Oregelbundet dygn, farligt?

#1 - 7 januari 2009 18:48
Hej!
Kan det på något sätt påverka/Vara farligt för fiskarna att ha en timer igång som har följande tider inställda:

7.00-9.00 tänt
9.00-13.00 släckt
13.00-21.00 återigen tänt
21.00-7.00 återigen släckt
#2 - 7 januari 2009 19:14
varför vill du ha dom tiderna?
#3 - 7 januari 2009 19:19
JojjeN skrev:
Hej!

Kan det på något sätt påverka/Vara farligt för fiskarna att ha en timer igång som har följande tider inställda:

7.00-9.00 tänt - Vakna

9.00-13.00 släckt - Jobb

13.00-21.00 återigen tänt - Hemma

21.00-7.00 återigen släckt - Sova

nesseman skrev:
varför vill du ha dom tiderna?

Så antar jag.
#4 - 7 januari 2009 19:25
mm.. ok... Ja har gjort nåt liknande... lite sådär oregelbundet... märkte ingen större skillnad på dom ... Det är ju förmodligen inte helt mörkt ändå när du har lyset av på dagen..så dom är nog aktiva ändå
#5 - 7 januari 2009 19:26
Precis. :)

Tänkte det är onödigt att ljuset står på och gynnar algtillväxten när jag iinte är hemma.
#6 - 7 januari 2009 19:46
då är det väl bättre att ha tänt i ett sträck mellan 12-21 för inte är det av godo att hatta med tider för djur som är beroende av dyngnsrytm för att må bra precis som människor! du gynnar nog algtillväxten mer genom oregelbundna tider!
#7 - 7 januari 2009 19:56
Men på morgonen är det så härligt att titta på, och matningen sker dessutom då.

Får bli 7.00-21.00 då, får försöka hålla koll påå algerna.
#8 - 7 januari 2009 19:57
Ursäkta kapandet av tråden men när brukar ni mata era fiskar? Brukar göra ungefär som JojjeN.

När jag vaknar tänder jag och matar. Sedan släcker jag och går i väg till skolan.
Kommer hem vid 5 tiden och då tänder jag igen tills 10.

Är kanske bättre att mata fiskarna på eftermiddagen så att jag inte behöver tända på morgonen för att mata?
#9 - 7 januari 2009 20:15
när man ska mata beror på vilka fiskar. en del måste exempel matas när det är släkt.

jag matar 3gånger per dag (små mägnder) en på morgonen och en på dagen-eftermiddag och så en på kvällen/natten när det är släkt.

jag har också en paus på 2timmar under dagen. har inte märkt någon negativt effekt på fiskar eller växter. fiskar har ju ibland inte samma dygnsrymt som oss plus alla kräver inte ljus av våra fiskar. en del mår bra av att ha avskärmatljus.
#10 - 7 januari 2009 20:47
Att hålla på att tända och släcka förstör bla syresättningen av akvarievattnet då växternas fotosyntes tar ett bra tag på sig för att komma igång.
#11 - 7 januari 2009 21:09
som sagt jag har inte märkt något negativt på fiskarna. och det är väl inte enbart växterna som syresätter vattnet?
#12 - 7 januari 2009 21:23
Främst är det ytrörelsen som utblåset på pumpen ger upphov till som syresätter vattnet.
#13 - 7 januari 2009 21:28
I slutet på sidan 1 i den här tråden
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=126185
diskuteras det om att släcka mitt på dagen och att algerna inte gillar detta.
Jag har inget vetenskapligt resultat, men har provat detta i en vecka och fiskarna verkar lika pigga som innan och växterna har skjutit i höjden.
#14 - 7 januari 2009 21:29
Växterna tar upp koldioxid och producerar syre under den tid ljuset är tänt, när det är släckt förbrukar dom istället syre och avger koldioxid, do the math.. ;)
#15 - 7 januari 2009 21:36
Gaffel skrev:
Växterna tar upp koldioxid och producerar syre under den tid ljuset är tänt, när det är släckt förbrukar dom istället syre och avger koldioxid, do the math.. ;)

jo men man har väl pump (ytrörelser) i dom flesta kar?
#16 - 8 januari 2009 14:08
Hur man än ältar det här fram och tillbaks så är det så att det ultimata för fisken är att ha regelbunden dygnsrytm!! men en del struntar i vad som är optimalt...
#17 - 8 januari 2009 14:20
JojjeN skrev:
Får bli 7.00-21.00 då, får försöka hålla koll påå algerna.

Lycka till med den biten, för det lär nog behövas;).
#18 - 8 januari 2009 14:29
JojjeN skrev:
Hej!

Kan det på något sätt påverka/Vara farligt för fiskarna att ha en timer igång som har följande tider inställda

Nej. Kör hårt om du vill ha det så.
#19 - 8 januari 2009 14:31
JojjeN skrev:
Hej!

7.00-9.00 tänt

9.00-13.00 släckt

fiskarna struntar nog i vilket,

men det kan nog vara en viss risk att algerna gillar det skarpt.

.
#20 - 8 januari 2009 15:11
åheim skrev:
Hur man än ältar det här fram och tillbaks så är det så att det ultimata för fisken är att ha regelbunden dygnsrytm!! men en del struntar i vad som är optimalt...

hur vet du det?

dom fiskar som lever i mörker hela livet? hur ska dom veta när det är dag/natt om du nu säger att det är optimalt med rytm.

eller dom fiskar som lever i naturen väldigt väldigt avskärmat från ljuset eller som drar sig naturligt till skuggan?
#21 - 8 januari 2009 15:14
I skuggan där det ute i naturen är en ljusstyrka på ca 1W/Liter (I akvarietermer). Det är inte direkt mörkt där, och vilka fiskar förutom några nattaktiva malar då har vi som vanligen lever i mörker?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 8 januari 2009 15:18
JojjeN skrev:
Hej!

7.00-9.00 tänt

9.00-13.00 släckt

Jag antar att det inte är kolsvart i rummet mellan 9-13 utan att du har något fönster i rummet där dagsljus kommer in eller någon taklampa tänd. I så fall är det inga problem att köra så som du gör.
#23 - 8 januari 2009 15:26
Sultanen skrev:
I skuggan där det ute i naturen är en ljusstyrka på ca 1W/Liter (I akvarietermer). Det är inte direkt mörkt där, och vilka fiskar förutom några nattaktiva malar då har vi som vanligen lever i mörker?

kanske var dålig jämförelse med skuggan där.

det finns ju MÅNGA fiskar som lever i grottor ute i världen (total mörker). och sådär jätte ljust kan det väl inte vara i våra vanliga sjöar längre ut man kommer. och många av våra vanliga tropiska fiskar lever ju också under flytväxter som skärmar av ljuset.

jag säger inte att man inte ska ge dom ljus för det finns ju faktiskt fiskar som gillar ljusa och öppna vatten. men dom klara av att det blir paus mitt på dagen. en paus ger ju inte dom total mörker heller.

men alla gör som dom vill! en paus eller inte. jag säger att det inte skadar dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 8 januari 2009 15:38
Flaxss skrev:
det finns ju MÅNGA fiskar som lever i grottor ute i världen (total mörker).

Dessa fiskar är också anpassade för att leva i sådana miljöer. Det kan de vara genom att de inte har någon syn alls utan har utvecklat andra organ, eller att de har speciellt bra bra syn. Arter som lever på mycket djupt vatten har t.ex. väldigt ofta proportionellt större ögan.
#25 - 8 januari 2009 15:45
Och dessa fiskar har vi sällan/aldrig i våra akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 8 januari 2009 15:48
Sultanen skrev:
Och dessa fiskar har vi sällan/aldrig i våra akvarium.

Korrekt, bortsett från blind grottetra få som är rätt vanlig.

Dock de allra flesta akvariefiskar klarar sig dock "utan belysning" - finns det bara infallande dagsljus och/eller rumsbelsyning som är på så räcker det.
Däremot behöver växter belysning och sedan är det ju också trevligt med akvariebelysning när vi vill titta på akvariet:d
#27 - 8 januari 2009 15:59
Dessa fiskar är också anpassade för att leva i sådana miljöer. Det kan de vara genom att de inte har någon syn alls utan har utvecklat andra organ, eller att de har speciellt bra bra syn. Arter som lever på mycket djupt vatten har t.ex. väldigt ofta proportionellt större ögan.

iförsig dom är ju utvecklade för det. tänkte inte på det. men ändå så tror inte jag att dom tar skada av en paus på 1-2tim på dagen.
#28 - 8 januari 2009 16:00
Sultanen skrev:

iförsig finns det ju många vanliga akvarie fiskar som är nattaktiva.
#29 - 8 januari 2009 16:01
Korrekt, bortsett från blind grottetra få som är rätt vanlig.

Dock de allra flesta akvariefiskar klarar sig dock "utan belysning" - finns det bara infallande dagsljus och/eller rumsbelsyning som är på så räcker det.

Däremot behöver växter belysning och sedan är det ju också trevligt med akvariebelysning när vi vill titta på akvariet:d

klart är det trevligt och vackert med ljus, jag vill absolut inte vara utan. men min poäng som jag sökte få fram var att det inte skadar fiskarna med en paus.
#30 - 8 januari 2009 16:51
Den bästa lösningen är nog om jag kör tänt hela tiden, och fixar mer flytväxter och så som stoppar lite av ljuset, och hidnrar algerna.

Annons