önskad funktion

#1 - 6 december 2006 23:15
önskar en funktion som gör att man kan söka på enskilda länders fiskar/växter.
t ex så är jag sugen på att starta upp en renodlad biotop, men det är rätt jobbigt att hitta enskilda länders fiskar. om jag vill ha från t ex argentina så måste jag bläddra genom 405 olika fiskar (minus de som t ex är olika diskusvarianter).
samma med växter (även om det då bara är 14 listade på zoopet).

skulle lätt motivera mig till att bli GOLD-medlem.

edit:
vet att typ *sökmotorns namn* etc finns, men jag är lat ;)
#2 - 6 december 2006 23:46
Jag önskar att man kan kunde söka på vattentemperatur.
admin
Christian Alfredsson
#3 - 7 december 2006 08:27
Om jag söker på "Tanzania" i fritextsökmotorn hittar den alla fiskar från just Tanzania. Tyvärr är det lite trubbigt. Man måste tyvärr ha ett fält där man anger olika lokaliteter. Dessutom på flera nivåer. Land, flod/sjö, plats i sjön osv...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 december 2006 09:08
En del ytterligare sökfunktioner hade varit bra om de hade fuinnits men att så här i efterhand lägga in dom skulle innebära en väldigt massa jobb (vi pratar om månader).
Där för frågade vi när vi körde igån artbeskrivningarna för skaldjur/amfibier vilka sökfunktioner som önskades så där finns allt med som eftersöktes och som var praktiskt genmförbart att införa.

En viss sökfunktion på t.ex. orter finns t.ex i fishbase.com för den som är intresserad
#5 - 7 december 2006 09:52
admin skrev:
Om jag söker på "Tanzania" i fritextsökmotorn hittar den alla fiskar från just Tanzania. Tyvärr är det lite trubbigt. Man måste tyvärr ha ett fält där man anger olika lokaliteter.

Söker den bara i den allmänna beskrivningen eller? Söker jag på Kamerun får jag inga träffar men det finns bevisligen arter med utbredning i Kamerun:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1098

Söker jag på Braslien får jag tre träffar, jag tror att det finns fler arter inlagda med utbredning i Brasilien.

Kan det vara så enkelt att det funkar om fältet utbredning inkluderas i sökningen?

Annons