Önskelistan - ARTBESKRIVNINGAR

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 29 januari 2006 22:39
[FONT=Verdana]För en tid sedan så hade vi en "ÖNSKELISTE"-tråd här på forumet.
[FONT=Verdana]Jag och Christian har gått igenom de förslag som har kommit in och ger nedan våra svar.[/FONT]

[FONT=Verdana]Vi har valt att dela upp synpunkterna i följande grupper : FORUMET - ARTBESKRIVNINGAR - ARTIKLAR OCH FOTON - PROFILEN - ÖVRIGT[/FONT]
[FONT=Verdana]Synpunkterna är kurisverade medan våra svar är skrivna i fetstil.[/FONT]
[FONT=Verdana]Först ut var gruppen - "FORUMET" , nu kommer "ARTBESKRIVNINGAR" och de övriga kommer alltefterhand[/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]ARTBESKRIVNINGAR VÄXTER[/FONT]
[FONT=Verdana]Lägga in kommentarer[/FONT]
[FONT=Verdana]Svar: Skall funka nu[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Flera har efterlyst fler artbeskrivningar för växter[/FONT]
[FONT=Verdana]Svar: Instämmer att det finns alldeles för få artbeskrivningar på växter på Zoopet, men för att kunna göra detta efterlyser jag bra växtfoton. Det skall vara på utväxta växter i ”undervattensversionen” (dvs inte den form som växten har som nyinköpt där den dragits upp ”på land”. Som sagt det som saknas är foton[/FONT][FONT=Verdana].[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]ARTBESKRIVNINGAR FISK[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Fler artbeskrivningar för fiskar[/FONT]
[FONT=Verdana]Svar. Det läggs in en ny var 3:e dag – den takten har vi tänkt bibehålla, men har inte möjlighet att öka ytterligare. [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Jag skulle vilja ha fler bilder på själva artbeskrivningen. Det har ju kommit massa fina bilder på Goldisarnas egna fotoarkiv, tävlingar och så.[/FONT]
[FONT=Verdana]Svar: Jo det är avsikten men Zoopets stora fotoarkiv + goldmedlemmars arkiv innehåller ju idag totalt 7.000 foton så det är ett jättearbete att kolla igenom dessa (1 minut för varje innebär mer än 100 timmars arbete) så det har ännu inte funnits tid. Det finns dock med på ”Att Göra-Listan”[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Utförligare artbeskrivningar. På vissa fiskarter står det i princip bara vad dom vill ha för vatten och vad de äter. Även fler bilder i olika situationer. Bilder på lek, bon, yngel, färger mm.[/FONT][FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Svar: Vad gäller foton se frågan ovan. Vad gäller bristfälliga artbeskrivningar så handlar det speciellt om det jag skrev i början – dessa var tyvärr för korta. Det handlar om ca. 200-300 som borde gås igenom men eftersom det tar ca. 1 timma per artbeskrivning så har jag aldrig fått tid över till det, även om jag är pinsamt medveten om bristen. Min förhoppning är dock att dessa artbeskrivningar kompletteras med kommentarer från medlemmarna så infon ändå finns där.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]ÖVRIGA ARTBESKRIVNINGAR[/FONT]
[FONT=Verdana]Att utöka artbeskrivningarna med skaldjur och sniglar/snäckor av olika slag tror jag också skulle vara uppskattat av många[/FONT]
[FONT=Verdana]Svar: Det finns också med på ”Att göra listan” men här saknas det foton. För att det skall vara någon mening med att köra igång det behövs åtminstone 20 st från starten. Det kommer att bli en avdelning där de allra vanligaste arterna kommer att vara tillgänglig för alla – dbvs inte bara goldisar[/FONT][FONT=Verdana].[/FONT]
#2 - 30 januari 2006 09:28
Ser fram emot skaldjursavdelningen men framförallt de nya artbeskrivningarna!
Guldstjärna till dig/er som orkar jobba så vi får en massa ovärderlig information!
#3 - 30 januari 2006 12:15
[quote=Kjell Fohrman]
[FONT=Verdana]Jag skulle vilja ha fler bilder på själva artbeskrivningen. Det har ju kommit massa fina bilder på Goldisarnas egna fotoarkiv, tävlingar och så.[/FONT]
[FONT=Verdana]Svar: Jo det är avsikten men Zoopets stora fotoarkiv + goldmedlemmars arkiv innehåller ju idag totalt 7.000 foton så det är ett jättearbete att kolla igenom dessa (1 minut för varje innebär mer än 100 timmars arbete) så det har ännu inte funnits tid. Det finns dock med på ”Att Göra-Listan”[/FONT][FONT=Verdana][/FONT][/quote]

Ni skulle ju iofs kunna ha något speciellt dedikerat tips-system där man kan posta saker som "Nu har jag lagt upp en jättefin bild på XYZ som kanske kunde få vara med i artbeskrivningen." alternativt "Jag har sett att NisseHult har en jättefin bild på en QRS bland sina bilder, det vore nog läge att ta med den i artbeskrivningen.". Då sluppe ni gå igenom alla bilder och vi skulle ändå få fler bra bilder bland beskrivningarna.

Bara ett tips-tips. ;-)

Som sagt, ni gör hursomhelst ett mycket bra jobb med siten!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 januari 2006 16:39
[quote=dl_4711]Ni skulle ju iofs kunna ha något speciellt dedikerat tips-system där man kan posta saker som "Nu har jag lagt upp en jättefin bild på XYZ som kanske kunde få vara med i artbeskrivningen." alternativt "Jag har sett att NisseHult har en jättefin bild på en QRS bland sina bilder, det vore nog läge att ta med den i artbeskrivningen.". Då sluppe ni gå igenom alla bilder och vi skulle ändå få fler bra bilder bland beskrivningarna.

Bara ett tips-tips. ;-)

Som sagt, ni gör hursomhelst ett mycket bra jobb med siten![/quote]
Alldeles oavsett det så måste jag ändå med regelbundna mellanrum gå igenom alla nyinkomna foton i Goldmedlemmarnas fotoarkiv för att se om några är lämpliga. Det är just denna genomgång som tar tid - inte om jag hittar 30 lämpliga eller 15 (15 har jag ju då redan fått tips på) per gång - och då blir det ju ändå inte frågan om någon tidsvinst.
Men tack ändå för tipset - det är bara att mata på med fina foton i goldarkivet - jag hittar dom:D .
#5 - 30 januari 2006 17:28
Jippi! Skaldjursbeskrivningar! *eftertraktat!*
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 januari 2006 17:33
[quote=gladhertha]Jippi! Skaldjursbeskrivningar! *eftertraktat!*[/quote]
Ropa inte hej innan du är över ån:eek: - som jag skrev så är en förutsättning för detta att jag får in bra foton.
#7 - 30 januari 2006 17:36
kanske kan va nåt å börja med ;)
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=733732&postcount=94

tänkte höra kommer skajdjur ingå bland fiskar eller bli en egen sektion `?
#8 - 30 januari 2006 18:35
Jag har fyra olika sorters räkor, så jag kan komma in med fler foton på dem nu den närmsta tiden:

- Caridina Japonica - Amanoräkan
- Caridina Fernandoi - vet inte vad en butik skulle kalla dem eftersom de inte var medvetna om att de hade den, de hade kamoflerat sig till Japonicor :)
- Caridina sp Crystal Red - Crystal Red
- Neocaridina denticulata sinensis var red - Körsbärsräka

Jag har också sniglar av Neritidae släktet, men jag vet inte vilken ännu.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 januari 2006 18:41
[quote=Mona]Jag har fyra olika sorters räkor, så jag kan komma in med fler foton på dem nu den närmsta tiden:

- Caridina Japonica - Amanoräkan
- Caridina Fernandoi - vet inte vad en butik skulle kalla dem eftersom de inte var medvetna om att de hade den, de hade kamoflerat sig till Japonicor :)
- Caridina sp Crystal Red - Crystal Red
- Neocaridina denticulata sinensis var red - Körsbärsräka

Jag har också sniglar av Neritidae släktet, men jag vet inte vilken ännu.[/quote]
Crystal red och amano finns redan i GOld-arkivet - har för mig att jag också såg ett bra foto på körsbärsräkan för inte så länge sen i Gold-medlemmarnas arkiv.
Det är ju inte heller så lätt att fota räkor då de är så himla små och att då få till skärpa i 1000 pixlars format är inte det lättaste (nästan omöjligt utan macroobjektiv)
#10 - 30 januari 2006 19:58
Sonja/kimchi har ju fotat bra foton på både CR och cherry!
#11 - 4 februari 2006 20:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Jag skulle vilja att det fanns artbeskrivningar för gobisar. Min favorit tateurndina ocellicauda till exempel som är en helt underbart vacker liten fisk![/COLOR][/FONT]
#12 - 4 februari 2006 20:44
Bra idé, Lenmar! Stödjer också det förslaget!
#13 - 4 februari 2006 20:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Å nu la jag till en liten länk på liten med [B)] (som jag hade tänkt från början...)![/COLOR][/FONT]
#14 - 4 februari 2006 21:03
Sedan finns det ökengobyn också.
#15 - 4 februari 2006 21:08
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Å vitkindad gobi... (vill haaaa....) [:P] [/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 4 februari 2006 21:30
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Jag skulle vilja att det fanns artbeskrivningar för gobisar. Min favorit tateurndina ocellicauda till exempel som är en helt underbart vacker liten fisk![/COLOR][/FONT][/quote]
En otroligt vacker fisk men jag tycker inte riktigt att fotot håller. Gör gärna ett nytt försök.
#17 - 4 februari 2006 21:34
[quote=Kjell Fohrman]En otroligt vacker fisk men jag tycker inte riktigt att fotot håller. Gör gärna ett nytt försök.[/quote]
Jag vet att fotot inte håller men det måste ju finnas andra foton? Jag menar, ni har ju med massor av Ad Konings och Mark Smith. Kan man inte kasta ut lite kosing på att köpa ett bra kort? Jag kan inte få till nåt!!
#18 - 4 februari 2006 23:50
Botia Rostrata och "Endlers Guppy".:D
#19 - 5 februari 2006 03:03
Appropå artbeskrivningar fisk - Kjell, vad hände med Bujurquina moriorum?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 5 februari 2006 08:37
[quote=heljis]Appropå artbeskrivningar fisk - Kjell, vad hände med Bujurquina moriorum?[/quote]
Den finnas med på listan över de foton som jag "hämtat hem" och kommer därför att dyka upp någon gång framöver (före april månads utgång).

Jag menar, ni har ju med massor av Ad Konings och Mark Smith. Kan man inte kasta ut lite kosing på att köpa ett bra kort

Jo då, det är ursprungligen nedlagt åtskilliga hundratusen kronor på foton och det var väl ursprungligen tänkt att jag skulle fortsätta köpa in foton. Tyvärr belv ju nu inte Zoopet någon ekonomisk succé utan snarare tvärtom och dessutom är ju bokmarknaden (det är ju BTN-böckerna som finansierat Zoopet) klart vikande så därför bestämde jag redan sedan länge tillbaka att inte köpa in foton till Zoopet.
#21 - 5 februari 2006 09:49
[quote=Kjell Fohrman]Den finnas med på listan över de foton som jag "hämtat hem" och kommer därför att dyka upp någon gång framöver (före april månads utgång).[/quote]Kanon![img="http://hem.bredband.net/b522107/s-xyx.jpg"][/img]
#22 - 5 februari 2006 09:50
[quote=Kjell Fohrman]Den finnas med på listan över de foton som jag "hämtat hem" och kommer därför att dyka upp någon gång framöver (före april månads utgång).[/quote]Kanon!

Annons