ormar

#1 - 10 januari 2008 15:21
Någon mer än jag här som förutom akvarium även har ett par terrarium där hemma med härliga ormar ?

jag har tre st terrarium
Ett stort(120*100*60) med en fullvuxen majsorm, en amelhane på cirka 6 år. Han är rödorange albino jättefin.

ytterligare ett stort terrarium
(120*50*50)
Med en normalfärgad majsormshona på drygt ett år som fortfarande är lite för liten att sätta ihop med den vuxna majshanen.

Sen har jag ett litet terrarium (50*40*30)
med min *bäbis*
en svart mexikansk kungssnok
Än så länge är hon väldigt liten men när hon är fullvuxen kan hon bli upp emot 180 cm. Hon ska snart få ett mellanstort terrarium och sedan när hon är vuxen såklart ett som är tillräckligt stort.

Jag är väldigt fascinerad av ormar och tycker de är riktigt fina djur.

Tänkte väl mest bara höra om det är nån mer här som delar mitt intresse?
vad har ni isåfall för ormar?
jag växte upp med Tigerpyton och nån gång vill jag skaffa mig en sådan, men för tillfället bor jag för trångt då dessa kräver väldigt stora terrarium.
#2 - 12 januari 2008 08:23
Jag och min pojkvän har två terrarium, varav ett är på ca 1000L där i har jag en Kungs pyton och en Kungs boa. Är inte säker på måtten men de är ca 160*50* 100 eller liknande.

Haft ormarna sen dom var små, nu är väl båda på ca 1 meter vardera.

Det lilla som vi har, är måtten 110*50*45 men det är tomt och ska säljas.

Ormar är fascinerande. i början var jag ganska rädd för dem. Men idag kan jag låta dem kräla runt på mig hur mycket dom vill. :-)
#3 - 12 januari 2008 10:28
Hej..

Jag har också terrarie:). ror det är 160x60x80 men är inte säker. där i går en stor majsorms hona (160 cm) :):) fick henne när jag var 10 tror ja. nu är jag iafall 16 så hon har några år på nacken.

Men måste medge att akvarium är mitt stora intresse.
#4 - 18 januari 2008 18:03
Tre viltfärgade majsormar, alla ligger i kylskåpet och sover sött sin vintersömn just nu.
#5 - 18 januari 2008 18:52
Jag har ett 100 cm långt terrarium där det bor en ca 2-3 år gammal majshane, en normalfärgad motley, som är vackert tegelröd, cremefärgad, och saffransgul. Ihop med två lite yngre, och mindre honor på ca 60 cm. Den ena är likadan som hanen, den andra är köpt som candy cane, men vissa påstår att det är en vanlig albino.

Jag har också ett 50 cm långt terrarium, där det bor två ca 50 cm långa normalfärgade majsormar, en hane och en hona. De är starkt färgade, lite starkare än vad vanliga normalfärgade är, tycker jag. Det ska vartefter bytas ut mot ännu ett större, och då får de två hanarna bo i ett, och honorna i ett.

Jag är fascinerad av reptiler, och tycker att de är vackra och intressanta, även om fiskar är mitt största intresse.
#6 - 18 januari 2008 18:58
Micke_A skrev:
...den andra är köpt som candy cane, men vissa påstår att det är en vanlig albino...

har du någon bild på din så kallade "Candy Cane"???
#8 - 18 januari 2008 21:23
Micke_A skrev:

Vet inte om ditt foto återger färgerna korrekt, men en riktig candy cane avlas det selektivt. Man tar dom exemplar som har extremt mycket rött och vit och parar dom med liknande tills man får fram en orm med enbart rött och vit.

Tycker din saknar det vita rätt mycket, en candy cane kan vara riktigt ilsket röd till mer orange men alltid med rent vitt i sig,

Tycker din ser mest ut som en [COLOR=black]Amelanistisk[/COLOR][COLOR=black][/COLOR][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=black]Även kallad röd albino. Kännetecken för den är att den saknar helt det svarta pigmentet melanin. Ögonen är röda hos de amelanistiska varianterna och de saknar vitt på kroppen och är då endast orange, gul och röd till utseendet.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#9 - 18 januari 2008 22:31
Vad jag har förstått är albino och candy cane samma variant egentligen, det kan förekomma båda sorterna i samma kull, en candy cane är en röd albino med mer vitt än orange? Har för mig att jag har hört två versioner, dels att en orm som har den orange grundfärgen när den kläcks aldrig kan kallas candy cane, även om det orange försvinner senare. Och dels att den mycket väl kan kallas candy cane, om den blir mer vit än orange senare. Min har, vad jag kan se, orange, eller kanske snarare cremefärgad grundfärg, och de vanligtvis svarta ringarna runt sadlarna är vita.

Han jag har köpt den av är kunnig, har avlat själv om jag har fattat rätt, och åker själv på mässor och köper in de ormar han vill ha.
#10 - 18 januari 2008 22:43
Hej Micke.

Jo, du har fattat rätt Amelanistisk kallas även röd albino, och bland annat sunglow , creamsicle, Candycane mfl. är olika varianter av albinosarna. Min uppfattning är att det vita fälten ska vara vita och inget annat, mönstret däremot kan vara från orange/creame till knallrött på candy cane. finns andra färginslag i det vita så är det inte candy cane.
Men jag är ingen hundraprocentig expert på genetik och namn på alla varianter, men jag har själv en

candy cane,
en Anerytristisk
och en Bloodred.

Alla tre i mönstret Motley. hade tidigare mönstringarna Zig-Zag och Aztek, men har mer och mer förälskat mig i Motley, fast jag har beställt en en ny Aztek i färgen pastellfärgen.
#11 - 18 januari 2008 22:59
Har du nå´n bild på din candy cane, så man kan jämföra? Om jag parar henne (min osäkra candy cane) med en albino eller röd albino, kan jag då sälja ungarna som candy cane, i alla fall de som är mer vita än orange?

De av mina jag tycker är snyggast är min normalfärgade motleyhane, han är tegelröd, cremefärgad, och saffransgul, och min normalfärgade hane (tycker rent allmänt att vildformer av djur är de finaste), som jag tycker är starkare färgad än vanligt, kanske en oketee? Min "candy cane" hona, och den normalfärgade hanen är de som äter bäst, hinner knappt lägga dit maten innan de har börjat svälja. Har även en normalfärgad hona som är likadan som hanen, men är mindre än hanen, hon har vuxit dåligt på grund av att hon har tjurat med maten, nu tycks det som hon bara tar levande, så får väl köra på det ett tag.
#13 - 18 januari 2008 23:23
Jag skulle gå in på www.majsormar.se eller på www.majsorm.nu och ställa frågan på deras forum, finns så många duktiga ormexperter där och en hel drös med uppfödare som kan allt om avel och vilka färger man får ut av ungarna.
#14 - 18 januari 2008 23:24
Snygg! Men jag antar att den är större än min, och att din bild har betydligt bättre färgåtergivning, så det är nog ändå rätt svårt att jämföra.
#15 - 18 januari 2008 23:29
Färgåtergivningen på fotot är nästan perfekt. Hmm, ja min är nog aningen större än din, har inte mätt den på nåt år men sist jag mätte så var han ca 157 cm lång.
#16 - 18 januari 2008 23:33
Hmm, ja, då är han lite större ;) Har inte mätt min hona, men hon är förmodligen 60-70 cm.
Bilagor:
#17 - 18 januari 2008 23:41
Du kan ju få se 3 av avkommorna från min hanne, visar bara candy cane-ungarna, min hona fick en gång en Blizzard och en Ghost, antar att hon blev tjyvparad när hon var på semester hos en kompis. För jag har själv inga ormar som skulle kunna ge den avkomman....

http://i225.photobucket.com/albums/dd244/jubbe063/candycane_juvenil1.jpg
http://i225.photobucket.com/albums/dd244/jubbe063/candycane_juvenil2.jpg
http://i225.photobucket.com/albums/dd244/jubbe063/candycane_juvenil3.jpg
#18 - 18 januari 2008 23:43
Ska för övrigt bli spännande och se vad för ungar jag får i vår, väntar bara till de dvalat klart och jag fått igång deras ätande ordentligt, sen ska jag para en hona med en hypo blizzard var planen...
#19 - 18 januari 2008 23:52
Liknar min tycker jag, men hon är inte lika rent vit. Hur är det, kan hon kallas candy cane om hon blir vitare med åldern, eller måste hon kläckas så´n för att kallas candy cane?

Apropå att din hona gav andra ungar, hon kan ju ha de färgvarianterna i släkten. Som när jag hade ett vanligt grått nymfparakitpar, och deras ena unge blev pärlfärgad.

Några andra, äldre bilder på henne:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1006542#
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1006654#
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1021269#

Min normalfärgade hane:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1697217#

Min stora motleyhane:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=941957&a=15#
#20 - 18 januari 2008 23:57
Törs inte säga till hundra procent säkerhet. Men jag skulle kalla henne för candy cane om hon blir vitare. Men avelsexperterna kan nog svara bättre på det. Är inte så erfaren på dust den modellen. Men för Bloodred så föds ungarna i samma färg som de har som vuxna i alla fall.
#21 - 19 januari 2008 00:02
Ok, men just med candy cane är det väl lite krångligt, i och med att det väl inte är en egen variant som går att renavla? Det kan förekomma ungar med rent vit grundfärg (candy cane), och mer orange (röd albino) ungar i samma kull, om jag har fattat rätt? De är väl två varianter av samma samma variant, så att säga?

Finns det inga helalbino förresten, det vill säga helt vita med röda ögon?
#22 - 19 januari 2008 00:02
Micke_A skrev:
Apropå att din hona gav andra ungar, hon kan ju ha de färgvarianterna i släkten.

Jo, visst kan min hona ha det arvsanlaget, men i kombination med min hane så kan jag inte få fram blizzard och Ghost.

Min andra hona som är röd albino är väldigt urvattnad i mönstret så hon är mer grisskär än röd ha ha. hade en svart albino en gång men den matvägrade så den blev aldrig mer än juvenil tråkigt nog.
#23 - 19 januari 2008 00:12
Hehe, svart albino, vilken motsägelse. Har sett en bild på en i en bok. Tycker att alla dessa möjliga och omöjliga färgvarianter, och alla olika namn på dem, är ett riktigt, hrmm, ormbo :p

Lustigt, när vildformen ändå är den snyggaste och mest naturliga.

Men din stora candy cane är riktigt effektfull, särskilt mot den bakgrunden.
#24 - 19 januari 2008 00:13
Micke_A skrev:
Ok, men just med candy cane är det väl lite krångligt, i och med att det väl inte är en egen variant som går att renavla? Det kan förekomma ungar med rent vit grundfärg (candy cane), och mer orange (röd albino) ungar i samma kull, om jag har fattat rätt? De är väl två varianter av samma samma variant, så att säga?

Finns det inga helalbino förresten, det vill säga helt vita med röda ögon?

Nja, det är inte bara albinosar av olika sorter som föds i samma kull. Gäller i stort sett alla färgvarianter. Det man får skilja på är om anlagen är dominanta eller icke dominant. Två ickedominanta geger ger samma ungar, en dominant och en icke dominant ger dominant.

För att krångla till det, dominant med anlag för icke dominant parad med icke dominant ger mest domint och fåtal icke dominanta.

Så två blodröda föräldrar som bär på albinogen kan få en eller två ungar som är albinos och resten blodröda.

För att ge exempel på några andra albinovarianter.

1) [COLOR=black]Butter [/COLOR][COLOR=black][SIZE=2]Precis som hos Snowcorn fattas det röda och svarta färgpigmentet. Det är en albino variant, har därför röda ögon. Gulheten har den från Caramel.[/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black]2) [COLOR=black]Blizzard [/COLOR]är en blandning av amelanistisk och charecole.[COLOR=black] Det är alltså en helt vit majsorm, men den kan även ha svag teckning. Ju vitare desto finare exemplar.[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black][COLOR=black]3) [COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=2]Ghost [/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=black]är i själva verket en hypomelanistisk anetyristisk Majsorm, men det låter mycket bättre med Ghost. Man bör även notera att i en kull där föräldrarna bär på hypomelanism behöver inte alla avkommorna vara hypos utan en viss del kan vara heterozygota (anlagsbärande) för hypomelanism. [/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/COLOR]
[COLOR=black][COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=2][/SIZE][/FONT][/COLOR][/COLOR]
[COLOR=black][COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=black]4) Opal[SIZE=2] (Amelanistisk + Lavender) ser ut som blizzard som vuxen, men skiftar lite i rosa och lila toner.[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/COLOR]
[COLOR=black][COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=black]5) Pastell är egentligen ghost, som uppvisar pastellfärger i mönstret såsom orange, rosa och ockra. Just på bilden är det en pastell motley, vit mage och ringar på kroppen. [/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/COLOR]
[COLOR=black][COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=black]6) [COLOR=black][FONT=Verdana][COLOR=#000000]Snowcorn[/COLOR][/FONT][/COLOR][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=black] är en majsorm som till största delen är vit, den kan förekomma i svagt grön, rosa och beige. Amelanistisk, den har röda ögon.[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/COLOR]
#25 - 19 januari 2008 00:15
Finns ytterligare ett antal albinovarianter och sen en hel drös som inte är albino, orkar inte hålla reda på alla färger och mönster, men det finns nog minst en majsorm i varje smak så att säga.
#26 - 19 januari 2008 00:15
Måste en unge av en viss färgvariant vara "renrasig" så att säga, att båda föräldrarna är likadana, för att säljas som en så´n?
Bilagor:
#27 - 19 januari 2008 00:18
Micke_A skrev:
Hehe, svart albino, vilken motsägelse. Har sett en bild på en i en bok. Tycker att alla dessa möjliga och omöjliga färgvarianter, och alla olika namn på dem, är ett riktigt, hrmm, ormbo :p

Lustigt, när vildformen ändå är den snyggaste och mest naturliga.

Men din stora candy cane är riktigt effektfull, särskilt mot den bakgrunden.

Ja han är snygg, men min dröm är att hitta en Ghost het. Coral Snow men det är inte det lättaste tyvärr.:(
#28 - 19 januari 2008 00:20
Micke_A skrev:
Måste en unge av en viss färgvariant vara "renrasig" så att säga, att båda föräldrarna är likadana, för att säljas som en så´n?

Nej, det behöver de inte vara, föräldrarna kan vara i vilken färg de vill, ungarna kan i alla fall bli en sån. Förutsatt att föräldrarna har anlaget för den färgvarianten, annars blir det ju lite svårt:D
#29 - 19 januari 2008 00:22
Anerytristisk Även kallad svart albino, denna variant saknar helt dom röda pigmenten i kroppen och blir därför oftast helt i en blandning av svart, grå och vit, med en svag ton av gul vid sidorna. Alltså en sån jag hade men som inte överlevde. Min kompis har en sån, i Zig-Zag mönster. Snacka om att man kan skrämma folk med den, ser nästan på pricken ut som en vanlig svensk huggorm he he he
#30 - 19 januari 2008 00:23
Hehe, så många varianter, och korsningar som det finns, så kanske man skulle införa stamtavlor :p

Så en en candy cane måste t.ex inte ha två candy caneföräldrar för att räknas som "renrasig"?
#31 - 19 januari 2008 00:27
Micke_A skrev:
Hehe, så många varianter, och korsningar som det finns, så kanske man skulle införa stamtavlor :p

Så en en candy cane måste t.ex inte ha två candy caneföräldrar för att räknas som "renrasig"?

Helt korrekt, föräldrarna behöver inte vara candy cane. Det är en av orsakerna till att man måste hålla tungan rätt i mun innan man färgbedömmer juvenilerna.
Jag brukar låta mina juveniler växa till sig lite någon månad sen visa upp dem för någon mer kunnig expert eller ta med dem till något reptilexpo för att få dem färgbedömda och könsbestämda innan jag säljer dem.

Har just lärt mig att poppa juvenilerna, men känns lite läskigt än så jag låter någon mer erfaren göra det. Ska lära mig att använda sticka senare i vår, så vi får se hur det går.
#32 - 19 januari 2008 00:39
Jag har inte lärt mig att könsbestämma dem, utan har låtit affären göra det. Borde ha gjort det redan från början, eftersom båda de två första jag köpte visade sig vara hanar (trots att jag köpte dem som en hane och en hona) efter ett tag när jag väl gick dit för att få dem könsbestämda, så jag fick byta den ena mot en hona. Den honan var ju dock rätt mycket mindre än hanen jag behöll (den stora motleyhanen), så jag har inte kunnat para dem än.

Skulle vilja ha tag i en hane till min albino/candy cane/eller vad det nu är... Men det är ju lite vanskligt att få tag i samma variant, i och med att jag inte är säker på vad hon är. Eller det kanske inte är så viktigt? Eftersom hon är såld som candy cane så har hon väl det i generna, så då kanske man kan köpa en candy canehane.
#33 - 19 januari 2008 00:42
Micke!!!!

Kolla in den här bilden som jag lånat av en kompis nyss, ser det ut som att det kan stämma med din??? I så fall kan vi ffastslå att den är en röd albino...

http://i225.photobucket.com/albums/dd244/jubbe063/Rdalbino.jpg
#34 - 19 januari 2008 00:45
Micke_A skrev:
..., så då kanske man kan köpa en candy canehane.

Som sagt kolla in på www.majsorm.nu och www.majsormar.se, där annonseras juveniler och vuxna djur ut rätt ofta av olika varianter, går även att boka en viss färgvariant om man vill. De flesta uppfödare kollar in där lite då och då och har lagt in sina mailadresser och hemsidor där.

Du kanske hittar en lämplig hane där...
#35 - 19 januari 2008 00:48
Ja, sådär skulle hon kanske kunna bli när hon får växa till sig lite, än så länge är hon ljusare i grundfärgen känns det som. En bekant som jobbar i en zooaffär hade med sig en majsorm häromsistens som såg ut sådär, om jag minns rätt.
#36 - 19 januari 2008 00:59
Enligt TC snakes är en Candy cane detta

Hej Micke!

Nu ska jag tjata lite till.

Var in på TC Snakes sida och så här skriver han om candy cane

[FONT=Arial Rounded MT Bold][COLOR=#ff6600][SIZE=3]Läckert kritvit botten med mörkröda sadlar.. Ja det är Candy canen det.. En variant som man fått fram genom att para Amelanister och Miami Phases och sedan selektivt blandat in snow och emoriy för att få fram de riktigt läckra och rena färgerna.. Efter att ha sökt på nätet har jag kommit fram till att expertisen inte är riktigt överens då det gäller denna färgs uppkomst.. http://tc.snakes.tripod.com/[/SIZE]
[/COLOR][/FONT]

Micke_A skrev:
Jag har inte lärt mig att könsbestämma dem, utan har låtit affären göra det. Borde ha gjort det redan från början, eftersom båda de två första jag köpte visade sig vara hanar (trots att jag köpte dem som en hane och en hona) efter ett tag när jag väl gick dit för att få dem könsbestämda, så jag fick byta den ena mot en hona. Den honan var ju dock rätt mycket mindre än hanen jag behöll (den stora motleyhanen), så jag har inte kunnat para dem än.

Skulle vilja ha tag i en hane till min albino/candy cane/eller vad det nu är... Men det är ju lite vanskligt att få tag i samma variant, i och med att jag inte är säker på vad hon är. Eller det kanske inte är så viktigt? Eftersom hon är såld som candy cane så har hon väl det i generna, så då kanske man kan köpa en candy canehane.
#37 - 19 januari 2008 09:27
Jag har haft en hel del djur i tettarium, 2st ödlor, 2 sköldpaddor (dom gick i en hade på golvet och på sommare i en hage i trädgården) och 1st kejsarskorpion... har alltid vart sugen på majsorm men har fått för mig att det blir svårt när dom ska dvala, måste dom dvala??? tycker ni det är jobbigt?
#38 - 19 januari 2008 10:06
patriksg skrev:
Jag har haft en hel del djur i tettarium, 2st ödlor, 2 sköldpaddor (dom gick i en hade på golvet och på sommare i en hage i trädgården) och 1st kejsarskorpion... har alltid vart sugen på majsorm men har fått för mig att det blir svårt när dom ska dvala, måste dom dvala??? tycker ni det är jobbigt?

Jag känner till några som inte dvalar vare sig sina majsormar eller leopardgeckosar. Visst över lever djuren och ser ut att må bra många gånger, men djuren lever inte ett fullt så långt liv som de skulle kunna. Jag anser det vara ett måste att dvala djuren om för att låta de leva ett så naturligt liv som möjligt. I naturen har de de årstidsväxlingar de behöver.

Nu när jag sagt det. Nej, tycker inte att det är jobbigt att dvala mina ormar och geckosar. Jag ser det lite mer som att de åker på semester till kylen och jag kan i lugn och ro storstäda deras terrarium, åka iväg över jul med gott samvete och lämna dem hemma. Dessutom får jag bonusen att inte behöva köpa mat till dem och jag sparar in en skön slant på uppvärmning , mat och belysning ha ha... Ja, geckosarna dvalar jag i deras eget terrarium i och för sig, de vill ju inte ha det så kallt som ormarna.[:o]
#39 - 22 januari 2008 21:24
Efter att ha fått tips om att gå in och kolla på bilder på en sida, så är jag tämligen säker på att det är en amelanistisk, röd albino.
#40 - 10 februari 2008 17:43
Jag har ett gäng med terrarier här hemma oxå:)

De huserar:
2 Strålråttsnokar (Coelognathus radiatus)
1 Hog Island-Boa (Boa constrictor imperator)
1 Grå Råttsnok (Elaphe obsoleta spoliodes)
1 Variabel Kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri)
1 Texas Råttsnok (Elaphe obsoleta lindheimeri)
3 Normalfärgade Majsormar (Panterophis guttatus guttatus)
1 Snow Motley Majsorm (Panterophis guttatus guttatus)
1 Normal Stripe/Motley Majsorm (Panterophis guttatus guttatus)
1 Gulhuvad Daggecko (Phelsuma klemmeri)

Och så har jag ett 720l akvarium med en Glasögonkajman (Caiman crocodilus)

MVH Pelle

Annons