Öppna akvarium

#1 - 21 maj 2004 23:21
<font face="Verdana">Funderar på att göra om mitt traditionella akvarium till ett öppet.
Alltså utan det traditionella täckglaset och ljusrampen, och istället ordna ljus med spotlights och hängande ramp.

Vill komma i kontakt med personer som har erfarenhet av sådana burkar.
Har ett 150 l kar som jag funderar på att använda som avskiljare i vardagsrummet.

Kom med tips, vad göra, vad absolut inte göra, vilka växter, vilket sorts ljus m.m.</font id="Verdana">
#2 - 22 maj 2004 02:57
Tja, ha inte hoppande fiskar och fyll på med vatten ofta (det dunstar fort).
#3 - 22 maj 2004 08:10
Alla mina akvarium är öppna så fråga på :-)
#4 - 22 maj 2004 08:19
blir det inte fuktigt inomhus när så mycket vatten avdunstar?
#5 - 22 maj 2004 08:33
Jag har inte haft några problem med tex tapeterna :-)

I mitt 225l saltkar avdunstar det 2l/dygn
I mitt 400l guramikar avdunstar det 3l/dygn

Funkar som luft fuktare :-)
Men det blir ju varmare i vardags rummet.

Avdunstningen beror mycket på temp skillnaden emellan vattnet och rums temperaturen.

Man ska försöka att inte ha mer än 5graders skillnad.
#6 - 22 maj 2004 09:05
Läs om Öppet akvarium här på zoopet, innehåller det som du behöver veta, inklusive hur stort akvarit bör vara i förhållande till rummets yta.

Lycka till
#7 - 22 maj 2004 09:09
Jag håller inte med om allt som står där.

Jag har alldeles för stor vatten yta om man skall gå efter vad som står där.

Det viktigaste är temp skillnaden.

Alltid bra att få mer än en åsikt. Och sedan göra lite egna slutsatser.
#8 - 22 maj 2004 19:05
Hej!

Jag har ett akvarium med snedskurna sidorutor så att fronten är 10 cm lägre än bakrutan. Hela bakrutan är täckt med en korkbakgrund som sticker upp ovanför vatten ytan. Jag har även en dimmaskin i karet som skapar vattendimma på ytan. Detta är bara ett litet experiment kar på 90 liter och jag har inte fixat någon slutgiltig lösning till belysningen. Jag ska fixa hängande belysning så fort som min nya kub (50x50x50)med möbel är igång så att jag kan tömma karet och flytta fiskarna. I belysningen ska det även sitta små ledspottar med blått ljus som kvällsbelysning.

Jag har valt att inte ha någon värmare i karet utan låter rumstemperaturen bestämma tempen. Ett öppet akvarium kan nog bli dyrt om man ska ha mycket högre temperatur än i övriga rummet då värmaren måste stå på så gott som hela tiden. Man måste naturligtvis anpassa fiskarna efter den rumstemperatur som man har om man kör utan värmare.

Mvh Andreas
#9 - 22 maj 2004 19:08
Värmaren går faktist inte så mycket som man kan tro.

Hemma har jag fönstret öppet dygnet runt och det är inte ofta värmaren går igång.

26grader i vattnet
18-20 i rummet.

Annons