Omstart pga grönalger

#1 - 27 december 2009 09:16
Jag tänkte starta om akvariet pga kraftig grönalg-tillväxt både på växter o inredning.

Min fundering är - ska jag rengöra filtret o därmed göra en total omstart, eller räcker det att byta allt vatten och sedan låta befintlig filterbakteriekultur mogna in vattnet?

Sitter det alltså grönalgssporer i filtermassan som på så vis kan starta en ny algexplosion i det nyvattnade karet, eller är de oskadliggjorda i filtret av den snälla bakteriemassan där?
#2 - 27 december 2009 09:20
Det är väldigt dumt att starta om ett akvarium. Mycket bättre att hitta anledningen till varför de uppstår istället för att starta om då de troligtvis kommer tillbaka. Sporer finns överallt och det komma blomma upp om de får rätt möjligheter.
#3 - 27 december 2009 09:21
Då får du en motfråga, vad gör du för förändring så det inte kommer tillbaka?
En omstart är inte mycket lönt om du inte gör något åt uppkomsten och orsaken till algerna samt ser det i ett mer långsiktigt perspektiv.
Algsporer finns alltid i vattnet, det är bara att mota Olle i grind och inte låta dem få fäste så att göra en omstart tror jag knappast gör något åt ditt problem.
Vad har du för belysning och hur länge?
Gödning?
Storlek på kar?
Fiskbelastning?
Hur länge har karet varit igång, osv osv....
#4 - 27 december 2009 09:26
Karet har varit igång över ett år utan problem fram till för några månader sedan. Vet inte exakt vad som triggade igång tillväxten, men jag har innan detta bl.a. ökat ljusbilden genom att "inreda" ljusrampen med reflekterande metalltejp. Om ökat ljus triggar algtillväxten så kraftfullt, kan man ju undra om alla använder svag belysning för sina ljustörstande växter.

Svaret är alltså att jag inte vet varför det blev såhär, men eftersom jag läst här på Zoopet att många rekommenderas större vattenbyten och mekanisk rengöring för att komma till rätta med algproblem så gick jag på den linjen.
#5 - 27 december 2009 09:44
UV-filter...

Jag kör UV i mitt 720 och det är nästintill 100% algfritt.
#6 - 27 december 2009 09:49
Kan också rekommendera UV filter. Är helnöjd med det!
#7 - 27 december 2009 09:59
perfetto skrev:
Om ökat ljus triggar algtillväxten så kraftfullt, kan man ju undra om alla använder svag belysning för sina ljustörstande växter.

Där har du troligen boven i dramat, nu vet man inte hur länge du har tänt eller vad det är för belysning du har, men prova att minska ljustiden ett par timmar.
Sedan är det inte fel att ha algätande fiskar om de passar in i karet samt även lite snabbväxande växter som gör att karet kommer i balans igen lite fortare.
UV-filter gör inte saken så mycket bättre mot grönalger, men å andra sidan blir det absolut inte sämre heller;).
#8 - 27 december 2009 11:18
8-12 timmars belysning, håll vattenbytesregimen stenhårt, pilla inte i akvariet om du inte gör ett vattenbyte direkt efteråt. Varje gång du rör om i karet eller skrapar alger så frigörs sporer som sedan sätter sig överallt. En omstart är en stor förändring som algerna lär älska.
#9 - 27 december 2009 11:44
Jag har - som sagt - inte ändrat några rutiner förutom att det möjligen är mer mängd ljus ner i karet nu då efter förstärkning. Men det borde väl i så fall drabba alla med stark belysning och/eller reflektorer?
Jag kör ca 7-8 timmars ljus, och jag kör samma vattenbytesintervall o mängd som innan då karet var helt algfritt.
#10 - 27 december 2009 12:18
Och du skrapar bara alger just innan vattenbyte? Hur har du i övrigt, göder du något? Har du mycket växter? Hur mycket ljus i förhållande till vattenvolym?
#11 - 27 december 2009 12:35
Johanski skrev:
Och du skrapar bara alger just innan vattenbyte? Hur har du i övrigt, göder du något? Har du mycket växter? Hur mycket ljus i förhållande till vattenvolym?

- Jag har aldrig använt någon gödning, har numer mycket lite växter just pga att grönalgerna tagit död på många. Jag skrapar inte alger så värst just för att inte sprida porer i vattnet.

Ljus har jag två rör då i mitt 375 liters. Vanliga rekommenderade rör.

Det känns som att allting började i samma veva som karet fick mer ljus, helt enkelt. Allt var stabilt och algfritt innan dess.
#12 - 27 december 2009 13:00
Det jag egentligen undrar då är om jag bör starta om med rengjort filter o nytt vatten för att döda all algpåväxt samt sporer, eller om de kommer dö med minskat ljus eller vad nu är bäst för grönalger. Vill ju helst ge växterna optimalt med ljus också, så det känns som en märklig ekvation.
#13 - 27 december 2009 13:34
I med fler snabbväxare, slå i en dos PMDD och börja med EC om du inte kör co2, byt vatten en gång i veckan och håll regimen. Det är vad jag skulle göra. Algerna tolererar mycket lägre näringsnivåer än vad växterna gör, så att sluta göda när man får alger är oftast en dum idé. Vet själv, då jag fått riktigt jobbiga alginvasioner när jag missat att göda under en vecka då jag var bortrest. "två rör" säger mig inte mycket, men det är förmodligen inte mycket alls.
#14 - 27 december 2009 14:13
Johanski skrev:
I med fler snabbväxare, slå i en dos PMDD och börja med EC om du inte kör co2, byt vatten en gång i veckan och håll regimen. Det är vad jag skulle göra. Algerna tolererar mycket lägre näringsnivåer än vad växterna gör, så att sluta göda när man får alger är oftast en dum idé. Vet själv, då jag fått riktigt jobbiga alginvasioner när jag missat att göda under en vecka då jag var bortrest. "två rör" säger mig inte mycket, men det är förmodligen inte mycket alls.

- Tack för tipsen. Jag är bara fundersam över varför det här karet som tidigare gått helt stabilt utan vare sig PMDD eller EC tidgare,plötsligt gror igen när jag byter till nya rör och ökar reflektorkapaciteten i armaturen?
#15 - 27 december 2009 14:39
perfetto skrev:
- Tack för tipsen. Jag är bara fundersam över varför det här karet som tidigare gått helt stabilt utan vare sig PMDD eller EC tidgare,plötsligt gror igen när jag byter till nya rör och ökar reflektorkapaciteten i armaturen?

För att algerna är bättre än växterna på att anpassa sig och dra nytta av de nya lysrören men så småningom får växterna övertag igen och växer förbi algerna. Så har jag fattat det som iallafall rätta mig om jag har fel.
#16 - 27 december 2009 14:45
Du ökar ljusmängden utan att ge växterna mer näring, någonting kommer att växa, antingen växterna eller algerna, så enkelt är det, har inte växterna en "optimal" miljö tar algerna vid istället då de inte alls är lika kinkiga med näringsvärden osv. i karet.

Tidigare räckte maten du matade med (dvs skiten som fisken producerat) i karet som näring till växterna, med ökad ljusmängd kan de förbruka mer näring och då räcker inte skiten till längre, då måste du tillsätta näring för att inte algerna skall gynnas av det hela.

Jag får en grönalgs explotion varje gång jag gör den klantiga missen att beskära för hårt eller möblera om för mycket i karet, fram tills växterna tagit sig har jag alger, men de blir senare utkonkurerade av växterna när de rotat sig igen.
#17 - 27 december 2009 14:53
Sultanen skrev:
Du ökar ljusmängden utan att ge växterna mer näring, någonting kommer att växa, antingen växterna eller algerna, så enkelt är det, har inte växterna en "optimal" miljö tar algerna vid istället då de inte alls är lika kinkiga med näringsvärden osv. i karet.

Tidigare räckte maten du matade med (dvs skiten som fisken producerat) i karet som näring till växterna, med ökad ljusmängd kan de förbruka mer näring och då räcker inte skiten till längre, då måste du tillsätta näring för att inte algerna skall gynnas av det hela.

Jag får en grönalgs explotion varje gång jag gör den klantiga missen att beskära för hårt eller möblera om för mycket i karet, fram tills växterna tagit sig har jag alger, men de blir senare utkonkurerade av växterna när de rotat sig igen.

- Okeey, tack. Så i princip menar du att jag ska skaffa stora snabbväxande växter o plantera dem i det redan alg-manifesterade vattnet så tar de över balansen o utplånar algerna?
#18 - 27 december 2009 15:04
perfetto skrev:

Som sagt, ökad ljusmäng med att du bytt rör skrev du heller inget om tidigare...;)
Ju mindre du "normalt" gör med karet desto närmare en krasch är man, det funkar en tid men risken är att man kommer över den gränsen och då...

Annons