Tack för svaret Keibo. Jag har verkligen velat ha en ål, eftersom jag vill ha minst 1 annorlunda eller speciell fisk i akvariet. Dock verkar det som att de kräver mycket av akvariet, storleksmässigt. Hört att de rymmer om man inte täcker hål osv i locket också. Och eftersom jag inte haft akvarium tidigare är risken att jag matar på ganska bra... särskillt eftersom det är så intressant att se när ålen käkar =)
Hur ofta matar man för att hålla storleken på ålen nere i 20-30 cm efter ett år?
I nästa akvarium kanske...
De kräver kanske inte sådär jättemycket. Mina går just nu i ett 222 liters, ett akvarium som inte är speciellt mycket större än ett 120liters ofta (mitt är 110*45*45).Dock har jag ju ett filter som går att gömma sig kring, 3 rötter samt en del sten och mycket växter = ett helvete när man skall fånga något men ack så vackert. Öronålen trivs dock bara den har någonstans att gömma sig.
Mina matade jag efter behov, såg till att de hela tiden (förutom kanske 1gång i veckan då de fick fasta) hade små bulor på magen. Mata en med ½ eller kanske 1/3 skalad räka så fattar du vad jag menar. Detta innebar att jag matade 1-2 gånger per dag. Men annars räcker lite mat varje dag för att förmodligen inte ens få upp dem till 20cm på ett år...
120 liter fungerar i mina ögon i ett år, men det är ingen permanent lösning i mina ögon. Vidare behöver öronålarna inte ett speciellt djupt akvarium, men eftersom de är ganska aktiva kan ett avlångt akvarium vara att föredra.