öronål!

#1 - 12 september 2006 18:14
Hej jag vill ha lite fakta om den sammt om den går bra ihop med kardinaltetror ,silverhajar ,dvärgklogorda å guppy
#2 - 12 september 2006 18:20
Det är bara att läsa här.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380
Thomas
#3 - 12 september 2006 18:26
Tack har du någon erfarenhet av dom?
#4 - 12 september 2006 18:34
Vi har en ganska läcker när den simmar omkring vi hade en till men den bara försvann troligtvis så hittade den ut ur karet och katten hittade den.
Thomas
#5 - 12 september 2006 19:12
jag älskar dom dom e e bara för goa :)ska köpa 1-2 snarast orkar inte vänta längre
#6 - 12 september 2006 20:55
De lär äta upp kardinaltetrorna och guppyna. Jag har en hane och en hona.
#7 - 12 september 2006 23:29
Det är bara att läsa här.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380

Thomas

Vad som inte stämmer i den länken är odlingen. Den är faktiskt odlad. Leken överenstämmer i stort med Polypterus.
#8 - 13 september 2006 06:26
jag funderar på att flytta mina kardinaler o duppys till mitt andra kar
#9 - 13 september 2006 09:08
Vad som inte stämmer i den länken är odlingen. Den är faktiskt odlad. Leken överenstämmer i stort med Polypterus.

Ja, de förra jag hade höll på med nå´t som jag tolkade som lekbeteende. De låg nos mot svans, och bet varandra i stjärten.
#10 - 15 september 2006 15:16
Hej asså kan ngn ge mej tips om öronål har nyss vart å köpt en
#11 - 15 september 2006 17:43
Mycket tråkig fisk men smaken är som baken ju.Har en som simmar med min Clarias mal tänkte att den skulle bli mat, för det är ingen som vill ha det tillbaka men den tycks trivas ännu mer med den. Det är väl inte en bra ide att ha den med små fisk eftersom den nafsar efter dem på natte tid gäller även större fisk har jag märkt kan även vara borta ett par nätter då den har gömt sig i karet
#12 - 15 september 2006 19:32
äter öronålen guppys?
#13 - 27 oktober 2008 16:36
kenny*92 skrev:
äter öronålen guppys?

ja
#14 - 28 oktober 2008 08:21
Lite väl sent "ja" kanske;)
#15 - 28 oktober 2008 08:34
Redan uppätna? ;)
#16 - 28 oktober 2008 11:38
Ska du ha en öronål i ett 200L?
#17 - 29 oktober 2008 11:05
200L är perfekt för en öronål :) iallafall under det första året då den knappt är 30cm

har haft min i snart 1½ år och den har inte växt mer än 7cm under den perioden
#18 - 30 oktober 2008 14:06
En vuxen öron/pansarål kräver förmodligen ett mindre akvarium än t.ex en mal av samma storlek, då de är smala och böjliga, och kan röra sig ganska så obehindrat på relativt små ytor, och kan rulla ihop sig i grottor så att de inte syns, trots att de kanske är en halvmeter. Kanske lite som att jämföra en orm med en ödla, en orm kan klara sig med mindre utrymme än en lika lång ödla. Därmed inte sagt att man kan, eller bör, hålla dem i pyttebehållare.
#19 - 3 november 2008 13:25
Skratt

Dango skrev:
Lite väl sent "ja" kanske;)

Kan hålla med där, men det var en bra länk som jag ville ta upp igen :)
#20 - 11 mars 2009 18:32
vad ska jag mata min ögonål med ? har ju massa andra fiskar och när jag matar dom försvinner ju all mat ganska fort, så hur ska jag göra så ålen får mat ? och vad ska jag mata den med =)
#21 - 12 mars 2009 18:46
vad ska jag mata min ögonål med ? har ju massa andra fiskar och när jag matar dom försvinner ju all mat ganska fort, så hur ska jag göra så ålen får mat ? och vad ska jag mata den med =)

Guppys? ;)
Förutsatt att ögonålar äter detsamma som öronålar, förstås...
#22 - 8 april 2009 16:53
Jag matar min öronål med rödamygglarver till och från och då handmatar jag den så att den verkligen får i sig maten med. Men det tog ca 2 veckor innan ålen fattade detta :P Sen att grannen har överskott med yngel till och från skadar inte heller så ibland får den levandefoder och då blir det liv i den :)
#23 - 9 juni 2009 12:58
Jag hade tänkt ha en liten (den är liten just nu) öronål i mitt 120L akvarie, tillsammans med lite andra fiskar (med bred kropp). Jag har läst att de växer hyfsat långsamt så det borde inte vara något problem med ett mindre 120L kar eller?

Tacksam för svar!
#24 - 10 juni 2009 23:06
Har tre öronålar (15-30cm), simmar för närvarande med jack dempsey yngel på 1-5cm och har inte märkt att de ätit på dessa alls. Kanske är de helt enkelt för snabba, men jag har inte sett någon tendens till jakt heller.

120L är kanske lite i den nedre nivån... De växer inte jättelångsamt utan det beror till stor del på hur ofta de får mat, hur mycket de får i sig samt hur näringsrik den maten är. Min matas med röda mygg, frusna räkor (skalade och grovt sönderdelade), sjunkande "carnivore pellets" och ibland händer det att de snog malens algtabletter. När jag fick dem var de ca. 10cm (snart ett år sedan) och nu är de som jag skrivit av varierande storlek, 15, 25 respektive 30 cm. 15cm ålen är inte helt oväntat den med sämst aptit.
#25 - 11 juni 2009 07:30
Keibo skrev:
Har tre öronålar (15-30cm), simmar för närvarande med jack dempsey yngel på 1-5cm och har inte märkt att de ätit på dessa alls. Kanske är de helt enkelt för snabba, men jag har inte sett någon tendens till jakt heller.

120L är kanske lite i den nedre nivån... De växer inte jättelångsamt utan det beror till stor del på hur ofta de får mat, hur mycket de får i sig samt hur näringsrik den maten är. Min matas med röda mygg, frusna räkor (skalade och grovt sönderdelade), sjunkande "carnivore pellets" och ibland händer det att de snog malens algtabletter. När jag fick dem var de ca. 10cm (snart ett år sedan) och nu är de som jag skrivit av varierande storlek, 15, 25 respektive 30 cm. 15cm ålen är inte helt oväntat den med sämst aptit.

Tack för svaret Keibo. Jag har verkligen velat ha en ål, eftersom jag vill ha minst 1 annorlunda eller speciell fisk i akvariet. Dock verkar det som att de kräver mycket av akvariet, storleksmässigt. Hört att de rymmer om man inte täcker hål osv i locket också. Och eftersom jag inte haft akvarium tidigare är risken att jag matar på ganska bra... särskillt eftersom det är så intressant att se när ålen käkar =)

Hur ofta matar man för att hålla storleken på ålen nere i 20-30 cm efter ett år?

I nästa akvarium kanske...
#26 - 11 juni 2009 08:15
Miller01 skrev:
Tack för svaret Keibo. Jag har verkligen velat ha en ål, eftersom jag vill ha minst 1 annorlunda eller speciell fisk i akvariet. Dock verkar det som att de kräver mycket av akvariet, storleksmässigt. Hört att de rymmer om man inte täcker hål osv i locket också. Och eftersom jag inte haft akvarium tidigare är risken att jag matar på ganska bra... särskillt eftersom det är så intressant att se när ålen käkar =)

Hur ofta matar man för att hålla storleken på ålen nere i 20-30 cm efter ett år?

I nästa akvarium kanske...

De kräver kanske inte sådär jättemycket. Mina går just nu i ett 222 liters, ett akvarium som inte är speciellt mycket större än ett 120liters ofta (mitt är 110*45*45).Dock har jag ju ett filter som går att gömma sig kring, 3 rötter samt en del sten och mycket växter = ett helvete när man skall fånga något men ack så vackert. Öronålen trivs dock bara den har någonstans att gömma sig.

Mina matade jag efter behov, såg till att de hela tiden (förutom kanske 1gång i veckan då de fick fasta) hade små bulor på magen. Mata en med ½ eller kanske 1/3 skalad räka så fattar du vad jag menar. Detta innebar att jag matade 1-2 gånger per dag. Men annars räcker lite mat varje dag för att förmodligen inte ens få upp dem till 20cm på ett år...

120 liter fungerar i mina ögon i ett år, men det är ingen permanent lösning i mina ögon. Vidare behöver öronålarna inte ett speciellt djupt akvarium, men eftersom de är ganska aktiva kan ett avlångt akvarium vara att föredra.
#27 - 11 juni 2009 09:38
Eftersom du har 3 st i ett 222 liters akvarium och dom mår bra, borde ju inte en ål må så dåligt första året i ett 120liters? Det är 80cm brett... så det är ju inte jätte avlångt. Men det kanske fungerar första året eller 1.5 åren? Sedan kan jag ju skänka bort den eller gå tillbaka till Zoo:et med den igen.

Nu har jag bestämt mig för att skaffa en =)
Är det smart att mata ålen med pincett kanske? För att försäkra sig om att den får mat? Tänkte ha lite andra fiskar ockås nämligen.
#28 - 11 juni 2009 11:21
Ja det fungerar nog ett tag.

Ännu bättre tycker jag det är att använda ett tunt icke genomskinligt plaströr (typ de som ibland finns mellan ändarna på galgar). Bara att he ner lite mygglarver i ena änden, peta in, vänd röret och mata. Så nådde i alla fall jag ner till mina utan problem, även om de numera inte behöver detta då de äter ur min hand om denna är nog långt ner i karet.

Lycka till med din lille krabat i alla fall!

Annons