Öronål och matvanor?

#1 - 11 augusti 2005 12:04
Hur ofta äter en öronål? Jag har inte sett den äta, men den har varit i akvariet i tre veckor. Den verkar ju pigg, men det vore synd om den inte trivdes. Har fösökt med fodertabletter och räkor. Äter den bara när det är mörkt kanske? Dumma frågor kanske.....
#2 - 11 augusti 2005 23:31
öronålen är köttätare.
kan ju köpa 1-2 guppy och stoppa i och se om dom finns kvar dagen efter.

öronålen är också en skygg fisk och är nattaktiv.

den vill äve ha finkornig sand och mycke gömställen.

se till att ha tättslutande täckglas så den inte rymmer kan andas vanlig luft i flera timmar.

undrar hur stort är akvariet ?
den blir rätt stor och ska som fullvuxen ha 700L å simma runt i
#3 - 12 augusti 2005 11:02
Det är ett 222l och han jag köpte den av sa inget om att storleken var för liten, det är en rätt kul "fisk" så jag vill helst inte göra mig av med den om den trivs så småningom. Stod någon stans att nån hade haft en öronål i ett 160l akvarium i 10 år, kanske inte helt bra. Tror att den har ätit en räka en gång, hur ofta äter de? Nån gång i veckan eller varje dag? Det finns tre rötter den brukar gömma sig under och inte så många fiskar än då det är nystartat....
#4 - 12 augusti 2005 11:35
Vad jag vet kan den bli ca 1m???
#5 - 12 augusti 2005 13:47
[QUOTE=TheRobban]Det är ett 222l och han jag köpte den av sa inget om att storleken var för liten[/QUOTE]
dom flesta som säljer verkar säga vad som helst för att tjäna lite pengar...

Stod någon stans att nån hade haft en öronål i ett 160l akvarium i 10 år,

må så vara men vilket liv har den haft ?
stängs du in i en garderob så lever ju du också sålänge du får mat å vatten typ.

hur stor är den nu ?
är den liten nu så går de ju ok ett tag men när den blir större skulle den behöva mer plats.

gladherta artbeskrivningen säger 70cm.
tror eldål blir upp till 1m
#6 - 12 augusti 2005 14:13
Den är kanske 2dm nu ungefär, man kan ju kanske ha den tills den börjar bli väl lång åt akvariet. Vad trodde du om matvanorna?
Bilagor:
#7 - 12 augusti 2005 14:19
Jag tycker att det dar radet ar valdigt overdrivet. De klarar sig bra i 200 liter i aratal, troligen hela livet, sarskilt om det ar stor bottenyta. Jag tycker alltsa inte att handlaren gjort fel nar det galler akvariets storlek.

Räkstjartar klippta i 3-4 bitar ar uppskattat. Nar de val lart sig att de blir matade sa tar de peletts fran ytan.

Du kan testa med roda mygglarver. De luktar mycket starkt och oronalar soker mat med lukten. Tank pa att roda mygg ar mycket allergiframkallande. Personligen rekomenderar jag folk att aldrig mata med roda mygg, bortsett fran matvagrande fisk.

Det absolut viktigaste radet ar det tatslutande tackglaset. Du maste tejpa igen dar det finns minsta lilla glipa.

Jag tycker inte att de ar sa dar jattebra pa att fanga fisk. Visst, smafisk kommer att bli uppatna pa sikt, men jag vet inte om de duger som mat sas.
#8 - 13 augusti 2005 10:06
Jag vet att den tycker om att äta när det är mörkt men alla fiskarna verkar bli aggresiva när de inte ser varandra, de brukar ha trasiga fenor och sår om man matar dem när det är mörkt. Tror ni att ålen äter om det är ljust med? Den brukar alltid komma fram till maten men aldrig ta den, inte vad vi ser... Den brukar simma fram och tillbaka väldigt fort också, när det finns mat. Räkor brukar vi försöka mata med, osaltade då, frågan är bara hur ofta man ska ge dem räkor.
#9 - 13 augusti 2005 15:22
700L e lite i överkant, men runt 500L e rätt lagom tycker jag men det e ju bättre med större.
Sen det här med hur stor den blir så beror det ju på en massa saker, utrymme, tillgång till mat, gener mm, kan säga att min öronål som dog för inte så längesen (av en sjukdom som gör så att dom börjar flyta som en kork, tydligen brukar det drabba öronålar) hade jag i tolv-tretton år och den blev runt 55-60cm, men den dog kanske lite för tidigt pga. att den blev sjuk men tror inte att den hade blivit så mycket större än så.
Man måste ju inte köpa ett stort kar med det samma, man kan ju uppgradera storleken på sitt kar i takt med att fiskarna växer.

Och Raven, man behöver inte följa zoopets artbeskrivningar slaviskt, bara för att det står att den blir 70cm så behöver det inte vara korrekt, det finns säkert öronålar som har blivit uppemot metern i sällsynta fall.
#10 - 13 augusti 2005 15:24
Prova att mata med mask, det brukar få matvägrande rovfiskar att börja käka.
#11 - 13 augusti 2005 17:36
Min Öronål matvägrade i säkert tre veckor innan den började äta. Numera äter den artemia och daggmask, samt ibland fiskfilebitar om den är särskilt hungrig. De växer väldigt långsamt, så det kommer att ta ett bra tag innan den har "vuxit ur" ditt akvarium. Bland de allra mest långsamväxande fiskarna vad jag vet.

MVH
/Jens
#12 - 13 augusti 2005 17:50
[QUOTE=MichaelE]Och Raven, man behöver inte följa zoopets artbeskrivningar slaviskt, bara för att det står att den blir 70cm så behöver det inte vara korrekt, det finns säkert öronålar som har blivit uppemot metern i sällsynta fall.[/QUOTE]

har aldrig sagt att man ska följa artbeskrivningen slaviskt.
och det är en STOOOOOOOOOOOOOR skillnad i akvariestorleken som står i artbeskrivning och ett 222L.
sen ligger det MYCKET jobb bakom artbeskrivningen så ja har VÄLDIGT svårt att tro att den skulle va felaktig.
#13 - 14 augusti 2005 11:47
Den rekommenderade akvariestorleken är till ett vuxet exemplar så man behöver inte ha ett 600-700L till den när den e 20cm.
Angående artbeskrivningarna så har det nog inte mer efterforskningar bakom dom än någon annan stans och om man kollar på andra sidor och böcker så står det ju oftast andra max storlekar.
Och om jag inte har helt fel så har du ingen erfarenhet av öronålar eller fengäddor i allmänhet så om du inte har det och bara citerar från artbeskrivningarna så lägg ner, för så vitt jag kan se så har du inte sagt nått som inte står i zoopets artbeskrivning.
#14 - 15 augusti 2005 06:01
Matning, hur ofta? Ska den som en fisk ha varje dag lite grann. Det vore ju lättare om den åt av den vanliga maten. Räkorna ska ju de andra fiskarna tugga på också. Ger man de allt samtidigt blir de bra tjocka.
#15 - 15 augusti 2005 10:11
Förstår inte riktigt vad du menar, menar du att den inte är en fisk eller?
Jag ger mina fengäddor mat tre gånger i veckan och då brukar dom få mask, fiskbitar och räkmix.
#16 - 15 augusti 2005 12:00
Tack, det var antalet gånger jag var ute efter. En fisk är det väl, men lite annorlunda. Så jag bara undrade. Får tacka för det visade intresset :)

Annons