[quote=defdac](ljusmängd, växtmängd, matningsmängd, typ av biologisk filtrering och cm fisk per liter vore halvintressant för att analysera problemet vidare)[/quote]
Okej! Nu ska vi se här...
SKÄGGVÄXTAKVARIERNA :(
Sällskapskaret, 70 liter: 2 st lågenergilampor à 25 w. Ett Fluval 1-filter. Rätt mycket växter, lagom mycket mat, tycker jag. Dom äter upp det snabbt, matar 2 ggr/dag. TMG-gödsling (rätt nystartat och lite sporadiskt projekt...)
Cm fisk/liter, hmmm. Har i alla fall 7 sv. neontetra (ca 3 cm/st), 7 st kardinaltetror (ca 2 cm), 4 kolglödstetror (ca 1 1/2 cm), 2 kuhliålar (långa och smala), 2 otocinclusar (ca 3 cm), 2 guppy (ca 3 cm). 2 amanoräkor (ca 3 cm) Så där är nog max vad det kan vara... [:o] Ska köpa ett 150 liters så småningom...
Endlers-karet, 64 liter: 1 st 15 W Philips Aquarelle lysrör. Tidigare fanns bara ett Fluval 1+-filter. Har nu ett Fluval 2+-filter som går parallellt så länge. Rätt mycket växter. Lite för mycket mat ibland kanske eftersom där finns mycket yngel. Mat 2-3 ggr/dag, beroende på hur stora ynglen är just då.
Svårt beräkna fisk/liter. 1 ancistrus (ca 8 cm), 3 stora endlers ca 3 cm), 10-tal halvstora 2 cm) och massor med småglin... 2 amanoräkor (ca 3 cm).
AKVARIER UTAN SKÄGGVÄXT
Yngelkaret, 36 liter: 2 st lågenergilampor à 15 watt. Ett Fluval 1-filter. Rätt mycket växter. Lite för mycket mat, 2 ggr/dag, eftersom det är yngel där. Slamsuger därför oftare.
Fisk: 12 st kakaduayngel 2-3 cm, ca 10 st endlersyngel (ca 1 1/2 cm), en ancistrus som är ca 5 cm nu.
Alldeles för mycket fisk, men jag har köpt ett 60 liters som jag snart ska starta upp till dom. Då ska jag också ta fler yngel från Endlers-karet.
Kakaduakaret, 58 liter: 2 st lågenergilampor à 25 watt. Ett aquael-280 filter. För dåligt, ska flytta över Fluval 1+ från endlerskaret. Rätt mycket växter. Matar lagom 2 ggr/dag.
Fisk: Just nu bara en kakaduahona och 4 endlersungdomar.
Detta blev du inte mycket klokare av förstår jag... Väldigt blandat i alla karen tycker jag.
Gemensamt för skäggakvarierna är att det blåser lite friskare där...