Optimal cirkulation!?

#1 - 22 oktober 2007 16:56
Nu kommer en cirkulationsfråga!

I dagsläget har jag ett 222 liters med två innerfilter som är placerade (sett framifrån) i bakre vänstra hörnet. Den ena är en modifierad cirkulations pump med ca 1,5 dm2 filter och den andra är en helt vanlig fluval 4+. Cirkulationspumpen sprutar längsgående bakre långrutan medans fluvalen är riktad mot framrutan. Båda pumpar 1000 l/h å ja har Malawis i karet.

Hur tror ni dessa två filter skall sittar för optimal cirkulation? Diagonalt mot varandra? eller en på vardera kortsida mot varandra? Eller kanske som jag har det?

Tacksam för lite inputs...

MVH
Anders
#2 - 22 oktober 2007 18:17
nja...verkar som en vettig lösning...
men rikta utblåset på din fluval mot mitten av framrutan.
#3 - 23 oktober 2007 10:33
Ja det är precis så jag har i dagsläget! Men jag funderar på om det kan bli "mer" optimalt om man tex flyttar ett filter så att dom blåser in i varnadra. Vilket kanske skulle få partiklar, bajs, etc. att bättre sugas in i respektive filter!?

Fast det kanske ger för mycket skjuts i vattnet eftersom det då blir dubbel verkan längs med långsidorna?

//Anders
#4 - 23 oktober 2007 10:44
Misstänker att du får lite konstig effekt någonstans mitt i akvariet då båda stömmarna möts...
#5 - 23 oktober 2007 12:45
Det här är helt klart en intressant fråga :)

Jag har också funderat mycket på hur man bäst placerar två filter.

Vad blir mest optimalt?
Som Ganders har?

Eller ett filter på ena kortsida med blås efter bakrutan och det andra filtret på andra kortsidan med blås efter framrutan?

Kom gärna med fler tankar och berätta hur ni har gjort :)
#6 - 23 oktober 2007 13:31
Nja.....effektmässigt ser jag inga problem med min nuvarande lösning. Snarare tvärtom då det på nått sätt känns som väldigt enkelt variant av vågsimulering eftersom strömmarna möts...

Problem (är väl ifs inte så jätte stort) är att pga av strömmarna som jag har idag så tenderar bajs å dyl. att lägga sig längs med stenar etc. istället för att sugas in i filtrerna. Jag tror att detta kan bero på att det inte blir nån kontinuitet i vattnet eftersom strömmarna "krockar"

Finns det nån som har pumparna som Mia säger? Dvs en i vardera hörn på kortsidorna som sprutar längs med båda långsidorna?

//Anders
#7 - 23 oktober 2007 14:00
Jag har två pumpar, där den ena sprutar diagonalt mot framrutan, och den andra diagonalt mot baksidan. Dessutom har jag ett ytterfilter med utblåset satt lodrätt som förstärker effekten av en av pumparna. Det bildas två virvelzoner i burken vid vardera hörnet.
Tanken är samla allt vid insuget för ytterfiltret, och det verkar funka rätt bra. :)
#8 - 24 oktober 2007 15:41
jag har ett tetratec 1200 ytterfilter som sprutar ut längs med baksidan, i samma hörna så ahr jag en cirkulationspump på 1000 l/h på botten, som pumpar i samma riktning.

har en likadan cirk.pump i andra hörnet som går på timer och pumpar lite oregelbundet (för att spola upp skiten, som lagt sig i lä från dom andra pumparna , bland stenar och dylikt).
måste säga att det funkar sjukt bra, när jag byter vatten får jag knappt upp nån skit alls från botten, allt flyter fint ner i filtret.

har iofs tagit i lite vad gäller filter- o cirkulationspumpar. har bara ett 180literskar.

Annons