Onaturliga inredningsprylar.

#1 - 24 oktober 2009 18:37
Jag har varit i processen av att inreda mitt akvarium under dom senaste dagarna, jag tycker att vrak är jävligt snygga och är rätt imponerad av dem så jag skaffade ett (var i 2 delar) till mitt akvarium.

Är det rätt töntigt då dom flesta jag har sett här har bara naturliga saker, så som rötter, stenar samt växter.

Tack.
#2 - 24 oktober 2009 18:47
Andrém skrev:
Jag har varit i processen av att inreda mitt akvarium under dom senaste dagarna, jag tycker att vrak är jävligt snygga och är rätt imponerad av dem så jag skaffade ett (var i 2 delar) till mitt akvarium.

Är det rätt töntigt då dom flesta jag har sett här har bara naturliga saker, så som rötter, stenar samt växter.

Tack.

Man får avgöra själv vad man tycker är fint. Om du gillar vrak så ska du ha vrak i ditt akvarium. hade du gillat att ha en barbiedocka i akvariet så tycker jag att du skulle haft den där också. Skit i vad andra tycker och vad som är "töntigt" eller inte töntigt.
De flesta tycker nog att "naturlig" (hur naturligt det nu är att ha fiskar i akvarium) inredning är det snyggaste. Men för den sakens skull måste du inte ha det. En tjej länkade i en tråd till ett helt rosa akvarium, allt annat än naturligt: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=134945
#3 - 24 oktober 2009 18:48
Andrém skrev:

Tack.

Personligen är jag inte för en massa olika konstiga saker i karet men för fiskarna har det ingen betydelse(så länge det inte är giftiga/skarpa osv saker)

du får ställa dig frågan vad du vill uppnå med karet. vill du det ska se ut som en biotop eller vill du få wow från kompisar (kan man ioförsig få ändå)
#4 - 24 oktober 2009 18:50
håller man sej till ett akvarium med biotop så är det kanske inte det mest biotop enliga att ha ett litet vrak i akvariet.

jag tycker också att det är ganska coolt att "pynta" akvariet men då skulle jag ha ett akvarium som bara är anpassade för det.

Så vill du ha ett vrak så ska du ha det. det är ditt akvarium och din fantasi;) vi på zoopet kan ge dej lite tips.
#5 - 24 oktober 2009 18:51
Ja, alltså jag har det bara för att jag tycker verkligen om vrak så det tilltalar mig rätt mycket. Vad kompisar tycker kunde jag inte bry mig mindre om då jag har inga :)

Jag tänkte eftersom bara massor med rötter är relativt tråkigt enligt mig och vrak delarna är nästan 30cm höga och har en bra del hål att simma in i etc. Såklart har jag ju växter, stenar och rötter men jag tänkte lägga till något annat utöver det. Förstör det hela grejen med att ha ett "naturligt" akvarium? Vrak och sådant finns ju i hav men då är dom ju inte gjorda av plast etc ;)

Tack för din input
#6 - 24 oktober 2009 19:06
Skönheten ligger i betraktarens öga;)
Allt handlar om att tillfredsställa hjärnan, om du är nöjd med hur du inrett ditt kar så räcker det, man måste inte göra som den stora "massan" tycker (om det nu är så)

Jag såg ett akvarium en gång på tivoli i Danmark, det var helt inrett med tomma ölflaskor och gamla cyklar (precis som det ser ut på botten i vilken stadskanal som helst) väldigt eftertänksamt.

kan sätta en peng på att det finns dykare som inte kan se något vackrare än ett gammalt vrak.
#7 - 24 oktober 2009 19:08
Jo, att göra som man själv vill är ju något man ska eftersträva men om det tar bort den hela "naturliga" känslan i akvariet får jag lite baktankar om det. Visserligen kanske inte det spelar någon roll för fiskarna eller det kanske det gör?

Man ser och hör nämligen så mycket "åh vad fint" "wow, skitsnyggt" när det är ett s.k biotop akvarium. Jag kanske bara är enkelt påverkad av utomstående kritik men känns lite mindre vågat att göra något "alternativt" i sitt första akvarium och att förvänta sig positiv kritik.
#8 - 24 oktober 2009 19:52
klart att ett litet plastvrak inte är naturligt... För att fiskarna är alldeles för stora i förhållande till vraket. Inte för att det inte ligger saker på botten i nästan alla vattendrag.
Det allra mest verklighetstrogna akvariet borde ju egentligen innehålla en gammal ölburk, en gummistövel eller om man har ett stort akvarium en sjunken eka...

Men som sagt. Gillar du vraket - kötta ner det bara. Det blir förmodligen jättesnyggt.
#9 - 24 oktober 2009 20:26
beror väll på hur stora fiskarna är i förhållande till vraket, jag har inte planerat att ha så stora fiskar så det lär ju fungera men jag kanske bara ska ha en del av vraket isåfall för nu när jag tänker på det så har jag inte så väldigt mycket gömställen. En magrov rot, en stor sten med 2 hål att simma igenom, vrak delarna och sen en dykarhjälm som min mamma köpte *haha* Bör jag skaffa mer gömställen eller? spelar det stor roll om botten nästan är full med saker och växter lite här och var? försöker bevara en del mark för malarna att gå runt och leta när jag väl har några fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 oktober 2009 20:40
Jag ogillar allt onaturligt som syns i akvariet (vilket inkluderar även värmare, filter etc.) men det är enbart en estetisk fråga - fiskarna bryr sig minimalt så tycker du det är snyggt med ett vrak skall du självklart köra med ett sådant. Det är ju ditt akvarium - fiskarna bryr sig inte ett dyft om deras gömställen finns i en 100% naturtrogen stenbiotop eller i några vrak.
#11 - 24 oktober 2009 20:46
Jo, jag är inte heller så kär i onaturliga saker men vrak är något mina ögon faller för. Kommer nog köra mig av med dykarhjälmen för den passar verkligen inte in och ersätta den med några mer rötter. Förhoppningsvis så ser allt bättre ut när växterna har börjat växa utanför på vraken och kanske lite alger på det också.
#12 - 24 oktober 2009 22:20
Jag hörde en försäljare vid en av Sveriges största akvarieaffärer säga en sak en gång. Han sa så här till en kund. -Du ska inreda akvariet som du själv vill ha det, inte som alla andra säger att du ska ha.
#13 - 24 oktober 2009 22:32
Jo tack, tyvärr så bryr jag mig lite om en allmän syn på min "skapelse" så att säga. Såklart jag inte följer vad alla andra gör, annars så skulle jag inte köpt vraket för det första :) Tänkte bara försöka få en allmän syn på ett icke "biotop" akvarium då om jag lägger ut lite bilder vill jag inte bli "skrattad" åt för att man har något som inte de flesta använder t.ex
#14 - 24 oktober 2009 22:34
Vem var det som la i ett helt skelett i akvariet (plast antar jag)? Det var annorlunda.

Om vi snackar biotop så är det nog inte många som har det. Ingen vill väl ha trasiga flaskor och plåtburkar och plastpåsar i sitt akvarium? Det är vad som finns i fiskarnas naturliga miljö :(

Skappsvrak finns väl i verkligheten om jag inte misstar mig, dock kanske med en annan skala. Och andra sidan finns RC-båtar som också kan gå i sank.

Jag har ett litet avloppsrör i ett av mina grabbars kar som grotta åt hans riddargobys- Helt biotopenligt:p
#15 - 24 oktober 2009 22:43
Jag har ett vrak i mitt akvarium i nuläget. Jag tycker definitivt att det passar in. Det är rätt så gömt bakom en klunga gälört. Men det är väl olika från person till person om vad som är snyggt. De i min släkt har iaf sagt att det passar in. Men sen dykhjälmar, bilar och skyltar är jag inget fan av, inte dödskallar för den delen heller. Vid naturtrogna vrak går min gräns :)
#16 - 24 oktober 2009 22:55
Döskallar, Dykarhjälmar och vrak finns i havet (Fast flesta akvarister jag känner har sötvatten dock), Jag har alltid haft en dröm om att ha ett vackert vrak i mitt akvarium sen jag var liten, men jag har aldrig hittat något som ser nog bra och naturligt ut, de flesta ser ut som plastigt skit i mina ögon och då har jag hellre ett naturligt akvarium istället. Om jag tycker det är fel att ha onaturliga saker i akvarium Nej, med undantag för sånt som man inte kan hitta på en botten.

Ifall jag fick min dröm uppfylld på hur vraket skulle se ut så ska de vara ett äldre pirat skepp med segel och allt, inget annat, och då skulle jag inreda med växter som inte ser så stora ut så vraket ser stort ut.
#17 - 24 oktober 2009 23:07
Tack för alla era svar :) Jo när det gäller dykarhjälmen så blir det nog att jag ersätter den med något annat. Tyvärr så tar inte djuraffären emot saker som har blivit använt, vilket är förståligt. Just nu så syns en del av vraket väldigt tydligt och den andra är gömt bakom längre växter i bakgrunden men min plan är att försöka få växter att växa längs sidan eller liknande.

Brukar ni gömma era "plast" saker eller brukar ni ha dom synliga? kanske det är bättre att säga mindre synligt eftersom om man inte ser dom så gör dom inte så mycket nytta för ögonen :p

Hur mycket växter har ni? har ni en del fri yta på botten eller har ni täckt upp majoriteten av akvariet med växter? Undrar nämligen hur jag ska klä upp akvariet i mer växter eller ifall jag ska låta det vara som det är. Bilder uppskattas.

Tack för alla svar igen :)
#18 - 24 oktober 2009 23:19
Jo du, man ska plantera efter fiskarnas behov, som jag har En del pansar malar och barber, de vill ha en hel del växter, men de vill också ha en fri yta någonstans på botten, om du förstår vad jag menar :D En del fiskar vill ha flytväxter för att dämpa ljuset och så vidare.

Vilka Firrar har du i ditt kar just nu? om vi vet de så kanske jag kan svara eller något proffs :)
#19 - 25 oktober 2009 08:58
Jo exakt, har försökt att skaffa en del växter för att tillfredställa fiskarnas behov, tyvärr så kan jag inte säga vilka fiskar jag har för akvariet är tomt just nu *haha* fiskar jag planerar att skaffa dock är pansarmalar, svärdbärare, scalare, guppys (som stim fisk) och sedan vet jag faktiskt inte, kanske några guramis och ev. ciklider men botten är ju inte proppfull med saker så att säga men jag ska nog ta och organisera om växterna för jag är inte så nöjd med hur dom sitter just nu.

Tänkte också kolla, hur fixar man så att växter växer längs med någonting? t.ex en rot? Har hört att man kan använda en fiskelina eller något liknande för att binda växter till roten osv.

Annons