Optimal belysning sökes

#1 - 11 februari 2009 23:36
Hej som jag nämnt i en tidigare tråd så råkade jag ha sönder våran lysramp, original för ett Juwel Delta 150L kar. Detta har lett fram till att våra fiskar för tillfället, mest till vårat förtret, lever i totalt mörker. Vi söker nu den optimala lösningen för ett 150L hörnkar med SA inriktning och en hel del växter.

Då vi är relativt kassa på teknikpunkten skulle vi vilja ha tips om vad vi kan skaffa för typ av belysning, varifrån, hur mycket det kostar etc.
#2 - 12 februari 2009 07:42
jag vet inte måtten på ditt kar. men 1st 70W MH skulle nog bli ganska lagom och sprida ljuset fint, tex. giesemann nova II.
Dock ganska dyr ramp, men snygg och du frågade ju efter optimal belysningen :)
#3 - 12 februari 2009 08:52
Har heller ingen koll på ditt kar men en MH lampa i mitten och ett lysrör i framkant av karet känns som det optimala för mig.
fast för att få till nåt sånt så måste man kunna koppla lite själv så bara en MH lampa som går att köpa färdig är kanske mera lagom för dig?
fast man kan ju alltid be nån kunnig att koppla åt en och delarna är ganska billiga om man köper på rätt ställen
Bilagor:
#4 - 12 februari 2009 13:25
Det är ett hörnakvarium mått är jag osäker på men det är standardmåtten för ett hörnakvarium på 150L, dvs 50 högt.
#5 - 12 februari 2009 13:26
Kan ni länka till förslag? :P
#6 - 12 februari 2009 14:14
woodo skrev:
Kan ni länka till förslag? :P

om du menar till en MH lampa så finns det massor med olika modeller och kraftigt varierande priser, jula har en armatur för ca 700kr och det är nog det billigaste du lär hitta för en färdig en men den ser ju ganska mycket ut som en bygghalogen lampa så inte supersnygg att se på, dom lite dyrare som är avsedda för akvarier hänger man normalt från taket och ligger mera i prisklassen 1500-2000kr men trevligare att se på, sen själv har jag byggt ihop ett par egna MH lampor och då kostade mig armaturerna ca 250kr/st och lampor köper man billigast via e-bay annars ligger dom ofta runt 800kr eller mer här i sverige (jag ger ca 130kr på ebay inkl frakt).

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=425043
#7 - 12 februari 2009 16:47
woodo skrev:
Hej som jag nämnt i en tidigare tråd så råkade jag ha sönder våran lysramp, original för ett Juwel Delta 150L kar. Detta har lett fram till att våra fiskar för tillfället, mest till vårat förtret, lever i totalt mörker. Vi söker nu den optimala lösningen för ett 150L hörnkar med SA inriktning och en hel del växter.

Då vi är relativt kassa på teknikpunkten skulle vi vilja ha tips om vad vi kan skaffa för typ av belysning, varifrån, hur mycket det kostar etc.
Du kan ju alltid byta ut den
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/juwel-highlite-p-6140?osCsid=281fc308e56554d434f6eff9f51aa007

halogen från jula är jag väldigt skeptisk till bla för om de klarar att få vatten på det glödheta glaset utan att det sprängs, sen är det ju otroligt fult och utvecklar en otrolig värme!
#8 - 12 februari 2009 17:46
åheim skrev:
Du kan ju alltid byta ut den

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/juwel-highlite-p-6140?osCsid=281fc308e56554d434f6eff9f51aa007

halogen från jula är jag väldigt skeptisk till bla för om de klarar att få vatten på det glödheta glaset utan att det sprängs, sen är det ju otroligt fult och utvecklar en otrolig värme!

jula armaturen är avsedd för utomhus bruk så klarar den att det regnar ska några stänk inte va ett problem, visst är den ful men vill man ha snyggare blir det dyrare, sen utvecklar den väl inte mer värme än en ramp med 70w lysrör bara mera koncentrerad punkt som utstrålar värme och monterar du den en bit över karet är detta inget som helst problem.
En orginalkåpa är dock troligen snyggast till vettiga pengar men absolut inte det optimala ljuset ;)

Annons