Optimera ett Am Top ytterfilter.

#1 - 8 mars 2005 06:09
Hejsan.

Har köpt ett AmTop ytterfilter 600L/Tim till mitt 170L kar, har sökt runt men inte hittat något tillfredställande svar om hur man skall bestycka det för att få en bra biologisk funktion.
Blir ett sällskaps akvarium med mycket växter PMDD och Co2.
Tar tacksamt emot tips då det verkar krylla av olika fyllnadsmaterial och det finns stor erfarenhet bland er Zopeterare :)
#2 - 8 mars 2005 09:44
[color=blue]Jag har ett Am-top 3337 i mitt ena diskuskar som stått och renat vatten sen i början av oktober.[/color]

[color=blue]Det är fyllt med i bottnet i fack 1 så har jag eheims eifisubstrat pro, i fack 2 så har jag lite makaroner och substrat pro. och i fack 3 så har jag små bitar av blå filtermatta nerklippta i kuber och allra överst så har jag ett tunt lager filtervadd.[/color]
[color=blue][/color]
[color=blue]Det har som sagt varit igång i ett halvår nästan och ännu så har jag inte märkt någon minskning på flödet i pumpen.[/color]
[color=blue]Den renar vattnet tillsammans med en fluval 4 + och ett eheim 2215.[/color]
[color=blue][/color]
[color=blue]Så med dessa inkopplade tillsammans har jag trots intensiv matning och gott om bajsande fisk i princip helt kristallklart vatten.[/color]
[color=blue]Till saken ska också sägas att jag byter ca: 30% var 3-4:e dag.[/color]
[color=blue][/color]
[color=blue]// Matte[/color]
#3 - 8 mars 2005 15:26
Ok, tackar för svaret, låter som en stabil lösning, så får det bli [:-106] [:-106]

Annons