Önskar tips kring limning av akvarie

#1 - 26 september 2004 21:24
Jag har ett kantstött hörn på det bakre glaset på ett 100 liters och tänkte prova att byta ut den för säkerhets skull.

När jag har skurit bort det gamla glaset, kan jag då stryka ut en silikon-sträng på de rentvättade kanterna och lägga ner den nya glasskivan (uppifrån) och trycka till? eller hur gör man ?

#2 - 26 september 2004 22:03
haä är en bra länk:
http://www.adelgren.se/akvarium/
kolla i menyn till vänster, under "projekt" finns rubriken
"silikona" där får man veta hur det kan gå till! :)
#3 - 27 september 2004 07:34
Den länken beskriver inte hur man sätter dit ett nytt glas, bara hur man "bättrar på" silikonet.
#4 - 27 september 2004 07:42
Jag föredrar helt klart att först tejpa med maskeringstejp ett par millimeter från de rentvättade kanterna först för en snygg fog, sedan tejpa fast det nya glaset med några distanser (jag använder tandpetare). Sedan på med silikon, dra ut med fingret och så dra bort maskeringstejpen och vänta tills tills det börjat stelna lite med att ta bort distanserna och sedan plutta i lite silikon i de hålen.

Men så länge man får en stark fog så är väl alla sätt rätt :)
#5 - 27 september 2004 12:45
Jag tejpar fast rutan med tändstickor som distanser, trycker in lite silikon i varje hörn från utsidan, väntar tills det härdat och tar sedan bort stickorna och trycker sedan in silikon från utsidan såpass mycket att det blir en tillräckligt tjock valk på insidan så man har att stryka ut med fingret.
Detta funkar åtminstone på mindre kar, större får man kanske lägga en extra sträng invändigt om man vill ha en tjockare fog i hörnet.
Absolut fettfria ytor är en absolut förutsättning, tinner är bra att tvätta med.
#6 - 10 november 2004 19:06
använd inte våtrums silicone bara för guds skull
#7 - 10 november 2004 21:56
Och mitt tips är samma som alltid: Det är inte värt jobbet, släng det och köp ett annat på blocket.

Annons