Omstart efter total fiskdöd

#1 - 7 januari 2010 21:45
Alla fiskar i mitt 220l akvarium dog plötsligt. Vet inte orsaken- förgiftning el sjukdom, kanske. Ska nu starta upp på nytt, men är osäker på hur. Akvariet har varit igång i 14-15 år. Tog upp alla växter, tömde det på vatten och tvättade ca en halv hink av översta gruslagret, när jag måste flytta möbeln vid tapetsering för 5-6 år sedan. Ska jag byta allt vatten, skölja växterna och tvätta rötter, stenar och grus för att få bort allt ev gift eller smitta eller vad? Vilka vattenprover bör jag ta och hur, om jag i stället behåller allt för att bevara bakteriekulturen? Jag har också senaste året haft problem med algpåväxt på växterna om det kan ha betydelse för tillvägagångssätt?
#2 - 7 januari 2010 21:51
Testa allt som går att testa är mitt råd, och gör det innan du gör något annat.
Finns teststickor men de är inte jättesäkra, dropptester är säkrare, men då blir det till att köpa fler och det kostar ju en slant, men det kan det nog vara värt efter en så tråkig historia.
Man vill ju också veta om du fått nåt gift i vattnet, alltså utöver ammoniak eller så, vet tyvärr inte hur man tar reda på det.

Nästa steg beror kanske lite på vad testerna berättar.
#3 - 7 januari 2010 22:11
Okej, jag börjar där, så får vi se. Tack!
#4 - 7 januari 2010 23:05
Vad har du gjort det senaste i karet som skulle kunnat påverka? Om det varit i drift så länge bör du ha bra koll på avvikelser du gjort i skötseln eller liknande.

Har du målat om i rummet eller gjort någonting annat som ger starka ångor och lukt i bostaden?
#5 - 7 januari 2010 23:31
Inte jag, men grannen ovanpå renoverar och det stank lacknafta hela förmiddagen den dag de flesta dog. Å andra sidan har et förekommit då och då den senaste månaden och inga fiskar har dött då. Jag hade också köpt en del fiskar 14 dar innan varav 8 små purpurtetror "försvann spårlöst" efter någon dag och en var död när jag kom hem, troligen pga kylan. De kan förstås ha varit smittade av något men ingen fisk såg sjuk ut innan i stort sett alla dog samtidigt. Några sorgmanteltetror och en 15 cm Ancistrus klarade sig några dagar med upprepade vattenbyten, men var döda när jag kom hem i dag. Så det är gåtfullt.
#6 - 7 januari 2010 23:38
Iom. att min första tanke var att fråga om något liknande pågick så kan vi iprincip utgå ifrån att det är boven i dramat. De ångorna går ner i karet och är inte direkt en hälsokur för firrarna. Har du ett öppet kar? Om inte, hade du luckor öppna?

Tycker i vilket fall inte att du bör starta om karet över huvud taget, du rubbar bara balansen som du högst troligen har kvar. gör ett helvattenbyte men låt aldrig filtret stå still, om något maximalt en timme, sedan tycker jag att du skall köpa ett par tåliga fiskar och köra karet i någon vecka för att se till så allt är lungt, fortsätter han renovera så du får ner ångor får du se till att ha karet någolunda täckt och vädra ut det värsta.
#7 - 8 januari 2010 23:07
Jag har täckglas och vädrade genom köksfläkt och balkongdörr så länge jag tordes för kylan. har gjort vattentest i dag, alla värden normala. Det visar ju iofs inte om där finns gift eller smitta. Tack för råden, vattenbyte i morgon.

Annons