Opuwarot - mögel? kasera?

#1 - 8 oktober 2007 15:24
Det uppkom nu fluffigt mögel här och där på en av mina opuwarötter!

Vad gör man? kan man koka den? eller det lär finnas inuti och uppkomma igen? Är det bara att kasta den?
#2 - 8 oktober 2007 15:28
Är roten nyinsatt i karet och det är som vitt ludd på den så kommer det att försvinna av sig själv efter ett tag. Vad du kan göra är att ta ur den och skrubba av den så det blir bättre för stunden.
Detta vita ludd är inget som är farligt för fiskarna eller mot balansen i karet.
#3 - 8 oktober 2007 16:45
Ja, den är relativt ny iaf, några veckor ja, men det har kommit nu liksom..

Okej, så det är inget farligt, inte mot räkor heller? bäst att fråga.. :/

Men jag tackar så mycket Ansjo! :D
#4 - 8 oktober 2007 16:48
När jag drog igång mitt räkkar fick jag detta på mina nya rötter med, och trodde i min enfald att de tar hand om detta som ett gigantiskt smörgåsbord, men sååååå fel jag hade.
Kanske Amano hade gjort det, men inte körsbären inte. Det tog nog 2 veckor men sedan var det borta och efter det har det inte kommit åter.
#5 - 8 oktober 2007 17:04
ansjo skrev:
När jag drog igång mitt räkkar fick jag detta på mina nya rötter med, och trodde i min enfald att de tar hand om detta som ett gigantiskt smörgåsbord, men sååååå fel jag hade.

Kanske Amano hade gjort det, men inte körsbären inte. Det tog nog 2 veckor men sedan var det borta och efter det har det inte kommit åter.

Nä, jag såg en tuss igår och varken Amanosarna eller körsbären reagerade på det och gick omkring bara som vanligt och brydde sig inte, men nu blev det mer fluff idag och då tänkte jag att det kanske var farligt..

Men ja, men då försvinner det nog av sig själv då, då stoppar jag tillbaks den nu.

Tusen tack Ansjo! :D

Annons