Optimal genomströmning på ytterfilteret?

#1 - 25 januari 2011 13:47
Undrar om ett ytterfilter blir bättre om man ökar genomströmningen på det.

T.ex. Jag har ett eheim 2260 classic men en pump 2200l/h.

Skulle filtret bli ett bättre filter vid en uppgradering till en pump på 3200l/h?

"hinner" filtret med att rena vattnet då tiden i filtret kommer kortas ner eller har inte det någon betydelse?
#2 - 25 januari 2011 14:46
Vad gäller flödet genom filtret så bör du kolla uppfordringshöjden på pumpen innan du kan vara säker på att du får igenom 3200 l/h. Det är inte säkert att du får igenom särskilt mycket mer vatten genom filtret bara för att den större pumpen är dimensionerad för ett större flöde. Tryckfallet genom filtret ökar som du säkert vet med flödet i kvadrat.
#3 - 25 januari 2011 17:18
Hehe, nu kollrade du bort mig med massa fina ord där :p

Filtret i fråga är iaf ett Eheim 2260 classic, stort ytterfilter på ca 18L och grymt grova slangar, tror det är 22mm på sugsidan och 18mm på andra.
#4 - 26 januari 2011 08:17
Den pump du har i filtret idag är dimensionerad för att ge ett flöde på 2 200 l/h, men liksom alla pumpar klarar den bara att ge detta flöde om inte tryckfallet som den ska övervinna blir för stort. Om ett filter t.ex. blir igentäppt med skit så kommer du märka att vattenflödet genom filtret sjunker, pga att pumpen inte klarar att ge 2 200 l/h vid det högre tryckfallet genom filtret.

Tryckfallet ökar också vid högre flöde genom filtret. Vid ett flöde på 3 200 l/h istället för 2 200 l/h så har tryckfallet genom filtret mer än fördubblats. Det betyder att den nya pumpen på 3 200 l/h måste vara dimensionerad för att klara mer än dubbelt så högt tryck som den ursprungliga. Om den är dimensionerad för samma tryck som den mindre pumpen kan det visa sig att du fortfarande bara får igenom ca 2200 l/h trots att du köpt en större pump...

Jag ville bara påpeka det så att du kollar pumpens uppfordringshöjd och inte gör ett dåligt köp.

Angående din egentliga fråga så finns det nog en del olika åsikter kring vad som är optimal genomströmningshastighet genom ett ytterfilter. Eheim har ju antagligen gjort den bedömningen att 2 200 l/h är ett bra flöde genom filtret, men jag tror att du hittar rätt mycket om genomströmningshastighet ifall du googlar lite på det.
#5 - 26 januari 2011 11:44
Eheim 2260 är ett av de absolut (om inte DET) bästa ytterfilter som tillverkats.. använder du filtret till mekanisk filtrering kan du ju uppgradera pumpen men då ska du vara sjukt hårt belastat imo.. kör du det som bio/bland är det alldeles lagom.. du filtrerar ju efter vad du har i karet, inte antalet liter vatten.. skulle du köra ett 3000L med guppy och växter räcker ett 2260 utan problem.. kör du ett 720 med 4 rockor och 9 arowanor är det som att kissa på en skogsbrand.. vad är syftet med din filtrering?
#6 - 27 januari 2011 04:20
kört en moddad 2262 sedan i juni i en 300 SA balja och jag kan nog med säkerhet säga att det är den bästa filterlösning för hemmabruk som pengar kan köpa!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140737&page=1
#7 - 27 januari 2011 10:34
Har kollat lite på de två olika modellerna och den som har ett större flöde har sämre tryckhöjd, så blir det så som du beskriver då, risk för lite eller ingen skillnad alls.

Ang filtreringen kör jag nu med ett lager filterkuber klippt i 3*3*3 cm och ca 6-7cm tjockt och ovanpå det en blandning mellan keramiska makaroner och något som ser ut som vanlig sten.
Har runt 45 Malawi, både vuxna och små, karet är 375L och nystartat men sand+filtret+vatten+inredning är flyttat från mitt gamla 720L så det ska vara inkört.

Anledning till att jag tänkte byta till starkare pump är att få lite större cirkulation på vattnet, mer rörelse och att den nuvarande pumpen även behöver renoveras.

Kan hålla med om att filtret har funkat riktigt bra, men kan man göra det bättre gör ju inte det något :)
#8 - 28 januari 2011 07:54
Jag vet inte direkt vad som kommer att vara ett optimalt flöde för ditt filter/akvarium. När det gäller tryckhöjden är det lite oroväckande om den stora pumpen har lägre tryckhöjd. Har du märkt med nuvarande pump att flödet ur utloppsslangen sjunker allteftersom filtret samlar på sig slam? Om så är fallet så kommer du inte att få igenom 3200 l/h med den större pumpen i och med att den har lägre tryckhöjd (förutsatt att du behåller samma filtermaterial).
Bilagor:
#9 - 1 februari 2011 06:06
Då körbar vidare på den pumpen jag har nu då det funkar bra, får köpa ny impeller och axel istället, hitta på ebay för runt 450kr från Tyskland.
Borde vibrationerna försvinna :)

Annons