oplanerad scalaretillökning

#1 - 25 april 2005 20:37
Hej, hade en fråga angående detta på nybörjardelen men provar här också.
Jag startade ett 450 l och övertog för 3 dagar sedan 6 scalarer av min dotter.Det var lite stökigt igår, mycket aggressioner. Idag såg jag varför, 2 av paren har ägg i var sin ände av akvariet. Nu hade jag väl inte väntat mig det så snabbt och vet inte nybörjare som jag är vad jag ska göra. Ska jag låta allt vara som det är?
Det finns förutom dessa 6 bara 3 malar i akvariet då det som sagt är nystartat.
Snälla hjälp, det är en massa ägg:D
#2 - 26 april 2005 07:13
Låt dom vara och se om dom klarar det själv. Det är inte omöjligt att dom lyckas själv.och det är ju så kul att se hur dom skyddar sina yngel. Kläck lite artemia så att du kan mata när ynglena är frisimmande. Om de inte fixar det själv efter ett 10 tal lekar kan du kläcka romen artificiellt. Tänk på att begränsa kullen i vilket fall. Om du får upp två stora kullar samtidigt kommer du inte att ha plats till alla och ingen vill köpa så många.
Lycka till.
MVH
Magnus
#3 - 26 april 2005 07:27
Tack så mycket. Idag har en del s a s begränsats naturligt, föräldrarna eller mal.Äggen kanske inte ens är befruktade men det märker jag väl så småningom.
#4 - 26 april 2005 08:29
Jag har aldrig varit med om att scalarer lagt obefruktad rom utom i de fall det varit två honor som lekt. Om det är två honor så märks det på mängden rom, annars kan du nog utgå ifrån att det är befruktat. Sen finns det ju inga garantier för att de kläcks för det.
MVH
Magnus
#5 - 26 april 2005 20:12
När kläcks de? De fanns där i går morse så det är 2 dagar nu. Nu har även det tredje paret börjat putsa på glaset väldigt noga, det beteendet vet jag att jag såg på de andra så jag antar att jag snart har ännu fler. De befinner sig i mitten av karet, bägge hörnen är redan ockuperade, och där finns inga växter som har vuxit till sig. Ska jag sätta ner något lämpligt till dom eller sätter de rommen på glaset?
Hur mycket rom är det om det bara är en hona?
Tack så mycket för all hjälp
Annelie

Annons