[QUOTE=gladhertha]Öronål kan verka attraktiva men jag har sett dom live och tycker mest dom ligger nånstans lite livlösa och flåsar....tkr dom är rätt fula också. :P en fengädda, channa eller större labyrintfiskar är mkt läckrare! ;)[/QUOTE]
jaha, nu får man väll gå till motattack;)
Jag tycker personligen att öronålar e grymt roliga fiskar om man har rätt förhållanden till dom, inte en massa fiskar som far omkring och stressar den och ett lite dunkelt kar, då är den mycket mer aktiv.
När dom börjar närma sig 40-50cm så är dom läckra som fan, särskilt när dom jagar levande byten.
Sen kan jag hålla med om att dom är rätt dryga om man inte har rätt förutsättningar till dom, då bara ligger dom under en stock eller nått.
Och det där med att dom blir 70cm säger jag bara, häng inte er upp på zoopets artbeskrivningar, bara för att det står att dom blir 70cm så stämmer inte det, man får räkna in en massa olika faktorer som tex. utrymme och tillgång till föda, jag vet att öronålar kan bli mer än 70cm/dom kan bli runt 90cm in sällsynta fall) men det är mycket sällan som dom når sin maxlängd och eftersom dom växer så slött så är det inga problem med att man inte hinner skaffa ett nytt och större kar(hade en i runt 12-13 år och den var runt 55-60cm när den dog).