Va kul!!!
Nu finns det ju två roliga projekt att följa (MaxB och ditt)!

Har du några planer på hur du vill att det ska se ut i karet?
#13 - 18 juli 2007 18:40
santa skrev:

Malawi har ju en förmåga och "bygga" om karet

Är det inte kul att det förändrar sig efter varje gång man tittat? Jag har ingenting emot att det är lite förändringar.
Smaken är som baken, den är delad!!!:p
#14 - 18 juli 2007 18:56
Nä jag menar inte så har två malawi burkar här.Men dom har jag inga växter i bara en massa kolsten,och stora pumpar :)
#15 - 18 juli 2007 19:26
santa skrev:
Nä jag menar inte så har två malawi burkar här.Men dom har jag inga växter i bara en massa kolsten,och stora pumpar :)

Hatar växter (jag lyckas aldrig få dom att överleva), delvis därför blir det ett Tanganyika-kar hos mig, så småning om.:p
#16 - 18 juli 2007 19:47
Kommer följa projektet! Kommer ju bli helt sanslöst snyggt :D
#17 - 19 juli 2007 09:50
matte159 skrev:
Va kul!!!

Nu finns det ju två roliga projekt att följa (MaxB och ditt)!

Har du några planer på hur du vill att det ska se ut i karet?

Tack

Har samlat på stenar i olika storlekar under våren, alla stenarna skall ha "rundade"former dvs de skall se ut som de slipats av av vågrörelserna.

Sen kommer en mindre del av botten vara sand.

Så en större del av botten kommer att täckas av sten, har haft så förut och där överlever ganska många yngel, samt en mindre del kommer att ha sandbotten. Inga växter.
#18 - 19 juli 2007 09:57
Vill man inte ha växter så går det ju att köra dom i en av sumparna som vattenrenare. I med snabbväxande växter samt dosera med TMG och fäst en spott som lyser 12 timmar om dan. Så slipper du en massa vattenbytande.
#19 - 19 juli 2007 10:09
Vill man inte ha växter så går det ju att köra dom i en av sumparna som vattenrenare. I med snabbväxande växter samt dosera med TMG och fäst en spott som lyser 12 timmar om dan. Så slipper du en massa vattenbytande.

Ja det är faktisk en av tankegångarna, men jag har inte bestämt mig än om jag skall ha det så.
#20 - 23 juli 2007 21:29
Har fyllt med vatten och sten samt sand. Skall fyllas på med lite mer sand.

Vattnet är inte helt klart men ni kan dock se hur det blev.
#21 - 23 juli 2007 22:05
Tycker det ser enormt fint ut! Najs med ljus- och skuggspelet som skiftar och ger kontraster! Mycket läckert!
#22 - 23 juli 2007 22:41
MaxB skrev:
Tycker det ser enormt fint ut! Najs med ljus- och skuggspelet som skiftar och ger kontraster! Mycket läckert!

Tack, skall exprimentera lite till med spottar. Är inte riktigt nöjd än.
#23 - 23 juli 2007 22:57
Lite bilder till.

Fick lite "knasiga" ideer om att utnyttja överhängsmodulerna som yngelplatser. Har kapat den större bland annat för att få in lite ljus i hörnet, men också så att ynglen skall kunna ta sig ut därifrån när de är tillräckligt stora. Tanken var att honorna skulle släppa ut sina yngel där men det blev lite för grunt (tror jag), men jag kan ju flytta ynglen dit efter att honorna spottat.Har även ordnat så att vatten pumpas från filtermodulen över till "yngelkammrarna" för att få lite rotation på vattnet, som väl annars skulle vara ganska stillastående. Det kan ni se på bilden som visar den större modulen.

I den mindre modulen har jag sågat ut ett "hål" som honorna borde kunna ta sig in i, det kommer även i denna del finnas en hel del sten (eller möjligen biobollar om sten skulle bli för tungt.

jag lägger även upp en bild på överriningen till sumpen, lägg märke till att jag sågat ut en överlappande rörbit som jag kan flytta uppåt eller neråt och på så vis bestämma vattennivån i akvariet.
#24 - 23 juli 2007 23:22
Lite svårt att se på bilden ovan, vad jag menar med justering av vattenivå,. Här är en närmare bild.

Det är alltså rörbiten som är fastklämd på sidan av röret (längst upp) som går att flytta upp och ner och på så vis kan jag få ytan exakt där jag vill.
#25 - 24 juli 2007 02:08
ser ut att bli bra ;)
#26 - 24 juli 2007 09:24
fredd skrev:
ser ut att bli bra ;)

Ja, jag hoppas det.

Är inte riktigt klar med sumparna heller, skall bla sätta dit en genomgång med kran långt ner mot botten, som jag skall använda för att tömma vatten vid vatten byten.
#27 - 24 juli 2007 19:07
Så skönt ljus, och effektfullt med överhängande moduler! Läckert!
#28 - 24 juli 2007 19:19
Jag hade också tänkt o köpa ett 540L att ha Koi och Silverhajar i :) Men 540L verkar ju ganska stort :D
#29 - 24 juli 2007 21:24
Aircut64 skrev:
Jag hade också tänkt o köpa ett 540L att ha Koi och Silverhajar i :) Men 540L verkar ju ganska stort :D

det e både stort och inte stort samtidigt :P. Beror mycket på vad man själv är van vid, har du ett 60liters kar hemma så är ett 540 som ett hav. Har du ett 900-1500liters kar hemma är det väl kanske inte så stort:). I mina ögon är det stort iaf:p
#30 - 24 juli 2007 21:30
I mina ögon är 1500 litet för mig ;) Vill bara ha det så stort som möjligt :)
Men letar dock efter något akvarium som är större än 1000L
#31 - 25 juli 2007 22:57
quarantino skrev:
Så skönt ljus, och effektfullt med överhängande moduler! Läckert!

Tack.

Angående storlek på akvarium, så har jag ett 1000 liters (som jag tyckte borde bli stort nog). Nu ångrar jag att jag inte gjorde det 1 meter längre.
Hade jag gjort det 3 meter, från början, så skulle jag väl velat ha 4 meter långt idag osv.
Man blir aldrig nöjd;).
#32 - 26 juli 2007 10:57
Nu blir problemet med att jag måste bestämma mig för Malawi, tanganyika eller ciklider från Viktoriasjön.
#33 - 26 juli 2007 16:52
Vilken av följande fem belysnings sätt är bäst ?

Bild 1,2,3,4 eller 5 ?
#34 - 26 juli 2007 16:59
Bild nr4 gillade jag, skuggspelat är lite speciellt där...
#35 - 26 juli 2007 17:25
Jag faller inte för grupptrycket nu men ja tycker också 4:an =) Blev lite skarpare skuggor där
#36 - 26 juli 2007 17:30
Jag tycker det ser sit snyggt ut men kanske lite för artificiellt.. om du förstår vad jag menar.
#37 - 27 juli 2007 08:34
Fiddan skrev:
Jag tycker det ser sit snyggt ut men kanske lite för artificiellt.. om du förstår vad jag menar.

Du menar att det skulle se lite mer "levande" ut med växter ?
#38 - 27 juli 2007 08:36
Bild nr4 gillade jag, skuggspelat är lite speciellt där...

RobinJ skrev:
Jag faller inte för grupptrycket nu men ja tycker också 4:an =) Blev lite skarpare skuggor där

Nr 4 verkar det som:).
#39 - 27 juli 2007 10:01
Det ser riktigt bra ut och säkert 100 gr bättre i verkligheten men det känns lite lego aktigt eller att blocken är staplade, kan tänka mig att det är den stora platta modulen som gör så att jag upfattar det så, sedan kanske några kantiga stenar på botten skulle gjort ett anat intryck också..

hoppas inte du tar illa upp för det vill jag inte.
#40 - 27 juli 2007 10:17
Fiddan skrev:
Det ser riktigt bra ut och säkert 100 gr bättre i verkligheten men det känns lite lego aktigt eller att blocken är staplade, kan tänka mig att det är den stora platta modulen som gör så att jag upfattar det så, sedan kanske några kantiga stenar på botten skulle gjort ett anat intryck också..

hoppas inte du tar illa upp för det vill jag inte.

Hehe:D Nej då. Om vi alla hade samma smak så vore väl världen bra enformig. Dessutom måste vi ju ha rätt att säga vad vi tycker, eller hur.

Men jag fårstår dina åsikter, kanske det hade varit snyggare med några mindre moduler istället för den stora.

Stenarna har jag tidigare haft kantigare, men den här gången ville jag pröva med enbart runda/avrundade stenar.
Det hade nog varit snyggare med runda stenar om även modulerna varit mer avrundade, om du förstår vad jag menar.
#41 - 28 juli 2007 19:27
Har modiferat ena sumpen lite, har delat av med ett galler. På den vänstra sidan skall det vara korallgrus och på den mindre högra delen skall returpumpen ligga.
#42 - 28 juli 2007 21:51
Det blev ett Malawiakvarium, igen !

Var och handlade idag, det blev:

Otopharynx lithobates 5 st.

Aulonocara maleri (Röd rubin) 5 st.

Pseudotropheus (Polit) 5 st.
#43 - 28 juli 2007 22:58
Bilder?:)
#44 - 29 juli 2007 15:36
quarantino skrev:
Bilder?:)

Lite bilder, inte så hög klass på dem direkt;).
#45 - 29 juli 2007 17:18
Stenhårda färgglada, vackra puckar Peter! Det där ser ju helnajs ut!:)
#46 - 30 juli 2007 09:30
Några till bilder
#47 - 30 juli 2007 16:34
Senaste tillskottet, en vågmaskin. Den skall kopplas på returpumpen och utloppen blir genom filtermodulerna.
#48 - 30 juli 2007 17:45
det kan vara kul å se hur de funkar. Vart köpte du den vågmaskien?
#49 - 30 juli 2007 18:41
fredd skrev:
det kan vara kul å se hur de funkar. Vart köpte du den vågmaskien?

Köpte den här http://shop.carlen.biz/index.asp

Skall köpa slang och slangklämmor i morgon så jag kan sätta igång den.
#50 - 2 augusti 2007 10:52
Nu är vågmaskinen monterad.

Bild ett och två ser ni hur den är monterad.

Bild tre är flödet på för fullt och i bild fyra är flödet av.

Intervallerna mellan på och av är ca 6-7 sekunder.
#51 - 4 augusti 2007 18:18
Vad bra Peter

Jag för över söttänk till saltvattenssidan och du för över salttänk till sötsidan.

Får försöka att komma och titta på dina projekt när jag är och besöker min gamla mamma nästa gång (Jag är från Skövde från början) om det går bra.

MVH Lasse
#52 - 4 augusti 2007 20:03
Lasse skrev:
Vad bra Peter

Jag för över söttänk till saltvattenssidan och du för över salttänk till sötsidan.

Får försöka att komma och titta på dina projekt när jag är och besöker min gamla mamma nästa gång (Jag är från Skövde från början) om det går bra.

MVH Lasse

Ja det vore kul.:)

När du är intresserad. Så skicka ett PM så får du mitt namn,telefon nr och adress.
#53 - 5 augusti 2007 21:12
Ser fint ut!

Har man vågmaskin för ljusets skull, eller för att man gillar svalpet?
#54 - 5 augusti 2007 21:24
quarantino skrev:
Ser fint ut!

Har man vågmaskin för ljusets skull, eller för att man gillar svalpet?

Mest för att jag tyckte att det var kul och pröva den varianten av vågmaskin, jag har två andra i mina saltvattens akvarium.
Sen ville jag efterlikna den naturliga miljön så mycket som möjligt. Vilket jag lärt mig är viktigt, efter att hållt på med saltvatten några år. Så varför inte föra över det på mina sötvattensakvarium.
Läste även en artikel i ciklidbladet som tog upp vågmaskiner, för några år sedan.

Men knappast något man måste ha i ett sötvattenskar;).
#55 - 11 augusti 2007 21:10
Har köpt en grupp Pseudotropheus elongates (small blue Mbamba reef), nån som har erfarenhet av dom ?

Samt info om dem, är lite magert i böckerna hemma.
#56 - 12 augusti 2007 03:28
ser ut makalöst bra ut akva + fiskar waw[:-106][:-106][:-106][:-106]
bra jobbat Peter
#57 - 12 augusti 2007 09:09
jarecki68 skrev:
ser ut makalöst bra ut akva + fiskar waw[:-106][:-106][:-106][:-106]

bra jobbat Peter

Tackar.:)
#58 - 12 augusti 2007 21:48
Har köpt en grupp Pseudotropheus elongates (small blue Mbamba reef), nån som har erfarenhet av dom ?

Samt info om dem, är lite magert i böckerna hemma.

Ingen som känner vet något ?
#59 - 13 augusti 2007 00:14
om det är Pseudotropheus elongatus du menar, så finns här lite info om elongatus, fast en annan variant:
http://www.riftlakes.com/cichlids/pseudotropheus_sp_elongatus_ruarwe.html

samma här:
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=7206&lopnr=8
#60 - 13 augusti 2007 09:12
fredd skrev:
om det är Pseudotropheus elongatus du menar, så finns här lite info om elongatus, fast en annan variant:

http://www.riftlakes.com/cichlids/pseudotropheus_sp_elongatus_ruarwe.html

samma här:

http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=7206&lopnr=8

Nej, det var just den variant jag nämner nämligen Small blue Mbamba reef.

I böckerna jag har hemma så finns P. elongatus Mbamba bay med. Men inte den variant som jag letar info om som kommer från Mbamba reef och heter (enligt uppgift) Small blue. Så hela namnet är alltså Pseudotropheus elongatus (sp.) Small blue Mbamba reef.
#61 - 13 augusti 2007 11:01
okej, men det är lite lite typ samma fakta för båda dom då? Verkar inte finnas något på google, är du säker på att det inte kanske är en framavlad variant?
#62 - 13 augusti 2007 15:28
Det närmaste jag kommer är P. elongatus Mbamba reef, finns en uppgift om första gångsodling i ciklidbladet 1995.

Vad gäller framodlad variant, så borde det inte stå med Mbamba reef i så fall. Eftersom det antyder att den finns där.

Boken jag letade info i köpte jag (Malawiciklider i sin naturliga miljö) 1995, så den är lite innaktuell. Det har ju upptäckts många nya arter sedan dess i malawisjön.
#63 - 15 augusti 2007 14:44
Har pratat med försläljaren igen och P. elongatus Mbamba reef som nämns som förstagångsodling i ciklidbladet 1995, är troligen samma art. Numera även med tillägsnamnet Small blue.
Skall vara en ovanlig art, enligt försäljaren. Det är heller ingen odlad variant tydligen.
#64 - 14 oktober 2007 12:07
Lite bilder på nya invånare.
#65 - 14 oktober 2007 14:33
fina fisken:)
#66 - 14 oktober 2007 14:47
hur ser karet ut idag då?
#67 - 15 oktober 2007 17:35
Jag kan ingenting om Malawi ciklider, men kan man inte utnyttja tomrummen i modulerna till de fiskar som leker i grottor? Jag kan lite mer om Tanganyika och om jag haft moduler hade jag gjort hål i dom och fyllt modulen med lagom stora stenar. Vad gäller yngelkaret i topmodulen så var det riktigt smart, kommer säkert kopiera det nån gång i framtiden.

Vågdelaren, skiftar den mellan av och på med 6 sek intervall? Eller byter den mellan utblåsen med 6sek intervall? Jag funderar på att skifta mellan att ha utblåset utmed bakgrunden och utmed ytan för att efterlikna vågor som rullar in och ut igen. Men då behöver jag ett något längre intervall, säg 10 sek kanske.
#68 - 15 oktober 2007 19:09
Den vågmaskinen Tors hammare använder har en variabel skiftning som beror på flödet. Vill man ha längre intervall så stryper man flödet alternativt sätter en mindre pump.

Jag har en sån i mitt tanganyikakar, Bilder finns här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=278&Itemid=206

Fördelarna är många.
Akvariet ser mer levande ut med växter som vajar och fiskar som kompencerar för strömskiftningar. Ljuset blir mer levande också. Man får färre döda punkter. Men framförallt så samlas det aldrig skit i ett hörn när man kör vågmaskin.

Just denna varianten kostar dryga 500ingen och är en mycket god investering om ni frågar mig.

Ursäkta att jag besvarade dina frågor TH, men jag blev så glad när jag såg att någon annan än jag kör denna fantastiska manick.
MVH
Magnus
#69 - 15 oktober 2007 19:31
O, den artickeln läste jag för säkert... ett år den? Kan det var så länge sen? Tanken med vågdelaren har suttit i sen dess :D. Finns det andra vågdelare? Kanske något billigare?

Annons