Orange Dalmatinermolly

#1 - 30 mars 2006 15:13
som topicen lyder har ja lyckats få 4st yngel på dalmatinermolly som har oranga fläckar

Ser ut som rostfläckar o undrar om nån annan har lyckats med detta?
Ingen av föräldrarna har något orange i sig så förstår inte var det kommer ifrån.

Ska testa o Avla på dom o se om ja kan få fram lite mer orange på dom . än så länge e dom bara 2-3cm
#2 - 1 april 2006 16:01
vilken variant på molly har du? finns flera olika molly´s i dalmatiner utförande, hos en del av dom är det vanligt med oranga fält andra inte.. ibland kan man köpa helt oranga molly´s. Har faktiskt sett "röda" molly´s (inte falurödfärg) så det finns många olika färgvarianter. men kolla det latinska namnet så får du lite bättre koll.
men visst är det kul när man "råkar" få fram en ny färgvariant!
#3 - 1 april 2006 18:14
En del av mina dalmatinermollys har en del små orangea fläckar här å där.
#4 - 2 april 2006 14:19
ok så va inget ovangt altså

samt vet inte riktiga namnet på dom.
Alla dalmatiner är ju odlade men i form se dom ut som vanliga blackmolly
#5 - 4 april 2006 18:48
Ja, och black molly är ju alltid black molly!!! kanon ser det ut som en fisk så är det en fisk....

Black molly är ett samlingsnamn av flera olika arter av molly´s. Och förutom att dom har olika krav på tex. vatten så skiljer sig dom lite åt både i form (även om det nu finns massa olika varianter - tex ballong-variant,) och ursprunglig färg.. och det sen finns det korsningar mellan de olika varianterna, men det går vi inte in på..
#6 - 4 april 2006 21:06
[QUOTE=jagtep]Ja, och black molly är ju alltid black molly!!! kanon ser det ut som en fisk så är det en fisk....

Black molly är ett samlingsnamn av flera olika arter av molly´s. Och förutom att dom har olika krav på tex. vatten så skiljer sig dom lite åt både i form (även om det nu finns massa olika varianter - tex ballong-variant,) och ursprunglig färg.. och det sen finns det korsningar mellan de olika varianterna, men det går vi inte in på..[/QUOTE]

och med det ville du tillföra diskutionen om oranga dalmatiner vad?
#7 - 4 april 2006 21:18
[quote=mayday]som topicen lyder har ja lyckats få 4st yngel på dalmatinermolly som har oranga fläckar

Ser ut som rostfläckar o undrar om nån annan har lyckats med detta?
Ingen av föräldrarna har något orange i sig så förstår inte var det kommer ifrån.

Ska testa o Avla på dom o se om ja kan få fram lite mer orange på dom . än så länge e dom bara 2-3cm[/quote]

Vad jag vet så kallas dom för Gold Dust molly. Jag har en sån i mitt kar.
#8 - 4 april 2006 22:54
hitta bara en bra bild på Gold Dust http://www.petfish.net/articles/pics/mamolly.jpg

men mina är vita o svarta med några få oranga fläckar inte alls som den på bilden
#9 - 5 april 2006 08:29
Guppy & platia fiskar?

Tja!

Jag har en viktigt fråga till er på zoopet.com, är det någon som är bra på Platia & guppyfiskar även, black Molly fiskar så kolla hit!

Jag har ett 60 L akvarium,
just nu så har jag där i:
1 Jättemal (c.a 20 cm.)
3 guppyhonor, varav en "albino"
1 guppyhane
1 korallPlaty
1 Silver Molly/Segelfensmolly
& 1 Khuliål.

Så jag undrar om detta är en bra blandning av olika fiskar, vad jag ser än så länga så verkar allt gå bra, guppy honan får ungar och ungarna klarar sig, me nahr bara sett att hon för fött 6 varje gång..,
Så undrar jag en till sak också, kan någon skriva vilak olika molly fisakr der finns?
#10 - 5 april 2006 11:38
[quote=HipHop_Girl]Så jag undrar om detta är en bra blandning av olika fiskar, [/quote]

nope.
kuhliål har inget emot kompisar även om det står i artbeskrivningen att den är lite av en enstöring.
jättemal 20cm är på tok för stor för 60 liter.
60 liter är även litelite för segelfensmolly
#11 - 5 april 2006 12:17
[QUOTE=Raven]nope.
kuhliål har inget emot kompisar även om det står i artbeskrivningen att den är lite av en enstöring.
jättemal 20cm är på tok för stor för 60 liter.
60 liter är även litelite för segelfensmolly[/QUOTE]
ok, Va bra då.
Då får jag se till att malen + segelfensmollyn komme rtill ett störe akvarium snarast då.

Tack för hjälpen.

Annons