örk för flugor, hjälp önskas

#1 - 27 oktober 2005 11:32
Jaja, jag kanske lägger frågan på fel plats men det är inte en foderfråga. Alltså blev det här under övrigt. Inget fel på fiskarna, allt bra där. Men idag när jag satte mig och kollade lite så såg jag att det var ett par flugor i karet. På glaset ovan ytan och nån i vattnet. Och visst, det kan ju fiskarna tycka är smaskens men INTE MATTE! :) Örk! Hur får jag väck dom? Rysningar....

Det är inte bananflugor. Har aldrig sett dom innan. De är vita eller snarare beiga till färgen och typ samma storlek som bananflugor.

Tyck gärna jag är löjlig :) men det är vidrigt för mig med dom här kräken.... ÖFFA! :)
#2 - 27 oktober 2005 14:06
Du är ABSOLUT INTE löjlig, har också problem med det, men inte bara det att det är äckligt att de ligger och flyter i vattnet (och vissa sjunker ibland), utan efter ett tag så verkar det bildas en sorts hinna runt dem, så det ser ut som den ligger inne i ett genomskinligt ägg... SKITÄCKLIGT!!!
PatrikMalmo
#3 - 27 oktober 2005 17:21
Lurigt att svara på eftersom jag aldrig sett dem förr. Tips för bananflugor är i vart fall att ha en burk med en liten ölslatt kvar i botten. Då flugorna dras till jäst så söker de sig dit och drunknar. För de svarta varianterna har jag hört att lite ättika utspätt med vatten ska kunna ge samma resultat. Det är de enda två varianter jag känner till mot flugorna.

Hilsen,

P
#4 - 27 oktober 2005 17:32
ja, tack för förståelsen! fy sören.... ryser.

ja, nej... jag har inte heller sett just de här små kräken heller....
#5 - 28 oktober 2005 18:08
[size=2][color=black]Radiocitys recept:[/color][/size]
[size=2][color=black][/color][/size]
[size=2][color=black]Bananflugebomb: En skål, lite honung, lite vitvinsvinäger, vatten och lite diskmedel eventuellt kan du oxå toppa med en slatt rödvin om det blev över något från helgen. Placera skålen på att strategiskt bra ställa (alltså där äcklena befinner sig). Vänta något dygn och räkna sedan ihop skörden.[/color][/size]

Annons