Önskas: Rakapparat till växter...

#1 - 21 mars 2006 21:34
Nu börjar jag tröttna på mina skäggiga växter... :mad:
Svart långt skägg kanterna av bladen som vajar i "vinddraget". Det är så FULT![:(!]

Hur får man bort det? Jag har försökt dra bort det men det går inget vidare. Har haft sönder en del blad.
Kan man klippa av det? Då blir det väl skäggstubb istället. :(

Vad jag behöver är en rakapparat eller någon form av gräs(alg)-klippare.[:o]

Jag har dessa fula skäggiga växter i ett par av karen. Är det tofsalger? Skulle vilja kalla det skäggalger.

Har hört att man får dom för att man byter vatten för ofta? Men i sällskapskaret byter jag bara varannan vecka. Och i det andra karet byter jag mer sällan än i t.ex. yngelkaret, och där jag har jag inte dessa alger.

Har amanoräkor i båda karen med skäggväxterna, men inte äter dom mina alger.

Vad ska jag göra? För att slippa fler alger och för att få bort dom jag redan har...:confused:
#2 - 21 mars 2006 21:42
Visst, skägg kan vara tjusigt men definitivt inte på akvarieväxter. Jag ser det på några blad i mitt lilla akvarium.

Men räkorna äter det. Idag höll en på och trassla bland de långa trådarna. När hon var klar var det betydligt bättre.
Däremot äter dom inte de svarta korta borstarna (namn?).

Varför dom kommer får nån algexpert utreda.
#3 - 21 mars 2006 21:54
[quote=svea]Visst, skägg kan vara tjusigt men definitivt inte på akvarieväxter. Jag ser det på några blad i mitt lilla akvarium.

Men räkorna äter det. Idag höll en på och trassla bland de långa trådarna. När hon var klar var det betydligt bättre.
Däremot äter dom inte de svarta korta borstarna (namn?).

Varför dom kommer får nån algexpert utreda.[/quote]

Det här är långa håriga svarta skäggstrån som vajar i strömmen.

Och dom finns bara i dom två kar jag har amanoräkor i... Väldigt konstigt... Inte för att jag tror att det har med räkorna att göra, men jag har ju hört att amano ska äta "toftsalger", fast detta kanske är något annat???
#4 - 21 mars 2006 22:00
#5 - 21 mars 2006 22:07
[quote=Birgitta W]Det här är långa håriga svarta skäggstrån som vajar i strömmen.

Och dom finns bara i dom två kar jag har amanoräkor i... Väldigt konstigt... Inte för att jag tror att det har med räkorna att göra, men jag har ju hört att amano ska äta "toftsalger", fast detta kanske är något annat???[/quote]

Tror inte det är tofsalger du har utan skäggalger (?) och jag har för mig att de triggas av järn...Fick också såna, de är så FULA! :(
#6 - 21 mars 2006 22:08
[quote=svea]Här kan du läsa lite om alger.
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=9[/quote]

Tack för länken Svea!

Verkar vara penselalger eller möjligen skäggalger. Beror tydligen på för höga kvävenivåer...???

Undrar hur man åtgärdar det då. Får bort kväve ur dom två akvarierna. :confused:
Är tydligen inte tofsalger då eftersom dom ska vara gröna.

Var är alla dessa kemisnillen när man behöver dom??? :D
#7 - 21 mars 2006 22:09
[quote=Nitra98]Tror inte det är tofsalger du har utan skäggalger (?) och jag har för mig att de triggas av järn...Fick också såna, de är så FULA! :([/quote]

Såg just det tack vare Sveas länk. Skäggalger... önskar man hade tofsalger, dom är nog vackra i jämförelse... [:o]
#8 - 22 mars 2006 01:12
beror det på för höga kvävenivåer kan du ju prova med vattenbyten.

kanske även skulle satsa på att byta ut växterna och/eller plocka fram saxen.

dom flesta växter kan klippas rätt hårt.
#9 - 22 mars 2006 07:21
defdac hade nog svarat att du skulle fulldosgöda med pmdd så att du får bra relationer mellan olika näringsämnen. Eventuellt efter ett vattenbyte.

Jag gillar snäckor och vattengråsuggor. De är bra på att städa bort alger.
Bilagor:
#10 - 22 mars 2006 08:09
[QUOTE=Birgitta W]Är tydligen inte tofsalger då eftersom dom ska vara gröna.[/QUOTE]

Tofsalger är väl inte gröna, utan gråsvarta.

Jag tror inte räkorna äter de redan etablerade tofsarna, utan bara nya "skott". Så är det iaf med siamensis.
#11 - 22 mars 2006 08:12
[QUOTE=svea]Men räkorna äter det. Idag höll en på och trassla bland de långa trådarna. När hon var klar var det betydligt bättre.[/QUOTE]

Hur långa är trådarna? Kan det vara trådalger? I så fall triggas de av järn.

[QUOTE=svea]Däremot äter dom inte de svarta korta borstarna (namn?).[/QUOTE]

Det låter däremot som tofsalger. Gynnas often av vattenbyten.
#12 - 22 mars 2006 08:13
[QUOTE=Krax]Jag gillar snäckor och vattengråsuggor. De är bra på att städa bort alger.[/QUOTE]

Vattengråsuggor?
#13 - 22 mars 2006 08:49
Kärt barn har många namn. :D
Men tofsalger heter väl igentligen skäggalger?
#14 - 22 mars 2006 09:18
[QUOTE=jower]Kärt barn har många namn. :D
Men tofsalger heter väl igentligen skäggalger?[/QUOTE]

Hmm, kanske det... Men vad är vattengråsuggor får några?
#15 - 22 mars 2006 09:20
Toffsalger och Skäggalger är synonymer ja =)

Frekventa vattenbyten som tillför CO2 och ger växterna för låga näringsnivåer eller strulande med mäsk brukar vara boven.

Siamesiska algätare, Praktbarber, Räkor är några som kan hjälpa dig hålla efter dessa lite.
#16 - 22 mars 2006 09:58
[quote=defdac]Toffsalger och Skäggalger är synonymer ja =)
Frekventa vattenbyten som tillför CO2 och ger växterna för låga näringsnivåer eller strulande med mäsk brukar vara boven.
Siamesiska algätare, Praktbarber, Räkor är några som kan hjälpa dig hålla efter dessa lite.[/quote]

I sällskapsakvariet gör jag delvattenbyte (10-20 liter) var fjortonde dag och tillsätter numera TMG (heter det väl?)
Jag har två amanoräkor där. Jag kan inte tillsätta fler fiskar eftersom jag har rätt många och karet är bara på 70 liter...

I det andra karet har jag endlers guppy (vuxna + yngel), en ancistrus och två amanoräkor. Där gör jag delvattenbyte en gång i veckan. Ingen TMG.

Så det är lite olika förutsättningar...

Sedan har jag ju två kar utan dessa gräsliga alger:

Ett litet yngelkar (37 liter), där byter jag 30% vatten 2-3 ggr i veckan.

I kakaduakvaret (60 liter) byter jag ca en gång i veckan. 10 liter.
I dom två karen har jag inga räkor! Och där har jag som sagt inte heller några skäggiga växter... :)

Finns det något man kan tillsätta för att bli av med dom (INTE alggift!)?
Eller är det enda att göra som Raven säger och klippa bort dom håriga bladen? Och hoppas att det inte kommer tillbaka. :(
#17 - 22 mars 2006 10:10
Sällskapsburk 70 liter, 14-29% vattenbyte var 14:e dag, TMG, räkor.
"Andra karet" x liter, y% vattenbyte varje vecka, ingen gödning, räkor.

Yngelkar 37 liter, 30% vattenbyte 2-3 ggr i veckan, ingen gödning, inga räkor.
Kakaduaakvariet 60 liter, 17% vb en gång i veckan, ingen gödning, inga räkor.

Det är rejäl spridning och inga direkta samband mellan vattenbyten (CO2-spikar) och algerna så det kan vi skippa. Det är heller inga samband mellan gödningen och algerna så det kan vi också skippa. Räkorna gör uppenbarligen ingen nytta i ditt fall heller så dom kan vi också glömma.

Då är det något annat =)
#18 - 22 mars 2006 10:11
(ljusmängd, växtmängd, matningsmängd, typ av biologisk filtrering och cm fisk per liter vore halvintressant för att analysera problemet vidare)
#19 - 22 mars 2006 10:59
Vattengråsuggor (Asellus aquaticus) är precis det som namnet antyder. Gråsuggor som lever i vatten. De springer omkring på bottnen och käkar alger, gammal fiskmat, växtdelar och parar sig. Ganska roliga tycker jag. När de blir för många käkar fiskarna upp dom.

http://images.google.se/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2005-01,GGLD:en&q=asellus%20aquaticus&sa=N&tab=wi

Ett annat alternativ är sötvattensmärlor (Gammarus). Det är små räkor som också käkar allt möjligt och är bra fiskmat om de blir för många.

En annan gråsugga jag verkligen skulle vilja ha i akvariet är skorv (Saduria entomon). Namnet kanske inte låter så trevligt men de är supercoola. Finns i Vättern och Östersjön.
http://images.google.se/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2005-01,GGLD:en&q=Saduria&sa=N&tab=wi
#20 - 22 mars 2006 11:05
Tack så mycket för infon och länkarna. Mycket intressant! Vet du var alla dessa djur kommer ifrån ursprungligen och vad de trivs i för typ av vatten?
#21 - 22 mars 2006 13:01
[quote=defdac](ljusmängd, växtmängd, matningsmängd, typ av biologisk filtrering och cm fisk per liter vore halvintressant för att analysera problemet vidare)[/quote]

Okej! Nu ska vi se här...

SKÄGGVÄXTAKVARIERNA :(

Sällskapskaret, 70 liter: 2 st lågenergilampor à 25 w. Ett Fluval 1-filter. Rätt mycket växter, lagom mycket mat, tycker jag. Dom äter upp det snabbt, matar 2 ggr/dag. TMG-gödsling (rätt nystartat och lite sporadiskt projekt...)

Cm fisk/liter, hmmm. Har i alla fall 7 sv. neontetra (ca 3 cm/st), 7 st kardinaltetror (ca 2 cm), 4 kolglödstetror (ca 1 1/2 cm), 2 kuhliålar (långa och smala), 2 otocinclusar (ca 3 cm), 2 guppy (ca 3 cm). 2 amanoräkor (ca 3 cm) Så där är nog max vad det kan vara... [:o] Ska köpa ett 150 liters så småningom...

Endlers-karet, 64 liter: 1 st 15 W Philips Aquarelle lysrör. Tidigare fanns bara ett Fluval 1+-filter. Har nu ett Fluval 2+-filter som går parallellt så länge. Rätt mycket växter. Lite för mycket mat ibland kanske eftersom där finns mycket yngel. Mat 2-3 ggr/dag, beroende på hur stora ynglen är just då.

Svårt beräkna fisk/liter. 1 ancistrus (ca 8 cm), 3 stora endlers ca 3 cm), 10-tal halvstora 2 cm) och massor med småglin... 2 amanoräkor (ca 3 cm).

AKVARIER UTAN SKÄGGVÄXT

Yngelkaret, 36 liter: 2 st lågenergilampor à 15 watt. Ett Fluval 1-filter. Rätt mycket växter. Lite för mycket mat, 2 ggr/dag, eftersom det är yngel där. Slamsuger därför oftare.

Fisk: 12 st kakaduayngel 2-3 cm, ca 10 st endlersyngel (ca 1 1/2 cm), en ancistrus som är ca 5 cm nu.
Alldeles för mycket fisk, men jag har köpt ett 60 liters som jag snart ska starta upp till dom. Då ska jag också ta fler yngel från Endlers-karet.

Kakaduakaret, 58 liter: 2 st lågenergilampor à 25 watt. Ett aquael-280 filter. För dåligt, ska flytta över Fluval 1+ från endlerskaret. Rätt mycket växter. Matar lagom 2 ggr/dag.

Fisk: Just nu bara en kakaduahona och 4 endlersungdomar.

Detta blev du inte mycket klokare av förstår jag... Väldigt blandat i alla karen tycker jag.

Gemensamt för skäggakvarierna är att det blåser lite friskare där...
#22 - 22 mars 2006 13:06
Pyttesmå innerfilter med pytteliten filtermassa som du, med tanke på fiskbesättningen, förmodligen måste göra rent ganska ofta. Den biologiska filtreringen är därför lika blandad som resultatet.
#23 - 22 mars 2006 13:11
[quote=defdac]Pyttesmå innerfilter med pytteliten filtermassa som du, med tanke på fiskbesättningen, förmodligen måste göra rent ganska ofta. Den biologiska filtreringen är därför lika blandad som resultatet.[/quote]

Ja, jag måste göra rent filtren ganska ofta... men det gäller ju i alla 4 karen. Både dom med skäggväxter och dom utan!
Jag ska börja byta till större filter (har ju redan börjat så smått). Dom flesta filtren har följt med när jag köpt karen begagnade.
#24 - 22 mars 2006 13:18
Ostadig och ostabil biologisk filtrering kommer ge väldigt varierande alg-resultat, mycket beroende på hur växterna mår.

Glad biologisk filtrering + Glada växter = Stabilt låga ammoniumnivåer som alger avskyr.

Ryckig biologisk filtrering (filtertvättar, bökande i substratet) + Halvledsna eller begränsade växter = Ryckiga ammoniumnivåer som alger triggas av.

Anledningen att 2 av burkarna faktiskt fungerar tippar jag är pga att den ena får vattenbyte väldigt ofta (konstgjord andning som dessutom sveper bort algsporer) och den andra har halvglada växter och en hyffsad biologisk filtrering via botten (och kanske tom filtret), samt en inte alltför stor ammoniumingång.
#25 - 23 mars 2006 12:21
[quote=batski]Vet du var alla dessa djur kommer ifrån ursprungligen och vad de trivs i för typ av vatten?[/quote]

Nej jag vet inte exakt. Asellus och Gammarus är väldigt vanliga här nere i södra Sverige. Asellus hittar man ofta i näringsrika vatten med mycket vattenväxter. De trivs väldigt bra i mitt akvarium med KH 5 och pH 7,2 och en massa pmdd. Bara de får växter eller småhålor att gömma sig i så trivs de nog i akvarier. Gammarus förknippar jag mer med rinnande vatten i lövskog. Jag har inte testat att ha dem i akvarier men det går säkert. De är tåliga. Skorv är ovanligast men nog ganska lätt att hitta i Östersjön om man vet var man ska leta. Fast det kanske är ganska djupt. Vet inte.
#26 - 23 mars 2006 12:43
[QUOTE=Krax]Nej jag vet inte exakt. Asellus och Gammarus är väldigt vanliga här nere i södra Sverige. Asellus hittar man ofta i näringsrika vatten med mycket vattenväxter. De trivs väldigt bra i mitt akvarium med KH 5 och pH 7,2 och en massa pmdd. Bara de får växter eller småhålor att gömma sig i så trivs de nog i akvarier. Gammarus förknippar jag mer med rinnande vatten i lövskog. Jag har inte testat att ha dem i akvarier men det går säkert. De är tåliga. Skorv är ovanligast men nog ganska lätt att hitta i Östersjön om man vet var man ska leta. Fast det kanske är ganska djupt. Vet inte.[/QUOTE]

Tack för info. Själv har jag KH runt 3 och pH 6.5. Tror du det skulle funka?
#27 - 24 mars 2006 07:50
Det ska inte vara några problem alls med vattenkvaliteten. Vad du har för fiskar spelar större roll. De blir uppätna om de inte kan gömma sig väl. Mycket växter och småhålor krävs. Mina små guppy är väldigt sugna på dom även om dom inte får plats i munnen. De verkar ha skitkul när de jagar dom också.
#28 - 24 mars 2006 09:56
Det skulle vara roligt att testa. Men jag antar att man måste fånga in dem själv och då måste man veta vart man hittar dem. Sen undrar jag även om det inte är risk att man får med sig parasiter och sjukdomsalstrande bakterier till akvariet?
#29 - 24 mars 2006 12:52
Antingen fångar du själv eller så kan jag skicka några i en burk när det blir lite varmare om du vill. Men risken med sjukdomar och parasiter får du ta. Mina guppy verkar må bra (de hade vitapricksjukan innan).
#30 - 24 mars 2006 13:41
[QUOTE=Krax]Antingen fångar du själv eller så kan jag skicka några i en burk när det blir lite varmare om du vill.[/QUOTE]

Tack så mycket :)

[QUOTE=Krax]Men risken med sjukdomar och parasiter får du ta. Mina guppy verkar må bra (de hade vitapricksjukan innan).[/QUOTE]

Vågar jag det då? Hittills har mina fiskar sluppit vita prick. Har faktiskt inte haft problem med sjukdomar förutom då 5 av mina 6 otocinclus dog/fick dödshjälp på bara 2 veckor [:(] Aldrig mer otocinclus! Den sjätte omplacerade jag sen efter några månader till en annan akvarist som redan hade ett litet stim.

Hur farligt är det att ta vatten och djur från naturen tror du? Skulle jag kunna hålla dem i karantän i en hink där jag tillsatt lite Eztozonsalt?
#31 - 24 mars 2006 16:37
Jag vet faktiskt inte men jag vet att erfarna akvarister (det är inte jag) är extremt noggranna med karantän. Eftersom jag haft vitaprickar nyligen kanske det inte är nån bra idé. Eller inte jag då utan mina fiskar. Alla vuxna utom en enda ancistrus dog.
#32 - 24 mars 2006 18:40
[QUOTE=Krax]Jag vet faktiskt inte men jag vet att erfarna akvarister (det är inte jag) är extremt noggranna med karantän. Eftersom jag haft vitaprickar nyligen kanske det inte är nån bra idé. Eller inte jag då utan mina fiskar. Alla vuxna utom en enda ancistrus dog.[/QUOTE]

Nej det är nog ingen bra idé. Jag trodde att du menade att du kunde ta med dig några från naturen när du är och hämtar till dig själv...
#33 - 30 oktober 2006 22:12
Äckliga alger!

Jag har fått dessa äckliga, skäggiga växter i mitt nya 220-liters också... :mad:

Skickar med några bilder.

Jag har mycket växter i karet, Fluval 4+ innerfilter. Göder nu (3:e gången) med pmdd och byter vatten i mörkret... En gång i veckan.
Inget hjälper! [:(!]

Algerna är så gott som bara i bakre delen av karet. Och inte högst upp (där är växterna fina) utan ca 1-2 dm under ytan.

Nu undrar jag; Kan det bero på lysröret???
Jag har släckt det bakre röret sedan några dagar tillbaka, jag tyckte det värmde vattnet för mycket.

Rören följde med när jag köpte karet, satte upp det i mitten av juli.
Det främre är ett AQUARELLE. Idag tog jag ut det bakre och kollade. Det är ett Philips. Det står:
TLD 30W 84[SIZE="1"]0[/SIZE] på det.

Är det ett vanligt hushållsrör, inget akvarierör???

Vad skulle jag kunna ha istället? Vill inte ha två aquarelle, något lite gulare/vitare?
Något som är bra för växter, katastrof för alger! :)
#34 - 30 oktober 2006 23:54
Jag fick också "penselalger" och provade med Väteperoxid, och det funkade bra, problemet var bara att jag hade liiiite fel blandning. Nåja, jag flyttade över de närmast sörjande i ett annat kar, och köpte ett medel som egentligen är till för algproblem i dammar, och nu är de borta...
Passar på att sikta grusen nu också och blandar med blästersand, och en BTN bakgrund ska i, sen blir det MALAWI..:)
#35 - 31 oktober 2006 08:40
Menar du att jag ska upp alla växter och ha dom i ett bad med Väteperoxid? :confused:

Det är VÄLDIGT mycket växter, och dom sitter längst bak... Blir ett väldigt grävande! [B)]

Finns det inget enklare sätt?

ÄR det inte lysrörets fel?

Men vilket lysrör ska jag ha, jag tänkte byta i alla fall, tycker inte om detta konstiga rör...

ÄR det ett rör för akvarier eller ÄR det för köksbelysning och dylikt?
#36 - 31 oktober 2006 09:21
Om du inte vill ha 2 Aquarelle (det har jag och tycker det är fint) kan du köpa ett daylight-rör. Men du får ha det ljusaste röret fram.
#37 - 31 oktober 2006 09:29
Så jag ska ha Aquarellen bak då? Det är där jag har mest växter...

Jag funderade på ett rör som heter Aquastar.
Är det bra? Ger det fint ljus?

Jag har kollat på sidan "Saurama" men jag tycker det är lite svårt att se skillnaden...

Tror du att det är lysröret som gett alla alger???

OJ! Vad jag frågar!!! [:o]
Men jag är så TRÖTT på dessa FULA alger... [:(!]
#38 - 31 oktober 2006 09:34
Ingen aning. Jag har läst att rödaktiga rör kan trigga alger. Aquastar liknar Aquarelle.
Bilagor:
#39 - 31 oktober 2006 09:37
Nej, jag menar inte att du ska ta upp växterna!

Man kan använda en 3 % lösning av väteperoxid för att framkalla sk "fria radikaler" i akvariet. När dessa radikaler träffar en organiskt atom, te.x. en bakterie eller an ALG, så oxiderar den omedelbart, dvs. den dör. Om radikalen träffar en syreatom så bildar den syrgas. O.B.S. den kan lika gärna träffa en fisk!!!! Man fyller en spruta, och sprutar dirrekt på algerna, eller en liten flaska men hål i korken(värm en nål), vänder upp-och-ned på flaskan, och sätter den vid bottnen.
I mitt fall hade jag en 30 % lösning :( ....

Det andra medlet som är för dammar, räcker till 25.000 Liter i förebyggande syfte, ELLER 5.000 Liter akutåtgärd. Jag hade 150 Liter när jag slog i det i mitt 720 Liters. Okadligt för fiskar vid normal användning.
#40 - 31 oktober 2006 10:00
Jaha, då missuppfattade jag dig. Du skrev att du flyttade över dom till ett annat kar...

Man sprutar alltså direkt på bladen där algerna sitter? Jag har på en massa växter...

Jag är VÄLDIGT rädd för att ha i såna medel vattnet. Men det är alltså ofarligt för fiskarna???
#41 - 31 oktober 2006 10:11
Birgitta W skrev:
Jaha, då missuppfattade jag dig. Du skrev att du flyttade över dom till ett annat kar...

Man sprutar alltså direkt på bladen där algerna sitter? Jag har på en massa växter...

Jag är VÄLDIGT rädd för att ha i såna medel vattnet. Men det är alltså ofarligt för fiskarna???

Jag flyttade över de fiskar som överlevde...

VÄTEPEROXID är INTE ofarligt, det är direkt dödande vid kontakt med organiskt ämne.
Men det andra preparatet för dammar....
Ja, VID NORMAL ANVÄNDNING!!!

Att blanda preparatet i 150 Liter, när det ska vara 5000 Liter, får dock inte anses "normalt"..

Men fråga i akvariebutiken...
#42 - 31 oktober 2006 10:12
Shilo skrev:
När dessa radikaler träffar en organiskt atom, te.x. en bakterie eller an ALG, så oxiderar den omedelbart, dvs. den dör.

Kan inte det slå ut bakteriefloran då?
#43 - 31 oktober 2006 10:16
batski skrev:
Kan inte det slå ut bakteriefloran då?

JO...!

Allt organiskt...även växter och/eller fiskarna!!![:o]
#44 - 31 oktober 2006 11:01
:eek: Då vågar inte jag använda det!!! :eek:
#45 - 31 oktober 2006 11:06
Det skulle inte jag heller gjort! Alger beror nästan alltid på att växterna av någon anledning inte får rätt näring och/eller på olämpligt ljus. Jag vet hur det känns när man tycker att man gör allting rätt och det blir fel ändå :(

Vad använder du för andra medel i akvariet förutom PMDD?
#46 - 31 oktober 2006 11:21
batski skrev:
Det skulle inte jag heller gjort! Alger beror nästan alltid på att växterna av någon anledning inte får rätt näring och/eller på olämpligt ljus. Jag vet hur det känns när man tycker att man gör allting rätt och det blir fel ändå :(

Vad använder du för andra medel i akvariet förutom PMDD?

Bara vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte.

Jag misstänker som sagt lysröret. Men jag är inte så hemma på sånt - heller...

Just nu har jag bara ett rör, Aquarelle. Jag tog ju bort det andra för någon vecka sedan. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker algerna lossnar...
Fast jag har klippt bort en del angripna växter. [:o]

Kanske ska jag köpa ett Aquastar. Jag har ju redan ett Aquarelle. Vilket ska vara innerst i så fall? Där växterna är...
Eller finns det något som är bättre för växterna?

Dom växer redan så det knakar, trots alger. Det gjorde dom även utan PMDD... :confused:
#47 - 31 oktober 2006 11:39
Ett harmfritt sätt att bekämpa alger (och Enfusorier) är ju att använda en UV-lampa...
#48 - 31 oktober 2006 11:42

Dom växer redan så det knakar, trots alger. Det gjorde dom även utan PMDD...

De blad som du visar på bild och är drabbade av dessa alger håller på att dö, så dom växer inte. Fimpa alla sådana blad och behåll dom som växer bra och håller sig alfria istället. Det känns ju relativt ofarligt om det växer så bra i övrigt.
#49 - 31 oktober 2006 11:51
Birgitta W skrev:
Kanske ska jag köpa ett Aquastar. Jag har ju redan ett Aquarelle. Vilket ska vara innerst i så fall? Där växterna är...

Eller finns det något som är bättre för växterna?

Både Aquarelle och Aquastar ska vara väldigt bra växtrör. Det ser alltid snyggast ut med det röret som ger det ljusstarkaste intrycket längst fram.
#50 - 31 oktober 2006 13:12
batski skrev:
Både Aquarelle och Aquastar ska vara väldigt bra växtrör. Det ser alltid snyggast ut med det röret som ger det ljusstarkaste intrycket längst fram.

Vilket är det av dom två? :confused:
#51 - 31 oktober 2006 13:13
defdac skrev:
De blad som du visar på bild och är drabbade av dessa alger håller på att dö, så dom växer inte. Fimpa alla sådana blad och behåll dom som växer bra och håller sig alfria istället. Det känns ju relativt ofarligt om det växer så bra i övrigt.

Jag har klippt av en hel del växter nu av dom längst bak som är drabbade. Hoppas det blir bättre nu! För det ser inte vackert ut... :(
#52 - 31 oktober 2006 13:47
Birgitta W skrev:
Vilket är det av dom två? :confused:

Det vet jag tyvärr inte. Jag har aldrig haft Aquastar så jag har inte kunnat jämföra dem. Så du får helt enkelt prova dig fram.

Annons