Öronål som vantrivs?

#1 - 18 november 2009 19:06
Hej!

Ganska nyligen har min öronål blivit väldigt aktiv och den spenderar all sin tid på att försöka hitta ett sätt att ta sig ut från karet.

Betyder det att den vantrivs och vill ha nya jaktmarker?

Hälsningar

Daniel
#2 - 18 november 2009 19:45
hur stort akvarium har du??
#3 - 18 november 2009 20:29
Du kan kolla på artbeskrivningen om du uppfyller storlek och miljö! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380&SOK=1
Bilagor:
#4 - 19 november 2009 14:58
1: hur stort akvarium har du?
2: vad för slags andra fiskar delar den utrymme med?
#5 - 19 november 2009 18:24
Akvariet är på 200l, ålen är inte så stor än, den får större hem i framtiden.

Enligt artbeskrivningen så vill den gärna lämna akvariet på natten så det känns ju normalt, anledningen till att jag reagerade är att den har blivit mer aktiv på senare tid.

Det som har ändrats är:

1. Bytt från innefilter till ytterfilter, fått bättre cirkulation och bättre vattenkvalite.

2. Ancistrusarna har fått yngel.

Den delar karet med fyra guramis, ett par ancistrus och några kuhlisar.
#6 - 19 november 2009 18:54
200 är för litet men eftersom du ska uppgradera så går går det nog ett tag till.
Öronålar är otroligt hoppitossiga, men väldigt vackra, dom lever i floddeltan där det är bräckvatten, så lite salt skadar inte. men dina malar kanske är känsliga för salt så kolla upp det först.
Dom är en lungfisk så att säga dom kan alltså tillgodogöra sej med syret i luften, faktum är att det faktiskt är livsviktigt för dessa ålar att få utrymmer över ytan så att dom kan andas annars drunknar dom.
#7 - 19 november 2009 19:28
karrokaja skrev:
200 är för litet men eftersom du ska uppgradera så går går det nog ett tag till.

Öronålar är otroligt hoppitossiga, men väldigt vackra, dom lever i floddeltan där det är bräckvatten, så lite salt skadar inte. men dina malar kanske är känsliga för salt så kolla upp det först.

Dom är en lungfisk så att säga dom kan alltså tillgodogöra sej med syret i luften, faktum är att det faktiskt är livsviktigt för dessa ålar att få utrymmer över ytan så att dom kan andas annars drunknar dom.

Salt vill jag inte ha men luft finns allt att hämta vid ytan och det gör den allt då och då :)
#8 - 19 november 2009 19:40
Att den är aktivare än förut är ju med största sannolikhet det du nämnde själv, nämligen det nya filtret. men kör du det gamla filtret parralelt med det nya?
om inte så var försiktig för nitrt nu då det nya filtret är utan nyttobakterier.

bräckvatten är ju väldigt lite salt. men det behöver du inte ha till dom, dom trivs 90% i ditt kar, men ett större akvarium ökar trivsel procenten 98,7. och med salt i så är det 99,9% trivselfaktor;)

Jag spände myggnät över akvariet med såna där klämmor man spänner fast bordsduken med på midsommar när det blåser så förjävligt.
Det hindrade dom från att hamna på golvet.

Underbara djur!!!
#9 - 19 november 2009 19:43
Smart med myggnäten, jag tätar min ramp med tvättsvampar.

Hur gör du genomgången genom myggnätet för ytterfiltret?

Det nya filtret är inkört, haft det i över en månad nu, krämade ut massa göck till det när jag bytte.

Ja, riktigt fina djur är dom.
#10 - 19 november 2009 20:33
på den tiden då jag hade öronålar så hade jag innerfilter...
men det var bara att knöka o bnöka in myggnätet under och runt sladdarna så att det blev tett. kanske en tejpbit...
Du kan nog göra på samma sett med ytterfiltret.

Ok då var det ju inget problem med det då.

Som sagt så hade jag några öronålar för ett par år sedan. hade aldeles för litet akvarium för dom och det tog ett tag att fatta det, men jag tycker att dom trivdes ganska bra. jag gav bort 3 av 4 (den fjärde hoppade ut och dog:() till en kille med bräckvatten kar på ca 6-700 liter så där lever dom nog loppan;)

Annons