Ormhuvudfiskar och fengäddor

#1 - 10 januari 2012 20:16
Någon här som håller på med Ormhuvudfiskar och fengäddor?
#2 - 10 januari 2012 21:12
och vad vill du veta?
#3 - 11 januari 2012 08:59
Jag har 2 fengäddor, 2 olika sorter, den ena är senegalius och en palmas:)
#4 - 11 januari 2012 10:51
Köpte några ormskallyngel, något mindre variant. I brist på annat tillgängligt akvarium hamnade de tillfälligt i ett kar med guppy. Eftersom det var många guppy och de vuxna var nästan lika stora som ormskallarna så tänkte jag som så att det går väl åt nåt yngel men det får väl göra det då. Två dar, sen var det tomt på guppy. Jag har aldrig sett nåt liknande, de äter vad som helst och vräker i sig så de ligger på botten och rullar över en mage som är som en boll. Jag trodde simpor hade matvraksrekordet hos fiskar men de här var faktiskt värre.
#5 - 11 januari 2012 11:43
Jag har köpt 4st senegalus och ville ha lite tips eftersom jag inte har haft den typen av fisk tidigare.
Jo tack jag märkte samma sak jag med eftersom jag stoppade dessa 4st senegalus i ett kar med ganska stora Zebraciklidyngel men det är även här tomt ifrån yngel idag!
#6 - 11 januari 2012 15:58
Ciklidi skrev:
Jag har köpt 4st senegalus och ville ha lite tips eftersom jag inte har haft den typen av fisk tidigare.

Jo tack jag märkte samma sak jag med eftersom jag stoppade dessa 4st senegalus i ett kar med ganska stora Zebraciklidyngel men det är även här tomt ifrån yngel idag!

jepp.. när de är unga är de rätt roviga.. brukar släppa vid 20cm.. senegalus är dessutom rätt lättlekta om du får hane/hona.. matas bäst med pellets, fiskfilé, och räkor.. i den ordningen.. rekommenderar hikari sinking och cichlid gold.. uhm.. trevlig fisk i största allmänhet.. gillar värme, andas luft, generellt jävligt snälla för att vara rovfiskar..
#7 - 11 januari 2012 16:58
Jag har en del ormhuvudfiskar (Channor)
#8 - 11 januari 2012 16:59
Ja dom är ca 12cm nu och äter så in i H-vete!
Dom älsar räkor och oxhjärta som zoohandlaren hade gett dom.
Det verkar inte finnas botten i dom!
#9 - 11 januari 2012 17:02
Ja det var ju en hel del Ormuvuden det!
Jag har blivit erbjuden att köpa 2st Obscuror och då är frågan kan man ha dessa ihop med Senegalusen?
#10 - 12 januari 2012 15:29
Jag skulle testa.. 90 att det går 10 att du har fått de grinigaste obscuror som går att frambringa..
#11 - 12 januari 2012 19:47
Parachanna skrev:
Jag har en del ormhuvudfiskar (Channor)

Jo, jag märkte det ;)
#12 - 13 januari 2012 14:06
Bygert skrev:
Jo, jag märkte det ;)

Ahaa, det var du som var hemma med 'grodmannen' :D
#13 - 13 januari 2012 15:03
Går det över huvut taget att sätta samman två vuxna fiska av samma art som är vuxna eller måste dom växa upp tillsamans?
#14 - 13 januari 2012 16:23
Parachanna skrev:
Ahaa, det var du som var hemma med 'grodmannen' :D

Grodman, det får jag allt ta och diskutera med Mats... Men visst, det var jag som handlade matvrak av dig. Samtidigt som jag konstaterade att jag tydligen inte visste just nåt om ormskallar. Fast det var bara trevligt, det är alltid roligt att få snacka med en entusiast som verkligen kan det han håller på med.
#15 - 13 januari 2012 17:09
Ciklidi skrev:
Går det över huvut taget att sätta samman två vuxna fiska av samma art som är vuxna eller måste dom växa upp tillsamans?

ofta lättare om de växer upp ihop men för att behöva hålla på med sånt ska det vara aggressiva arter, din genomsnittliga SA-ciklid är bra mycket mer aggro än de flesta "monster"..
#16 - 13 januari 2012 17:11
Bygert skrev:
Grodman, det får jag allt ta och diskutera med Mats... Men visst, det var jag som handlade matvrak av dig. Samtidigt som jag konstaterade att jag tydligen inte visste just nåt om ormskallar. Fast det var bara trevligt, det är alltid roligt att få snacka med en entusiast som verkligen kan det han håller på med.

när det kommer till parachanna kan alla utom 2 individer och 4 tyskar känna igen sig i att kunna ingenting.. de 2 individerna (eftersom tyskar självklart inte räknas) hittar man på ödsliga bergstoppar och bär uteslutande helskägg och haremsbyxor.. alltså, du är inte ensam i ditt tillstånd..
#17 - 13 januari 2012 18:26
Så att köpa en Polypterus Endlicheri (Sadel fengädda) som är 20 cm nu och sedan köpa till en till liten på någonstans mellan 10-12cm och låta dev växa på sig och sedan stoppa dom i samma kar skulle kunna funka då?
#18 - 14 januari 2012 17:11
polypterus delas upp i 2 grupper.. upper jaws och lower jaws.. ( http://www.mfksweden.forum24.se/mfksweden-about358.html ) introduktion på släktet*

du får en liten lista där på vilka som är vad.. lower jaws vilket endlin tillhör är generellt även om det självklart varierar lite från individ till individ mycket latare men också kapabla att jaga och svälja betydligt större byten.. den största endlicheri jag personligen sett var 55 cm även om vissa viltfångade exemplar varit 80cm + och de kan ta sig från 10 till 30cm på 6 månader om du matar på ordentligt.. en senegalus tar sig upp till 30 under sin livstid om du har tur och är betydligt smäckrare i kroppen.. dvs de kan i värsta fall trycka i sig en liten senegalus.. alltså.. köp större senegalus än endlicheri.. :)

men för att svara på din fråga så är det fullt möjligt att få en liten att växa ikapp en större.. :)

[LEFT][COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]Upper-jaw arter[/FONT][/COLOR][/LEFT][COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR][LEFT][COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana](Överkäken sticker längre ut än underkäken):[/FONT][/COLOR][COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. Palmas Palmas – 33cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. Palmas polli – 36cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. Palmas buettikoferi - 33cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. ornatipinnis - 69cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. delhezi - 36cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. senegalus senegalus – 30cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. senegalus meridionalis – 30cm + [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]Det finns även möjlighet till en tredje medlem av Polypterus senegalus gruppen som hittats i Nilen. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. retropinnis – 36cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. Mokelembembe [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. weeksi – 51cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P.teugelsi – 43cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]E. calabaricus (öronål) – 38cm - 76cm [/FONT][/COLOR]

[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]Lower-jaw arter[/FONT][/COLOR][COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR][COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana](Underkäken sticker längre ut än överkäken)[/FONT][/COLOR][COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]: [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. endlicheri endlicheri – 81cm + [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. endlicheri congicus – 100cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. Bichir lapradei – 61cm [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P. bichir bichir – 76cm + [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#E5E5E5][FONT=Verdana]P.ansorgii – 71cm – 76cm + [SIZE=3][/SIZE][/FONT][/COLOR][/LEFT]
#19 - 14 januari 2012 20:32
Ja men går det sen att släppa ihop dom två fast dom inte växt upp tillsammans?
#20 - 14 januari 2012 21:20
ja absolut..

det finns inte många arter av rovfisk som försöker sig på byten de inte kan svälja.. dvs de följer exakt samma princip som vilka fiskar som helst.. går det in i munnen kommer det att försvinna, sen handlar det bara om hur stor mun man har..

fengäddor är några av de absolut snällaste monster du kan ha (bortsett från ornatopinnis som är ett as men dessvärre också en av de första fengäddor nybörjare springer på) eftersom de inte är revirhävdande eller ens försvarar sig vid angrepp..

channor däremot är något av en hit and miss.. även de snällaste channorna är betydligt elakare än de elakaste fengäddorna och är rätt jiddriga generellt.. det finns dock subtropiska dvärgarter som har bra temperament men faller just på att de inte går att ha med annat pga att de kräver en kallperiod..

för att göra det enkelt för dig.. så länge fisken inte går in i munnen på sin avsedda rumskompis ska du inte ha ett problem med rovfiskar.. enda skillnaden är matkostnad, utrymme, personlighet och filtrering..
#21 - 15 januari 2012 14:11
Okej låter bra det då kanke man vågar köpa till en liten då och mata upp och sen släppa i den med den stora då?
Dom är inte aggresiva emot andra arter av fengädda då heller?
#22 - 15 januari 2012 14:13
Är Parachannor lika aggresiva som channor också då?
#23 - 15 januari 2012 15:08
Ciklidi skrev:
Är Parachannor lika aggresiva som channor också då?

Jodå, det är dom allt.
#24 - 15 januari 2012 15:17
Då kanske man ska köra fengäddor i stället då?
#25 - 15 januari 2012 15:18
Dom är rätt fina också!
#26 - 15 januari 2012 16:13
Går det att se könsskillnad på fengäddor och i så fall hur gamla ska dom va innan man kan se det?
#27 - 16 januari 2012 12:37
fengäddor

Kanske är bättre att försöka sälja denna som är 20cm och köpa några små som får växa upp tillsamans i stället?
#28 - 16 januari 2012 16:11
Ciklidi skrev:
Går det att se könsskillnad på fengäddor och i så fall hur gamla ska dom va innan man kan se det?

ja, och det går ganska direkt..
#29 - 16 januari 2012 16:13
Ciklidi skrev:
Kanske är bättre att försöka sälja denna som är 20cm och köpa några små som får växa upp tillsamans i stället?

nej, 20cm är ingen storlek när det kommer till fengäddor.. kör på och var redo att stoppa i en avdelare om du tror att det ska gå åt helvete istället..
#30 - 16 januari 2012 19:24
Annars kan jag ha den i karet med senegalusarna kanske?
Dom är inte med än 10-12 cm
#31 - 19 januari 2012 18:25
Hur ser man skillnad på könen på senegalus senegalus
#32 - 19 januari 2012 18:27
på analfenan.. google är din vän :)
#33 - 19 januari 2012 18:38
Är det lika på dom som på Polypterus Endlicheri?
#34 - 19 januari 2012 18:40
jepp.. tror att de flesta fengäddor går att odla på om man ger sig fan på det.. under odling på "min" sida har du en tjej som odlat polypterus.. du kan säkert ställa frågor till henne om det är så..
#35 - 19 januari 2012 18:42
Jippi då har jag lyckats köpa 5 honot och 0 hanar
#36 - 19 januari 2012 18:42
Min sida?
#37 - 20 januari 2012 17:01
#38 - 20 januari 2012 19:36
Man får kanske försöka byta med nägon då så att man åt minstone får en hane!

Annons