Var gör ni av era fiskar som ni inte vill ha längre? Om de inte går att sälja och ni inte vill ha ihjäl dem?:confused:
Finns det någon som samlar på omöjliga fiskar?
Amaro skrev:någon annan som blir störd av mary's inlägg ??
Mary jag tycker det är fel över huvudtaget att avliva en fisk. Om man ändå gör detta så kan man lika gärna skära av huvudet på den istället för att slänga in den i kokande vatten............
Mary jag tycker det är fel över huvudtaget att avliva en fisk. Om man ändå gör detta så kan man lika gärna skära av huvudet på den istället för att slänga in den i kokande vatten............
abbimicke skrev:Ja jag tycker att man absolut inte ska koka dem, hemskt. Tänk vilken hemsk smärta de har innan de dör, tänk dig att själv bli kokad levande!
Sara1111 skrev:Har precis gått en fiskförsökskurs (läser marinbiologi). Föreskrifterna för att avliva fisk som ingår i forskning är att krossa små fiskar (under 2cm), övriga ska avlivas genom att skära av huvudet och sedan förstöra hjärnan. Att avliva fiskar genom kokning eller stoppa in dom i frysen är rent olagligt.
Millikan skrev:Var gör ni av era fiskar som ni inte vill ha längre? Om de inte går att sälja och ni inte vill ha ihjäl dem?:confused:
Finns det någon som samlar på omöjliga fiskar?
Sara1111 skrev:övriga ska avlivas genom att skära av huvudet och sedan förstöra hjärnan.
Isuxs skrev:Visserligen inte fisk.. Men man kokar ju trots allt levande Hummrar och kräftor.. Är det också olagligt då eller:confused:
tummen skrev:1: Jag skulle ta fiskarna till en affär om det är bråttom, annars till en akvarieauktion, men då finns risken att man kommer hem med mer än man sålde...:)
2:det finns det alltid...frågan är ju bara hur man hittar dem....:p
håller med rsoderberg! tycker den metoden verkar väldigt skonsam man snärtar bara till och döden inträffar på nån millisekund... kostar väl nån håv ibland men det är förbrukningsvara och kostar ca 15krrsoderberg skrev:Fiskar jag inte vill ha har hittills tagits emot av min akvarieaffär, om någon fisk måste avlivas pga sjukdom så blir det håven och pang i cementgolvet. Från fångst till död tar det ca 2-3 sekunder, inte vet jag men fort går det iallafall.
3 guppy 7 neontetra 2 mal skrev:KOKA FISK??????? nej nu blir jag riktigt ledsen:(
det är fölständigt idiotiskt lika dumt som att spola i toan eller frysa in dem
eller käka upp dom, Om trådskaparen gör detta får du skämmas ordenerligt
Lista på bra metoder
Slunga den hårt i golvet (om den är liten)
Klippa/skära av huvudet
Lägga den på skärbrädan och slå hårt med en hammare
Lista över dåliga
Kokning
Frysning
stoppa in fingret i munnen och bryta nacken
Spola i toan
Käka Firren
Riktigt Låg Kommentar[V]
3 guppy 7 neontetra 2 mal skrev:På större fiskar kan den metoden var för plågsam
Millikan skrev:Fisken jag har fått på halsen är en Clarias-mal. Han eller hon är nu 25 cm lång och har inga kompisar för de är uppätna.....
Jag tänker inte avliva den. Har jag köpt den så får jag ta hand om den. Man kan inte slå ihjäl saker till höger och vänster bara för att det passar en. Har hört att den kan bli väldigt gammal, så jag får väl ta med den till ålderdomshemmet om 30 år. Men den hade haft det bättre hos någon entusiast som gillar annorlunda fiskar. Hittar jag ingen som kan ge den ett bra hem så får jag väl börja inreda badkaret åt den!:p